Nuffield Universal Three 1961
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
käsittääkseni 6 kankaiset dunlopit 13x24 koossa. 11x28 on ollut 4 ply
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Tuossa yllä Joonaksen vastauksessa oikeat tiedot. 6 kankaisilla täälläkin ajeltu vuosikymmeniä. Kerroit että rengas repesi, mikähän mahtoi olla paine renkaassa. Itse en noissa renkaissa ole juurikaan puolta kiloa enempää paineita pitänyt. Riippuu tietysti kuormituksesta paljonko paineita pidetään mutta harrastelukoneissa tuo riittänee. Ja aivan oikea tieto on sekin että nelosen 11 -36 renkaissa on vain 4 "rättiä" ja on kestänyt niiden normaalikäyttöä. Kaivuri- ja kuormainalustat on sitten eri juttu..
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Ohjekirjasta katsoin oikean paineen. En nyt muista enää mitä se oli, mutta olisiko ollut jotain 0,9 bar?
Kone on seisonut useamman vuoden jossain vaiheessa ja olen nähnyt siitä sellaisen kuvan, jossa Nuhvi seisoo renkaat puolityhjänä kallion päällä, jossa tämä ensin hajonnut rengas on litussa ja väännöksissä viettävän alustan takia. Siinä on ilmeisesti kumiin tullut paikallinen vaurio, joka sitten ajoon otettaessa myöhemmin hajosi. Kumi oli muuten paljon parempi kuin toisella puolen, mutta siitä oli tämä yksi vauriokohta. Tämän tilalle ostamani käytetty rengas oli kudosviallinen jo ostettaessa. Myyjä vain salasi asian. Luotin myyjän sanaan, että rengas on ehjä, kun hän on konemyyjänä maatalouskaupassa. Ihme hiippari oli muutenkin, kun ei suosiolla palauttanut rahoja.
Pellolla jossa Nuhvi on työskennellyt, niin on raivauksen jälkeen ollut raivaussahan jättämiä kantoja. Sellainenkin on saattanut rasittaa ensimmäistä rengasta erityisesti. Tiesin kannoista, mutta minkäs teet. Nyt ne on revitty Nuhvilla pois.
Kone on seisonut useamman vuoden jossain vaiheessa ja olen nähnyt siitä sellaisen kuvan, jossa Nuhvi seisoo renkaat puolityhjänä kallion päällä, jossa tämä ensin hajonnut rengas on litussa ja väännöksissä viettävän alustan takia. Siinä on ilmeisesti kumiin tullut paikallinen vaurio, joka sitten ajoon otettaessa myöhemmin hajosi. Kumi oli muuten paljon parempi kuin toisella puolen, mutta siitä oli tämä yksi vauriokohta. Tämän tilalle ostamani käytetty rengas oli kudosviallinen jo ostettaessa. Myyjä vain salasi asian. Luotin myyjän sanaan, että rengas on ehjä, kun hän on konemyyjänä maatalouskaupassa. Ihme hiippari oli muutenkin, kun ei suosiolla palauttanut rahoja.
Pellolla jossa Nuhvi on työskennellyt, niin on raivauksen jälkeen ollut raivaussahan jättämiä kantoja. Sellainenkin on saattanut rasittaa ensimmäistä rengasta erityisesti. Tiesin kannoista, mutta minkäs teet. Nyt ne on revitty Nuhvilla pois.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Harvinaisen vilkkaan keskustelun kunniaksi laitetaan kuvasarja Nuhvin metsävuosilta. On tuosta jonkin verran noustu? Ei ole enää johtovirityksiä ja ajovalot, torvi ja vastaavat toimii. Parkit puuttuu, mutta alkuperäiset ei oikein kopin kanssa sopi ja muita ei ole tarvittu. Työvalo parkkivalon kanssa on irrallaan, kun en ole sitä vielä uskaltanut paikoilleen laittaa. Koppikin siinä tiellä. Mutta se valo on hankittuna odottamassa. Akkukotelossakin on oikea päätykansi paikoillaan nykyään. Mittaristo on nykyään täydellinen. Paljon näkyvää ja vielä enemmän vähemmän näkyvää restaurointia on tehty. Palautustyössä merkittävä rooli on ollut minua edeltäneellä omistajalla, joka sorvasi tappia ja nippeliä ja hankki pisteosia aika paljon takaisin.
Tuossa näkyy oikea takarengas, joka on ilmeisesti seisonnassa pipiä saanut. Lytyn kohdalla näkyy kuvissakin murtumat.
Tuossa näkyy oikea takarengas, joka on ilmeisesti seisonnassa pipiä saanut. Lytyn kohdalla näkyy kuvissakin murtumat.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä? Jos kuvat on vaikka omistajalta numero 1, niin metsässä Nuhvia seisonuttaneen ja minun välissä on kaksi väliomistajaa. Toinen heistä on etsinyt kiitettävän määrän erilaisia pisteosia takaisin ja tehnyt uusia tappeja vanhan mallin mukaan sinne tänne. Hän on mittaristonkin palautellut alkuperäisempään asuun. Itse olen vain koneremontin takia purkanut mittariston irti ja myöhemmin asentanut takaisin. Näin ollen minun ei tarvinnut osia mittaristoon hommailla. Maadoituksen ainoastaan käänsin toistepäin sähköissä.
Missä tuolla on ns. banaaniliittimet? Muistelen siellä olleen vanhan sokeripalan ja mittareissa taisi olla pinnapultit ja mutterit.
Missä tuolla on ns. banaaniliittimet? Muistelen siellä olleen vanhan sokeripalan ja mittareissa taisi olla pinnapultit ja mutterit.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Mittaristossa on 2 pientä reikää melko keskellä amperimittarin alla joissa virranottomahdollisuus banaaniliittimillä esimerkiksi aputyövaloon, majakkaan ym. Monesta ne näkyy olevan kadonneet. Itsellä on, hommasin jostain sähköalan liikkeestä hyvinlähelle alkuperäisennäköiset liittimet. Muovilaatu vain erilaista.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jotain muutakin alkuperäistä tuosta vielä puuttuu mm.koetaulun valokatkaisia.
Tämä kuva on vanhemmasta mallista, muuta mutostahan 61:seen ei ole kuin virta-avaimen paikka ja starttivipu.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... etaulu.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
katso kari se kuva tuolta palvelusta ja vertaa uusiksi. aika paljon muuttunut tuosta pikkukuvasta tilanne.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Juu, kuva pitää ehdottomasti klikata auki. Aijaa tarjoaa ennen/jälkeen kuvaparivaihtoehtoa, jossa vedetään ikään kuin verhoa sivusuunnassa ja saadaan verrattua kahta päällekkäistä kuvaa keskenään. En nyt tiedä kuinka hyvin tuo kuvajuttu toimii, mutta kokeiltavahan se ainakin oli.
Palauttelussa annettakoon edelliselle omistajalle erityismaininta siitä, että on etsitty samanlainen ruosteinen ristipääruuvi puuttuneen tilalle! Tuossa saa aikaa menemään, että oikeanlaisen ruuvin löytää. Ja kun paljon muutakin on tehty samalla tarkkuudella.
Palauttelussa annettakoon edelliselle omistajalle erityismaininta siitä, että on etsitty samanlainen ruosteinen ristipääruuvi puuttuneen tilalle! Tuossa saa aikaa menemään, että oikeanlaisen ruuvin löytää. Ja kun paljon muutakin on tehty samalla tarkkuudella.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei kovin paljon muuttunut tuosta audiq:in kuvasta.Nuffieldmaster kirjoitti:katso kari se kuva tuolta palvelusta ja vertaa uusiksi. aika paljon muuttunut tuosta pikkukuvasta tilanne.
Tämä linkki kuvakalleriasta. Mielestäni tämä on alkuperäisessä muodossaan.
http://nuhvi.fi/index.php/fi/nuffield-t ... lleria#451" onclick="window.open(this.href);return false;
Tämä minun 58:sin koetaulu sama minkä linkitin kuvat,fi sivulta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Senverran on muuttunut että vanhemmissa missä startin vipukytkentä niin virta-avain on oikeassa laidassa ja uudemmissa virta-avain vasemmalla ja starttipainike oikealla eli aiemman virtalukon paikalla.. Itselläni molempia malleja alkuperäisessä asussaan..
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Rengasta olen huhuillut vähän sieltä ja täältä. Vähän jaksaa ihmetyttää sama juttu kuin auton renkaiden kanssa, että viimeiset millit tuntuvat olevan arvokkaimpia. Ihan läpilahoista renkaista pyydetään puolta uuden hinnasta. Tässä on yksi tarjottu, 120e. Tuokin on huomattavasti huonommassa kunnossa kuin kaksi edellistä ratkennutta. Ja on tosi vaikea ollut renkaiden tarjoajien kanssa yhteydenpito. Joku tarjoaa sähköpostilla ja käskee soittamaan ja sitten kun soitat, niin ei tiedetä onko sellaista ja luvataan palata asiaan, mutta ei kuitenkaan palata. Kun uusii ilmoituksen, niin samat nimet laittavat sähköpostia ja juttu alkaa uutena alusta
Aloin jo pohtimaan, että pitäisikö laittaa joku roiskeläppäpaikkaus kumin sisäpuolelle. Kudosvikahan renkaassa on ja siitä syystä revennyt hieman kyljestä. Olisiko se kaksi sormea mahtuisi reiästä, jos sitäkään. Jos tuollaisen läpilahon laitan tilalle, niin ei taida rengastilanne ainakaan parantua. Sen verran se kudosvika kuitenkin tuntuu huonolta nykyisessä, että ei kannata sitä enää yrittää liikkeessä korjauttaa. Siinä on kaksi kudosvauriota eri kohdin.
Aloin jo pohtimaan, että pitäisikö laittaa joku roiskeläppäpaikkaus kumin sisäpuolelle. Kudosvikahan renkaassa on ja siitä syystä revennyt hieman kyljestä. Olisiko se kaksi sormea mahtuisi reiästä, jos sitäkään. Jos tuollaisen läpilahon laitan tilalle, niin ei taida rengastilanne ainakaan parantua. Sen verran se kudosvika kuitenkin tuntuu huonolta nykyisessä, että ei kannata sitä enää yrittää liikkeessä korjauttaa. Siinä on kaksi kudosvauriota eri kohdin.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Tein saappaiden varresta "tossut" kahteen kohtaan kumia. Kontaktiliimalla liimasin kiinni. Niiden päälle liimasin vuokrapeitteen palasen. Ihan tohjonahan kumi on sisältä, mutta kyllä tuolla patentilla tuntui tulevan ryhtiä kumiin ja sisäkumi ei enää paista ratkenneesta kohdasta. Voi jatkaa paremman kumin etsimistä vähemmällä kiireellä. Torissa oli pari tosi hyväkuntoisen näköistä puimurin rengasta, mutta ne oli juuri mennyt, kun myyjälle viestiä lähetin.
Talven jäljiltä Nuffield käynnistyi kuin olisi äsken sammutettu. Ihan laakista. Kävin vähän äestelemässä kasvimaalla ja muuten vain pörräilin nurkissa. Öljynpaineet tuntuu pysyvän korkealla, kun on näin viileät kelit ja nyt kun on pinta ylärajassa, niin en huomannut paineiden seilaavan keulan asennon mukaan. - En kyllä jatkuvasti seurannutkaan.
Tuntimittari on mykkä. Sitähän viime vuonna jo tutkin ja sokka siellä oli siloin poikki. Laitoin aika kevyen sokan, jos siellä on jotain jumitusta muualla. Täytyy tutkia pitemmälle. Viimeksi kulmavaihde oli jäykkä ja herkistyi hyvin putsaamisella ja voitelulla. - Kuvittelin että olisi ollut vika siinä. Vaijeri on uusi. Jospa akkuporakoneella saisi vaijerista pyöritettyä ja kuulosteltua, että mistä kuului muutamaan otteeseen ääntä viime kesänä, kun mittari hetken aikaa uudella sokalla pyöri.
Talven jäljiltä Nuffield käynnistyi kuin olisi äsken sammutettu. Ihan laakista. Kävin vähän äestelemässä kasvimaalla ja muuten vain pörräilin nurkissa. Öljynpaineet tuntuu pysyvän korkealla, kun on näin viileät kelit ja nyt kun on pinta ylärajassa, niin en huomannut paineiden seilaavan keulan asennon mukaan. - En kyllä jatkuvasti seurannutkaan.
Tuntimittari on mykkä. Sitähän viime vuonna jo tutkin ja sokka siellä oli siloin poikki. Laitoin aika kevyen sokan, jos siellä on jotain jumitusta muualla. Täytyy tutkia pitemmälle. Viimeksi kulmavaihde oli jäykkä ja herkistyi hyvin putsaamisella ja voitelulla. - Kuvittelin että olisi ollut vika siinä. Vaijeri on uusi. Jospa akkuporakoneella saisi vaijerista pyöritettyä ja kuulosteltua, että mistä kuului muutamaan otteeseen ääntä viime kesänä, kun mittari hetken aikaa uudella sokalla pyöri.