Sivu 2/5

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 00:26
Kirjoittaja Warpu
tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään 8)

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 00:35
Kirjoittaja jusape
Joo... ei ole 460pissäkään, tai ainakaan omassa ollut....
Lukitukset on ollut senaikaisten systeemien "varmistelun varmistelua" , kun momentti, voitelu, ym jutuista välttämäti ole ollut tarkkaa tietoa....

Itte kans heittäisin moiset hevon kuuseen, nehän on siellä yksi mahdollinen "joustava" ja "myötäävä" paikka , ainakin uusina levyinä...
Tie mitä pehmeetä "pläkkipeltiä" ovat materiaaliltaan....

Noh, jokainen on omaa mieltään, ja kait tähänkin joku eriävän mielipiteen sanoo, mut Warpun kanssa samoilla linjoilla....

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 08:44
Kirjoittaja Velu
Mitenkäs runkolaakeripukkien lukitus? Pysyykö nekin ilman sokkia? Melkoinen säätäminen oli saada ne sokat luutosessa paikalleen ja momentti on sen seurauksena vähintään riittävä. Tein tunnollisesti ja laitoin ne peltilipareetkin uudet.

Oikeastaan ainoa huolenpaikka jäi runkolaakerien pinnapulteista. Olisi pitänyt kiristää ne ensin, osa niistä oli päässyt löystymään. Pohjassa ne kyllä ovat, mutta kaikki ei todellakaan ole momentissa lohkoon. Pitiköhän se olla 20nm. Pukit on kyllä tiukalla ja kun ne sokat piti saada reikiin, niin se momentti on melko reilu osassa. Luulisi, ettei ne auki pyöri itsekseen.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 10:02
Kirjoittaja jusape
Väitän, jotta pysyy ilmankin, kun kiristys on tehty oikein ( eli vähintään ölyllä voideltu sekä kierteet ja vastinpinnat muttereista ).....

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 19:41
Kirjoittaja AnDre_
Juu, seuraavaksipa olisinkin kysellyt juuri tuota voiteluhommaa kiristettäessä.. Kun konetta viime kesänä auoin, niin 2 kpl aukesi niin että pultti pyöri ja tuli pois muttereineen päivineen, nyttemmin kiristelin ne pohjaan ja laitoin lukitetta kierteisiin.

Tiuha kierrehän noissa on, että tuskin pääsee irtoamaan vaikka pultti ei lohkon kolossa ihan ohjetiukkuudessa olisikaan kun vaan mutteri on oikeassa, mutta sen verran vainoharhaiseksi tulee rojektin tässä vaiheessa että kaiken tekee ainakin omasta mielestään viimesen päälle.

Löysin tänään pussin jossa oli nuo kiertokankien pultit, näkyy osa lukituslevyistä olevan ehjiäkin..

tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään 8)
Yhden asiantuntijan kanta oli samanmoinen että eihän niitä aikoihin ole käytetty,laittanen itsekin lukitteella jahka kiinnittelen.

Kuinkas on muuten kiristys lukitteen kanssa? Vähän ot kun ei varmaan vaikuta tässä projektissa banaanin kilohintaan mutta lukitteen koostumus on varmaan tehty sellaiseksi että ei vaikuta kiristysmomenttiin kuten öljy tai mos2-aineet tms?

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 21:57
Kirjoittaja jamppi
Minusta turhaa pelata noiden peltien kanssa, liimatippa on paljon kätevämpi

Usein käy vanhojen peltien kanssa että murtuvat ja palaset on sitten missä sattuu

Mutta se liima aina rasvasta vapaalle pinnalle :!:

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 22:41
Kirjoittaja Velu
Oisko tuo fiksuinta pistää pikkuisen enemmän liima ja antaa sen toimia voiteluaineena. Ei se momentti älyttömän tarkka ole, kunhan ovat kiinni. Uskoisin, ettei liima muuta oleellisesti kiristyshoimaa.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Tammi 2014, 22:43
Kirjoittaja jusape
Tätä ei taidettu mitenkään testailla, mutta ehkä sellaisetkin testit kitkan osalta kiristysvoimaan voitaisiiin kenties tehdä.....

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 02:36
Kirjoittaja Warpu
yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
noitten runkopinnojen kanssa uudemmissa sokattomissa mutterien momentti on liki 140 nm 8)

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 02:47
Kirjoittaja jusape
Warpu kirjoitti: yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
..

Juu, näin käytäntö on ollut, mutta että todellisuudessa onko, tuo kiinnostaisi, että onko siis kuinka lähellä samoja, todella....
Pitää Lisenssin kanssa olla asiasta jutuissa.....

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 17:50
Kirjoittaja kolmetonnine
Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 19:13
Kirjoittaja Warpu
kolmetonnine kirjoitti:Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60
jos ne siellä jo on niin antaa olla vaan ei ne mitään haittaa 8)

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 19:48
Kirjoittaja kari t
No, eihän noitten lukkolevyjen laittaminen voi olla ainakaan rahasta kiinni, eipähän tarvii poistaa öljyä kierteistä, päin vastoin, voi jopa lisätäkin :wink: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 27&cPath=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 19:55
Kirjoittaja jusape
Mitä ite kasaillut joitan värkkejä, niin vaikka kierteet on olleet öljytty, ja lukitetta laittanut lisäksi, kyllä se kohtuullisesti on tarttunut silti....

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 11 Tammi 2014, 20:06
Kirjoittaja Warpu
niin selvennykseksi vielä että nuo omat on kasattu ilman lukkolevyjä kierteet öljyttynä ilman liimaa 8)