Nuffield Universal Three 1961

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Kesä 2014, 22:04

Jäsenten kirjastossa on kyllä ketjujakopään ajoitusohje.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Kesä 2014, 15:18

Jaa, eikö ole asiantuntioita paikalla :!: Itse olen ollut maakunnissa, eilen iltasella hieman ennen 24:jää katsoin että jotain kaivataa, tänään taas aamusta alkaen ollut yhtä matalalentoa, no, nyt hiukka helpottaa :wink:
Tuossapa kuva ketjujakopään merkeistä.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... %C3%A4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa sitten ajoituksen säätö ohjetta:
Kierrä kampiakselia kitaasti sen normaaliin kiertosuuntaan, kunnes sylinterin n:o 1 pakoventtiili ( n:o1 ) on juuri sulkeutumassa ja saman sylinterin imuventtiili ( n:o 2 )juuri avautuu. Tämä osoittaa männän n:o 1 alkavan imutahdissaan liikua alaspäin. Jatka kiertämistä, kunnes ruiskutuksen 28 asteen ajoitusmerkki vauhtipyörän takapinnassa ( tämän merkin kohdalla ei ole tunnuskirjaimia ) on ajoituksen osoittimen kohdalla.
Löysää käyttävän laipan säädön nastalevyyn kiinitettävät molemmat säätöpultit. ( Koplinkin oikealla puolella olevat. )
Kierrä ruiskutuspumpun kytkinlaipaa käsin, kunnes laipan reunassa oleva viiva on ajoituslevyssä olevan merkin kohdlla. Yllämainitun menettelyn aikana ei käyttävä laippa saa liikua.
Kiristä käyttävän laipan säädön kiinittävät molemmat säätöpultit. Lopuksi on tarkastettava, että vauhtipyörä on yhä ajoitusasemassa 28 astetta ennen ykk:aa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

04 Kesä 2014, 16:54

Kiitos paljon! Yritin laittaa kuvaa jakopäästä, mutta aijaa.com ei tällä hetkellä ainakaan toimi. Näyttäisi siltä, että ajoitus ei ole aiemmin ollut kohdillaan. Palaan myöhemmin kuvan kanssa vielä asiaan!
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

04 Kesä 2014, 17:16

Kuva

Onko kari t samaa mieltä, että nokka on kaksi hammasta myöhäisellä?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Kesä 2014, 20:10

Äkkiseltään katsottuna pielessähän tuo jakopään ajoitukset on.
Ensiinäkin, lähtisin tuosta kampiakselin kiilasta, suoraan klo kuuteen, kirkas ketjulenkki kiilan keeskikohdalle, nokka-akselin hammaspyörän merkki 34:jän ketjujaon kirkkaan merkin kohdalle, ruiskupumpun hammaspyörän merkki kuvasta ei oikein näy, mutta ruiskupumpun hammaspyörän merkki 30:nen ketjujaon, kirkkaan ketjumetrin kohdalle.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

04 Kesä 2014, 20:42

Kampiakseliahan olen irroittamassa, että tuo ajoituksen paikoilleen asettaminen tulee eteen vasta tulevaisuudessa. Mutta jotta pysyn purkamisten suhteen kartalla, niin halusin selvittää oikean ajoituksen jo tässä vaiheessa. Ja hyvä näin, niin voi todeta jo nyt, että ajoitus on ollut pielessä. Luulisi kaksi hammasta pielessä tuntuvan jo moottorin käyttäytymisessä.

Niin ja lisättäköön, että kampiakseli on nyt irti.
Viimeksi muokannut audiq, 04 Kesä 2014, 21:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Kesä 2014, 20:59

Kyllä tuossa nokka on 2 hammasta pielessä (myöhässä), pumppu kohdallaan....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

10 Kesä 2014, 15:27

Pussauskoppi ostettu maailmalta takaisin Nuhvin päälle. Ympäri käydään ja yhteen tullaan. :D Alarauta on pätkitty niin moneen kertaan matkalla, että se pitää korvata uudella. Täytyy miettiä, että mitä kopin kanssa tekee. Tavallaan sitä voisi madaltaa, mutta toisaalta koppi on niin vanha ja kauan Nuhvin selässä kulkenut, että se kuuluisi säilyttää nykyisellään. Pieniä parannuksia turvallisuuden nimissä on tarkoitus jokatapauksessa tehdä.
Kuva

Kampiakseli meni tänään koneistamoon. Perjantaina pitäisi tulla tuomio. Kuinkahan fiksua se olisi englannista tilata laakerit? Esim. http://www.ebay.co.uk/itm/NUFFIELD-EARL ... 5d4aa4361d" onclick="window.open(this.href);return false;
Suomihinnat ovat vähän toista luokkaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Kesä 2014, 20:41

Kyllä se osa koneen historiaa on, tavallaan.... Laakerein hintaan tulee tietty pikkasen kuluja päälle.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

10 Kesä 2014, 22:17

Eikös suomihinta ole joku 160e runkolaakereille? Että äkkiseltään laskettuna on lisäkuluista huolimatta kannattavaa tilata ulkomailta. Täytyy vielä googletella lisää, että jos löytyisi joku tunnetumpi tavarantoimittaja.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

17 Kesä 2014, 15:07

Niin juu, se tuomio. Runkolaakerin kaulat (std.) kiillotetaan ja kiertokangen kaulat hiotaan ensimmäiseen alikokoon 0,10.

Olisiko jollain ylimääräisenä ehjää öljypumpulta lohkoon lähtevää öljyputkea? Kuva poikkinaisesta.

EDIT: Kuva
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

02 Elo 2014, 16:19

Kuva

Onko meillä nyt varmasti oikeat osanumerot ostoslistalla?
Ja tuleeko mieleen puutteita? Kampiakselin stefa? Ei taida tulla tiivistesarjan mukana. Onko tuossa päittäysvälyssarjassa jotain tiedettävää tai mitattavaa? - Aiemmissa remonteissa ei ole erillistä päittäysvälyssarjaa tarvinnut.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Elo 2014, 21:08

Eikös päittäisiäkin ole saatavilla eri paksuuksilla ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

12 Elo 2014, 23:25

Jossain näin ns. ylikokoista sarjaa STD:n lisäksi, mutta pääsääntöisesti muuten on ollut vain yksi sarja tarjolla, jos sitäkään. Hintavertailu on ollut hankalaa, kun päittäisvälysliuskoja kaupataan kappaleittain, pareittain ja sarjoina. Lisäksi tuntuu, että myyjätkään eivät aina tiedä, että mitä pakettiin kuuluu. Yksi myyjä mm. meinasi, että runkolaakerisarjoja (169e/kpl) pitäisi olla neljä yhtä konetta varten. :)

Miksihän täällä on runkolaakerisarjat niin hiton arvokkaita? 41 puntaa ebayssä ja suomihinta on 169e. IKH:n laakereiden jälleenmyyjä väitti, että on tosi pienet katteet, niin joutui huomauttamaan, että joku ainakin ottaa välistä ihan huolella.

Mitähän sen öljypumpulta lähtevän, katkenneen, putken kanssa kannattaisi tehdä? Varmasti useammallakin Nuhvistilla sellainen lojuu jossain laatikon pohjalla. Nuhvistit on vaan jossain muualla kuin täällä foorumilla vai muuten vain vaisuja? Ja kannattaako sitä vaihtaa ehjään, vaan pitäisikö tehdä joku letkupatentti, kun ilmeisesti ei ole ihan tavatonta, että putki poikki menee. Sitä kyllä ihmettelen, että miten se putki voi poikki mennä, kun molemmista päistä pultella kiinni ja tuskin se lohkokaan kovin paljoa elää.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Elo 2014, 23:41

Muistaakseni Verhon Jussilla ( Leypart ) olisi ainakin ylipaksuja päittäisliuskoja ollut....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin