Projekti: Leyland 272 Q-cab -78

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

09 Heinä 2013, 13:25

NOniin, pikkasen raporttia aijemmin foorumilla mainitun "nettikoneen halvin 272" -tiimoilta. Vehje on toiminut syksyisen nostolaite/peräremontin jälkeen ihan ok. Korjasin kaikki nostolaitteen käyttövivuston välykset.
Kannen alta tarkistin sen pahamaineisen sokan, oli kunnossa eikä se ollut tavallinen putkisokka, vaan jotenkin monikerroksinen? Ehkä alkup.varaosa. Kansi itsessään oli ehjä ja varmaan vaihdettu, koska itse reppu on ollut halki (ylä-takakulma). Hitsaus repussa näytti hyvältä. Entinen Keskon korjaamosetä kertoili että täälläpäin Keskolta lähetettiin haljenneet reput jollenkin sepälle joka pajotti reppuja ahjoa apuna käyttäen jopa niin hyvin että Keskolla uskalsivat laitella niitä takaisin koneisiin.

Samalla kun reppu oli lattialla, niin vaihdoin tasauspyörästöön väliaksilan, pikkurattaiden helat ja laitoin uudet käytetyt rattaat, sen verran oli linjavika niitä kerinnyt syömään. Olisi varmaan pian tapahtunut kamaluuksia, onneksi sain täältä foorumilta vihiä vaarasta! Laatikon (10vaiht.) kannen avasin ja tutkin välilaakerin kunnon hammaslääkärin peilillä. Välikannankset näyttivät hyviltä ja kuulat oikeilla paikoillaan. Varmaan tehty remonttia, entinen ek. kone kyseessä. Myös kertojan neulalaakerit ok.

Ulosoton kytkin ei pelaa, ulosotto toimii. Jotenkin se on omituinen: kun ulosoton kytkinhantaakia vetää ja katsoo kytkimeen luukusta niin ulosoton kytkimen haarukka ottaa ajokytkimen haarukkaan ja painaa ajokytkintä auki! Ajokytkin toimii normaalisti, irrottaa ja pitää. Löytyykö tähän apuja vai pitääkö onkia kytkin veke?

Moottori vaatinee huomiota. Lähtökohdat: Käynnistyy kohtuullisesti, pakkosyötöllä jopa hyvin. Vedot ok. Lievää sinistä savua kun on enempi kierroksia, tyhjäkäynnilla pakokaasut siistit.
Öljynpaine on kovassa ajossa hitusen vajaa mittarin puoliväli. Öljyä kuluu n.1litra/päivä ajoa (ei maahan!)
Enempi hämmästyttää jäähdytysneste: ei tee painetta syyläriin, ei sekoitu öljyyn, likaantuu nopeasti, ei mene näkyvissä määrin taivaalle, ei valu maahan, mutta sitä kuluu n.4litraa/20tuntia ajoa.

Kysynkin siis:

sopisiko esim. 384, 270, 702 leukun kiuas suoraan 272:seen? Entä 4/65 nuhvin pata?
Tollasen moottoriremontin osien hinta rukkastuntumalta, ~1500EUR?
Mitä katsella/tarkastaa koneremonti/vaihdon yhteydessä?
Mitä muuta tuommosta "hyvä tarkistaa ennenkuin räjähtää" -tyyppisiä kohteita on ko. leukussa?
Saako kuvatuksia vielä näkymään tämän foorumin palvelun kautta?


kesäterveisin BS
Viimeksi muokannut British Steel, 08 Tammi 2014, 11:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Heinä 2013, 08:34

sopisiko esim. 384, 270, 702 leukun kiuas suoraan 272:seen? Entä 4/65 nuhvin pata?
Kyllä käy kunhan on vain ohjaustehostin.
Tollasen moottoriremontin osien hinta rukkastuntumalta, ~1500EUR?
Sitä luokkaa +-250€ kun tehdään itse mikä voidaan ja käytetään kansi, kiertokanget, tasapainokoneisto ja kampi koneistamolla täyskunnostuksessa
Mitä katsella/tarkastaa koneremonti/vaihdon yhteydessä?
Kytkin, moottorin linjaus, vaihteiston etupään stefat... ja kun keula purettu niin mikäli etupäässä väljää, on ne helppo siinä samalla puretusta keulasta puslittaa ja tapittaa uusiksi
Mitä muuta tuommosta "hyvä tarkistaa ennenkuin räjähtää" -tyyppisiä kohteita on ko. leukussa?
Hyvin olet jo tarkastellut perusasiat
Saako kuvatuksia vielä näkymään tämän foorumin palvelun kautta?
Kyllä saa, pienennä kuvat 640X480 kokoisiksi kuvankäsittelyohjelmalla (esmes irfanview) ja tallenna oikeankokoinen kuvasi tietokoneesi johonkin kansioon. Sitten haet kuvan tämän tekstikirjoituskentän alla olevasta "selaa" napista ja valitset sen minkä lähetät ja paina lisää tiedosto jos lisäät vielä toisen kuvan. Jos lähetät vain yhden kuvan yhteen kirjoitukseen niin saat suoraan painaa alempaa lähetä nappia.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

11 Heinä 2013, 18:48

Kiitokset vastausesta! Kone toimii tyydyttävästi, mutta varmaan moottori siitä särkyy lopullisesti jollei aloita hommia! Tälläinen raktori on kyseessä:
Liitteet
lelu1.jpg
Viimeksi muokannut British Steel, 11 Heinä 2013, 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

11 Heinä 2013, 19:02

Eihän tämä ollenkaan pahan näköinen takaa ole, orkkis työvalokin vielä paikoillaan. Ehdotus: maalaa vanteet orkkisväriin niin tuo näköä vaikka onkin noin siistinä säilynyt :idea:
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

11 Heinä 2013, 19:19

Heh, ulkonäköhän siinä mua pettikin :mrgreen: Huomaa sekarengastus, väärät vilkut, lokasuojat klommoiset, diy pakoputki, laseja laitettu pleksistä, ym.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

11 Heinä 2013, 19:33

Kyllä sitä pahempiakin on.. Leukku kuuluu niihin ei niin aikoinaan arvoistettuihin konemerkkeihin itäkoneiden kanssa jotka ovat saaneet aika säälimätöntä, tietoista väärinkäyttöä ja huoltojen laiminlyöntejä :!:
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

12 Marras 2013, 12:21

Osaaku kurut kertoa että mitä q-hyttisen 10-vaihteisen lattiamattona/äänieristeenä pitäisi alunperin löytyä? Nyt on vain peltilattia ja paljas vaihdelaatikko. Vihjeitä myytävistä lattiamatoista, korvikkeista, ym.?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

12 Marras 2013, 21:12

Ei löydy.....
Omaani leikkasin käytävämatosta päällisen ja kuljetinhihnasta värinäkumin astinpelleille...
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Marras 2013, 21:42

Alkuperäinen on muotoiltu ja siinä on mm. BLMC logo. Mahtaisikohan Leypartin tai marjakankaan kautta saada uutta, tosin voi maksaa puolentonnia äkkiseltään hintaluokkaa miettien.

Tuo vaihteiston päälle tuleva vaimenninmattohan on kokolailla suomalainen keksintö Leylandissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

12 Marras 2013, 22:23

Naapurin takavetovalluun askartelin jarrunesteen ja öljyn pilalle turvottaman maton tilalle yleismallin rihlatusta kumimatosta, alle eristeeksi bilteman ääneneristysmattoa. Pohjan hioin ruosteettomaksi ja 2 kerrosta ferreksiä päälle. Hintaa tuli ehkä 100e, äänentaso hiljeni ja ulkoasu parani. Pitäisi vielä verhoilut ja penkki uusia, apulanta hytissä ei myöskään tee pidemmän päälle hyvää. :mrgreen:
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

14 Marras 2013, 08:43

http://www.motonet.fi/fi/tuote/606011/A ... mbo-silent" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

31 Joulu 2013, 07:44

remonttia aloiteltu...kuva ohjaussylinterin päästä:
20131230_171103.jpg
sylinterin päätyä pitävä sokka
20131230_171258.jpg

TIEDÄTKÖ missä kunnossa sinun sokkasi on?!


EDIT: olisko oikean sokan koosta mitään tiatoa, vai pitääkö kattella alkup.?


BS
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

03 Tammi 2014, 09:09

Ensimmäinen suurempi raktoriremonttini etenee vakaasti ja hapuillen...
ohjauspulpetti tälletten ylös, letkuihin ja nippoihin olisi kannattut kattella ensiksi tulpat, jottei tarvitse sotkea nesteiden kanssa
20140102_185613.jpg
kytkin näkyvillä! Ulosotto toimii, mutta ulosoton kytkin ei irrota. Onko tämä näkymä normaali?
20140102_185606.jpg
Yritin tuumata jotta saako Q-koppaisesta moottoria ja kytkintä yhdessä paketissa irti (siirtohaarukat) ja tulin siihen tulokseen ettei saa, joten koitan tamuta ne irti eriksensä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

03 Tammi 2014, 20:10

kyllä se sieltä pitäisi moottori kytkimen kanssa nousta haarukat jää runkoon paikoilleen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

03 Tammi 2014, 22:47

Warpu kirjoitti:kyllä se sieltä pitäisi moottori kytkimen kanssa nousta haarukat jää runkoon paikoilleen 8)
Näinhän se on, jotenkin jäin lukemaan vanhaa korjauskirjaa jossa haarukoiden akseleita irrotellaan ennen motin nostoa.. nyt kuitenkin asetelma pöydällä, remppaakin olisi luvassa
Vastaa Viestiin