Nuffield 4/65 '67

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Syys 2014, 19:51

Tuli tuossa saunan lauteilla istuessa myös yks toinenkin hyvin olennainen asia mieleen, sanoit,
joten paras tapa oli plaanata lohko. Oli se viis satkua notkollakin.
Tarkastettinko koneistamossa myös runkolaakerien linjaus suhteessa login yläpintaan, oliko suorassa :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

20 Syys 2014, 19:54

En saanut kun en ole saanut lohkoa ees takasin :lol:
Funtsin, että saako ton Leuqun Junkkarin sopimaan päälle kun Leylandissa mitariston edessä on paljon enemmän "tyhjää" tilaa kuin Nuhvissa. Mittariston edessä on ehkä 10cm tyhjää ennen konepeltiä :?

E: Soittelen maanantaina koneistamolle ja sanon tosta. Kiitos kun sanoit! En itse olisi lainkaan tajunnut.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Syys 2014, 20:14

Männän yläkuolokohdan ja lokin yläpinnan erot, + / - 0,11mm - 0,19 mm, näi minulle kerottiin Raahen Mootorikoneistamolla, jos ei pysy noissa mitoissa, täytyy sorvata männän yläpinnasta tarvittavat sataset pois.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

21 Syys 2014, 10:48

Homma etenee pikkuhommilla isoja askeleita. Kiertokanget fiksattu ja punnittu. Foorumilla peloteltiin "jopa 50g painoerolla kevyimmän ja raskaimman kangen välillä". Noh, painoeroa oli huikeat 4g, joten Milwaukee ja Mirka sai pysyä kaapissa :mrgreen:
Seuraavana taidan ottaa pöydälle startin. Vissiin on pakkobendix-malli kun solenoidi puuttuu, mutta rataskoteloon menee noin tuuman vahvunen metallimölsy? Vai kannattaako tuota avata kun kummiskin pyörii?
Tosta hehkun tarpeesta... Aion laittaa, koska sain sillä ehdolla tehdä tämän päättötyönä, että kehittelen ratkaisuja jotka edesauttavat työergonomiaa, käytettävyyttä ja tehokasta työntekoa.
Muutamia ideoita
-Lämmin, äänieristetty hytti (kuten valkolakkijunkkari, pientä modausta)
-Hehku
-Kakstoiminen hydrauliikka
-Paperi ilmansuodatin
-Sähköinen flekti
-Joitain lisämerkkivaloja
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

21 Syys 2014, 10:59

Jos on cav-pötkö niin en avaisi ilman perusteellisia räjäytyskuvia.. Remppa maksaa 300e, tosin siitä saa iloa vielä 2100-luvulla toimiville masinisisteille toisinkuin ikh;n halvoista.. :?

Hytti on ajatuksena ok, mieti ennen maalausta ja viimeistelyä yms verhoilua miten järjestää tuuletus/lämmityslaite. Enkä hukkaisi orkkis lokareita tms, jos joku joskus haluaa alkuperäisen kuosin takaisin

Nuo muuthan rakentelee sujuvasti koppiasennuksen kanssa samaan aikaan. Mieti hytti asentaessa miten lisähydrauliikan vivut saisi ergonomisesti, jos venttiilipöydän pistäisi johonkin piiloon ja vivuille jatkeet joilla tulisivat näppien ulottuville.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

21 Syys 2014, 16:53

Suunnittelin, että lämppärin paikka saattaisi olla katossa, hytin etupäässä. Olisi loogisin paikka. Lähinnä tuuletuksen ja umpinaisen hytin tarttis herkästi kuivuvien limakalvojen takia
Kakstoiminen lohko tulisi viistoon, nostolaitevipujen viereen.
Onko Leukun Junkkarissa lokarit mukana hytissä? Sellaista suunnittelin asentelevani kumityynyjen varaan, lattiaan äänieristevilla vaihteiston ympärille ja kumimatto lattiaan. Lokareihin retkipatja ja oviin tiivistekumit ettei rämisisi. Mahdollinen lisätiivistys takapäähän metritavarakuralätkäkumilla. Vai onks Junkkari takaa umpinainen?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Syys 2014, 17:41

Onko Leukun Junkkarissa lokarit mukana hytissä? Sellaista suunnittelin asentelevani kumityynyjen varaan
Lokarit on, samoin edessä ja takana kumityynyt.
Vai onks Junkkari takaa umpinainen?
Uutena lienee ollut lähes umpinainen, takalasin alapuolella lähes peräkoteloon myös avattava liukulasi kaksiosainen, muistelen että alalaidassa oli jotain ressukangasta peräkotelon kahtapuolen.

Start Pilot kylmäkäynnistyslaite ollut saatavana lisävarysteena, tosin käyttäjän käsikirjassa maininta, ei saatavana Suomessa, mutta esim. minun 4/65:sen mukana tuli kyseinen lisävaruste.

Laita vain liekkihehku, imusarjassahan on valmiina kierteet.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

26 Syys 2014, 19:56

Prkl. Soittivat koneistamolta, että ploki oli pantu kuntoon. Plaanaus ja putkitus, sekä rk-laakerien linjausken tarkastus 360e. Perketi tällä ajetaan joka ikinen killinki takaisin!
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Syys 2014, 20:37

Ei sinänsä mitään.... Mutta ihmetyttää tuo aiheen otsikon muuttelu matkan varella......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

26 Syys 2014, 20:51

Eipä oikeastaan sittenkään tunnu tuo 30e niistä shimmirenkaista niin pahalta enään, vaikka onkin asiassa "oiottu" :roll: Tosin mulla oli ne kyllä tullessakin tuossa koneessa, jotka lienee ensimmäisen koneremontin ajoilta kun kk-laakerit oli 0,2 alikokoiset.

Niinjuu, ja uudet putket kyllä pärjäs ilman mellanpeltejä mutta taas vanhoihin pistin paikoilleen. Korot kaikissa 0,08 ylhäällä
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

28 Syys 2014, 10:02

jusape kirjoitti:Ei sinänsä mitään.... Mutta ihmetyttää tuo aiheen otsikon muuttelu matkan varella......
Simple reason to simple question. Olen aina pitänyt projekteissani sen linjan, että topicin nimestä pystyy seuraamaan mikä vaihe on päällänsä. Heittäkää varoitus tai jättäkää lukematta, mikäli ei kelpaa.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

01 Loka 2014, 21:16

Semmonen kysymys, että suunnittelin askartelevani sähköistä tuuletinta tähän. Tuleeko sillä yhtä suuri tehohävikki kuin remmikäyttöisellä? Siltä kantilta että kun laturille tulee kuormaa niin se rupeaa pistämään hanttiin.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

01 Loka 2014, 21:33

Lienee tyystin tarpeeton lisävaruste...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Loka 2014, 21:41

Sähköisen ottama teho ehkä 1/10 mekaanisesta kiinteäsiipisestä, jatkuvasti ilmaa vatkaavasta, jäähdytystehokin luokkaa 1/10....
Haittana toiminta, eli kun lämpenee tarpeeksi käy hetken ja jäähtyy rajusti, taas lämpenee jne.... Tulee suuria lämpövaihteluita moottorille....
Ja rajusti jos kuumii, ei sähköllä tahdo saada riittävää virtausta ilmalle, vaatisi rajun siipikulman omaavan siivikon ja sitämyöden hyvin tehokkaan moottorin sille, joka taas haukkaa virtaa sen mitä laturista tulee.

Ennemmin ajattelisin notkeampisiipisiä siivikoita ( alu tai muovi ) , joiden siivet taipuu kierrosten ( imuvoiman kasvun myötä ) myötä pienemmälle kulmalle.

Paras olisi "mekaaninen" viskokytkin, jostain henkilö/pakettiautosta esim
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

30 Tammi 2015, 10:44

Ompas pitkä aika kun on viimeksi päivitelty. Kuitenkin, Nuhvista käytettiin osina kaikki muu paitsi etuakseli, joka oli mitoissaan. Eilen traktori saatiin käymään ja heitettiin pieni testilenkki. Sähköt pannaan tänään kuntoon ja tehdään pientä viimeistelyä. Projekti voitaneen kuitenkin katsoa valmiiksi. Joten kiitän teitä kaikkia, jotka olette antaneet hyviä neuvoja ja kommentoineet asiaa. Ilman teitä Nuhvi makaisi vielä tänäänkin nurkan takana lahoamassa. Tarina ei kuitenkaan pääty tähän. Itselläni on vielä monta sivua kirjoitettavaa sekä työn esittely. Nuhvilla taas on monta työntäyteistä vuotta edessään. Kiitos.

PS: Seuraavaan jäsenlehteen tulee projektitarinan viimeinen osa, kappaleen 1 osa 3/3. Sitten aloitan kappaleen 2 kirjottamisen. En anna kuitenkaan mitään spoileria tässä vaiheessa ;) Jahka saan tämän koostettua kirjaksi niin se tulee jäsenten kirjastoon seuraavan kahden vuoden sisällä.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Vastaa Viestiin