4/65 nuhvin käyttökunnostus

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

05 Touko 2013, 19:48

Kymmenisen vuotta talossa ollut nuhvi päätyi kunnostuksen kohteeksi, vuosimalli -68.

Jotain on tehty jo aiemminkin, eli keulapeltejä hieman siistitty, moottori putkitettu, rengastettu ja KK:n laakeriliuskat vaihdettu. Putkissa oli syöpymää, laakerit vaihdettiin, kun ne sattui olemaan, vanhatkin oli hyvässä kunnossa.

Traktori on meillä lähinnä metsäkäytössä, eli juontokourahommat hoidetaan tuolla, suht ketterä ja hyvin maastossa kulkeva vehje. Metsäkärrykin kulkee tuolla, jos ei tartte pahaan paikkaan mennä. On kuitenkin vaihtoehtoaan (john deere) nopeampi ja kuluttaa huomattavasti vähemmän. Tunteja tulee myös hydraulihalkojan pyörityksessä, sekä halkojen ja bandwagenin kuskaamisessa.

Johtuen laitteen käytöstä, päätimme lopulta tehdä koneeseen jokusen muutoksen, vaikka alkuperäisyys kärsiikin, joskin pahin toteutetaan vasta myöhemmin.

Homma sai tällä kertaa alkunsa huonosti toimivista jarruista, jarruttavat kyllä tehokkaasti, mukavasti vetäen sinne suuntaan kumpi puolisko ensin sattuu haukkaamaan. Toinen syys oli taka-akselin vuotava stefa, samalla oli tarkoitus vaihtaa tasauspyörästön holkit. Ajotunteja mittarissa reilut 4000, mutta meidän aikana tuntimittari on aina ollut mykkänä.

Puuhaan toi vielä pontta pohjamaalta matkaan tarttunut kertojalaatikko, joka laakeroitiin ja ala-akseli vaihdettiin uuteen, muuten ok. Akseliboori toki hieman kulunut, muttei mahdottomasti.

Traktorista koppi ja ohjaus pois, runko poikki ja kertojaa asentelemaan. Näkyy käyvän 4/65:n liki suoraan. Muutama kierrereikä vaihteistoon, ja vähän jatkoa kertojankotelon alareunaan että pysyy vaihteistoöljyt poissa kytkinkotelosta. Kytkinkoppaan piti toki porata reikä kertojan kepille ja takoa muotoon sopiva läpyskä kiinnityslevyksi.

Taka-akselin stefan vuodon syy oli liian löysälle jätetty laakeri, joskin uudet vaihdettiin joka tapauksessa, kuten kaikki muutkin takapään tiivisteet. Jarruista ei löytynyt muuta vikaa kuin löystyneet jouset, jotka palauttaa levittimen. Uudet vieterit, josko se noilla korjaantuisi.
Samassa laatikossa muiden osien kanssa tuli myös uudet kumipalkeet vaihteiston keppeihin, josko öljyn mehiminen vähenisi.

Tasauspyörästön holkkeja ei vaihdettu, kun välystä ei vanhoissakaan ollut juuri uusia enempää.

Tällä hetkellä sähköjen muutos -maadoitetuksi on vaiheessa, tuohon jos on vinkkejä niin mieluusti otetaan vastaan. Laturiksi tulee tarvikelaturi, 45A lucas.

Mittariston purin pohtiakseni sen suhtautumista maadoituksen muutokseen ja ilmeisesti ainut, joka tuosta välittää on mittariston jännitteentasain, jonka voisi varmaan jättää pois, kun nykylaturin säädin pitänee jännitteen suht vakiona muutenkin.

Mittariston runko on joskus haljennut ja päästänyt kosteutta sisäänsä. Tästä syystä merkkivalojen niittiliitokset on hapettuneet ja menihän siinä taas pari tuntia, ennen kuin lamput toimi kunnolla. Vaan nyt ovat juotetut niitin lisäksi.

Tuntimittari alkoi toimimaan ihan sprayöljykäsittelyn jäljiltä.

Myöhemmässä vaiheessa nuhviin on tarkoitus asennella orbitrol ohjaus, aika näyttää milloin.

Kuvaa traktorista ennen viimeisintä remonttia, tuolta konerekisteristä. Kunhan löydän taas passelin kuvapalvelun, niin saanen lisääkin kuvia tänne, kun ei taida tämä foorumia tapatalkkia tukea :)

Kuva
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Touko 2013, 19:59

Mahdollinen Amppeerimittari, johdot vaihdettava navoistaan ristiin, muuten näyttää ladatessa miinusta vaikka toimii se yhtäläillä niinkinpäin....
Tasurisäädin, veks ja vaikka vesilintuun koittaa sillä osua, laturille merkkivalo herätejohtoon jota tasurissa ei ole... ei siinä varmaan sen ihmeempää, muut tarkentaa varmaankin vielä...

Alliksesta otin tasurin+säätimen veke, herätettä en laittanut, kun herää lataamaan kun kierrokset nostaa noin 1500rpm luokkaan, senjälkeen lataa kyllä tyhjäkäynnilläkin...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

05 Touko 2013, 20:10

Jaa, mittaristosta jäi kaikki mainitsematta. Eli sähköllä toimivia vain jännite, polttoaine ja jäähdytysnesteenlämpö. Ja nuo toimii oli maadoitus kumminpäin vain. Laturin säätimen nakkasin jo roskikseen, pitää yrittää heitellä lintuja vaikka kivillä, tuskin ne piittaa pikku muotoseikoista.

Ja laturinvalolle kattelinkin jo paikan, oli tyhjä merkkivalonpaikka oranssilla lasilla mittaristossa. Kaikkiaan neljä paikkaa, joista vain pitkien merkkivalo oli käytössä. Mittariston jännitteentasaajan jätin pois ja kytkin hyppyjohdolla alkuperäiset -navat yhteen, eli nykyiset +navat, joiden kautta virta kulkee polttoaine ja lämpömittarille.

Mainitsematta jäi myös mieleinen pikkuseikka kyseisestä traktorista.

Halkomakoneen pyörityksessä, joka tarkoittaa tässä tapauksessa Voac:n 61L pumpun veivausta, nuhvi kuluttaa olemattoman vähän verraten jontikan koneeseen. Jontikan moottori on 2 desiä isompi ja turbolla varustettu, 18v uudempi, mutta aine maistuu aivan eri tahtiin. Toki, Nuhvi käy pienemmillä kierroksilla ja se selittänee paljon. Mutta iso on ero myös maantiellä ja kertojan kanssa vain kasvanee.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Touko 2013, 23:22

noi mittarit toimii 10V jännitteellä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

06 Touko 2013, 06:52

Ah.. kuvittelin ton molikan tasaava jännitteen 12v tienoolle, kun ei se testaillessa vaikuttanut jännitteeseen alle 12v ja yli sen en saanu testattua. Eli ei ehken toimi meillä tuo.

Mitäs tapahtuu, jos tuota käyttää 12 v jännitteellä. Mittarit näyttänee väärin, mutta hajoaako ne.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

06 Touko 2013, 06:55

Onkos koneen kuormaaja vielä tallessa ja käytössä :idea:

Omaan silmään nuo 65-sarjalaiset ehkä näteimpiä bmc/blmc tuotteita, viljankeltaisten leukkujen lisäksi. Omalla tavallaan erilaisia ja samalla tyylikkäitä :wink:
Leyfield
Kutos -nuffisti
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Loka 2011, 10:22
Paikkakunta: Keski-Karjala

06 Touko 2013, 12:01

kolmetonnine kirjoitti:

Omaan silmään nuo 65-sarjalaiset ehkä näteimpiä bmc/blmc tuotteita, viljankeltaisten leukkujen lisäksi. Omalla tavallaan erilaisia ja samalla tyylikkäitä :wink:
Makuasioita... :D
Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

06 Touko 2013, 16:01

Kuormaaja on olemassa ja käytössä, metsään mennessä yleensä tulee irroiteltua, niin ei tartte sitä varoa. Kuormaajaa on himpun muokattu aisoiltaan nykyaikaisempaan suuntaan, rakennettu mekaaninen vakaa ja pikakiinnitys kauhalle. Samalla muutettu kokonaan hydrauliseksi. Kuormaaja vaan tekee ohjauksen raskaaksi. Siksi orbi olis kiva.

Mittariston jännitehomma ratkesi. Eli kunhan ehdin, haen laatusähköstä 10v regulaattorin, niin saapi mittarit sitä jännitettä jota ovat saaneet tähänkin asti.

En ota kantaa eri nuhvien ulkonäköön, mutta vaikka tuo on itselleni ensimmäinen, niin jostain syystä pidän tuosta laitteesta. Varmatoiminen peli.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Touko 2013, 17:49

Joo, ulkonäkö makuasia. Mutta piruks nätin ja ehjän näköinen sinänsä tuo on kyllä, vaikken itse tuota muotoa niin nättinä pidä kuin vanhemmissa...
Mutta, kuten sanottu, makuasia, ja itellekkin saattaa jossainvaiheessa tulla 4/65 raato pihaan.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

11 Touko 2013, 07:22

Nonnih. 10v regulaattori mittaristoon kiinni ja sähköjä väsäten. Jossa suurin homma on johtosarjan teippauksen purku ja uudelleen teippaus. Lähes kaikki näyttäsi toimivan, mutta ei se käyntiin lähteny. Heti kun sai akun paikalleen, selvisi, että virtalukko on aika epävarma. Latausvalon saa palamaan kun aikansa haeskelee oikeaa asentoa. Startti ei yrittänytkään, ohitettiin vaihteiston turvakytkin, kytkin sen käyttöön juurikin eilen, kun vaikutti yleismittarilla ehjältä, muttei laske tarpeeksi virtaa läpi.

Sen jälkeen solenoidi yritti himpun, muttei jaksanu. No akkuhan siinä on tyhjänä, se lataukseen, josko tänään sais käyntiin ja pikku koeajolle. Isukki verestää muistojaan kertojasta ja mullehan se on uusinta uutta. Hyvin jos käy, niin saa sen virtalukonkin.
Viimeksi muokannut Mr.ElMaco, 12 Touko 2013, 13:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

12 Touko 2013, 10:42

Ja hyvin kävi. Virtalukko löytyi, samoin töötille nappi. Osat paikoilleen ja kokeilemaan. Pitkien merkkivaloa lukuunottamatta kaikki sähköissä toimii. Isä kävi lenkin heittämässä, itse ajelin autolla perässä. Naamasta päätellen kertojan kanssa on lystiä. Enempiä ei ajeltu, koska ulosoton säädöissä oli jotain vaivaa ja ulosotto pyöri jatkuvasti. Nyt vika on poissa, joten piakkoin tarttee lähteä kokeilemaan. Pellit nosteltiin paikalleen, koppi saa vielä odottaa.

Suht tuore kuva, ennen remppaa, mukana BV 202. http://sdrv.ms/10F3QB9" onclick="window.open(this.href);return false;

KKK, laakerointi menossa. http://sdrv.ms/17gHBnH" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyytti paikallaan. http://sdrv.ms/10jx72A" onclick="window.open(this.href);return false;

Koeajon jäljiltä. http://sdrv.ms/10PjXWS" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

12 Touko 2013, 14:05

Hitusen pakko vielä jatkaa yksinpuhelua.

Eli nyt on itsekkin tullut kokeiltua ensimmäisen kerran kertojanuffia ja myös ensimmäistä kertaa tullut ajeltua traktorilla huvikseen, koska homma on niin mukavaa. Ajettavuus ohjauksen puoleen on ollu tuossa ennenkin kunnossa, mutta jarrut toimii nyt ensimmäistä kertaa todella hienosti. Ei haukkaa yhtään, ei kummemmin puolla, ei pidä meteliä. Jarruttaa vain nätisti.

Ja tuo KKK. Mahtipeli maantiellä. Huippuja kulki kännykkägps:n mukaan 54km/h, pääosin tuli ajeltua 40:n huitteilla, jolloin kierroksia mukavat 2000. Matalammat kierrokset nimenomaan tekee hommasta miellyttävämpää. Autoilijat vaan tuppaa kurvaamaan aika tiukasti risteyksistä eteen, kun eivät hahmota nuhvin nopeutta.

Oma ja myös isäni mielipide, kertojan hankinta kannatti ehdottomasti.

Lucasin 45A vaihtovirtalaturi käy paikalleen suht heittämällä, maadoituksen muutos isompi työ ja sulakkeiden lisäys. Nyt kuitenkin virtaa piisaa vaikka vähän käyttäis valojakin.

Kuva kuskin paikalta. Ratti pitää ehken joskus uusia. http://sdrv.ms/16rnEKQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja päiväkahvilla piti toki käydä. http://sdrv.ms/11vgKTP" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Touko 2013, 14:31

Kuten olen sanonut, kylmäkosken kertoja on satsausta elämänlaatuun, kerkeää tehdä muutakin 8)

Rattia jos uusit, niin orkkis on luunvalkea :wink:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Mr.ElMaco
Kylmäkoskelainen
Viestit: 91
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 15:19
Konekalustoani: 4/65 Nuffield, Chevy van 6.5TD, Yamaha Phazer GT 500, Wellcraft 195+OMC Ford 460/king cobra.
Paikkakunta: Lappeenranta

12 Touko 2013, 14:41

Nuffieldmaster kirjoitti:Kuten olen sanonut, kylmäkosken kertoja on satsausta elämänlaatuun, kerkeää tehdä muutakin 8)

Rattia jos uusit, niin orkkis on luunvalkea :wink:
Pitää paikkansa, elämänlaatu siis.

Hyvä tietää toi luunvalkea, jos valitsemaan pääsee. Alkuun tosin nuhvi saanee lainaratin (kuvassa takana http://sdrv.ms/10F3QB9" onclick="window.open(this.href);return false; ) bandvagenista, joka on suht saman näköinen ja hyväkuntoinen. Pankku kun taasen tarttee pienemmän ratin, että ehtii metsässä ohjastaa.
Nuffield 4/65 etukuormaajalla ja muita pärpättimiä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Touko 2013, 16:33

Eikä yksinpuhelut tälläisissä projekteissa haittaa, samaa se hyvin paljon mulla ollut tuossa Leukuremppa-tarinassa, laittelen edistymisestä tarinaa ja joskus satunnaisesti joku jotain sanoo väliin, usein on 4-7 omaa viestiä peräkkäin sielläkin....

Mut on kyllä tosi ehjän näköinen 465 kone, valokehyskin nokalla näyttäisi virheettömältä, ja maalipinta siisti ikäisekseen, jollei jälkeen maalattu ole.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin