Sivu 3/4

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:03
Kirjoittaja nelosnuhvi
edit, kopsataan stoori tähänkin (kun hautautui edelliselle sivulle), niin ei jää kuvat ilman merkitystä.. Ekat kuvat edellellisellä sivulla myös.. :

Tänään tämä luomus sitten näki päivänvalon :shock: Hienosti kulkee :mrgreen:

Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.

Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.

Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa :lol: Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..

Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?

Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita :lol: Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.

Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:05
Kirjoittaja nelosnuhvi
Ja vielä

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:06
Kirjoittaja nelosnuhvi
Ja vielä.

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 19:31
Kirjoittaja kolmetonnine
Budjetiltaan ei tainnut olla maailman suurin projekti :D Mutta on enempi näin iloa kuin osina.. Nuon siistit alkuperäiset valot pistäisin siihen sun toiseen neloseen :D

Toki mielipidettä on montaa mutta parempi tälle koneelle on tehdä näin. Ja voihan sen orkkis moottorinkin kunnostaa, tai myydä tarvitsijalle.

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 20:59
Kirjoittaja jamppi
Hieno teko vaikka paskaa niskaan sataakin :D

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 21:08
Kirjoittaja leluland
tuo moottori taitaa ottaa reippaammin kieroksia kun alkuperäinen. Voi ruveta nuhvi kulkemaan jonkun moista vauhtia :D

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 03 Helmi 2015, 22:02
Kirjoittaja nelosnuhvi
kolmetonnine kirjoitti:Budjetiltaan ei tainnut olla maailman suurin projekti :D Mutta on enempi näin iloa kuin osina.. Nuon siistit alkuperäiset valot pistäisin siihen sun toiseen neloseen :D

Toki mielipidettä on montaa mutta parempi tälle koneelle on tehdä näin. Ja voihan sen orkkis moottorinkin kunnostaa, tai myydä tarvitsijalle.
No ei ollut kovin suuri budjetti, rentoa rakentelumieltä kyllä vaati.. Romuksi tämä olisi varmasti mennyt jos en huostaani olisi ottanut :? Orggis koneeseen on itseasiassa jo kunnostussuunnitelmaa tehty, ja vakaasti olen sitä mieltä että joskus se vielä tämän keulalle takaisin lyödään. Mutta nyt nautitaan jaappanilaisesta :lol:

Nuo valot on kyllä ehdottomasti parasta tässä, kova kiusaus olisi kyllä siirtää tuohon parempaan neloseen nämä :P
jamppi kirjoitti:Hieno teko vaikka paskaa niskaan sataakin :D
No ei ole vielä ainakaan satanut :lol:
leluland kirjoitti:tuo moottori taitaa ottaa reippaammin kieroksia kun alkuperäinen. Voi ruveta nuhvi kulkemaan jonkun moista vauhtia :D
Ainakin nostaa kierrokset tosihyvin ja kyllä tuossa suoremmalla tienpätkällä huomasi että menohaluja on ihan riittävästi. Onhan tuossa moottorissa parikyt heppaa enemmän mitä alkuperäisessä. Omasta mielestä tämä B-moottori on kaikenpuolin varsin hyvä paketti. Tämä oli BJ:eestä peräisin ja samanlainen on tuossa munkin bertassa. Hehkukoneena kylmäkäynnistysominaisuudet ihan omaa luokkaansa.

Vielä ei niin ajosta päässyt nauttimaan kun polttoainepumppu tuntuu halvaantuneelta, kun sai parin minuutin välein käsinappelista painella painetta lisää että kesti käynnissä.

Vielä tehtävää: äänenvaimennin, sähköt, penkki, polttoainepumpun huolto/vaihto, etulaatikon pohja, rappus-askelma, termarikotelon tiivistys, kaasuvivuston herkistelyä, alipainepumpun öljyletkut sekä jotain muuta pientä.

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 19:10
Kirjoittaja nelosnuhvi
Ei löytynyt paikalliselta huoltsikalta sopivia päitä letkuntekoon, nakertelin sitten puuttuneen öljyletkun nurkista löytyneillä hilppeillä. Polttoaine pumpun toimimattomuus selvisi, kilkkeet oli täysin jumissa pumpun sisällä. Nyt toimii kuin rasvattu :) Sähköt pitkälti vedelty. Penkin kiinnitys ja kaasuvivuston säätö vielä jäljellä. Jarrut pitäisi käyttää auki, mutta ei taida nyt enää niitä keretä laittamaan.

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 21:53
Kirjoittaja nuhvi63
Onnittelut onnistuneesta ristisiitoksesta, Nuhvi sekä Toitsu on suosiossa täälläkin :D
Tosin toistaiseksi ainakin erillään toisistaan :lol:

Ihan vaan nyt semmonen tyhmä kymysys että mitä teet alipaineella tuossa, vai laitatko jarrutehostimen :lol: :lol:

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 22:04
Kirjoittaja nelosnuhvi
En tee mitään, mutku se tossa oli niin annetaan olla :lol: Joten pitihän siihen voitelukin sitten laittaa.. Hyödyntämis ideoita otetaan vastaan :D

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 04 Helmi 2015, 22:08
Kirjoittaja jusape
Alipainetoiminen käppäri ?

Ei helppaa ennenkuin alipineet on kohillaan ??

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 06 Helmi 2015, 19:17
Kirjoittaja nelosnuhvi
jusape kirjoitti:Alipainetoiminen käppäri ?

Ei helppaa ennenkuin alipineet on kohillaan ??
Joo :)

Tänään sain virtalukon kytkettyä sekä äänenvaimentimen paikoilleen. Kaasuvivustoa pikkasen säädin, nyt on parempi, mutta vieläkin saisi olla herkempi. Polttoainepumppu toimii nyt hyvin.

Tämän jälkeen taas koeajoa, hyvin kyllä paketti pelittää. Kytkin on hyvä, sekä pakoäänetkin on nyt kohtuulliset uuden vaimentimen ansiosta. Jää kyllä vieläkin kauas nuffieldin alkuperäisen miellyttävästä äänestä. Tyhjäkäyntiä käy kyllä tämäkin nätisti.

Nostolaitteetkin heräsi toimimaan, sekä ulosotto. Vielä pitää askelma rakennella, että olisi helpompi pukille päästä, sekä etulaatikon pohja ja ne jarrut olisi vielä. Kuvia huomenna :wink:

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 22:58
Kirjoittaja nelosnuhvi
Piha-ajoa oli tänään nuffilla paljon, muutamaa vuotoa lukuunottamatta pelittää hyvin. Polttoainepumpun käsiruutta alkoi tihkuttamaan sekä ylävesiletkun välistä vuotaa nestettä. Pitää katsella kuntoon.

Kyllä tästä taisi tulla ihan hyvä työjuhta?

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 23:07
Kirjoittaja nuhvi63
Parempi ajossa kuin näreen alla maatumassa :D

Re: Nuffield Universal Four

Lähetetty: 07 Helmi 2015, 23:13
Kirjoittaja kolmetonnine
Pyöriskös tämmöisellä hydraulikäyttöinen klapikone, ts. pumppua pyörittämään.. Säätäjän ominaisuuksien puolesta :D

Ehkä tämä on tuonut pienen motivaation pilkahduksen omankin nuhvin kohdalla, kun saisi senverta lämmitä että liimat kuivaa niin räjäyttää perä auki ja katsoa mitä sinne(kkin) menee uusiksi. :cry: :D