Nuffield Universal Four

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Helmi 2015, 19:03

edit, kopsataan stoori tähänkin (kun hautautui edelliselle sivulle), niin ei jää kuvat ilman merkitystä.. Ekat kuvat edellellisellä sivulla myös.. :

Tänään tämä luomus sitten näki päivänvalon :shock: Hienosti kulkee :mrgreen:

Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.

Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.

Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa :lol: Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..

Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?

Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita :lol: Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.

Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Liitteet
IMG_3768.JPG
Linjauksen sivuittais säätö
IMG_3767.JPG
Keulateline hahmottuu
IMG_3769.JPG
Kyllä se sinne mahtuu
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, 03 Helmi 2015, 19:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Helmi 2015, 19:05

Ja vielä
Liitteet
IMG_3797.JPG
Sakkakuppi oikealla paikallaan
IMG_3798.JPG
Ilmansuodatin hitachia
IMG_3799.JPG
Kyllä se sieltä välistä mahtuu..
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Helmi 2015, 19:06

Ja vielä.
Liitteet
IMG_3801.JPG
Putkitukset
IMG_3807.JPG
Siellä se
IMG_3808.JPG
Lähes valmiina
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

03 Helmi 2015, 19:31

Budjetiltaan ei tainnut olla maailman suurin projekti :D Mutta on enempi näin iloa kuin osina.. Nuon siistit alkuperäiset valot pistäisin siihen sun toiseen neloseen :D

Toki mielipidettä on montaa mutta parempi tälle koneelle on tehdä näin. Ja voihan sen orkkis moottorinkin kunnostaa, tai myydä tarvitsijalle.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

03 Helmi 2015, 20:59

Hieno teko vaikka paskaa niskaan sataakin :D
Mukana kuin peräpukama!
leluland
Nuhvitietäjä
Viestit: 320
Liittynyt: 17 Heinä 2012, 07:50
Konekalustoani: valmet 361 leyland 270 sekä kuorma-autosta tehty peräkärry ja normetin takakuormain
Paikkakunta: pohjois-savo

03 Helmi 2015, 21:08

tuo moottori taitaa ottaa reippaammin kieroksia kun alkuperäinen. Voi ruveta nuhvi kulkemaan jonkun moista vauhtia :D
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

03 Helmi 2015, 22:02

kolmetonnine kirjoitti:Budjetiltaan ei tainnut olla maailman suurin projekti :D Mutta on enempi näin iloa kuin osina.. Nuon siistit alkuperäiset valot pistäisin siihen sun toiseen neloseen :D

Toki mielipidettä on montaa mutta parempi tälle koneelle on tehdä näin. Ja voihan sen orkkis moottorinkin kunnostaa, tai myydä tarvitsijalle.
No ei ollut kovin suuri budjetti, rentoa rakentelumieltä kyllä vaati.. Romuksi tämä olisi varmasti mennyt jos en huostaani olisi ottanut :? Orggis koneeseen on itseasiassa jo kunnostussuunnitelmaa tehty, ja vakaasti olen sitä mieltä että joskus se vielä tämän keulalle takaisin lyödään. Mutta nyt nautitaan jaappanilaisesta :lol:

Nuo valot on kyllä ehdottomasti parasta tässä, kova kiusaus olisi kyllä siirtää tuohon parempaan neloseen nämä :P
jamppi kirjoitti:Hieno teko vaikka paskaa niskaan sataakin :D
No ei ole vielä ainakaan satanut :lol:
leluland kirjoitti:tuo moottori taitaa ottaa reippaammin kieroksia kun alkuperäinen. Voi ruveta nuhvi kulkemaan jonkun moista vauhtia :D
Ainakin nostaa kierrokset tosihyvin ja kyllä tuossa suoremmalla tienpätkällä huomasi että menohaluja on ihan riittävästi. Onhan tuossa moottorissa parikyt heppaa enemmän mitä alkuperäisessä. Omasta mielestä tämä B-moottori on kaikenpuolin varsin hyvä paketti. Tämä oli BJ:eestä peräisin ja samanlainen on tuossa munkin bertassa. Hehkukoneena kylmäkäynnistysominaisuudet ihan omaa luokkaansa.

Vielä ei niin ajosta päässyt nauttimaan kun polttoainepumppu tuntuu halvaantuneelta, kun sai parin minuutin välein käsinappelista painella painetta lisää että kesti käynnissä.

Vielä tehtävää: äänenvaimennin, sähköt, penkki, polttoainepumpun huolto/vaihto, etulaatikon pohja, rappus-askelma, termarikotelon tiivistys, kaasuvivuston herkistelyä, alipainepumpun öljyletkut sekä jotain muuta pientä.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Helmi 2015, 19:10

Ei löytynyt paikalliselta huoltsikalta sopivia päitä letkuntekoon, nakertelin sitten puuttuneen öljyletkun nurkista löytyneillä hilppeillä. Polttoaine pumpun toimimattomuus selvisi, kilkkeet oli täysin jumissa pumpun sisällä. Nyt toimii kuin rasvattu :) Sähköt pitkälti vedelty. Penkin kiinnitys ja kaasuvivuston säätö vielä jäljellä. Jarrut pitäisi käyttää auki, mutta ei taida nyt enää niitä keretä laittamaan.
Liitteet
IMG_3809.JPG
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Helmi 2015, 21:53

Onnittelut onnistuneesta ristisiitoksesta, Nuhvi sekä Toitsu on suosiossa täälläkin :D
Tosin toistaiseksi ainakin erillään toisistaan :lol:

Ihan vaan nyt semmonen tyhmä kymysys että mitä teet alipaineella tuossa, vai laitatko jarrutehostimen :lol: :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

04 Helmi 2015, 22:04

En tee mitään, mutku se tossa oli niin annetaan olla :lol: Joten pitihän siihen voitelukin sitten laittaa.. Hyödyntämis ideoita otetaan vastaan :D
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Helmi 2015, 22:08

Alipainetoiminen käppäri ?

Ei helppaa ennenkuin alipineet on kohillaan ??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

06 Helmi 2015, 19:17

jusape kirjoitti:Alipainetoiminen käppäri ?

Ei helppaa ennenkuin alipineet on kohillaan ??
Joo :)

Tänään sain virtalukon kytkettyä sekä äänenvaimentimen paikoilleen. Kaasuvivustoa pikkasen säädin, nyt on parempi, mutta vieläkin saisi olla herkempi. Polttoainepumppu toimii nyt hyvin.

Tämän jälkeen taas koeajoa, hyvin kyllä paketti pelittää. Kytkin on hyvä, sekä pakoäänetkin on nyt kohtuulliset uuden vaimentimen ansiosta. Jää kyllä vieläkin kauas nuffieldin alkuperäisen miellyttävästä äänestä. Tyhjäkäyntiä käy kyllä tämäkin nätisti.

Nostolaitteetkin heräsi toimimaan, sekä ulosotto. Vielä pitää askelma rakennella, että olisi helpompi pukille päästä, sekä etulaatikon pohja ja ne jarrut olisi vielä. Kuvia huomenna :wink:
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

07 Helmi 2015, 22:58

Piha-ajoa oli tänään nuffilla paljon, muutamaa vuotoa lukuunottamatta pelittää hyvin. Polttoainepumpun käsiruutta alkoi tihkuttamaan sekä ylävesiletkun välistä vuotaa nestettä. Pitää katsella kuntoon.

Kyllä tästä taisi tulla ihan hyvä työjuhta?
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Helmi 2015, 23:07

Parempi ajossa kuin näreen alla maatumassa :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

07 Helmi 2015, 23:13

Pyöriskös tämmöisellä hydraulikäyttöinen klapikone, ts. pumppua pyörittämään.. Säätäjän ominaisuuksien puolesta :D

Ehkä tämä on tuonut pienen motivaation pilkahduksen omankin nuhvin kohdalla, kun saisi senverta lämmitä että liimat kuivaa niin räjäyttää perä auki ja katsoa mitä sinne(kkin) menee uusiksi. :cry: :D
Vastaa Viestiin