Nuffield 4/65 '67

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

17 Touko 2014, 13:31

Nyt heti kun remppa alkanut niin käys laskeen syöttöpumpun öölit pois ja rostoff+pöö seosta sisälle pumppuun. Syyn löydät tuosta mun selostuksen puolelta... :x

Sihti saattaa olla pohjan sisällä ruosteessa, mutta jos siellä öljyä on ollut niin ei se heti muualta ruostu. Ja kampuran limppujen yms pintaruosteesta ei tarvihe välittää :D
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

26 Touko 2014, 00:02

Kansi saatu tänään irti. Ei voi sanoa kuin että on helppo homma verrattuna IH:n BD-154 -moottoriin. Venttiilikoneisto kun ei "räjähtänyt" (IH:ssa se on jousikuormitteinen) silmille. Suuttimet lähtivät suht. nätisti irti kun antoi CRC:tä, löi alle ruuvimeisselit kiilaksi ja naputteli suutinrunkoja varovarovasti vasaralla. Venttiilikopan ulkopuoliset pinnapultit joutui irrottamaan että kansi lähti irti. Kansi itsessään lähti irti moottorinostimella imukupin lailla. Plots vain kuului. Kansipahvi oli mielestäni fiksusti asennettu kun siinä oli ne lukitusnastat. Kansipahvin irrotettuani tein havainnon, joka nosti hymyn naamalle. Lohko on ehjä putkien välistä 8) Huomenna alkaa kannen purku.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

26 Touko 2014, 10:12

Oliko monta putkea ja mäntää saanut vettä päällensä...?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

26 Touko 2014, 10:37

1. Putkessa oli pari pienehköä ruostetuhrua
2. ja 3. Ovat käyttökelvottomia
4. On suht ok kunnossa.
2:n pakoventtiili on myös ruostunut auki.
Eikös noi männät lähde sillä liikkeelle että livottaa niitä alkuun ja sitten puupalalla ja hienosäätövasaralla koputtelemalla?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Touko 2014, 11:14

Väkivallalla viilapenkissä liotuksen jälkeen lähti mäntä irti. Kuiva koivuklapi oli paras välikappale tuohon hommaan.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tuo kiinnijymähtänyt putki on paikallaan, mutta kaksi muuta meni uusiksi kavitoinnin vuoksi.
Ja yksi mäntä on alakerta jumiin ajetusta 4/60:stä käytettynä ostettu..
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Touko 2014, 11:58

Tuollaisella hienosäätövasaralla irroitin männät putkista, paino noin 5 kg, nailonlevy, tässä kuvassa 95:sen männän päällä, suojaa männänpäätä.
Kiertokanken pultit irti, kampiakseli sellaiseen asentoon että voi kopsauttaa mäntää alaspäin, porakoneella, karkealla kierteisellä teräsharjalla hoonaa ruosteet pois putkesta, mäntä lähtee kohtuuhelposti pois putkesta.
Männän irroitustyökalu 001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

26 Touko 2014, 22:59

Kummastelin tänään imuventtiileissä olleita kiiloja ja nyyliä venttiileissä. Onko niiden tarkoitus luoda jonkunmoista pyörteilyä tms. imukanavassa?
Huomenissa irrotan ainaskin jäähdyttimen kehyksen ja järjestelen irrotettuja osia. Saatan jopa laittaa fotoja tänne ;)
Männät saavat liota vielä päivän-kaksi. Sitten alan junkimaan niitä irti.
Minkämoinen homma on irrottaa kytkin ja vauhtipyörä? Kytkinkaaveli auki ja sieltä aukomaan? Miten se pirunnyrkki lähtee irti?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Touko 2014, 07:28

Pirunnyrkkiä sulla ei ole.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

30 Touko 2014, 13:21

Tuota mittaristoa olen turaillut kun olen ollut poissa verstaalta. Onko noiden kuivaintulppien olemassa ololla jotakin merkitystä? Ne ovat niin pahasti murusina ettei niistä saa kalua. Voiko niitä esmes korvata jollain?
Sitten, mikä olisi kätevin tapa puhdistaa johtoliittimet? Isossa liittimessä on hapettumaa ja polttoainemittarissa sekä mittarivaloissa ihan ehtaa korroosiota. Polttoainemittari toimii kummiskin.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

30 Touko 2014, 16:39

Osmo_ kirjoitti:Sitten, mikä olisi kätevin tapa puhdistaa johtoliittimet? Isossa liittimessä on hapettumaa ja polttoainemittarissa sekä mittarivaloissa ihan ehtaa korroosiota. Polttoainemittari toimii kummiskin.
CRC rust remover, poistaa ruosteen ja hapettumat. Tai jossei mitään kovin paljon hapettumaa ole niin vaikka wd 40 suihkii liittimiin niin auttaa sekin.
"Black smoke don't mean it's broke"
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

01 Kesä 2014, 17:27

Victory! Innostuin tänään ruiskimaan kemikaaleja sylintereihin, jonka jälkeen hain koivuhalon. Aloin sitä sitten junkimaan hienosäätövasaralla. Aina välillä laitoin H5:n päälle ja nutkutin takarengasta. Päivän tuloksena voisi sanoa sen, että moottori on liikkuvien kirjoissa. Tarvitsisi enää saada kakkonen ja kolmonen AKK:hon niin pystyisi irrottamaan ykkösen ja nelosen männät, joiden päällä ei ollut vettä. Hommaan meni kolme tuntia, hanskat, kolme laastaria, viisi klapia ja pullo sosasolaa :P
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

02 Kesä 2014, 23:20

Jatketaans yksinpuhelua...
Ykkösen, kolmosen ja nelosen männät ovat pöydällä. Kakkosta mäiskittiin kaksi tuntia eikä sano mitään.
Laakeriliuskoissa näkyi pienet urat. Liuskat menee vaihtoon. Mutta mitenkäs kampirauta? Siinä näkyy raidat, mutta niitä ei tunne kynnellä. Hiotutanko?
Kakkospytyssä oli ollut pako auki. Siitä johtuen putken yläpää on täysin ruvella, venttiili-istukka ruosteinen, männänrenkaat tod. näk ruostuneet sillä kinnaavat todella paljon, kangen liuskoissa on ruostetta ja kaiken lisäksi kampiveivin limpuissa on ruostetta. Miten ruosteesta eroon? Tarvitseeko veivin painotuksen?
Kakkosen kiertokangen alapää mäiskääntyi jonkun verran irrotuksessa. Saa nähdä tuleeko kalua :x
Myöskin mäntään tuli pienet naarmut yläkulmaan ja kuopan reunaan siirtoleukapihtien ansiosta. Vaihdanko vai hionko?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Kesä 2014, 21:04

Pienet jurmut voi hioakin,ei ne mitään haittaa.
Digitaalivaa`alla painotat mäntä-veiviyhdistelmät samanpainosiksi noin suunnilleen, lamellilaikalla painavia keventäen veivin varresta.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

04 Kesä 2014, 22:18

Saatiin vihdoinkin se kakkosmäntä irti. Ei sen kanssa tapeltu kuin se 12h :x Samapa tuo. Männästä saa vielä kapineen, kunhan hioo jurmut pois ja käyttää soodapuhalluksessa. Jonkin verran niissä oli hapettumaa.
Aloitimme putkien ylöstunkkauksen. Kakkosen putki lähti yllättävän nätisti kun muut olivatkin sitten niin perskutan tiukassa. Kakkosen putkesta puuttui pala. Noh, kyseisellä putkella ei tee muutakaan kuin laittaa verkonpainoksi. Oli se niin saakutasti syöpynyt että männän irti saamiseksi sitä piti avartaa.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

29 Kesä 2014, 20:34

Projekti etenee. Nyt on purettu kytkin. Vielä pitäis irrottaa kampiakseli että saa rk-liuskat vaihtoon. Saakos tota jakopäätä purettua ilman moottorin irtinostoa?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Vastaa Viestiin