Nuffield Universal four 1959
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Jaahas. Elien katellessa ja ihmetellessä tuskallista kuumuutta, huomasin nuhvin öljytikussa pari vesipisaraa. Niimpä otin sit ropusta purkkiin vähäsen öljyä ja tutkin lisää samalla päästinkin kaikki öölit poies ja öljypohja irti. Suurimmat öljyjämät koneen sisästä rasseleilla putsailin ja laitoin yöksi kirkkaan pellin koneen alle. Mitään silminnähtävää vuotoa ei putkista kumminkaan lampulla kattoessa näkynyt.
Olihan siinä sitten aamulla muutama vedensekainen öljyläikkä, taas putsasin lisää et saisin öljyä vaan pois koneesta. Välillä oli vesipisara taas pudonnu pellille (glykoli maistui...) Kohdistin pisarat öljyn imusihdin liepeille. Putsasin imusihdin jonka jälkeen ei ole pisaroita juurikaan tullut...
Mieleen hiipi aivan outo ajatus, tyrmätkää heti jossette ole kanssani samaa mieltä Ajattelin kokella josko purkillinen syylärin paikkaus ainetta auttaisi tohon vaivaan... Kun nyt ei puhuta sit todellakaan mistään isosta vuodosta...
Toinenkin ajatus tuli tos myöhemmin mieleen: Tohonhan on joskus tehty jonkunlainen koneremppa. Mitään tarkempaa tietoa ei ole et mitä on laitettu, tai jätetty laittamatta. Ajankohtakaan ei ole tarkasti selvillä, faktat puhuisi tämän johonkin 1980 -luvun paikkeille, eli -80 -85... Niin siihen liittyen ei voi olla varmaa tietoa että onko kantta koskaan jälkikiristetty. Pieni epäilys saattaa olla, koska tämä kones on vaihtanut omistajaa niillä main, ja edellinen omistaja ennen minua ei ole kantta kiristänyt.
Olisko siinä mitään ideaa et koittais varovasti kireyttä? Momentista en osaa sanoa, mitä pitäis olla, joku 135 Nm on jostain jääny mieleen...
Olihan siinä sitten aamulla muutama vedensekainen öljyläikkä, taas putsasin lisää et saisin öljyä vaan pois koneesta. Välillä oli vesipisara taas pudonnu pellille (glykoli maistui...) Kohdistin pisarat öljyn imusihdin liepeille. Putsasin imusihdin jonka jälkeen ei ole pisaroita juurikaan tullut...
Mieleen hiipi aivan outo ajatus, tyrmätkää heti jossette ole kanssani samaa mieltä Ajattelin kokella josko purkillinen syylärin paikkaus ainetta auttaisi tohon vaivaan... Kun nyt ei puhuta sit todellakaan mistään isosta vuodosta...
Toinenkin ajatus tuli tos myöhemmin mieleen: Tohonhan on joskus tehty jonkunlainen koneremppa. Mitään tarkempaa tietoa ei ole et mitä on laitettu, tai jätetty laittamatta. Ajankohtakaan ei ole tarkasti selvillä, faktat puhuisi tämän johonkin 1980 -luvun paikkeille, eli -80 -85... Niin siihen liittyen ei voi olla varmaa tietoa että onko kantta koskaan jälkikiristetty. Pieni epäilys saattaa olla, koska tämä kones on vaihtanut omistajaa niillä main, ja edellinen omistaja ennen minua ei ole kantta kiristänyt.
Olisko siinä mitään ideaa et koittais varovasti kireyttä? Momentista en osaa sanoa, mitä pitäis olla, joku 135 Nm on jostain jääny mieleen...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ensin hiukan löysään pultti kerrallaan ja se 135 sitten (kierteet öljyttynä)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Joo tota en sitten kans tiedä et millon olis pitäny kansi jo kiristää... Joskus jääny mieleen joku 50 + tuntia? Meinaan että yli on menty sitten ja aika paljon... (jos sitä ei ole sillon kolkyt vuotta sitte kiristetty)
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ekakerran koneen kunnolla lämmittyä tehtään eka kerta ja toinen vaikka siinä 50h paikkeilla....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tänään hain paikkausainetta, bar's leaksia rakeina. Vastoin ohjetta ajoin koneen ensin lämpimäksi, sitten sementit perään. Käytin puoli tuntia välillä tyhjäkäynnillä välillä rönö pohjassa. Lämmöt oli keskellä vihreää sen 20 minuuttia, eiköst se jo siinä ajassa kiertäny lohkon läpitte.
Nyt sitten katellaan ja ihmetellään mikä oli tulos, ei ainakaan huonompaan suuntaan mene... Ja laitoin nyt konnon dieselmoottori öljyä koneesen, entisten universaalien tilalle. Hintaero 20 litran pänikällä ei juur mitään ollu, olisko ollu jottai kuus euroa...
Siirtopumppuki rupes vuotamaan, onkohan nykyses löpös jottain ihmeellistä kun ei mikään kestä? Viimekesänä vissiin ton siirtopumpun vaihdoin, vanhaan tietysti mut tähän asti pelittäny ihan hyvin.
Nyt sitten katellaan ja ihmetellään mikä oli tulos, ei ainakaan huonompaan suuntaan mene... Ja laitoin nyt konnon dieselmoottori öljyä koneesen, entisten universaalien tilalle. Hintaero 20 litran pänikällä ei juur mitään ollu, olisko ollu jottai kuus euroa...
Siirtopumppuki rupes vuotamaan, onkohan nykyses löpös jottain ihmeellistä kun ei mikään kestä? Viimekesänä vissiin ton siirtopumpun vaihdoin, vanhaan tietysti mut tähän asti pelittäny ihan hyvin.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tänään en kerinny kannen kireyttä kokelemaan, no huomenna sitten. Ei ihan turhaa ollu kytkinakselin vaihto, klappia läks jonkun verran poes...Nyttenkin kun sammuttaa koneen vaihde vapaalla niin kone pyssää heti, ennen akselin vaihtoa kuulus sekunnin sammutuksen jälkeen kytkinakselin holkista kloks kloks kloks...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Kannen kireyttä en toistaiseksi vielä kokeillut, kun ei oireile kumminkaan mitenkään? Tosta ny ei osaa vielä sanoa et kui "paikkausoperaatio" onnistui, kun ei alunperinkään joutunu nestettä juur lainkaan lisäämään.
Jotain tänään sentään askartelin... Tulevia lämpimiä kelejä silmälläpitäen nestetasapainosta täytyy huolehtia...
Jotain tänään sentään askartelin... Tulevia lämpimiä kelejä silmälläpitäen nestetasapainosta täytyy huolehtia...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Jottain tänäänkin puuhattu nuffiin... Olkoon ny toi putki taas vaihteeks vähän aikaa paikallaan. Hiukan täytyy näköjään lyhentää vielä, kun toin kulman laitoin pituus lisääntyi 15 cm. Samalla kun lyhentää lalhaalta saa hiukan vielä kierautettua putkea et saa kulman enempi etuviistoon...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Matkinut oot.... Liika pitkä rööri tuollaisena.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
No, mullahan toi putki on ollu viimekeväästä asti tossa, välillä otin pois, kun oli tarkotus vaimennusta rakentaa siihen. Sen toteutin kahdesta auton takapönästä (peugeot 309 ja ford escort) rälläköidyillä kahden tuuman reikäputkilla. Reikäputket hitsasin yhteen,ja ulko-osan vuorasin pönttöjen sisäpuolisilla villoilla. Vaimentaa todella hyvin. Pakko myöntää että kulma tuli osin jusapen innoittamana Näköä tuo muuten tosi paljon lisää.jusape kirjoitti:Matkinut oot.... Liika pitkä rööri tuollaisena.....
Tohon pituuteen. Samantien kun paikalleen eilen laitoin totesin sen olevan liian pitkä. Tänään sitä lyhensin hieman, ja sen verran kierautin et sain kulman osoittamaan enempi eteenpäin.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Lämpömittari osoittaa hajoamisen merkkejä. Ei nouse viisari normiajossa valkosn puoleen väliinkään saakka, kuormituksessa voi just vihreän rajalla olla. Täytyy sen huomenna jos kerkeää ottaa auki ja kattoa mistä kiikastaa, mulla toinenkin mittari olis, missä asteet.
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tuli tossa eilen illalla pienenä voimisteluna tukalan kuumassa ilmassa vaihdettua ton toisen projektin takarenkaat tähän, 38 tuumaset nokialaiset. On niissä pikkasen korkeutta enemmän...
No siinä eilen huomasin, ettei latausmittari tiennyt mitään. Yleismittarilla mittailin ja totesin ettei lataa. Laturi irti ja auki, ei siinä vikaa ollut. Sitten johtojen kimppuun. Aika tutkiskelu mittaritaulun takana kun johtoja menee siellä "pikkasen" enemmän kun alunperin... Avoin latausreleen ja koitin varoiks toislla samanlaisella, ei vaikutusta. Aikani tutkailtuani ja testattua kaikkia johtoja yhtäkkiä johtonipusta nousee aikas rankat voimasauhut ilmoille Osa johdoista sulas toisiinsa kiinni, amppeerimittarin tausta sulas, ja mitä vielä.. No siinäkohtaa otin tongit käteen ja kaikki vanhat kaapelit lattialle. Eli, seuraavana projektina on sähköjen rakentaminen uudelleen...
No siinä eilen huomasin, ettei latausmittari tiennyt mitään. Yleismittarilla mittailin ja totesin ettei lataa. Laturi irti ja auki, ei siinä vikaa ollut. Sitten johtojen kimppuun. Aika tutkiskelu mittaritaulun takana kun johtoja menee siellä "pikkasen" enemmän kun alunperin... Avoin latausreleen ja koitin varoiks toislla samanlaisella, ei vaikutusta. Aikani tutkailtuani ja testattua kaikkia johtoja yhtäkkiä johtonipusta nousee aikas rankat voimasauhut ilmoille Osa johdoista sulas toisiinsa kiinni, amppeerimittarin tausta sulas, ja mitä vielä.. No siinäkohtaa otin tongit käteen ja kaikki vanhat kaapelit lattialle. Eli, seuraavana projektina on sähköjen rakentaminen uudelleen...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Dodii, taas vierähtänyt pitkä tovi, nuffiin tehty yhtä ja toista syksyn mittaan mistä en ole syystä tai toisesta tänne kerenny laittaan. No, nyt koittaa pidempi projekti, tihuttaa pakkasnestettä öljyn joukkoon, koneen etuosasta, imusihdin ja jakopään välistä tippoja sillon tällön. Kones alkoi huohottaa aika rankasti, öljypohja auki kun pyörittää painetta karkaa alakertaan aikalailla.
Seuraava operaatio kansi pois, menee ens viikonloppuun, hiukan kerkesin tänään jo aloittaa. Katotaan sen jälkeen miltä näyttää, kui isoa remppaa tulee, tällähetkellä kaikki liikenevä aika menee vähän toisenlaiseen projektiin...
Edit. Tässä mietiskellessä mahdollisia vaihtoehtoja mieleen tuli kaikenlaista, no sittempähä näkee enemmän kun kantta raottaa. Jokatapauksessa mulla toi toinen projekti 61 nelonen tossa olis kanssa työn alla, ja mietin sitäkin et siinä motti on nyt kunnossa, perä ei läheskää niin väljä kun tässä, hydepumppu parempi..... Eli jos näyttää et jotain vähänkin isompaa olis tiedossa laitetaan tämä yksilö pois pajasta navetan vinttiin odottamaan (tulevaisuudessa laittaa kuntoon viimäsen päälle jos aikaa olis enemmän) ja ottaa tämä 61 taas työn alle. Tähänhän ei muuta tartis kun perärepun avata, vaihtaa laatikon öljyt ja ja, no sähköt kanssa tehdä. On vaan nyt jäänyt kun on ollut kaikenlaista..
Seuraava operaatio kansi pois, menee ens viikonloppuun, hiukan kerkesin tänään jo aloittaa. Katotaan sen jälkeen miltä näyttää, kui isoa remppaa tulee, tällähetkellä kaikki liikenevä aika menee vähän toisenlaiseen projektiin...
Edit. Tässä mietiskellessä mahdollisia vaihtoehtoja mieleen tuli kaikenlaista, no sittempähä näkee enemmän kun kantta raottaa. Jokatapauksessa mulla toi toinen projekti 61 nelonen tossa olis kanssa työn alla, ja mietin sitäkin et siinä motti on nyt kunnossa, perä ei läheskää niin väljä kun tässä, hydepumppu parempi..... Eli jos näyttää et jotain vähänkin isompaa olis tiedossa laitetaan tämä yksilö pois pajasta navetan vinttiin odottamaan (tulevaisuudessa laittaa kuntoon viimäsen päälle jos aikaa olis enemmän) ja ottaa tämä 61 taas työn alle. Tähänhän ei muuta tartis kun perärepun avata, vaihtaa laatikon öljyt ja ja, no sähköt kanssa tehdä. On vaan nyt jäänyt kun on ollut kaikenlaista..
"Black smoke don't mean it's broke"