Universal Four -61 kunnostus

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

10 Tammi 2014, 00:26

tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Tammi 2014, 00:35

Joo... ei ole 460pissäkään, tai ainakaan omassa ollut....
Lukitukset on ollut senaikaisten systeemien "varmistelun varmistelua" , kun momentti, voitelu, ym jutuista välttämäti ole ollut tarkkaa tietoa....

Itte kans heittäisin moiset hevon kuuseen, nehän on siellä yksi mahdollinen "joustava" ja "myötäävä" paikka , ainakin uusina levyinä...
Tie mitä pehmeetä "pläkkipeltiä" ovat materiaaliltaan....

Noh, jokainen on omaa mieltään, ja kait tähänkin joku eriävän mielipiteen sanoo, mut Warpun kanssa samoilla linjoilla....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

10 Tammi 2014, 08:44

Mitenkäs runkolaakeripukkien lukitus? Pysyykö nekin ilman sokkia? Melkoinen säätäminen oli saada ne sokat luutosessa paikalleen ja momentti on sen seurauksena vähintään riittävä. Tein tunnollisesti ja laitoin ne peltilipareetkin uudet.

Oikeastaan ainoa huolenpaikka jäi runkolaakerien pinnapulteista. Olisi pitänyt kiristää ne ensin, osa niistä oli päässyt löystymään. Pohjassa ne kyllä ovat, mutta kaikki ei todellakaan ole momentissa lohkoon. Pitiköhän se olla 20nm. Pukit on kyllä tiukalla ja kun ne sokat piti saada reikiin, niin se momentti on melko reilu osassa. Luulisi, ettei ne auki pyöri itsekseen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Tammi 2014, 10:02

Väitän, jotta pysyy ilmankin, kun kiristys on tehty oikein ( eli vähintään ölyllä voideltu sekä kierteet ja vastinpinnat muttereista ).....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

10 Tammi 2014, 19:41

Juu, seuraavaksipa olisinkin kysellyt juuri tuota voiteluhommaa kiristettäessä.. Kun konetta viime kesänä auoin, niin 2 kpl aukesi niin että pultti pyöri ja tuli pois muttereineen päivineen, nyttemmin kiristelin ne pohjaan ja laitoin lukitetta kierteisiin.

Tiuha kierrehän noissa on, että tuskin pääsee irtoamaan vaikka pultti ei lohkon kolossa ihan ohjetiukkuudessa olisikaan kun vaan mutteri on oikeassa, mutta sen verran vainoharhaiseksi tulee rojektin tässä vaiheessa että kaiken tekee ainakin omasta mielestään viimesen päälle.

Löysin tänään pussin jossa oli nuo kiertokankien pultit, näkyy osa lukituslevyistä olevan ehjiäkin..

tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään 8)
Yhden asiantuntijan kanta oli samanmoinen että eihän niitä aikoihin ole käytetty,laittanen itsekin lukitteella jahka kiinnittelen.

Kuinkas on muuten kiristys lukitteen kanssa? Vähän ot kun ei varmaan vaikuta tässä projektissa banaanin kilohintaan mutta lukitteen koostumus on varmaan tehty sellaiseksi että ei vaikuta kiristysmomenttiin kuten öljy tai mos2-aineet tms?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Tammi 2014, 21:57

Minusta turhaa pelata noiden peltien kanssa, liimatippa on paljon kätevämpi

Usein käy vanhojen peltien kanssa että murtuvat ja palaset on sitten missä sattuu

Mutta se liima aina rasvasta vapaalle pinnalle :!:
Mukana kuin peräpukama!
Velu

10 Tammi 2014, 22:41

Oisko tuo fiksuinta pistää pikkuisen enemmän liima ja antaa sen toimia voiteluaineena. Ei se momentti älyttömän tarkka ole, kunhan ovat kiinni. Uskoisin, ettei liima muuta oleellisesti kiristyshoimaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Tammi 2014, 22:43

Tätä ei taidettu mitenkään testailla, mutta ehkä sellaisetkin testit kitkan osalta kiristysvoimaan voitaisiiin kenties tehdä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

11 Tammi 2014, 02:36

yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
noitten runkopinnojen kanssa uudemmissa sokattomissa mutterien momentti on liki 140 nm 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Tammi 2014, 02:47

Warpu kirjoitti: yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
..

Juu, näin käytäntö on ollut, mutta että todellisuudessa onko, tuo kiinnostaisi, että onko siis kuinka lähellä samoja, todella....
Pitää Lisenssin kanssa olla asiasta jutuissa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

11 Tammi 2014, 17:50

Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

11 Tammi 2014, 19:13

kolmetonnine kirjoitti:Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60
jos ne siellä jo on niin antaa olla vaan ei ne mitään haittaa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2014, 19:48

No, eihän noitten lukkolevyjen laittaminen voi olla ainakaan rahasta kiinni, eipähän tarvii poistaa öljyä kierteistä, päin vastoin, voi jopa lisätäkin :wink: http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 27&cPath=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Tammi 2014, 19:55

Mitä ite kasaillut joitan värkkejä, niin vaikka kierteet on olleet öljytty, ja lukitetta laittanut lisäksi, kyllä se kohtuullisesti on tarttunut silti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

11 Tammi 2014, 20:06

niin selvennykseksi vielä että nuo omat on kasattu ilman lukkolevyjä kierteet öljyttynä ilman liimaa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Vastaa Viestiin