Nuffield 4/65 '67

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Syys 2017, 22:26

Tästä tuli nyt sitten talouskartanomalli tai jotain sinnepäin :D
Vai puolikartano :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

18 Syys 2017, 08:14

Nyt kun se on tuossa mallissa, on hyvä tarkastaa vaihteistoon menevä vetolaippa. Omassa oli valmistusvirhe (0,30 mm heitto) ja sen seurauksena öljyvuoto.
Liitteet
Vetolaipan öljyvuoto.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Syys 2017, 08:17

Tuossapa vähän tietoa pulttien kiristysmomenteista :wink:
http://www.ruuvihankinta.fi/images/pdf/HRHMomentit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kannataa tulostaa ja laitaa vaikkapa pajan seinälle
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

18 Syys 2017, 21:38

nuhvi63 kirjoitti:Tästä tuli nyt sitten talouskartanomalli tai jotain sinnepäin :D
Vai puolikartano :lol:
Kuullostasko porvarimalli miltään? Tässä kun oli tehostin uudesta asti mutta yksöiskytkin :lol:
Kiristelin noi kontin pultit, mutta pienet 60Nm? Tuntuivat aika löysiltä momenttiavaimessa että miten pitävät. Isompia taas sai vääntää oikeen voimalla että naksahti 180Nm :o Kontin pultinrei'istä kaksi oli jollain tapaa pärsässä, joten 7/16" tappi ja pakka meni ostoslistalle. Niinkuin rahanmenoo ei ois muutenkaan riittävästi :?
Putsailin jarruhilut, joista juttu seuraavaan jäsenlehteen.
Tein muuten pienen havainnon kontinvaihdossa. Leylandissa imusuti on tiivistetty pumpun putkeen putkessa olevalla kumirenkaalla. Nuhvissa taasen sutin pinnassa olevalla vaahtomuovirenkaalla. En tullut äkkiä ajatelleeksi, huomasin sivusilmällä!

Lisenssi: Mulla on toi vetolaippa hieman erilainen. Siinä ei ole kaulusta, vaan heti laipan takana on ulosoton vaihteistokotelo ja välissä ehkä 5mm rako.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

19 Syys 2017, 06:54

No niimpäs olikin, katsoin äkkiä kuvasta ettei ole tehostajan pumppua kun oli rättiä edessä :D
Nythän se on virallinen kartanomalli...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Syys 2017, 07:46

Veikkaan, että on samanlainen. Kotelon kansi vaan on kuvassani poistettu. Ja sama vika voi olla suuremmassakin määrässä koneita, mikäli koneistuskiinnittimessä on ollut syy syntyneeseen virheeseen. Kokoonpanossa ei vikaa huomata, eikä yleensä asentajatkaan sitä havaitse. Se alkaa vuotaa uudellakin tiivisteellä varsin pian. Lisäksi se varsin todennäköisesti vuotaa vähän akselin urien kautta, ellei laita joko tiivistemassaa (kovettumatonta) tai esim O-rengasta kuten tein omassani.

Jouduin siis koneistamaan osan uudelleen ja vaihtamaan millisen stefan tilalle. Siksi kotelon kansi puuttuu kuvasta, koska se on avarruksessa työstökoneella juuri sillä hetkellä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

19 Syys 2017, 23:01

Projektin eteneminen hidastuu vaihteeksi :( Loma loppui ja vielä iltavuoroviikko. Ehtoisin käy ropaamassa pari tuntia ja menee saunaan, ei siinä ajassa ehdi kuin laittaan haalarit niskaan ja ottaan pois. Jarruosat tosiaan huollettu ja tänään purin Leylandin kleinistä poljinpukista ulosoton vivun osat irti. Ylihuomenna tällään ne kiinni taas Nuhvin pukkiin ja nostan sen paikalleen. Samalla sitten vetokoukun asennus ja hallintalaitteiden kokoamista. Lokarit ja astinlaudat asennetaan kaiken viimeisimpänä, sillä kytkimen asennus on huomattavasti helpompaa kun ei oo ylimääräsyyksiä tiellä.
Ensi viikolla tosin pääsee töistä jo puol 5 niin ehtiikin tekemään jotain. Kunhan tupakit eivät lopu :lol:
nuhvi63 kirjoitti:No niimpäs olikin, katsoin äkkiä kuvasta ettei ole tehostajan pumppua kun oli rättiä edessä :D
Nythän se on virallinen kartanomalli...
Mut tää on uusiokartano. Ja varsinaisia kartanoita ei oo enää, vaan suuremmat maatilat ovat osakeyhtiöitä. Eli onko tää sillon OY-malli :mrgreen:
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

23 Syys 2017, 12:51

Taas on haettu kasa osia Mietosista. Ajokytkimen akseli on erilainen kuin vanha. Meinaako tämä, että kaksoiskytkimen kanssa pitää olla vielä oma kytkinlevy?
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Syys 2017, 23:19

Niin ainakin väittää konekorjaamon nettikauppa.
Ajolevy on eri yks. Ja kaks.kytkimessä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

12 Marras 2017, 10:53

Nyt on kaikki osat korjussa ja kokoominen voi alkaa. Paitsi että missään ei ole selkeätä kuvaa miten eri osat tulevat asetelmaan.
Painelaakeriasetelma ja pirunnyrkin takalaippa tulee päälle. Mihin sen etupäässä oleva seegeri ja jousi tulee?
Tän jälkeen laitetaan riuku- ja putkiakseli asetelmaan. Putkiakseli lukitaan asetelmaan seegerillä. Riukuakselia ei mitenkään. Putkiakselin päähän asennetaan pirunnyrkin etuosa ja riukuakseliin putkiholkki.
Asennetaan pirunnyrkin alaosa ja takalaippa vaihteistoon
Pudotetaan asetelma kytkinkaaveliin
Pirunnyrkki kootaan niin, että puoliskoiden numerot/piirit ovat samalla puolella
Kootaan nyrkin yläosa ja etulaippa
Ajokytkimen irrotuslevy nostetaan ja laitetaan käpälien tapit kiinni (tää asetelma on irrotettu poistamalla ne tapit)
Asennetaan käyttöhaarukat ja säädetään kytkimet
Onko muuta ja kuin paljon meni metsään :D
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

12 Marras 2017, 21:04

Painelaakeriasetelmassa se jousi tulee sinne etupuolelle painamaan painelaakeria taaksepäin, jos nyt oikein muistan.
Tuolla miun 384 remppaosiossa jotain kuvia, ja jäsenten kirjastossa on hajotuskuvatkin :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

13 Marras 2017, 00:07

Se paketti siis asentuu vain pirunnyrkin laippaan? Etupäätä ei kiinnitetä minnekkään?
Oli muuten suht tiukassa ulosoton kytkinlevy. Avasin asetelmaa sen verran että sain hiottua putkiakselin silmälaakerin sisäkoolin ja irrotettua levyn. Asetelma on seissyt about 10v, joten ei ihmekkään että levy oli piukassa. Levyn boorit ovat hakkautuneet hieman, samaten kuin putkiakselin ja pirunnyrkin etulaipan boorit. Mutta koska todennäköisyys ulosottokäytölle on prosentin luokkaa niin en vaivaudu täytehitsaamaan.
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

13 Marras 2017, 19:06

Ei se etupäästä ole missään kiinni.
Katoithan molempien akselien silmälaakerit että ovat kunnossa.
Itellä meni uusiksi viime talvena molemmat painelaakerit, silmälaakerit, ja molemmat levyt.
Kaikki oli loppu...

Muokattu omat paskapuheet pois, muistin ihan väärin :oops:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

13 Marras 2017, 22:36

Kissan munat. Sain kaiken valmiiksi ja aloin sovittaa pultteja asetelmaan. Eihän 7/16" pultti mee 3/8" reikään. Ja vauhtipyörässä 7/16" reiät. Peltiasetelma vasten kaksoiskytkintä ja lievä kiroominen. Kaksoiskytkimessä on 9 pulttia ja kohdistustappi. Yksöiskytkimessä 6 pulttia ja kaks tappia. Ei muutakun vauhtipyöräkauppaan :roll:
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

13 Marras 2017, 22:50

Juu, eipä tosiaan käy parikytkin tavallisen vauhtipyörään ja päinvastoin.
Huomattu viime talvena :D
Onko muuten kaikki ok nyt kytkimessä?
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin