Nuffield Universal Three 1961
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Sain renkaan vaihdettua muutaman takapakin jälkeen. Meni ensin tosi sujuvasti, mutta sitten alkoi pahasti tökkimään. Ensin soi puhelin ja hetken päästä naapuri tuli juttelemaan ja ja ja... Muutaman uudelleen purun jälkeen huomasin sisäkumin olevan väärinpäin. Pitäisi laittaa puhelimet kiinni ja kuulosuojaimet korville, niin saisi rauhassa keskittyä.
Se ei mikään iso yllätys ollut, että käytettynä ostetun kumin kyljessä on kaksi pientä pullistumaa... Kumi näyttää kyllä muuten ihan kelvolliselta ja varmaan kestää noinkin kauan. Mutta mutta, harkinnassa on, että otan myyjään yhteyttä, kun kumin piti olla hyvä. Hieman harmittaa, kun olisi tuolla ähellyksellä voinut vaihtaa virheettömänkin kumin.
Aroksen kävin asentelemassa perään ja säätämässä Nuhviin istuvaksi. Rasvanipat kävin myös läpi. Pienen koeajon tein pellolla ja laukaisin laukesi tietysti melko heti. Kyllä tuo jotain tuntuu kuitenkin niittävän. Täytyy huomenna jatkaa harjoituksia.
Se ei mikään iso yllätys ollut, että käytettynä ostetun kumin kyljessä on kaksi pientä pullistumaa... Kumi näyttää kyllä muuten ihan kelvolliselta ja varmaan kestää noinkin kauan. Mutta mutta, harkinnassa on, että otan myyjään yhteyttä, kun kumin piti olla hyvä. Hieman harmittaa, kun olisi tuolla ähellyksellä voinut vaihtaa virheettömänkin kumin.
Aroksen kävin asentelemassa perään ja säätämässä Nuhviin istuvaksi. Rasvanipat kävin myös läpi. Pienen koeajon tein pellolla ja laukaisin laukesi tietysti melko heti. Kyllä tuo jotain tuntuu kuitenkin niittävän. Täytyy huomenna jatkaa harjoituksia.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Korjauskirjasta en ottanut tolkkua tuulettimenhihnan mitoista. Vanha on mökillä ja lisäksi niin kulunut, että leveys siitä ei ainakaan selviä. Jos joku osaisi mitat kertoa, niin voisin huomenna vielä tilata paikalliseen hihnan. Kiitos!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Hyvä tuuri käy jos sattuu toisen koneesta mittaamalla! Olen asiakkaiden koneisiin joskus alkup. mittojen mukaisesti hihnan huoltohommiin lähtiessä ottanut ja harvoin on sattunut oikea. Hihnapyörät, laturi, laturinkorvat ja vesipumpun hihnapyörä vaihtelevat joskus ja niiden mittojen heitot on sen verran suuria että eipä satu hihna, jää joko löysälle tai on pirun tiukka. Melkein suosittelen ottamaan vanhan malliksi.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Oliko se niin, että leveys on ilmoitettu korjauskirjassa ja ei muuta? Muistelen että hihnan leveydeksi olisi mainittu 13 mm? Nykyinen hihna on silmämääräisesti noin 9,5 mm ja se on hyvin kulunut. Tuosta on itsellänikin kokemusta, että ilmoitettu hihna ei sovi traktoriin, vaikka kaikki on alkuperäistä. Täytyy ottaa vanha malliksi. Ajoa ei pitäisi nyt ollakaan tiedossa, niin ei tässä mikään paniikki ole.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kävin kattoos omast 460pistä, laturina vaihtovirtanen, remmi on ROFAN 3Ax1275 (13x1275) mut 1260 pituuskin riittäisi ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Tasavirtalaturissa taitaa olla isompi hihnapyörä? Oli tallin seinällä joku uusi leveähkö hihna. Täytyy käydä tutkimassa mitat. Jos ei tärppää, niin huomenna paikallisesta kysymään. Kiitos mitoista!
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Nuffieldin varaosanumerolla löytyi paikallisen hyllystä 13x1275 mitoilla oleva hihna. Kokeillaan sillä nyt alkuunsa. Jos ei sovi, niin mallin kanssa uudelleen. Tässähän on tasavirtalaturi, että alkuperäinen koko voi ainakin teoriassa sopiakin.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ainakin tolla vaihtovirkaskalla tuo 13x1275 remmin paikoillaan ollessa, säätövara laturilla on aika tapissa jo, eli sais olla tossa joko 1260 tai 1250 remmi ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Toiseen traktoriin kun remmejä vaihdoin, niin siinä meni homma persiilleen, vaikka uusi hihna oli vain muutamia millejä lyhyempi kuin alkuperäinen. Ja kun Nuffieldin varaosanumerolla löytyy samanlainen hihna mitä kerroit omassasi olevan, niin se on mielestäni fiksuin mitta aloittaa hihnan metsästys. Jos se on pitkä, niin ottaa vähän lyhyemmän. Kyllä minä saan hihnan vaihtaa.
Aroksesta piti mainitsemani, että niitin sillä viime reissulla heinät nurin ja nostelin seipäille. Oli tosi hyvät kelit, kun tuuli ja paistoi aurinko. Piti muutaman hevostytön käydä hakemassa heinät pellolta. Tänään kävin katsomassa, että heinät on edelleen seipäillä. Ei ollut suuren suuri yllätys Siinä kävi juuri niin kuin oletinkin, että hyvää hyvyyttään, kun heiniä seipäille nostelin ja seipäitä metsästin, niin nyt on useampi seipäällinen pilalla olevaa heinää keskellä peltoa hävitystä odottamassa. Jos olisi niitettynä jättänyt maatumaan, niin olisi pirusti vähemmällä touhulla päässyt. Vituttaa nuo nykyihmiset, kun sanan pitäminen ei tunnu kuuluvan tämän päivän toimintamalleihin. Tähän samaan ongelmaan olen törmännyt nyt todella usein eri yhteyksissä.
Aroksesta piti mainitsemani, että niitin sillä viime reissulla heinät nurin ja nostelin seipäille. Oli tosi hyvät kelit, kun tuuli ja paistoi aurinko. Piti muutaman hevostytön käydä hakemassa heinät pellolta. Tänään kävin katsomassa, että heinät on edelleen seipäillä. Ei ollut suuren suuri yllätys Siinä kävi juuri niin kuin oletinkin, että hyvää hyvyyttään, kun heiniä seipäille nostelin ja seipäitä metsästin, niin nyt on useampi seipäällinen pilalla olevaa heinää keskellä peltoa hävitystä odottamassa. Jos olisi niitettynä jättänyt maatumaan, niin olisi pirusti vähemmällä touhulla päässyt. Vituttaa nuo nykyihmiset, kun sanan pitäminen ei tunnu kuuluvan tämän päivän toimintamalleihin. Tähän samaan ongelmaan olen törmännyt nyt todella usein eri yhteyksissä.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Kyllä hihna sopii täydellisesti. Säätö asettuu säätöalueen keskelle ja hihnan saa asetettua helposti paikoilleen, mutta juurikaan ylimääräistä löysää ei ole. Tasavirtalaturissa on huomattavasti isompi hihnapyörä kuin normaaleissa vaihtovirtalatureissa, niin tästä varmaan johtuu se, että Jusapella säätövara meinaa loppua kesken. Hankkimani hihna on Gates 6481MC. Vanha hihna oli 9 milliä leveä enää.
Nuffield varaosanumero 83H397. Lisää varaosanumeroita lainauksessa.
Nuffield varaosanumero 83H397. Lisää varaosanumeroita lainauksessa.
https://dmt-automotive.com/en/v-belt-re ... :3884.html" onclick="window.open(this.href);return false;Width [mm]
13
Length [mm]
1275
Belts
Open-sided
Reference or comparison numbers
BOSCH --- 1 987 947 665
GATES --- 6481
KEILRIEMEN --- 13/12,5X1275 LA
RENAULT --- 09 21 131 244
BERLIET --- 23 223 140
BERLIET --- 32 382 3
BERLIET --- 32 387 8
323878
KAESSBOHRER --- 4766 722 100
ROVER --- 535686
OM --- 8827589
OM --- 8814832
BUESSING --- 720500215
SAAB --- 93 82 383
BLMC --- 12B1421
BLMC --- 83H397
BLMC --- AMK53
TOYOTA --- 99522 11256
TOYOTA --- 99522 11270
TOYOTA --- 99332 11260
TOYOTA --- 90916 02087
TOYOTA --- 99332 11265
TOYOTA --- 99322 01260
TOYOTA --- 99522 11263
TOYOTA --- 99325 01260
TOYOTA --- 99322 71270
TOYOTA --- 99322 11250
TOYOTA --- 90916 02072
TOYOTA --- 99322 51250
UNIC --- 8814 832
UNIC --- 8827 589
MAN --- 06 58072 2322
MAN --- 06 58072 2321
MAN --- 06 58043 2232
MAN --- 06 58047 2232
MAZDA --- 4770-18381
MOTORCRAFT --- EJE 127 R
SAURER --- 881 4832
VOLVO --- 958546
VOLVO --- 950856
MERCEDES-BENZ --- 002 997 73 92
MERCEDES-BENZ --- 004 997 12 92
IVECO --- 0881 4832
NISSAN --- 21140-90013
NISSAN --- 21140-90204
NISSAN --- 21140-90211
NISSAN --- 21140-90305
NISSAN --- 11750-N9525
NISSAN --- 21140-90100
NISSAN --- 11750-V0500
NISSAN --- 11750-N9520
NISSAN --- 11920-B9800
MITSUBISHI --- ME 900 249
VW --- 023 903 137 E
OPEL --- 13 40 685
FORD --- 5 013 541
FORD --- 78 TF 6C301 BA
FORD --- A 850 X 8620 BAA
HANOMAG HENSCHEL --- 598 690 599 0
KEILRIEMEN --- 13X1275
DB AG --- 836001
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No hyvä jotta kerrasta natsasi kohdalleen .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Olisikohan jollain ylimääräistä Nuffieldin öljynpainemittaria? Lasi on rikki ja viisari eloton vanhassa. Tokmannilla näytti olevan samaa kokoluokkaa oleva mittari, mikä olisi varmaan heittämällä sopinut paikoillaan, mutta mielummin laittaisi oikeanlaisen. Tietysti pääasia, että on toimiva mittari.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Katselin nelosen öljypumpun imuputken korkeutta verrattuna öljytikun asteikkoon ja öljyt alarajalla on juuri ja juuri putki peitossa. Jos keula on ylämäkeen, niin varmaan aika nopeasti alkaa ilmaa hörimään.
Lisäksi nelosen sihdin reikäkoko oli melkoisen pientä. 0,8 hitsauslanka ei mennyt reiästä läpi. Veikkaan reikäkooksi 0,5mm. Jäykät 15W-40 mineraalit ja pilvinen päivä, niin ei tarvitse paljon sihdin tyhjentyä, kun imuputki horii ilmaa. Tässä kolmosessa on samanlainen pienisilmäinen sihti.
Mitenhän se noin tyhmä sihti onkin tehty, kun sihdin yläreuna yltää öljypinnan yläpuolella, niin sehän mahdollistaa sihdin tyhjentymisen jähmeillä öljyillä. Pitäisi leikata säilyketölkki sihdin ympärille ja pakottaa öljy sihtiin alakautta. Tuo tölkki käsittääkseni nostaisi öljypinnan sihdin ja tölkin välissä ylöspäin, jos sihti alkaa vastustamaan liikaa?
Lisäksi nelosen sihdin reikäkoko oli melkoisen pientä. 0,8 hitsauslanka ei mennyt reiästä läpi. Veikkaan reikäkooksi 0,5mm. Jäykät 15W-40 mineraalit ja pilvinen päivä, niin ei tarvitse paljon sihdin tyhjentyä, kun imuputki horii ilmaa. Tässä kolmosessa on samanlainen pienisilmäinen sihti.
Mitenhän se noin tyhmä sihti onkin tehty, kun sihdin yläreuna yltää öljypinnan yläpuolella, niin sehän mahdollistaa sihdin tyhjentymisen jähmeillä öljyillä. Pitäisi leikata säilyketölkki sihdin ympärille ja pakottaa öljy sihtiin alakautta. Tuo tölkki käsittääkseni nostaisi öljypinnan sihdin ja tölkin välissä ylöspäin, jos sihti alkaa vastustamaan liikaa?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ittelläkin 460pis säilykepeltitölkki muoksittu imusuojaksi sihdin yläpuolelle, ja avointa on se n. puolet alapuolelta .....
Loppui kylmänä öljynpaineiden "humppaaminen" ( öljyt tosi olleet 15W-40 )
Loppui kylmänä öljynpaineiden "humppaaminen" ( öljyt tosi olleet 15W-40 )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68