Universal Four -61 kunnostus
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Toi on semmonen juttu kans toi öljynpainemittari että kunnossa tarttis olla. Yhdellä 500 vallulla tullu täs jonkun verran ajettua, ja siinä ei ölpin paine mittari häälähdäkään, painetta kyllä koneessa on. Mutta aina vaan miettii sitäkin että jos koneesta paineet alkaa laskea... Sitten huomaa kun kosahtaa...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Juu, nyt kun rempan jälkeen tietää että pumppu toimii niin on luottoa pyöritellä ilman mittaria, mutta kyllä siihen jatkoa ajatellen vähintään varoitusvalo on laitettava.Ruudinkeksijä kirjoitti:Toi on semmonen juttu kans toi öljynpainemittari että kunnossa tarttis olla. Yhdellä 500 vallulla tullu täs jonkun verran ajettua, ja siinä ei ölpin paine mittari häälähdäkään, painetta kyllä koneessa on. Mutta aina vaan miettii sitäkin että jos koneesta paineet alkaa laskea... Sitten huomaa kun kosahtaa...
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Omassa orkkis ja varoiksi tarvike-mekaaninen. Orkkiksessa kun on apouttia kilo pohjilla jo, mutta 2,5-3 kiloo eteenpäin näyttelevät molemmat aika samoja.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Tuollaista voisi harkita
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... el=&cPath=
Käynee varmaan suoraan tuohon vaikka kymppi-kuuskymppiin on alunperin tarkoitettu?
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... el=&cPath=
Käynee varmaan suoraan tuohon vaikka kymppi-kuuskymppiin on alunperin tarkoitettu?
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Ei ainakaan sovi orkkis mittaritauluun, on meinaan sen verran isompi halkasijaltaan...AnDre_ kirjoitti:Tuollaista voisi harkita
http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... el=&cPath=
Käynee varmaan suoraan tuohon vaikka kymppi-kuuskymppiin on alunperin tarkoitettu?
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Sepä olisi projekti taas rymissyt eteenpäin. Käytelty on lämpimäksi ja todettu että kurkistusluukusta oikealta puolen vähän tihkuu nimeksi öljyä, mutta muutenpa pysyy nätisti kuivana kone. Nätistihän tuo pyörii. Vesiletkut joutuu myös uusaamaan.
Kuviapa alla. Sähköhommia on vielä tiedossa, samoin asetelman säätöä(kö)? koska kytkin ottaa tosi ylhäältä. Uusi levyhän sinne laitettiin. Peräöljyt tyhjentelin juuri, banjot vielä pitää laskea. Siellähän muhi melkoiset mömmöt. :S
Laturi oli seisomisesta mykistynyt, kaivelin tallista Ford Orionista peräisin olevan boschin joka näytti toimivan.
Magneettiin oli tarttunut pieni kaareva kappale joka näpeissäni tuossa kuvassa näkyy, mistähän lienee peräisin? Alimpana kuva josta ilmenee että aika valmista alkaa kohta olla.
Kuviapa alla. Sähköhommia on vielä tiedossa, samoin asetelman säätöä(kö)? koska kytkin ottaa tosi ylhäältä. Uusi levyhän sinne laitettiin. Peräöljyt tyhjentelin juuri, banjot vielä pitää laskea. Siellähän muhi melkoiset mömmöt. :S
Laturi oli seisomisesta mykistynyt, kaivelin tallista Ford Orionista peräisin olevan boschin joka näytti toimivan.
Magneettiin oli tarttunut pieni kaareva kappale joka näpeissäni tuossa kuvassa näkyy, mistähän lienee peräisin? Alimpana kuva josta ilmenee että aika valmista alkaa kohta olla.
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ittellä oli vastaava sokanpala... Se oli peräisin voa-akselin laakerin lukkorenkaasta ... ( tää sokka estää akselin ulostulon laakerilta )
Ota vielä se iso messinkiroppu auki ja putsaa siittä se imusihti....
Ota vielä se iso messinkiroppu auki ja putsaa siittä se imusihti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Ok. Kellään tietoa mistähän tuohon saisi öljynpaine- ja vedenlämpömittarit suurin piirtein alkuperäisen näköiset?
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;AnDre_ kirjoitti:Ok. Kellään tietoa mistähän tuohon saisi öljynpaine- ja vedenlämpömittarit suurin piirtein alkuperäisen näköiset?
Hahton Maurilla on ainakin palantolla kunnostettuja lämpömittareita, varmaan uusiakin, muistaakseni myös öljynpainemittareitaki.
Marjakankaalta löytyy myös uutta. http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 9&cPath=51" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Juu, täytyypi jossain välissä kysellä. Hommat jatkuu sähköjen uusimisella, sulakkeita kun ei ollut olemassakaan ja kaikki toimi vain osittain. Ensi töikseni revin kaikki vanhat johdot mäelle ja aloin vetää uusia. Akun kaapelit laitoin uudet ja solenoidin starttiin. Kokonaan uudet sähköt tosiaan tulee, kuuden kappaleen porsliinisulakerasian kävin hakemassa muiden tarvikkeiden lisäksi. Ehdotuksia minne sen piilottaisi ilman että orggishenki kärsii
Vilkkurele (hehkulanka) ei ilmeisesti noilla 5w putkipolttimoilla jaksa välkyttää, kun palaa koko ajan mitä nyt katsoin kun kerkesin ennen pimeää jo vilkkuja testailla. Voi kyllä olla testimaadoituksetkin huonot.
Kuvia taas tulee jahka jaksan laitella.
Vilkkurele (hehkulanka) ei ilmeisesti noilla 5w putkipolttimoilla jaksa välkyttää, kun palaa koko ajan mitä nyt katsoin kun kerkesin ennen pimeää jo vilkkuja testailla. Voi kyllä olla testimaadoituksetkin huonot.
Kuvia taas tulee jahka jaksan laitella.
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Siinäpä vähän kuvia taas asennuksista. Sähköt on valmiit ja kaikki pelaa. Sulakerasian vetäisin tuohon sivupeltiin kiinni kun en muutakaan keksinyt.. Motonetin kuuden euron elektroninen vilkkurele lähti pelaamaan loistavasti. Ohjaus on niin jäykkä johtuen varmastikin noista sektoriakselin uusista puslista, ettei ole tottakaan.
Otin etupyörät irti kun muutenkin uudet eturenkaat on jo liikkeessä valmiina, pukkien päällä ollessa sitten koetin ääriasennosta toiseen sitä pyöritellä josko puslat vähän vertyisi ja öljyyntyisi, ei juuri vaikutusta. Jotain hyvää sentään, eipähän oo väljää.
Otin etupyörät irti kun muutenkin uudet eturenkaat on jo liikkeessä valmiina, pukkien päällä ollessa sitten koetin ääriasennosta toiseen sitä pyöritellä josko puslat vähän vertyisi ja öljyyntyisi, ei juuri vaikutusta. Jotain hyvää sentään, eipähän oo väljää.
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Seuraavaksi mietin sähköisten öljynpaine- ja lämpömittarien laittoa. Talviteloille vienti olisi edessä eikä uskalla jättää noita asioita arvailujen varaan. Kaikki tarvikemittarit joita olen katsellut on antureilla joiden kierteet on 1/8" npt eli tarvitsisi sovitenipat väliin. Löytyneekö nippoja mistään vai täytyykö hommata unf-kierteiset anturit? Tuossa öljynpainemittarin alkuperäisessä lähdössä lohkossa on 3/8" kierre, mutta mikä lienee vedenlämpömittarin reiässä, hieman isompi on, oisko 1/2"? Ei jaksaisi aukoa kun ei ole oikein sopivaa avainta ja nesteet koneessa. Anturit kenties saisi jostain uudemmasta leukusta jossa on jo sähkömittarit?
Nippelit.fistä löysin nipan joka olisi kierteiltään 3/8" npt --> 1/8" npt mutta tuo putkikierre on tietenkin eri kuin unf. Sieltä löytyi myös yksi 3/8" unf-kierteinen öljynpaineanturi.
Mikähän neuvoksi?
Nippelit.fistä löysin nipan joka olisi kierteiltään 3/8" npt --> 1/8" npt mutta tuo putkikierre on tietenkin eri kuin unf. Sieltä löytyi myös yksi 3/8" unf-kierteinen öljynpaineanturi.
Mikähän neuvoksi?
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joissain mittareissa tulee mukana jotain sovitenippoja, motonetis on kan ainakin ollut sovitenippoi. Alkuperäinen nippa, tai jokin reikään kierteeltään sopiva mukaan malliksi ja selaamaan hyttlyjä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Öljypuolella oli minulla 9,6mm halkaisijaltaan nippa, joten kai se 3/8" silloin aika lähellä on?
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.