Tee niinkus haluat, tuo on jo ihan varaosa-kunnossa.. Koppi, kyllä. Terä-ohjaamo tai joku erikoisempi?
Älä sen moottorin kanssa vielä luovuta, ota kansi auki ja syöttöpumppuun liuotinaineet sisälle..
Mun mielestäni.
Nuffield Universal Four
Valvoja: automies560
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Onkos tälle tapahtunut mitään? Kuitenkin taitaa olla vielä paskempi perusnelosen aihio (oma hyvänä kakkosena) kun itsellä niin mielenkiinnolla lueskelee ja kattelee juttuja..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Aika mennyt kiivaasti konehommissa pitkin pitäjiä joten jäänyt palstan lueskelut vähille, joten vastailen vasta nyt
Tänään kuitenkin otettiin nuffi sisälle ja työnalle, kuvat kertokoon enemmän. En kerennyt paljoa vielä tehdä, mutta huomenna laitellaan moottori atomeiksi ja katotaan mitä sieltä löytyy
Pitää muuten nyt jo sanoa että näin karun kuntoista traktoria ei ole vielä tullut korjattuakaan... Ansainneeko "Foorumin Toivottomin Projekti" -arvonimen
Tänään kuitenkin otettiin nuffi sisälle ja työnalle, kuvat kertokoon enemmän. En kerennyt paljoa vielä tehdä, mutta huomenna laitellaan moottori atomeiksi ja katotaan mitä sieltä löytyy
Pitää muuten nyt jo sanoa että näin karun kuntoista traktoria ei ole vielä tullut korjattuakaan... Ansainneeko "Foorumin Toivottomin Projekti" -arvonimen
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Niin ja noin kuukausi sitten traktori sai sentään ehjät gummit taakse, että sen verran eteni kesän aikana.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Rättikoppi on hieno, tuommoinen omassakin on ollut kun jäljet kiinnityksistä löytyy. Meinaatko pitää tuon paikallaan, on kuitenkin aikalailla hyvännäköinen alkuperäistyyliin sopiva kuten nuo nostetut valotkin. Etsi semmoinen reki mikä siinä luston majurin perässä on, ja urakoimaan puusavottaa
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Saas nähdä, jos tuontyylisenä traktori säilyy niin ehdottomasti rättäri pysyy paikoillaan. Toinen visio oli jossain vaiheessa se että rakentelisi erittäin vapaaseen tyyliin täysin "uudenlaisen" traktorin. Kun alkuperäistähän tuosta ei saa enää kirveelläkään... Eikä liene järkeä sijoittaa 1500-2500eur muutaman satasen raatoon?
Mutta tänään kuitenkin moottori palasteltu ja nostettu pois rungolta. Ykkös ja kakkos pytyssä vettä, kakkonen täysin entinen. Traktorin ammoinen hyytyminenkin selvisi, nokkaketju oli poikki. Uskomaton määrä mössöä öljypohjassa, venttiilikoneisto aivan "tervaantunut", varmaan menty samoilla öljyillä vuoskymmen. Jäähdytyskanavat puolillaan ruostemujua ja sen sellaista. Muutama venttiili jumissa, ja kansi vaatisi muutenkin täyskunnostuksen. Ei taida tästä moottorista helpolla kalua tulla joten toimivaa käytettyä nuffin neloskonetta saa tarjota.
Päivän plussat, kytkin toimii, vaihdelaatikko ok.
Mutta tänään kuitenkin moottori palasteltu ja nostettu pois rungolta. Ykkös ja kakkos pytyssä vettä, kakkonen täysin entinen. Traktorin ammoinen hyytyminenkin selvisi, nokkaketju oli poikki. Uskomaton määrä mössöä öljypohjassa, venttiilikoneisto aivan "tervaantunut", varmaan menty samoilla öljyillä vuoskymmen. Jäähdytyskanavat puolillaan ruostemujua ja sen sellaista. Muutama venttiili jumissa, ja kansi vaatisi muutenkin täyskunnostuksen. Ei taida tästä moottorista helpolla kalua tulla joten toimivaa käytettyä nuffin neloskonetta saa tarjota.
Päivän plussat, kytkin toimii, vaihdelaatikko ok.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tälle traktorille koittaa kohta jälleen uusi alku, pari päivää on viuhuna nyt pajassa käynyt nuffen ympärillä Kohta saatte nähdä miten villi keksintö ulos putkahtaa
Tavoite yksi: saada klapikonetta kevääksi pyörittämään
Tavoite kaksi: työtä pelkäämätön työkone kevättöille
Tavoite yksi: saada klapikonetta kevääksi pyörittämään
Tavoite kaksi: työtä pelkäämätön työkone kevättöille
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 73
- Liittynyt: 22 Maalis 2014, 11:04
- Konekalustoani: Nuffit: 4/60+KKK vm63, four vm58, 10/60 vm66, 4/65 vm69+ukkomestari 355, 4/65 vm68+simson junior. Leyland 255 vm76, Massey-Harris 745, Fordson Super Major vm62
- NLCF r.y jäsen Nro: 290
- Paikkakunta: Haapavesi
Paja näyttää olevan siistissä kunnossa,pisti heti silmään. Avaimet järjestyksessä niinkuin pitääkinnelosnuhvi kirjoitti:Aika mennyt kiivaasti konehommissa pitkin pitäjiä joten jäänyt palstan lueskelut vähille, joten vastailen vasta nyt
Tänään kuitenkin otettiin nuffi sisälle ja työnalle, kuvat kertokoon enemmän. En kerennyt paljoa vielä tehdä, mutta huomenna laitellaan moottori atomeiksi ja katotaan mitä sieltä löytyy
Pitää muuten nyt jo sanoa että näin karun kuntoista traktoria ei ole vielä tullut korjattuakaan... Ansainneeko "Foorumin Toivottomin Projekti" -arvonimen
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 469
- Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
- Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
- Paikkakunta: Tuusula
Hyvä hyvä. Hienoa jos pitkään uinunut kone elpyy takaisin palvelukseen! Onko tietoa unien pituudesta? Näyttää siltä, että ei ole ihan suoraan ykköskoneen paikalta sinulle tullut.
Hitto kun itsekin löytäisi aloitusmotivaation jostakin. Eilen jo tallissa silmäilin trukkilavaa, jossa lepää Nuhvin purettu kone talliin muuton jäljiltä. Koko ajan jotain kiireellisempää ollut. Se vaatisi sen aloituksen taas, niin olisi homma sentään käynnissä, eikä talviunille.
Hitto kun itsekin löytäisi aloitusmotivaation jostakin. Eilen jo tallissa silmäilin trukkilavaa, jossa lepää Nuhvin purettu kone talliin muuton jäljiltä. Koko ajan jotain kiireellisempää ollut. Se vaatisi sen aloituksen taas, niin olisi homma sentään käynnissä, eikä talviunille.
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Ei tuolla muuten viihtyisikään jos tavaraa olisi nurkat täynnä. Tähän oli ratkaisuna heti alusta asti erillinen osavarasto muutaman oven takana. Eli kaikki ylimääräinen tarpeisto on siellä romuvarastossa, korjaamossa ei säilytetä kuin työkalut+välineet+tarvikkeet ja arvokkaimmat osat.Seppo-L kirjoitti:Paja näyttää olevan siistissä kunnossa,pisti heti silmään. Avaimet järjestyksessä niinkuin pitääkinnelosnuhvi kirjoitti:A
Ja huomasin että kun pitää tallin leveyden maltillisena, niin seinustat on pakko pitää siistinä ei muuten mahtuisi ykskään kone sisään
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tämä yksilö ei ole suhteessa kovin kauaa uinunut, alta kymmenvuotta. Katkennut jakopään ketju oli aiheuttanut halvaantumisen ja siitä jäänyt seisomaan ulos. Ilman pakoputkea, öljykorkkia ja tankinkorkkia Tuho moottorissa on sen mukainen. Tähän lisätään vielä holtiton hitsikoneen käyttö ympäri traktoria... Moni olisi tämän kärränny purkaamolle tai jopa romulle, mutta itse ajattelin vielä antaa nuffille mahdollisuudenaudiq kirjoitti:Hyvä hyvä. Hienoa jos pitkään uinunut kone elpyy takaisin palvelukseen! Onko tietoa unien pituudesta? Näyttää siltä, että ei ole ihan suoraan ykköskoneen paikalta sinulle tullut.
Tämä uusi mahdollisuus tulee nyt hieman erimuodossa, mitä olettaa saattaa.. Samalla tuli nyt raapaistua kunnollinen keulateline kautta puskuri keulille.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Onko kenties vierasta kuutosta tulossa
Odottavin mielin tässä. Sulattokamaahan tuo olisi monen silmissä jo ollut, hyvä että jonkinlainen mahdollisuus tarjottu. Eikä noita "aisankannattajia" ole koskaan liikaa pihassa johon voi jonkun koneen unohtaa perään..
Odottavin mielin tässä. Sulattokamaahan tuo olisi monen silmissä jo ollut, hyvä että jonkinlainen mahdollisuus tarjottu. Eikä noita "aisankannattajia" ole koskaan liikaa pihassa johon voi jonkun koneen unohtaa perään..
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Enpä uskalla vielä paljastaa Mutta voin myöntää että ei siellä enää omaa "sydäntä" paikoillaan ole.. Savut muutaman päivän päässä. Vähän hidastaa kun en raaski tehdä mitään pysyviä muutoksia itse traktoriin, että pystyy tarvittaessa muuttamaan alkuperäiseksi. Vaikka tämä varsinainen raakile traktoriksi onkin..
Teinpä tänään päivän pahimman virheen, erehdyin nostamaan tästä keulan ilmaan, voi jiesus missä kunnossa tuo etuakseli on Äkkiä pyörät takaisin maahan ja yritetään unohtaa tämä näky silmistä Jotainhan tuollekkin on tehtävä.
Teinpä tänään päivän pahimman virheen, erehdyin nostamaan tästä keulan ilmaan, voi jiesus missä kunnossa tuo etuakseli on Äkkiä pyörät takaisin maahan ja yritetään unohtaa tämä näky silmistä Jotainhan tuollekkin on tehtävä.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi
Tänään tämä luomus sitten näki päivänvalon Hienosti kulkee
Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.
Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.
Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..
Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?
Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.
Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Moottoriksi asentui siis Toyotan B, joka sopivasti lähettyviltä löytyi. Nuhvin rungon päälle on laitettu apurunko jossa moottorin korvakkeet on. Samalla tehty liioitellun pitkä keulateline/puskuri, jollaista olen haaveillut jonkin traktorin keulalle jo pitkään. Pohjapelti siitä vielä puuttuu. Keulateline pultattu nuhvin runkoon, ja moottorin apurunko vielä hitsattu näihin keulatelineen palkkeihin.
Alkuvaiheessa tuli tehtyä turhaakin työtä, kun väkertelin tuohon apurunkoon korvakkeet moottorin kumityyny-kiinnitystä varten.. Mutta kiinteestihän se piti tähän asentaa, en arvannut että nuo "kumikiinnikkeet" niin löysät olevan.. Mutta ihan lerputhan ne oli. Joten nyt on tukevammat kiinnitykset moottorin molemmista päistä. Noista alkuperäisistä kiinnikkeistä oli kyllä hyvä linjausta säätää.
Mielenkiintoisin osio oli tosiaan tuo "voimansiirron" sovittaminen yhteen, kuten tuolla kytkinakseli-keskustelussa jo varoitinkin niin mulla on nyt kestotesti asiasta menossa. Hitsasin nimittäin itse tuon uuden kytkinakselin yhteen. Toinen pää nuffia, toinen tojotaa Ihmeen suora siitä tuli ensiyrittämällä. Liioitellut seevaukset tein ja migillä akselinpätkät yhteen. 4päällekkäistä saumaa ja jälkilämmitys. Ihme ja kyllä, se kesti koeajot ainakin, vaikka hieman jo kuormitustakin annoin. Sorvaria jo häiritsin, ja uusi kanki valmistuu tarvittaessa, mutta koitetaan ensin tätä budjettimallia..
Ainoat siis mihin piti peruuttamattomia muutoksia tehdä, niin oli tuo kytkinakseli sekä painehiilen runkoon murjoin tojotan painelaakerin. Nämä kaksi jos joltain löytyisi ylimääräisenä, niin voisin hankkia varastoon tilalle..?
Eilen, eli maanantai puhteina valmistuneet ala- ja ylävesiletkutukset on vähintäänkin taiteellisia versioita Mutta toimivia kuitenkin. Moottoriin piti tehdä uudet kiinnikkeet startille, että sopi olemaan paikoillaan. Samoin moottoriöljynsuodattimeksi piti etsiä mahdollisimman lyhyt, muuten ottaa nuhvin runkopalkkiin kiinni. Vieläkin pitää tosin suodattimen vaihdossa irroittaa koko suodatinjalka, kun ei muuten mahdu kiertymään auki.. Moottorin ja kytkinkopan väliin jäi leveähkö rako, siihen taivuttelin pellistä suojan. Sakkakuppi tuli tähän peltiin kanssa kiinni, ihan origenelli paikkaan.
Yhteenvetona voisi todeta että moottorinvaihdos on todella simppeli juttu tälläiseen rungolliseen traktoriin, itse moottori asentui kytkimineen muutamassa tunnissa paikoilleen. Letkutukset, putkitukset ja apulaitteiden säätö aiheutti paljon enemmän työtä, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
- nelosnuhvi
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3580
- Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
- Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
- Paikkakunta: Rantasalmi