Universal Four -61 kunnostus

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

02 Marras 2013, 18:14

Morjens kerholaiset. Ikävällä aiheella pitää foorumilla taipaleensa aloittaa, mutta jostainhan se on lähdettävä.

Tuossa hetki sitten purettiin nuhvin mylly, ja ohessa kuvia mitä sisuksissa odotti. Lohko on saanut kipeää, joskus tunnetusti joku unohtanut laskea vedet pois. Joka sylinterinväli halki :(

Jakakaas veljet suurta viisauttanne, onko lohko menetettyä tavaraa vai voiko sen vielä jotenkin elvyttää? :?

Kuvia;

https://www.dropbox.com/sc/3510kpatih6irjt/3Z6-pbza7Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/sc/uku88xhrd9izh5d/ckngrFsFi0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/sc/1byjethcep56nan/PjgFvRpfPu" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut AnDre_, 06 Tammi 2017, 14:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Marras 2013, 18:37

Ei nuo yläpään halakiamat haittaa, putkihan siinnä tiivistää. Onhan alapäät ehjät?

Ei tuo mahda olla edes jäätynyt, nuhvinlohko potkaisee yleensä ensin syöttöpumpun takaa jäätyessään.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

02 Marras 2013, 19:21

Onko viimeisessä kuvassa mittakello tarkistamassa putken korkeutta :?:
Jos on, väärästä paikasta mittaat ptken korkeutta :?:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Marras 2013, 20:12

En minäkään noista lohkon halkeilusta vakiopadassa olisi mitenkään huolissani, noita voi tulla ihan lämpökuormastakin jo, kun lohkon sisäisiä jännityksiä vapautuu.

Putken korkeus tärkeämpi, ja mitataan siittä olakkeelta, aivan liki ulkoreunaa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

03 Marras 2013, 10:34

Alapäät on ehjät, tsekkasin juuri. Tarvitseeko noita halkeamia sitten mitenkään korjata?

Joo, kellohan se. Selvisi paikka nopeasti itsellekin kun ohjekirjasta etsin putken oikean ulkoneman.

Seuraavana pitäs ottaa nuo putket irti ja hoonata ne, sitten alkaisi kasaus uusilla tiivisteillä. Männät pitäisi vielä jostain etsiä kun edelliset oli sen verran reissussa rähjääntyneet.
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

10 Marras 2013, 21:40

Tuossapa taas muutamia kuvia, nypättiin tosiaan putket pois lohkosta.

Sittenpä siellä näkyy kuvia työmaasta ja kantta ja laitettua kampuraa liuskoineen... :wink:


https://www.dropbox.com/sc/nggs0xk5d83akhz/HWhQ4ye2Rm" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Marras 2013, 22:00

Hyvältähän tuo vaikuttaa, touhustelu... :wink:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

08 Tammi 2014, 12:04

Projektihan nytkähti taas etteen käsin kun oli putkien korkeuksien mittilointiin paremmin sopiva kello lainassa.

Männät uiskentelivat muutaman yön polttoöljyssä, puhtaaksihan nuo lähti.

Putket kun saatiin paikalleen niin ruuvailin pinnapultit lohkoon paikalleen ja koputtelin kiertokanget paikoilleen ja rengastin männät.

Seuraavaksi kai jampin männät pitäisi sujauttaa uusiin koteihinsa. :D

Kuvissa näkyy männänrenkaiden profiili, aluksi pohdin että kumminkohan päin lie tarkoitettu laitettavaksi, mutta siellähän luki "top" toisella puolen,
kun tarpeeksi tihrusti. :)
Liitteet
2014-01-08 10.59.48.jpg
2014-01-02 11.34.00.jpg
2014-01-08 11.06.34.jpg
2014-01-08 11.06.45.jpg
2014-01-08 11.25.50.jpg
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

08 Tammi 2014, 12:05

Siinäpä vielä uusinta kuvaa lohkosta

Onko noiden männänrenkaiden katkoskohtien asennolla muuten väliä mihin suuntaan ne laitetaan?
Liitteet
2014-01-08 11.00.12.jpg
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Tammi 2014, 14:29

Eipä kai juuri muuta kuin vähän joka suuntaan jokainen on, esim 3 ylimmäistä tasavälein (120astetta) ja öljyrenkaat ylempi jonnekkin ja alempi vastakkaiselle puolen
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

08 Tammi 2014, 15:48

Suosittelen ainakin henk koht laittamaan tuohon kurkistusluukkuun uuden tiivisteen liiman kanssa, kuten myös muutkin (paperiset) tiivisteet, pysyy kyljet puhtaampana pidempään.. :)

Männätkin ovat vielä aikas hyvännäköisiä, kyllä noilla nuhvin museoon asti ajaa.
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

08 Tammi 2014, 17:09

Suosittelen ainakin henk koht laittamaan tuohon kurkistusluukkuun uuden tiivisteen liiman kanssa, kuten myös muutkin (paperiset) tiivisteet, pysyy kyljet puhtaampana pidempään.. :)

Männätkin ovat vielä aikas hyvännäköisiä, kyllä noilla nuhvin museoon asti ajaa.
Juu, siihen vaihdoin jo korkkitiivisteen, kun kerta täysi sarja tuli hommattua. Liimaa en kylläkään laittanut kun asettui niin hyvin paikoilleen ja sain pinnat puhtaaksi. Parin männän päissä on venttiilinkuva kun ollut karstaa reippaasti, mutta kyllä me mulle kelpaa.

Kampura laakereineen jo paikallaan, vielä vaan huutaa lukitusrikkoja kiertokankien pultteihin. Vielä kun saa momenttiavaimen niin saa kaiken kirittyä. Etenee etenee :D
AnDre_
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
Paikkakunta: Pöljä

09 Tammi 2014, 16:19

Siinäpä tuoreimpia kuvia. Noihin kiertokankien alapultteihin riittää ilmeisesti ihan ruuvilukite, ei tarvii mitään aluslevyjä joita taitella toppareiksi? Kuinkahan tiukkaan nuo alakerran pultit tulee väännellä, momenteista tietoa?
Liitteet
2014-01-08 14.53.24.jpg
2014-01-08 14.55.47.jpg
2014-01-08 17.24.09.jpg
Ragga runt är jag och det finns råttan i min pottan. Ja hadde köpt mej en termosen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2014, 19:12

Kiertokangen pultit 8,3 kg m.
Runkolaakerin mutterit 11,5 kg m.
Aluslevyjä löytyy marjakankaalta nykyisin, joku aika sitten ei saanut mistään.
Ruuvilukitteellakin olen laittanut, nyt laitettiin fouriin taiteltavat aluslevyt.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2014, 22:16

Ja nuo momentit, hyvin öljyttyinä, jos muita aineta käytetään kíerteiden voitelussa, niin sitten ne muuttuu....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin