Universal four.

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Touko 2014, 23:24

Ei 460 ja 10/60 koneiissa tuota enää ollut..... Ainakaan niissä mitä nähnyt olen, huonompi ja parempikuntoisia ja oikein laitettujakin.....

Tuos sekasikiö -61 ( -63 -64 osia, ja kolmosen akselit ja vanteet...) fourissa mikä on nyt aika palasina, oli tuollainen pötkö
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

22 Touko 2014, 10:03

Lucas m45g näyttäis korjausohjekirjan mukaan olevan originaali käynnistin 10/42ja 60 malleissa.. :!: :roll:
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

22 Touko 2014, 18:39

Omissa 460 malleissani on toisessa tuo "pötkö" ja toisessa tuo yleinen ulkopuolisella solenoidilla oleva ja molemmat samanvuotisia ja todennäköisesti startit alkuperäisiä. Ja että soppaa hämmennettäisiin joka puolelta niin itse olen sitä mieltä että pötköstartti on tullut vasta 460 malliin ja sen jälkeen oleviin. Samoin polttoainesuodatin syöttöpumpun yläpuolella on noissa molemmissa omissani erilainen ja myös alkuperäisiä nekin. Niin että pieniä varustelueroja matkan varrella... :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Touko 2014, 16:56

Mahtuukos perhon miehellä se syöttöpumpun pohjaproppu auki tuon startin kanssa.. :?:

Tänään ennenkuin läksin sjoelle, laitoin fiksatun vesipumpun kiinni, peseskelin syöttistä ja mietin laturin kiinnitystä. Moottori alkais oleen apulaitteiden paikoilleenlaittoa vaille 8)

Sitten perän ja ohjauksen kimppuun.. Vaihdekeppi ottaa vastaan kun keskiasennosta laittaa 1-R suuntaan, taas 5-6 ei "palauta" yhtään. Muutenkin aika hervottoman väljän tuntuinen, luultavasti täyttöhitsaamalla korjaantuu :?:

Kysymyksiä: Miten kytkinpolkimen akseli menee sinne koppaansa. Siinäkin on noin 5cm klappi polkimen päästä heiluttaen, rakenne kiinnostaisi että onko yhdellä holkilla vai jatkuuko sinne simpukan sektoriakselin puolelle saakka. :?:
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 17:12

kolmetonnine kirjoitti:Sitten perän ja ohjauksen kimppuun.. Vaihdekeppi ottaa vastaan kun keskiasennosta laittaa 1-R suuntaan, taas 5-6 ei "palauta" yhtään. Muutenkin aika hervottoman väljän tuntuinen, luultavasti täyttöhitsaamalla korjaantuu :?:
Nuffissa on vain 5 vaihdetta :wink: Mulla kaks vaihdelaatikkoa molemmissa sama vika, ei palauta 4 ja 5 lainkaan. Eipä ole sen kummemmin ajoa haitannut.
kolmetonnine kirjoitti:Kysymyksiä: Miten kytkinpolkimen akseli menee sinne koppaansa. Siinäkin on noin 5cm klappi polkimen päästä heiluttaen, rakenne kiinnostaisi että onko yhdellä holkilla vai jatkuuko sinne simpukan sektoriakselin puolelle saakka. :?:
Ei jatku sektoriakselin puolelle. Akselin pituus on jotain luokkaa 10 cm, en ny muista tarkasti...
"Black smoke don't mean it's broke"
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Touko 2014, 17:15

Oho, niimpäs onkin, oon kuitenkin omistanut nuhvin pian kaksi vuotta ja ainoat lähetäkään liippaavat ajokokemukset ovat 262 leukusta vuosien takaa.. Mikähän aivopieru tuokin oli taas :lol:

Onko siellä yksi holkki, vaiko kaksi.. Tietää vähän suunnitella sorvarille tuota listaa, jarrurummut suoriksi sekä keskitapin täyttö+sorvaus mittoihin.
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 17:18

Voisin kuvitella et ei olis kuin yksi holkki? Tosin mullahan muuten yks koppa tuolla pajalla olis irtonaisena et voisin tarkistaakkin piakkoin...
"Black smoke don't mean it's broke"
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Touko 2014, 17:21

Ei kiirusta, ei tarvii saada osia ensiviikollakaan vielä sinne "sorvarille".. 8)

Muoks : Näköjään 9e kustantaa valmiinakin, saas nähdä kannattaako teettää..
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

23 Touko 2014, 18:35

ei ole poljinakselilla kuin yksi holkki ja 4-5 linjan ei kuulukkaan palauttaa 2-3 linjalle 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 19:09

Warpu kirjoitti:ei ole poljinakselilla kuin yksi holkki ja 4-5 linjan ei kuulukkaan palauttaa 2-3 linjalle 8)
Noin määkin luulin vielä hetki sitten, kunnes äsken kävin irrottamassa akselin ja kas, kaksi holkkiahan siellä oli... Sitä en tiedä et onko joku sitten joskus ne vaihtanut, jos kerran alkujaan on vaan yhdellä holkilla ollut?
"Black smoke don't mean it's broke"
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

23 Touko 2014, 22:19

Vaihteistoasia suht selvä 8)

Varrotaan muitakin ääniä tuohon holkkihommaan, vai riippuneeko vuosimallista.. Kiitos tähänastisista vastauksista :wink:
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 22:21

Mulla toi koppa vuosimallia 1961...
"Black smoke don't mean it's broke"
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

23 Touko 2014, 22:22

Ruudinkeksijä kirjoitti:Mulla toi koppa vuosimallia 1961...
Eipäs muuten olekkaan, laitoin ton tohon 59:siin paikalleen, eli noi kaksi holkkia on siis 59 mallisesta...
"Black smoke don't mean it's broke"
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Touko 2014, 10:21

kolmetonnine kirjoitti:Vaihteistoasia suht selvä 8)

Varrotaan muitakin ääniä tuohon holkkihommaan, vai riippuneeko vuosimallista.. Kiitos tähänastisista vastauksista :wink:
Varaosakataloogien mukaa kaikissa nuhveissa kahdella puslalla kytkinpoljin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ruudinkeksijä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 575
Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

24 Touko 2014, 10:52

kari t kirjoitti:
kolmetonnine kirjoitti:Vaihteistoasia suht selvä 8)

Varrotaan muitakin ääniä tuohon holkkihommaan, vai riippuneeko vuosimallista.. Kiitos tähänastisista vastauksista :wink:
Varaosakataloogien mukaa kaikissa nuhveissa kahdella puslalla kytkinpoljin.
Joo niin ajattelinkin että alkujaan on ollut jo kahdella puslalla, kun hyvin todennäköistä on ettei kukaan ole ennen minua tota akselia irrottanut...
"Black smoke don't mean it's broke"
Vastaa Viestiin