Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

08 Tammi 2014, 11:40

Ruuvaaminen kannattaa aina!

20140105_175649.jpg
Huonoin kampilaakeri, likaa ollut kierrossa. STD stanssilla vielä

20140105_175658.jpg
Huonoin laakerikaula, mennee vielä kiillotuksella...


20140103_192121.jpg
Ajokytkimen levy, joka kesti luistamatta perälevyn kanssa resuamisen, kärryn vetoa ja äestämistä. Syy VO toimimattomuuteen oli väärin säädetyt käpälät ja VO silmälaakerin jumitus.

Siis summasummaarum: jos omistaa tavallisen perushakatun Leylandin, minkä viimeisestä kytkinremontista ei olisi mitään hajua, niin hophop kytkin ulos ja kunnostaen. Ainakin englannin nettikaupat myyvät vielä tavallisimpia osia ja paljon halvempaa korjata ennen täystuhoa.

Moottorin hajotus oli mielestäni ihan perusjuttua ilman eksotiikkaa, kannesta irtosi kaksi suutinholkkia kun vedin suuttimia irti.

Onko palstan kuruilla tietoa kytkinjousten alla olevien fiiberiprikkojen tarpeellisuudesta/tarkoituksesta. Omassa jäljellä kaksi prikkaa. Entä onko jousia saatavilla?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Tammi 2014, 11:59

Fiiperiprikat taitaaa olla lämpöeristeenä jousille, sehän voi aika kuumanakin käydä liustatettassa, jotteivat ne lämpii ja pehmene...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

09 Tammi 2014, 11:40

Kaikki viiperiprikat löytyivät! Loput olivat jääneet asetelmaan kiinni VO-levyn puolelle, enkä tajunnut niitä poteroistaan tonkia esiin. Luulisi että lämmönsiirtymisen takia prikat olisivat parempi olla ajokytkimen puolella, mutta VO-puolella ne ovat tehtaan paapan kirjassa.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

18 Maalis 2014, 17:19

Olisi ajankohtaista asentaa uudet sylinteriputket lohkoon... tuommosella ajattelin rasvata alapään o-renkaat:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/600101/C ... asva-100ml" onclick="window.open(this.href);return false;

onko kokemuksia?

yläpää ei kaivanne muuta kuin puhtaat pinnat?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Maalis 2014, 19:54

Hylomaria suosittelee englannin puolen väki, toimii tiivisteaineenakin, mutta siitä tuntuu olevan meillä kahdenlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja :|
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Maalis 2014, 22:02

Hylomar on muistaakseni Rolls-Roycen kehittämä tiivistemassa/liima,olen käyttänyt hyvällä menestyksellä monessa paikassa.
Jopa Nuhvin kannentiivisteen reunaan laitoin,siihen työntötankojen kohdalle jossa tiivistepinta on kapea ja vuotaa helposti,hyvin on pitänyt.
Putkien alapäästä en mene sanomaan mikä olis hyvä,ite kyllä laittaisin Hylomaria sinnekin 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

19 Maalis 2014, 09:58

Hylomarissa pelijättää sen nopea kuivuminen ja tietäen meikäläisen nysväämisvauhdin... voipi olla hylomaarit rullalla:)
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

19 Maalis 2014, 11:20

En tiedä teinkö rikkeen, mutta oli silloin hyllyssä uponorin (vesijohto)putkien o-renkaiden voiteluun tarkoitettua sinistä töhnää. Sillä painoin putket paikoilleen.. :oops:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2014, 12:00

Millä työkalulla mittaat putkien koron?

Putket pitää ilman renkaita liikkua pesässään kevyesti käsin pyörittämällä ilman kahnauksia. Jos ei pyöri niin välissä on vielä likaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

19 Maalis 2014, 12:59

O-renkaiden voitelusta asennuksessa sen verran, että valussa olevan uran ollessa virheetön ja vailla syöpymiä, on hyvä käyttää noita silikonipohjaisia rasvoja (esim jarrusylinterirasva, joka on paksu silikoni; tai viemäriputkien tiivisteiden asennusrasva jne jne). Ne ovat kaikkein liukkaimpia (helppo asennus) eikä ole kumin kestävyyden suhteen pelkoa.

Jos urissa on vikaa, silloin on syytä varmistaa vuotamattomuus Hylomareilla tai muilla joustavilla tiivisteaineilla, joissa on hyvä tarttuvuus ja liimausominaisuuksia sekä kuuman veden kestoa.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

19 Maalis 2014, 16:14

[quote="Nuffieldmaster"]Millä työkalulla mittaat putkien koron?

En millään. Rakotulkki, viivoitin? Jahdataanko kymppejä vai satasia? Vai olisko tehtaalla -78 osattu tehdä määrämittaista?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Maalis 2014, 17:08

On niissä heittoja, ja korkoero sais olla muutaman satkun putkien kesken....
( 0,02-0,04mm yleisesti, riippuu vähä moottorista , leukun koneesta tarkemmin tiedä, mutta tuskin se Nuffista ja muista siinä mitenkään eroaa )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

19 Maalis 2014, 17:55

Ok. Tarkkaa on! Eli menisikö näin: pien painatus putkelle, rauta putken päälle, mittakellon nollaus putken olakkeen päällä ja katsotaan kuinka paljon putken korkeus on lohkosta verrattuna muihin putkiin?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Maalis 2014, 19:29

Nuin minä tein:
http://www.kuuksenvaarankonepalvelu.fi/ ... i-2010-298" onclick="window.open(this.href);return false;

Putkien korkeus lohkon pinnasta 0.076-0.15 mm, säädetään liuskoilla sopivaksi. Ero putkien kesken ei saa olla ääripäästä toiseen.

Oheisessa kuvassa kohdat 16 ja 20 (viitteet tekstiin kirjassa) on se mittauskohta.

Jos tätä ei leyland ja Nuffield moottoreissa tee huolella, niin kannentiiviste ei tule kestämään. Saattaa jopa rikkoa putken ja lohkonkin.
Liitteet
putkenolake.jpg
putkenolake.jpg (25.74 KiB) Katsottu 12590 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

19 Maalis 2014, 19:57

Ok, kehitellään mittauskalusto kuntoon.
Vastaa Viestiin