Re: Nuffield Universal Four
Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:03
edit, kopsataan stoori tähänkin (kun hautautui edelliselle sivulle), niin ei jää kuvat ilman merkitystä.. Ekat kuvat edellellisellä sivulla myös.. :
Tänään tämä luomus sitten näki päivänvalon Hienosti kulkee
Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.
Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.
Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..
Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?
Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.
Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Tänään tämä luomus sitten näki päivänvalon Hienosti kulkee
Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.
Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.
Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..
Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?
Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.
Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.