Universal Four -61 kunnostus
Valvoja: automies560
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo... ei ole 460pissäkään, tai ainakaan omassa ollut....
Lukitukset on ollut senaikaisten systeemien "varmistelun varmistelua" , kun momentti, voitelu, ym jutuista välttämäti ole ollut tarkkaa tietoa....
Itte kans heittäisin moiset hevon kuuseen, nehän on siellä yksi mahdollinen "joustava" ja "myötäävä" paikka , ainakin uusina levyinä...
Tie mitä pehmeetä "pläkkipeltiä" ovat materiaaliltaan....
Noh, jokainen on omaa mieltään, ja kait tähänkin joku eriävän mielipiteen sanoo, mut Warpun kanssa samoilla linjoilla....
Lukitukset on ollut senaikaisten systeemien "varmistelun varmistelua" , kun momentti, voitelu, ym jutuista välttämäti ole ollut tarkkaa tietoa....
Itte kans heittäisin moiset hevon kuuseen, nehän on siellä yksi mahdollinen "joustava" ja "myötäävä" paikka , ainakin uusina levyinä...
Tie mitä pehmeetä "pläkkipeltiä" ovat materiaaliltaan....
Noh, jokainen on omaa mieltään, ja kait tähänkin joku eriävän mielipiteen sanoo, mut Warpun kanssa samoilla linjoilla....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Mitenkäs runkolaakeripukkien lukitus? Pysyykö nekin ilman sokkia? Melkoinen säätäminen oli saada ne sokat luutosessa paikalleen ja momentti on sen seurauksena vähintään riittävä. Tein tunnollisesti ja laitoin ne peltilipareetkin uudet.
Oikeastaan ainoa huolenpaikka jäi runkolaakerien pinnapulteista. Olisi pitänyt kiristää ne ensin, osa niistä oli päässyt löystymään. Pohjassa ne kyllä ovat, mutta kaikki ei todellakaan ole momentissa lohkoon. Pitiköhän se olla 20nm. Pukit on kyllä tiukalla ja kun ne sokat piti saada reikiin, niin se momentti on melko reilu osassa. Luulisi, ettei ne auki pyöri itsekseen.
Oikeastaan ainoa huolenpaikka jäi runkolaakerien pinnapulteista. Olisi pitänyt kiristää ne ensin, osa niistä oli päässyt löystymään. Pohjassa ne kyllä ovat, mutta kaikki ei todellakaan ole momentissa lohkoon. Pitiköhän se olla 20nm. Pukit on kyllä tiukalla ja kun ne sokat piti saada reikiin, niin se momentti on melko reilu osassa. Luulisi, ettei ne auki pyöri itsekseen.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Väitän, jotta pysyy ilmankin, kun kiristys on tehty oikein ( eli vähintään ölyllä voideltu sekä kierteet ja vastinpinnat muttereista ).....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 34
- Liittynyt: 31 Loka 2013, 08:49
- Konekalustoani: Nuffield Universal Four -61
- Paikkakunta: Pöljä
Juu, seuraavaksipa olisinkin kysellyt juuri tuota voiteluhommaa kiristettäessä.. Kun konetta viime kesänä auoin, niin 2 kpl aukesi niin että pultti pyöri ja tuli pois muttereineen päivineen, nyttemmin kiristelin ne pohjaan ja laitoin lukitetta kierteisiin.
Tiuha kierrehän noissa on, että tuskin pääsee irtoamaan vaikka pultti ei lohkon kolossa ihan ohjetiukkuudessa olisikaan kun vaan mutteri on oikeassa, mutta sen verran vainoharhaiseksi tulee rojektin tässä vaiheessa että kaiken tekee ainakin omasta mielestään viimesen päälle.
Löysin tänään pussin jossa oli nuo kiertokankien pultit, näkyy osa lukituslevyistä olevan ehjiäkin..
Kuinkas on muuten kiristys lukitteen kanssa? Vähän ot kun ei varmaan vaikuta tässä projektissa banaanin kilohintaan mutta lukitteen koostumus on varmaan tehty sellaiseksi että ei vaikuta kiristysmomenttiin kuten öljy tai mos2-aineet tms?
Tiuha kierrehän noissa on, että tuskin pääsee irtoamaan vaikka pultti ei lohkon kolossa ihan ohjetiukkuudessa olisikaan kun vaan mutteri on oikeassa, mutta sen verran vainoharhaiseksi tulee rojektin tässä vaiheessa että kaiken tekee ainakin omasta mielestään viimesen päälle.
Löysin tänään pussin jossa oli nuo kiertokankien pultit, näkyy osa lukituslevyistä olevan ehjiäkin..
Yhden asiantuntijan kanta oli samanmoinen että eihän niitä aikoihin ole käytetty,laittanen itsekin lukitteella jahka kiinnittelen.tästä saattaa toiset saada harmaita hiuksia mutta minä olen laittanut nuo kiertokangen lukituslevyt purkaessa osalaatikkoon ja jättänyt sinne. pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin ihan samalla momentilla, ei noita levyjä ole uudemmissakaan koneissa alunperinkään
Kuinkas on muuten kiristys lukitteen kanssa? Vähän ot kun ei varmaan vaikuta tässä projektissa banaanin kilohintaan mutta lukitteen koostumus on varmaan tehty sellaiseksi että ei vaikuta kiristysmomenttiin kuten öljy tai mos2-aineet tms?
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minusta turhaa pelata noiden peltien kanssa, liimatippa on paljon kätevämpi
Usein käy vanhojen peltien kanssa että murtuvat ja palaset on sitten missä sattuu
Mutta se liima aina rasvasta vapaalle pinnalle
Usein käy vanhojen peltien kanssa että murtuvat ja palaset on sitten missä sattuu
Mutta se liima aina rasvasta vapaalle pinnalle
Mukana kuin peräpukama!
Oisko tuo fiksuinta pistää pikkuisen enemmän liima ja antaa sen toimia voiteluaineena. Ei se momentti älyttömän tarkka ole, kunhan ovat kiinni. Uskoisin, ettei liima muuta oleellisesti kiristyshoimaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tätä ei taidettu mitenkään testailla, mutta ehkä sellaisetkin testit kitkan osalta kiristysvoimaan voitaisiiin kenties tehdä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
noitten runkopinnojen kanssa uudemmissa sokattomissa mutterien momentti on liki 140 nm
noitten runkopinnojen kanssa uudemmissa sokattomissa mutterien momentti on liki 140 nm
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Warpu kirjoitti: yleinen käsitys konealalla on että lukitteella voideltu liitos vastaa kitkaltaan öljyttyä liitosta.
..
Juu, näin käytäntö on ollut, mutta että todellisuudessa onko, tuo kiinnostaisi, että onko siis kuinka lähellä samoja, todella....
Pitää Lisenssin kanssa olla asiasta jutuissa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
jos ne siellä jo on niin antaa olla vaan ei ne mitään haittaakolmetonnine kirjoitti:Pitäisköhän napata ne pellit pois, aikas hyvännäköisiä olivat kun momenttiin vedin kanget.. Kevyt öljyäminen tippakannulla ja ne lipareet. Moottori 10/60
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
No, eihän noitten lukkolevyjen laittaminen voi olla ainakaan rahasta kiinni, eipähän tarvii poistaa öljyä kierteistä, päin vastoin, voi jopa lisätäkin http://www.konekorjaamo.fi/product_info ... 27&cPath=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mitä ite kasaillut joitan värkkejä, niin vaikka kierteet on olleet öljytty, ja lukitetta laittanut lisäksi, kyllä se kohtuullisesti on tarttunut silti....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
niin selvennykseksi vielä että nuo omat on kasattu ilman lukkolevyjä kierteet öljyttynä ilman liimaa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um