Sivu 2/4

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 11:40
Kirjoittaja British Steel
Ruuvaaminen kannattaa aina!

20140105_175649.jpg
Huonoin kampilaakeri, likaa ollut kierrossa. STD stanssilla vielä

20140105_175658.jpg
Huonoin laakerikaula, mennee vielä kiillotuksella...


20140103_192121.jpg
Ajokytkimen levy, joka kesti luistamatta perälevyn kanssa resuamisen, kärryn vetoa ja äestämistä. Syy VO toimimattomuuteen oli väärin säädetyt käpälät ja VO silmälaakerin jumitus.

Siis summasummaarum: jos omistaa tavallisen perushakatun Leylandin, minkä viimeisestä kytkinremontista ei olisi mitään hajua, niin hophop kytkin ulos ja kunnostaen. Ainakin englannin nettikaupat myyvät vielä tavallisimpia osia ja paljon halvempaa korjata ennen täystuhoa.

Moottorin hajotus oli mielestäni ihan perusjuttua ilman eksotiikkaa, kannesta irtosi kaksi suutinholkkia kun vedin suuttimia irti.

Onko palstan kuruilla tietoa kytkinjousten alla olevien fiiberiprikkojen tarpeellisuudesta/tarkoituksesta. Omassa jäljellä kaksi prikkaa. Entä onko jousia saatavilla?

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 08 Tammi 2014, 11:59
Kirjoittaja jusape
Fiiperiprikat taitaaa olla lämpöeristeenä jousille, sehän voi aika kuumanakin käydä liustatettassa, jotteivat ne lämpii ja pehmene...

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 09 Tammi 2014, 11:40
Kirjoittaja British Steel
Kaikki viiperiprikat löytyivät! Loput olivat jääneet asetelmaan kiinni VO-levyn puolelle, enkä tajunnut niitä poteroistaan tonkia esiin. Luulisi että lämmönsiirtymisen takia prikat olisivat parempi olla ajokytkimen puolella, mutta VO-puolella ne ovat tehtaan paapan kirjassa.

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 18 Maalis 2014, 17:19
Kirjoittaja British Steel
Olisi ajankohtaista asentaa uudet sylinteriputket lohkoon... tuommosella ajattelin rasvata alapään o-renkaat:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/C ... asva-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;

onko kokemuksia?

yläpää ei kaivanne muuta kuin puhtaat pinnat?

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 18 Maalis 2014, 19:54
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Hylomaria suosittelee englannin puolen väki, toimii tiivisteaineenakin, mutta siitä tuntuu olevan meillä kahdenlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja :|

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 18 Maalis 2014, 22:02
Kirjoittaja nuhvi63
Hylomar on muistaakseni Rolls-Roycen kehittämä tiivistemassa/liima,olen käyttänyt hyvällä menestyksellä monessa paikassa.
Jopa Nuhvin kannentiivisteen reunaan laitoin,siihen työntötankojen kohdalle jossa tiivistepinta on kapea ja vuotaa helposti,hyvin on pitänyt.
Putkien alapäästä en mene sanomaan mikä olis hyvä,ite kyllä laittaisin Hylomaria sinnekin 8)

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 09:58
Kirjoittaja British Steel
Hylomarissa pelijättää sen nopea kuivuminen ja tietäen meikäläisen nysväämisvauhdin... voipi olla hylomaarit rullalla:)

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 11:20
Kirjoittaja kolmetonnine
En tiedä teinkö rikkeen, mutta oli silloin hyllyssä uponorin (vesijohto)putkien o-renkaiden voiteluun tarkoitettua sinistä töhnää. Sillä painoin putket paikoilleen.. :oops:

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 12:00
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Millä työkalulla mittaat putkien koron?

Putket pitää ilman renkaita liikkua pesässään kevyesti käsin pyörittämällä ilman kahnauksia. Jos ei pyöri niin välissä on vielä likaa.

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 12:59
Kirjoittaja lisenssi
O-renkaiden voitelusta asennuksessa sen verran, että valussa olevan uran ollessa virheetön ja vailla syöpymiä, on hyvä käyttää noita silikonipohjaisia rasvoja (esim jarrusylinterirasva, joka on paksu silikoni; tai viemäriputkien tiivisteiden asennusrasva jne jne). Ne ovat kaikkein liukkaimpia (helppo asennus) eikä ole kumin kestävyyden suhteen pelkoa.

Jos urissa on vikaa, silloin on syytä varmistaa vuotamattomuus Hylomareilla tai muilla joustavilla tiivisteaineilla, joissa on hyvä tarttuvuus ja liimausominaisuuksia sekä kuuman veden kestoa.

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 16:14
Kirjoittaja British Steel
[quote="Nuffieldmaster"]Millä työkalulla mittaat putkien koron?

En millään. Rakotulkki, viivoitin? Jahdataanko kymppejä vai satasia? Vai olisko tehtaalla -78 osattu tehdä määrämittaista?

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 17:08
Kirjoittaja jusape
On niissä heittoja, ja korkoero sais olla muutaman satkun putkien kesken....
( 0,02-0,04mm yleisesti, riippuu vähä moottorista , leukun koneesta tarkemmin tiedä, mutta tuskin se Nuffista ja muista siinä mitenkään eroaa )

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 17:55
Kirjoittaja British Steel
Ok. Tarkkaa on! Eli menisikö näin: pien painatus putkelle, rauta putken päälle, mittakellon nollaus putken olakkeen päällä ja katsotaan kuinka paljon putken korkeus on lohkosta verrattuna muihin putkiin?

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 19:29
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Nuin minä tein:
http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi/ ... i-2010-298" onclick="window.open(this.href);return false;

Putkien korkeus lohkon pinnasta 0.076-0.15 mm, säädetään liuskoilla sopivaksi. Ero putkien kesken ei saa olla ääripäästä toiseen.

Oheisessa kuvassa kohdat 16 ja 20 (viitteet tekstiin kirjassa) on se mittauskohta.

Jos tätä ei leyland ja Nuffield moottoreissa tee huolella, niin kannentiiviste ei tule kestämään. Saattaa jopa rikkoa putken ja lohkonkin.

Re: Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 19 Maalis 2014, 19:57
Kirjoittaja British Steel
Ok, kehitellään mittauskalusto kuntoon.