Nuffield DM4 Koneremontti

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

28 Kesä 2013, 22:19

Nuffield DM4 vm -55 koneremonttia olen tehnyt sen jälkeen kun suutinkärjestä tippui pyttyyn 2mm palanen kanttiinsa...
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 3706_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nyt kaikki on muuten valmiina paitsi kannen imuventtiilein ohjureiden kanssa tullut harmaita hiuksia. https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 0152_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli siellä on tuommoinen lukituskiila estämässä venttiilin pyörimisen, mutta ei ole mitään estämässä tuon kiilan tulemista ulos? Tai pitämässä sisempää venttiilijousta alapäästä paikallaan.

Ymmärsin että siihen tulee jonkimmoinen holkki joka pitää kiilaa sekä jousta paikallaan, mutta en ole edes kuvaa nähnyt kyseisestä holkista muiden koneprojekteissa tai varaosaliikkeiden myynnissä, kiiloja ja nuita ohjureita kyllä saa IKH ja marjakankaalta, Sparex on varaosan valmistaja..

Nii eli pähkinänkuoressa, mimmonen "holkki" tuota kiilaa pitämään pitäisi olla, ja mistä semmosen saa, ja onko sillä jokin nimikin?

Tässä vielä videon poikanen kuvaamaan raapaisevaa sydänsuruani aiheesta.. https://www.youtube.com/watch?v=6PC452R_114

E: Voin laittaa tähän projektista videolinkkejä ja kuvia jos kiinnostaa :)
Viimeksi muokannut napakymppi, 29 Kesä 2013, 21:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

28 Kesä 2013, 23:25

holkki on hieman samantyylinen kuin nuissa vahemman mallisissakin mitä sulla on ollu
näppärämmin nuo varmaan löytyy purkuosana ja tähän suosittelisin joko Järviseudun traktoria taikka Hahto Mauria
http://www.nuhvi.net/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;
samalla kun kasailet niin nyt noissa pakoventtiileissä videolla on imuventtiilin kumit jotka kuuluu holkin ja ohjurin väliin,
pakoventtiiliin tulee isompi kumi venttiilin yläpäähän jousilautasen alle 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

29 Kesä 2013, 06:01

Jokaisen lautasen sisällä on tuommonen isompi O-rengas,eli yhteensä 8 kumia. Kummasteltuani aikani ja kyseltyäni että minne väliin tämä imu kumi tungetaan pistin ne vain odottelemaan ensimmäiseen 4 jään :P...

Alkuperäiset holkit kaikki tallella, mutta tuohon päälle ne ei kunnolla mene, ja jättävät leveän aukon josta kiila pääsee tulemaan..

Mitenköhän on, haittaakohan kun meni yhdestä ohjurista se lautas osa siinä ymäpärilla hajalle, se murtui siististi irti kun asensin sitä.. mutta alkuperäisissäkään holkeissa ei ollut sitä kaulusta niin eikai se hirveän tärkeä ole?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Kesä 2013, 10:16

Taas asiaa joka jakaa mielipiteitä mutta tiedän tapauksia jossa venttiilissä oleva laippa on hiottu
pois ja unohdettu se kiila myös..
Mitään järjellistä selitystä sille laipalle venttiilissä en keksi
Venttiilin toiminnan kannalta edullista olis myös ettei se koko aikaa ole samassa kohdassa
Ohjaimien vaihdon jälkeen ehdottomasti istukan kohdistus... :!:
Tommosia vaan tuli mieleen..
Mukana kuin peräpukama!
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

29 Kesä 2013, 11:09

Venttiileistä olen jo 4 istuttanut kuppeihinsa hiomatahnalla ja "imukuppikeppi" työkalulla.

Luulen että se lipare imuventtiilissä ohjaa virtauksia?

Tuli kyllä semmoset traumat näistä ohjureista että en tule muihin moottoreihin vaihtamaan kuin äärimmäisen pakon edessä...
Ja sama pätee kiertokangen yläpään laakeriin, uudet kiinanvaraosatukku puslissa ei ollut öljyuraa ollenkaan, ja olivat kaiken lisäksi vääränkokosia, niin pistin alkuperäiset takaisin kerta niissä ei ollut huomattavaa lenaa.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Kesä 2013, 11:55

napakymppi kirjoitti:Jokaisen lautasen sisällä on tuommonen isompi O-rengas,eli yhteensä 8 kumia. Kummasteltuani aikani ja kyseltyäni että minne väliin tämä imu kumi tungetaan pistin ne vain odottelemaan ensimmäiseen 4 jään :P...

Alkuperäiset holkit kaikki tallella, mutta tuohon päälle ne ei kunnolla mene, ja jättävät leveän aukon josta kiila pääsee tulemaan..

Mitenköhän on, haittaakohan kun meni yhdestä ohjurista se lautas osa siinä ymäpärilla hajalle, se murtui siististi irti kun asensin sitä.. mutta alkuperäisissäkään holkeissa ei ollut sitä kaulusta niin eikai se hirveän tärkeä ole?
älä nyt sekoita noita vanhoja holkkeja enään tuohon keski-ikäiseeen systeemiin. kaulus tarvitaan jotta ohjuri asettuu oikeaan asentoon ja korkeuteen sekä holkki tulee oikealle etäisyydelle ohjurista jotta kumi toimii. nuo puolikuun malliset kiilat ei muuten ole sitten oikeat tuohon vaan tarvis tasasivuiset päistään pyöreät 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

29 Kesä 2013, 13:40

Olisivatkohan muuttaneet tasasivuisista pyöreiksi? taas säästetään penni kun ei tarvi koneistaa turhia...
Mutta kyllä tuokin kiila sen venttiilin pyörimisen estää, tarvitaan vain jokin holkki sitä paikoillaan pitämään :P
Kyrsii koska koko projekti polkee paikoillaan vain noiden ohjureiden takia...

Ei kait siinä muutakuin jalka kaasua tekemään kerta muutakaan hommaa ole..

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2285_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Mites kun syöpynyt vesikanavien väliltä kunnon kolot? kärsiikö sinne heittää jotain tiivistettä vaiko ei? Hitsaamaan/koneistamaan en tuota lohkoa kyllä nyt rupea.

Ja vielä että haittaako se että lohko on pumpun takaa pitkästi halki, sekä kaikkien pyttyjen välit ovat halki :oops:
Pumpun takaa on hitsattu ja jonkimmoisella tiivistemassalla paikattu, niin on tullut pitävä.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 3557_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Niinja ohjureista vielä, että sen yhden ohjurin josta lähti kaulus irti, niin naputtelin sen tarkasti oikeaan asentoon ja syvyyteen.
Lisäksi se on Todella tiukassa. vanhakin ohjuri hajosi tyystin irrotuksessa, ja vaikka kuinka putsasi hyvin ja laittoi rasvaa meni uusi ohjuri poikki kiilan kohdalta... tämä on siis toinen ohjuri jonka tuohon laitoin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Kesä 2013, 19:34

Toivottavasti kuva kertoo jotakin: http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

29 Kesä 2013, 20:22

Kiitoksia kuvasta, nyt tiedän ainakin miltä tämä Holkki näyttääpi...
Sitten vain etsiskelemään että mistä nuita holkkeja saa..

Huomasin juuri että mulla olisi nuita imuohjurin tiivisteitä 12kpl... 60e edestä :oops:
Tämä siis jos yläpään tiiviste sarjassakin on nuo tiivisteet...
Nooh, palauttaapa kauppaan sitten kun tulee alavieskaan liikettä :mrgreen:
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

30 Kesä 2013, 22:46

Tietäiskö kukaan mistäpäin kannattais tuota holkkia kysellä? haluais tässä 2 viikon sisään kannen paikoilleen kun on koulusta vapaata, sen jälkeen vasta jouluna tulee pitempiaikaisia vapaita jos viikonloppuja ei lasketa
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

30 Kesä 2013, 23:19

Niinku tuosa ylhäällä kirjotin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

01 Heinä 2013, 21:52

Nyt on lähetetty marjakankaalle viestiä.. katsotaampa tietävätköhän asiasta mitään :oops:
Omistasimpa sorvin niin tekisin mokomat holkit itse :lol:
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 6694_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
nuffista kuva ajoilta kultaisilta :P
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

07 Heinä 2013, 20:55

Joko on marja vastannut?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
napakymppi
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 01:14
Konekalustoani: Nuffield DM4 DavidBrown 996 Fiatagri 110-90 New Holland TS115 ja failmet

07 Heinä 2013, 21:15

Kertoivat vain että holkkeja löytyy ja odotus aikaa muutama viikko.
No kerroin haluavani 4kpl niitä holkkeja tilaukseen ja sen jälkeen ei ole kuulunut mitään :P
No nyt odotellaan...

Olen nyt suunnitellut tuota jalkakaasua että miten sen toteuttaisin.
ajattelin että laittaisin palautin jousen imusarjan läppään, ja korvaisisin käsikaasun viimeisen vivun vaijerilla,sitten jalkakaasu pääsisi toimimaan riippumatta käsikaasusta ja toisinpäin.

Mutta mimmosen itse pedaalin tekisin? eri traktori merkeissä on omanlaisiaan kaasuja ja nyykkareiden sekä fiiattein jäykemmistä kaasuista olen pitänyt. niin ajattelin jonkimmoista L muotoista vipua jossa olisi jonkinlainen vastuksensäätö yms että saisi vähän sitä tuntumaa..

Löysin nuffista kuvan vuodelta 2009, juuri oltiin laitettu uudet nakit alle ja väriä pintaan :)
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4223_o.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

07 Heinä 2013, 22:33

Eikös sulla ole siinä valmista paikkaa jalkakaasun vaijerille tai jollekin tangolle?

Milläs maalasit, ruisku vai pensseli?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Vastaa Viestiin