4/65 nuhvin käyttökunnostus

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Leyfield
Kutos -nuffisti
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Loka 2011, 10:22
Paikkakunta: Keski-Karjala

21 Touko 2013, 10:58

Ajelin aikanaan kartanomallin 3/45 Nuffilla ja siinä kyllä oli musta ratti. Voihan se tietty olla vaihdettu jälkeenpäin.
Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

22 Touko 2013, 07:29

Tämä on selvästi musta-valkoinen juttu :)

Mutta olisihan se toisaalta kiva tietää, mikä asia on tuon ratin värin takana. Eivät niitä värejä skotit varmaankaan satunnaisesti ole roiskineet. Heistä tosin ei voi täysin varmoja olla.

Mahtaisiko tuo englantilainen klubi tietää vastauksen?
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

22 Touko 2013, 12:22

..jospa valkoinen ratti on värjäytynyt luonnostaan mustaksi, alkaneet sitten tehdä mustia ratteja.. :oops: :mrgreen:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

31 Touko 2013, 18:03

Nuhvilla ajettu kovasti, puuta, pankkua, kaivonrenkaita yms. ja eilen vielä juonnettu suhteellisen isokokoisia mäntytukkeja. Suurimman halkaisija tyvestä 63cm, pituutta 5m. Alkoi olemaan tiukilla, että sai tuon nosteltua juontokouralla pinoon.

Mutta, touhutessa ihmettelin, kun ilmaantui hissukseen öljyä oikean puolen astinlaudalle, en alkuun asiaan sen enempiä perehtyny. Öljyn määrä lisääntyi ja huomasin jo oikean oven verhoilussa roiskeita. Tuossa kohtaa ajattelin, että vois olla nohevaa kattoa mistä sitä lentää. Vaihteisto ja öljyt alkoi 7h ajelun jälkeen olemaan aika lämpöisenä.

No, kuihdoin aluevaihtajan pykälää, niin selvisi vuotopaikka ja roiskeet.

Ölppä tulee ulos aluevaihtajan kumin ja kepin välistä. (rempan aikana vaihdettiin uudet kumit keppeihin) Kun keppi on hitaalla, kertyy öljy kumin poteroon ja roiskahtaa vaihtaessa astinlaudalle ja ovelle. Ei kovin vakavaa siis. Eli ajoin homman loppuun. Pajalle körötellessä tippui työntövarresta sokka ja pompussa rojahti koura tontiin katkaisten pyörivän kouran kiinnitystapin. Ja kietoi tietty letkutkin akselinsa ympärille. Joten öljyvuodon suurempi selvittely unohtui. Etenkin, kun pajalla selvisi, että jontikkakin vuotaa ölppää jostain ohjaamon ja vaihteiston välistä (hytikan välisäiliön huohotinletku oli puhjennu).

Tänään sitten tuota aluevaihtajan kumia puristelin ja kas, sen sisus on liki täynnä ölppää, niin tokihan se sieltä ulos pyrkii, mistä sattuu pääsemään. Eli siitä kumin ja kepin välistä.

Mutta miksi öljy kertyy tuon kumin sisään ja miksei se halua mennä takaisin vaihteistoon?

Kunhan tulee sopiva sateeton hetki, niin pitää käyttää kumi vielä irti ja tutkailla, mitä siellä alla olikaan.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Vastaa Viestiin