Nuffield Universal four 1959
Lähetetty: 11 Touko 2014, 19:31
Noniin. Eli lähes tasan kaksi vuotta sitten ostin kyseisen nuffin, Hymaksen kuokka persiissä. Kyseinen vehe oli seissyt semmoset +15 vuotta samoilla sijoillaan. Koneen historian tiesin täysin. No vähän pienellä jännityksellä sitä sitten varovaisesti käymään kokeiltiin ja lähtihän se. Erinäisten vaikeuksien voitettua sain nuhvin hinattua kotiin.
Ensimmäinen operaatio oli pudottaa kaivinkone poies nuffin niskasta, olihan tämä sitä jo 30 vuotta kantanut. Tämän jälkeen kaikenlaista putsausta, rasvaamista, öljypohjan aukaisu, öljysihdin putsaus, jäähdyttimen putsaus, jarruja sekä venttiilikoneiston irroitus ja putsaus (tämä siksi, koska venttiilikopan auki ollessa ei nostajille tullut lainkaan öljyä. No syyksi selvisi öljyputki mikä tulee lohkosta ja haaroittuu t- kappaleella kanteen, siellä oli tukos.) Niin ja valotkin laitoin pelittämään.
Nyt nuhvetti alkoi olemaan jo suht kunnossa, ajattelin hakea kilven konttorilta että pääsee kylälle ajelemaan... No ensi kertaa "isolla tiellä" ajellessa huomasin että ohjaus tarvittee vähän päivitystä. Niinpä laitoin vähän uutta puslaa sinne sun tänne, auraukset kohdilleen. Tulipahan kesän aikana ajettua sit jonkun kymmentä kilometriä milloin huvikseen, milloin mitäkin touhuten.
Mutta eipä paljon mitään voinut ilman nostolaitteita eikä kunnon vetokoukkua tehdä. Niinpä viimekesänä 2013 tuli peräreppu avettua, lähinnä senkin takia kun vähän hikoili saumastaan. Koska sattui olemaan ylimääränen reppu hydepumpulla, ajattelin laittaa sen paikalleen. "Piruttaan" avasin yhden paineputkista että näen kummoses kunnossa tiivisteet on... Eipä niissä mitään isompaa valittamista ollut. Siihen avatuun putkeen tiivisteet laitoin ja ei muuta kun reppu kiinni. Ja toimi.
Ja sitten tämän kevään touhuja... Nostolaitteita ja vetokoukkua tuli bongattua. Nostolaitteet on tällä hetkellä hieman mallia "tee se itse", koska yksi nuffin vetovarsi oli, ja yksi leukun... Nostovarretkin sain sentään koottua "palasista" mitä sattui olemaan. Vetokoukun ostin jampilta. Pieniä testailuja olen sillä silmällä suorittanut, äestänyt, ryskiny maata takakuormaajalla ja kaikkea mahdollista... Eikä ole tarvinnu jälkikäteen hitsailla... Vielä...
Ja niin, miksi vasta nyt tämä tuli tänne projekteihin. No hyvä kysymys . Puolustan itseäni sillä että tämä on edelleen projektina... Eli kokoajan tulee suunniteltua kaikenlaista uutta... Alla kuvat ennen ja nykysin:
Ensimmäinen operaatio oli pudottaa kaivinkone poies nuffin niskasta, olihan tämä sitä jo 30 vuotta kantanut. Tämän jälkeen kaikenlaista putsausta, rasvaamista, öljypohjan aukaisu, öljysihdin putsaus, jäähdyttimen putsaus, jarruja sekä venttiilikoneiston irroitus ja putsaus (tämä siksi, koska venttiilikopan auki ollessa ei nostajille tullut lainkaan öljyä. No syyksi selvisi öljyputki mikä tulee lohkosta ja haaroittuu t- kappaleella kanteen, siellä oli tukos.) Niin ja valotkin laitoin pelittämään.
Nyt nuhvetti alkoi olemaan jo suht kunnossa, ajattelin hakea kilven konttorilta että pääsee kylälle ajelemaan... No ensi kertaa "isolla tiellä" ajellessa huomasin että ohjaus tarvittee vähän päivitystä. Niinpä laitoin vähän uutta puslaa sinne sun tänne, auraukset kohdilleen. Tulipahan kesän aikana ajettua sit jonkun kymmentä kilometriä milloin huvikseen, milloin mitäkin touhuten.
Mutta eipä paljon mitään voinut ilman nostolaitteita eikä kunnon vetokoukkua tehdä. Niinpä viimekesänä 2013 tuli peräreppu avettua, lähinnä senkin takia kun vähän hikoili saumastaan. Koska sattui olemaan ylimääränen reppu hydepumpulla, ajattelin laittaa sen paikalleen. "Piruttaan" avasin yhden paineputkista että näen kummoses kunnossa tiivisteet on... Eipä niissä mitään isompaa valittamista ollut. Siihen avatuun putkeen tiivisteet laitoin ja ei muuta kun reppu kiinni. Ja toimi.
Ja sitten tämän kevään touhuja... Nostolaitteita ja vetokoukkua tuli bongattua. Nostolaitteet on tällä hetkellä hieman mallia "tee se itse", koska yksi nuffin vetovarsi oli, ja yksi leukun... Nostovarretkin sain sentään koottua "palasista" mitä sattui olemaan. Vetokoukun ostin jampilta. Pieniä testailuja olen sillä silmällä suorittanut, äestänyt, ryskiny maata takakuormaajalla ja kaikkea mahdollista... Eikä ole tarvinnu jälkikäteen hitsailla... Vielä...
Ja niin, miksi vasta nyt tämä tuli tänne projekteihin. No hyvä kysymys . Puolustan itseäni sillä että tämä on edelleen projektina... Eli kokoajan tulee suunniteltua kaikenlaista uutta... Alla kuvat ennen ja nykysin: