Sivu 1/5

Universal Four -61 kunnostus

Lähetetty: 02 Marras 2013, 18:14
Kirjoittaja AnDre_
Morjens kerholaiset. Ikävällä aiheella pitää foorumilla taipaleensa aloittaa, mutta jostainhan se on lähdettävä.

Tuossa hetki sitten purettiin nuhvin mylly, ja ohessa kuvia mitä sisuksissa odotti. Lohko on saanut kipeää, joskus tunnetusti joku unohtanut laskea vedet pois. Joka sylinterinväli halki :(

Jakakaas veljet suurta viisauttanne, onko lohko menetettyä tavaraa vai voiko sen vielä jotenkin elvyttää? :?

Kuvia;

https://www.dropbox.com/sc/3510kpatih6irjt/3Z6-pbza7Y" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/sc/uku88xhrd9izh5d/ckngrFsFi0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/sc/1byjethcep56nan/PjgFvRpfPu" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 02 Marras 2013, 18:37
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Ei nuo yläpään halakiamat haittaa, putkihan siinnä tiivistää. Onhan alapäät ehjät?

Ei tuo mahda olla edes jäätynyt, nuhvinlohko potkaisee yleensä ensin syöttöpumpun takaa jäätyessään.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 02 Marras 2013, 19:21
Kirjoittaja Nuhvikalle
Onko viimeisessä kuvassa mittakello tarkistamassa putken korkeutta :?:
Jos on, väärästä paikasta mittaat ptken korkeutta :?:

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 02 Marras 2013, 20:12
Kirjoittaja jusape
En minäkään noista lohkon halkeilusta vakiopadassa olisi mitenkään huolissani, noita voi tulla ihan lämpökuormastakin jo, kun lohkon sisäisiä jännityksiä vapautuu.

Putken korkeus tärkeämpi, ja mitataan siittä olakkeelta, aivan liki ulkoreunaa...

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 03 Marras 2013, 10:34
Kirjoittaja AnDre_
Alapäät on ehjät, tsekkasin juuri. Tarvitseeko noita halkeamia sitten mitenkään korjata?

Joo, kellohan se. Selvisi paikka nopeasti itsellekin kun ohjekirjasta etsin putken oikean ulkoneman.

Seuraavana pitäs ottaa nuo putket irti ja hoonata ne, sitten alkaisi kasaus uusilla tiivisteillä. Männät pitäisi vielä jostain etsiä kun edelliset oli sen verran reissussa rähjääntyneet.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Marras 2013, 21:40
Kirjoittaja AnDre_
Tuossapa taas muutamia kuvia, nypättiin tosiaan putket pois lohkosta.

Sittenpä siellä näkyy kuvia työmaasta ja kantta ja laitettua kampuraa liuskoineen... :wink:


https://www.dropbox.com/sc/nggs0xk5d83akhz/HWhQ4ye2Rm" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 10 Marras 2013, 22:00
Kirjoittaja jusape
Hyvältähän tuo vaikuttaa, touhustelu... :wink:

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 12:04
Kirjoittaja AnDre_
Projektihan nytkähti taas etteen käsin kun oli putkien korkeuksien mittilointiin paremmin sopiva kello lainassa.

Männät uiskentelivat muutaman yön polttoöljyssä, puhtaaksihan nuo lähti.

Putket kun saatiin paikalleen niin ruuvailin pinnapultit lohkoon paikalleen ja koputtelin kiertokanget paikoilleen ja rengastin männät.

Seuraavaksi kai jampin männät pitäisi sujauttaa uusiin koteihinsa. :D

Kuvissa näkyy männänrenkaiden profiili, aluksi pohdin että kumminkohan päin lie tarkoitettu laitettavaksi, mutta siellähän luki "top" toisella puolen,
kun tarpeeksi tihrusti. :)

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 12:05
Kirjoittaja AnDre_
Siinäpä vielä uusinta kuvaa lohkosta

Onko noiden männänrenkaiden katkoskohtien asennolla muuten väliä mihin suuntaan ne laitetaan?

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 14:29
Kirjoittaja jusape
Eipä kai juuri muuta kuin vähän joka suuntaan jokainen on, esim 3 ylimmäistä tasavälein (120astetta) ja öljyrenkaat ylempi jonnekkin ja alempi vastakkaiselle puolen

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 15:48
Kirjoittaja kolmetonnine
Suosittelen ainakin henk koht laittamaan tuohon kurkistusluukkuun uuden tiivisteen liiman kanssa, kuten myös muutkin (paperiset) tiivisteet, pysyy kyljet puhtaampana pidempään.. :)

Männätkin ovat vielä aikas hyvännäköisiä, kyllä noilla nuhvin museoon asti ajaa.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 17:09
Kirjoittaja AnDre_
Suosittelen ainakin henk koht laittamaan tuohon kurkistusluukkuun uuden tiivisteen liiman kanssa, kuten myös muutkin (paperiset) tiivisteet, pysyy kyljet puhtaampana pidempään.. :)

Männätkin ovat vielä aikas hyvännäköisiä, kyllä noilla nuhvin museoon asti ajaa.
Juu, siihen vaihdoin jo korkkitiivisteen, kun kerta täysi sarja tuli hommattua. Liimaa en kylläkään laittanut kun asettui niin hyvin paikoilleen ja sain pinnat puhtaaksi. Parin männän päissä on venttiilinkuva kun ollut karstaa reippaasti, mutta kyllä me mulle kelpaa.

Kampura laakereineen jo paikallaan, vielä vaan huutaa lukitusrikkoja kiertokankien pultteihin. Vielä kun saa momenttiavaimen niin saa kaiken kirittyä. Etenee etenee :D

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 16:19
Kirjoittaja AnDre_
Siinäpä tuoreimpia kuvia. Noihin kiertokankien alapultteihin riittää ilmeisesti ihan ruuvilukite, ei tarvii mitään aluslevyjä joita taitella toppareiksi? Kuinkahan tiukkaan nuo alakerran pultit tulee väännellä, momenteista tietoa?

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 19:12
Kirjoittaja kari t
Kiertokangen pultit 8,3 kg m.
Runkolaakerin mutterit 11,5 kg m.
Aluslevyjä löytyy marjakankaalta nykyisin, joku aika sitten ei saanut mistään.
Ruuvilukitteellakin olen laittanut, nyt laitettiin fouriin taiteltavat aluslevyt.

Re: Nuffield DM4 Moottoriremontti

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 22:16
Kirjoittaja jusape
Ja nuo momentit, hyvin öljyttyinä, jos muita aineta käytetään kíerteiden voitelussa, niin sitten ne muuttuu....