Sivu 1/4

Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Lähetetty: 09 Heinä 2013, 13:25
Kirjoittaja British Steel
NOniin, pikkasen raporttia aijemmin foorumilla mainitun "nettikoneen halvin 272" -tiimoilta. Vehje on toiminut syksyisen nostolaite/peräremontin jälkeen ihan ok. Korjasin kaikki nostolaitteen käyttövivuston välykset.
Kannen alta tarkistin sen pahamaineisen sokan, oli kunnossa eikä se ollut tavallinen putkisokka, vaan jotenkin monikerroksinen? Ehkä alkup.varaosa. Kansi itsessään oli ehjä ja varmaan vaihdettu, koska itse reppu on ollut halki (ylä-takakulma). Hitsaus repussa näytti hyvältä. Entinen Keskon korjaamosetä kertoili että täälläpäin Keskolta lähetettiin haljenneet reput jollenkin sepälle joka pajotti reppuja ahjoa apuna käyttäen jopa niin hyvin että Keskolla uskalsivat laitella niitä takaisin koneisiin.

Samalla kun reppu oli lattialla, niin vaihdoin tasauspyörästöön väliaksilan, pikkurattaiden helat ja laitoin uudet käytetyt rattaat, sen verran oli linjavika niitä kerinnyt syömään. Olisi varmaan pian tapahtunut kamaluuksia, onneksi sain täältä foorumilta vihiä vaarasta! Laatikon (10vaiht.) kannen avasin ja tutkin välilaakerin kunnon hammaslääkärin peilillä. Välikannankset näyttivät hyviltä ja kuulat oikeilla paikoillaan. Varmaan tehty remonttia, entinen ek. kone kyseessä. Myös kertojan neulalaakerit ok.

Ulosoton kytkin ei pelaa, ulosotto toimii. Jotenkin se on omituinen: kun ulosoton kytkinhantaakia vetää ja katsoo kytkimeen luukusta niin ulosoton kytkimen haarukka ottaa ajokytkimen haarukkaan ja painaa ajokytkintä auki! Ajokytkin toimii normaalisti, irrottaa ja pitää. Löytyykö tähän apuja vai pitääkö onkia kytkin veke?

Moottori vaatinee huomiota. Lähtökohdat: Käynnistyy kohtuullisesti, pakkosyötöllä jopa hyvin. Vedot ok. Lievää sinistä savua kun on enempi kierroksia, tyhjäkäynnilla pakokaasut siistit.
Öljynpaine on kovassa ajossa hitusen vajaa mittarin puoliväli. Öljyä kuluu n.1litra/päivä ajoa (ei maahan!)
Enempi hämmästyttää jäähdytysneste: ei tee painetta syyläriin, ei sekoitu öljyyn, likaantuu nopeasti, ei mene näkyvissä määrin taivaalle, ei valu maahan, mutta sitä kuluu n.4litraa/20tuntia ajoa.

Kysynkin siis:

sopisiko esim. 384, 270, 702 leukun kiuas suoraan 272:seen? Entä 4/65 nuhvin pata?
Tollasen moottoriremontin osien hinta rukkastuntumalta, ~1500EUR?
Mitä katsella/tarkastaa koneremonti/vaihdon yhteydessä?
Mitä muuta tuommosta "hyvä tarkistaa ennenkuin räjähtää" -tyyppisiä kohteita on ko. leukussa?
Saako kuvatuksia vielä näkymään tämän foorumin palvelun kautta?


kesäterveisin BS

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 10 Heinä 2013, 08:34
Kirjoittaja Joonas Potkonen
sopisiko esim. 384, 270, 702 leukun kiuas suoraan 272:seen? Entä 4/65 nuhvin pata?
Kyllä käy kunhan on vain ohjaustehostin.
Tollasen moottoriremontin osien hinta rukkastuntumalta, ~1500EUR?
Sitä luokkaa +-250€ kun tehdään itse mikä voidaan ja käytetään kansi, kiertokanget, tasapainokoneisto ja kampi koneistamolla täyskunnostuksessa
Mitä katsella/tarkastaa koneremonti/vaihdon yhteydessä?
Kytkin, moottorin linjaus, vaihteiston etupään stefat... ja kun keula purettu niin mikäli etupäässä väljää, on ne helppo siinä samalla puretusta keulasta puslittaa ja tapittaa uusiksi
Mitä muuta tuommosta "hyvä tarkistaa ennenkuin räjähtää" -tyyppisiä kohteita on ko. leukussa?
Hyvin olet jo tarkastellut perusasiat
Saako kuvatuksia vielä näkymään tämän foorumin palvelun kautta?
Kyllä saa, pienennä kuvat 640X480 kokoisiksi kuvankäsittelyohjelmalla (esmes irfanview) ja tallenna oikeankokoinen kuvasi tietokoneesi johonkin kansioon. Sitten haet kuvan tämän tekstikirjoituskentän alla olevasta "selaa" napista ja valitset sen minkä lähetät ja paina lisää tiedosto jos lisäät vielä toisen kuvan. Jos lähetät vain yhden kuvan yhteen kirjoitukseen niin saat suoraan painaa alempaa lähetä nappia.

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 18:48
Kirjoittaja British Steel
Kiitokset vastausesta! Kone toimii tyydyttävästi, mutta varmaan moottori siitä särkyy lopullisesti jollei aloita hommia! Tälläinen raktori on kyseessä:

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 19:02
Kirjoittaja kolmetonnine
Eihän tämä ollenkaan pahan näköinen takaa ole, orkkis työvalokin vielä paikoillaan. Ehdotus: maalaa vanteet orkkisväriin niin tuo näköä vaikka onkin noin siistinä säilynyt :idea:

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 19:19
Kirjoittaja British Steel
Heh, ulkonäköhän siinä mua pettikin :mrgreen: Huomaa sekarengastus, väärät vilkut, lokasuojat klommoiset, diy pakoputki, laseja laitettu pleksistä, ym.

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 19:33
Kirjoittaja kolmetonnine
Kyllä sitä pahempiakin on.. Leukku kuuluu niihin ei niin aikoinaan arvoistettuihin konemerkkeihin itäkoneiden kanssa jotka ovat saaneet aika säälimätöntä, tietoista väärinkäyttöä ja huoltojen laiminlyöntejä :!:

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 12 Marras 2013, 12:21
Kirjoittaja British Steel
Osaaku kurut kertoa että mitä q-hyttisen 10-vaihteisen lattiamattona/äänieristeenä pitäisi alunperin löytyä? Nyt on vain peltilattia ja paljas vaihdelaatikko. Vihjeitä myytävistä lattiamatoista, korvikkeista, ym.?

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 12 Marras 2013, 21:12
Kirjoittaja jamppi
Ei löydy.....
Omaani leikkasin käytävämatosta päällisen ja kuljetinhihnasta värinäkumin astinpelleille...

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 12 Marras 2013, 21:42
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Alkuperäinen on muotoiltu ja siinä on mm. BLMC logo. Mahtaisikohan Leypartin tai marjakankaan kautta saada uutta, tosin voi maksaa puolentonnia äkkiseltään hintaluokkaa miettien.

Tuo vaihteiston päälle tuleva vaimenninmattohan on kokolailla suomalainen keksintö Leylandissa.

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 12 Marras 2013, 22:23
Kirjoittaja kolmetonnine
Naapurin takavetovalluun askartelin jarrunesteen ja öljyn pilalle turvottaman maton tilalle yleismallin rihlatusta kumimatosta, alle eristeeksi bilteman ääneneristysmattoa. Pohjan hioin ruosteettomaksi ja 2 kerrosta ferreksiä päälle. Hintaa tuli ehkä 100e, äänentaso hiljeni ja ulkoasu parani. Pitäisi vielä verhoilut ja penkki uusia, apulanta hytissä ei myöskään tee pidemmän päälle hyvää. :mrgreen:

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 14 Marras 2013, 08:43
Kirjoittaja nuffiko
http://www.motonet.fi/fi/tuote/606011/A ... mbo-silent" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 31 Joulu 2013, 07:44
Kirjoittaja British Steel
remonttia aloiteltu...kuva ohjaussylinterin päästä:
20131230_171103.jpg
sylinterin päätyä pitävä sokka
20131230_171258.jpg

TIEDÄTKÖ missä kunnossa sinun sokkasi on?!


EDIT: olisko oikean sokan koosta mitään tiatoa, vai pitääkö kattella alkup.?


BS

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 03 Tammi 2014, 09:09
Kirjoittaja British Steel
Ensimmäinen suurempi raktoriremonttini etenee vakaasti ja hapuillen...
ohjauspulpetti tälletten ylös, letkuihin ja nippoihin olisi kannattut kattella ensiksi tulpat, jottei tarvitse sotkea nesteiden kanssa
20140102_185613.jpg
kytkin näkyvillä! Ulosotto toimii, mutta ulosoton kytkin ei irrota. Onko tämä näkymä normaali?
20140102_185606.jpg
Yritin tuumata jotta saako Q-koppaisesta moottoria ja kytkintä yhdessä paketissa irti (siirtohaarukat) ja tulin siihen tulokseen ettei saa, joten koitan tamuta ne irti eriksensä.

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 03 Tammi 2014, 20:10
Kirjoittaja Warpu
kyllä se sieltä pitäisi moottori kytkimen kanssa nousta haarukat jää runkoon paikoilleen 8)

Re: Lelu 272 overhaul

Lähetetty: 03 Tammi 2014, 22:47
Kirjoittaja British Steel
Warpu kirjoitti:kyllä se sieltä pitäisi moottori kytkimen kanssa nousta haarukat jää runkoon paikoilleen 8)
Näinhän se on, jotenkin jäin lukemaan vanhaa korjauskirjaa jossa haarukoiden akseleita irrotellaan ennen motin nostoa.. nyt kuitenkin asetelma pöydällä, remppaakin olisi luvassa