Universal four.

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

16 Huhti 2013, 20:46

Moottorivikaisen ja muutenkin vikaisen huonokuntoisen koneen korjaamista.
Viimeksi muokannut kolmetonnine, 28 Loka 2014, 11:32. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Huhti 2013, 21:22

Ja kohta joku haukkuu jo rai..jaksi tms... :mrgreen:
Mukava kun muutkin rojektiselostusta alkaa tekeen... mukava lueskella ja kattella kuvia.... :D
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

16 Huhti 2013, 21:34

Ei raaski liian hyvää yrittää tehdä, lähinnä noita pisteosia siis tarkoitan.
Kone on ostettu pilkekoneen pyöritykseen ja juontovinssin eteen talvella aputraktoriksi metsänhoitotöihin, niin harmittaa sitten jos joku alkuperäinen työvalo telineineen esim menee rikki.

Se työvalo muuten tulee 168 fergun orginaalista joka on aikalailla tyyliin sopiva. Muutenkin kuvailisin tätä, automaailman termein.. Semmoiseksi 70-luvun tyyliin laitetuksi :D
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Huhti 2013, 05:43

Jatka vaan niin ku oot ajatellut,jokainen saa laittaa niin kuin ite tykkää,esim meillä tuo 4/60 saa olla nykyisessä asussaan,sillä kun tehdään töitä vielä,ei viitti alkaa puunaamaan eikä entisöimään. 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

17 Huhti 2013, 06:43

:wink: Samaa mieltä Alpon kanssa :wink:

Ei kaikkien Nuhvien tarvitse olla alkuperäisyyden alttarille uhrattuja. Meillä on kerhossamme seinät leveällä ja katto korkealla..annetaan kaikkien kukkien kukkia :mrgreen:
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

17 Huhti 2013, 12:56

kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.." Yleisilme oli kohtalaisen siisti, mutta totaalisen huoltamattomuuden jäljet jättäneet jälkensä mm. etuakseliin. Traktorille luultavasti tehty jokin peruskunnostus 70-luvulla, värin ollessa joku miranooli tai johdannainen, alkuperäiset valot korvattu tarvikkeilla jne. Kone oli seissyt jonkun tovin, polttoöljyjen tankissa ollessa värjäämätömiä, sekä vasemman puolen renkaiden ilmattomuus oli jonkun aikaa ollut todellisuutta.
Kuva
Nuhvi juuri tontille saapuneena, seurassaan myöskin aikakautensa vahvin neloskoneella varustettu traktori ennen etunostolaitteen asennusta.

Kone ei pyörinyt sitten startilla eikä kampuran päästä, ei millään.. Otetaan kansi auki, jos pytyssä onkin vettä.
Kuten olikin, pintaruostetta.. :x Ei masennuta tästä. Tähän asti päästiin syksyllä, hain erinäisiä pienempiä osia käytettynä, ja toinen takarengas vaihdettiin ehjenpään käytettyyn uudella sisuskummilla.
Kuva

Nyt kevään korvilla tallin lämmetessä taas joutoaikana purkamista, ja öljypohja irti. Yhden kampuran kaulan perusteella glygolia ollut alakerrassakin, hyvä ettei lähtenyt käyntiin. :lol: Itse kampiakseli oli naarmuttoman ja hyvän näköinen, eikä öljypohjassakaan ollut metallisilppua.
Kuva

Tästä on hyvä jatkaa hommia, kiire ei ole kun joko 604 valmet tai faarin pikkufoord tulee pilkekoneen eteen viikonloppuna. Tehdään mieluummin hyvä.

Asioita tehtävänä;
-Uudet kk;n laakeriliuskat, sekä moottorin kaikki tiivisteet sisältäen putkien o-renkaat uusiksi.
-Uudet eturenkaat, tai paremmat rungoiltaan paikoilleen. (7.50.18)
-Kaikki moottorin letkut uusiksi
-Etuakselin saranatappi uusiksi
-Vasen vetoakselin stefa uusiksi
-Uudet sähköt, kuitenkin luultavasti tasavirtalaturilla. Naapurin fergun lucas odottaa korjausta ja uutta sijoitusta
-kymppimallin äärivalot paikoilleen, uudet etu-umpiot. Alkuperäistä lucasta turha etsiä tälläiseen sekasikiöön.
-Harmaan fergun työkalulaatikon sovitus paikoilleen
-Kippihydrauliikkalle liitin paikoilleen, myös vapaa paluu rakentaa hydehalkojaa varten.
-Ohjauksen korjaus, raidetangonpäät sekä simpukan tiivistys ja holkitus
-Hiekkapuhallus, pahimpien lommojen oikaisu ja uusi maalipinta
-Pienempää näpräystä, kuten peilin kiinnike, kumiosia, konepellin kiinnikkeet.
-Perärepun irroitus ja tarkastus, tiivisteiden uusimista.

Katotaan kuinka käy. Ensimmäinen oma "isompi" projekti.. :? :)
Päivitellään sitä mukaa kun saa jotain aikaan. (jos saa :lol: )
Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false; :oops: :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

17 Huhti 2013, 13:29

Jooseppi 1 kirjoitti:
kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.."
Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false; :oops: :lol:
Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään. Kyllä sitä paljon huonompiakin elvytetään, tässä juurikin suurin puute on kaikkien pisteosien hävittäminen aikoinaan, ja seisontaan jääneestä koneesta otettu helposti irtoavat varaosat talteen. Ihme kyllä vetovarret eivät ole kelvanneet. :P

Jos jollakulla sattuisi olemaan oikeanpuoleinen alkuperäinen sivurajoitin täydellisenä, sekä huonokuntoinen vasen lokasuoja josta olisi valmis leikkaamaan irti sen etupuolella olevan pellinpalan(joka kiinni muutamalla pistehitsillä),
niin tarjotkaahan.. :!:

Myös kierroslukumittaria ja sen vaijeria saapi tyrkyttää. :wink:
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Huhti 2013, 14:59

kolmetonnine kirjoitti: Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään.:
Sama juttu täällä.. :)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Huhti 2013, 17:25

Hieno projekti, eikä aina tarvitse sitä alkuperäistä vaalia, kunhan homma käyttöön saattamiseksi tehdään järjen kanssa eikä polttoleikkauspillien. Eihän omanikaan ole alkuperäisiä, varsinkaan leyland, kun on metsään varusteltu, mutta kaikki muutokset, mitä olen tehnyt, olen miettinyt huolella jo valmiiksi, mitä pitää tehdä jos paikka muutetaan takaisin tehtaan asuun, ettei mene vaikeaksi sen alkuperäisyyteen kunnostus myöhemmin. Jos runkorautoja pillillä katkoo, niin hankala on saada takaisin kuntoon tai jos kytkinkopasta vetää laikalla palan pois ja jemmaa lopun roskakoriin :cry:

Valot yms. on helppo vaihtaa, ja jos joku komponentti näyttää, että on orkkis, mutta rikki niin ei niitä vanhoja rikkinäisiä orkkisosia, esim. sähkökytkimiä kannata roskikseen nakata. Päivänä jona ne on kunnossaolevina loppu, aletaan niitä risojakin kunnostamaan, ja jos ne on pantu kylmän viileästi roskiin niin ne on menetetty.

Jos oma tila on niukka niin muilta harrastajilta löytyy tällaisille tilaa, vinkiksi lukijoille :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

18 Huhti 2013, 16:11

kolmetonnine kirjoitti:
Jooseppi 1 kirjoitti:
kolmetonnine kirjoitti:Tämänkertainen aihe liittyy viimesyksynä täysin heräteostoksena tapahtuneeseen oranssiin paholaiseen.
Pihaan tuli 59 vuoden universal nelonen, 10/60 moottorilla. "käyntikuntoinen.."
Onko mielessä vilahtanut.. http://www.youtube.com/watch?v=xuywUEdkvTM" onclick="window.open(this.href);return false; :oops: :lol:
Isän mielipide oli että osiksi vaan tarvitsijoille, mutta sanoin että kyllä tästä vielä traktori tehdään. Kyllä sitä paljon huonompiakin elvytetään, tässä juurikin suurin puute on kaikkien pisteosien hävittäminen aikoinaan, ja seisontaan jääneestä koneesta otettu helposti irtoavat varaosat talteen. Ihme kyllä vetovarret eivät ole kelvanneet. :P

Jos jollakulla sattuisi olemaan oikeanpuoleinen alkuperäinen sivurajoitin täydellisenä, sekä huonokuntoinen vasen lokasuoja josta olisi valmis leikkaamaan irti sen etupuolella olevan pellinpalan(joka kiinni muutamalla pistehitsillä),
niin tarjotkaahan.. :!:

Myös kierroslukumittaria ja sen vaijeria saapi tyrkyttää. :wink:
Projektista tuli mieleen, onko iäkkäämpiä nuhvstija paikalla, kuulolla :?: kuinka nuhvit pelasi silloin, kun ne oli kokopäiväisissä työhommissa aikanaan, oliko minkälaisia murheita, vai oliko isännät jo perillä huoltomiehien ohjeista, mihin pitää kiinnittää huomiota traktoria käyttäessä :?: Nyt on tullut vanhemmille ja uusille käyttäjille ilmi, että se sokka pitää muistaa tarkistaa takarepusta, ja uusia ohjeita tulee kaiken aikaan, mielenkiintoista, mukavaa seurattavaa :wink:
En tarkoita pahaa kenellekään projektien suhteen, joskus kun tein jotain, valmetin valutyöntövartta kun ohennin, jotta sopisi 135 verkuun, hmm, jos jätän kirosanat pois, en sanonut mitään.. :lol: vallun valutyöntövarsi oli.. varjosta.. :lol:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

21 Huhti 2013, 17:37

Jampilla nuhvi osaa myytävänä.. :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

22 Huhti 2013, 11:23

Huomioitu ja kyselty. :wink:
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

04 Touko 2013, 15:55

Kun kelit eivät soveltuneet varsinaisiin hommiin mitä tälle päivälle olin suunnitellut niin päätin sitten purkaa nuffia lisää.

Nyt on kaikki kanget irti, pahoja naarmuja ei kauloista löytynyt. :arrow: Luultavasti laitetaan vain 0.20 alikoossa olevat uudet laakerit paikoilleen.
1. pytty, putki ok, mäntä ohipuhaltanut
2.pytty, putki ok, mäntä leikannut pahasti kiinni
3.pytty, se jossa ruoste juntannut kiinni rojut. Hoonaamalla sais kuntoon, pinnoite vähän kärsinyt männästä.
4.pytty, ainoa jossa täysin moitteettomat putki ja mäntä.

Muita huomioita, moottorin öljypinnan yläpuolella olleet osat kaikki pintaruosteessa, niin kiertokanget kuin limput kampurastakin. Tuskin vaikuttanee toimintaan..
Ruiskutuspumppu pyöri komeasti, ja tuuppasi jopa löpöä pihalle. Öljyntäyttökorkki oli pienessä pintaruosteessa sisältä mutta kuitenkin luultavasti polttoainejärjestelmä selviää suutinkärkien vaihtamisella.

Kysymys kuuluu, yritetäänkö tehdä hyvää ja pitäisikö sitä laittaa uusi agrilinen moottorinkorjaussarja sisään, sekä käyttää kansi ja suihkut ammattilaisen syynissä. Vaihtoehto kaksi olisi uusia vain välttämättömät osat, mutta ei siinäkään halvalla taida päästä.. :lol: :shock:

Agrilinella 530€ kotiovelle toimitettuna ,nopeasti laskien moottorinkorjaussarja 10/60 vanhempaan, mukana uusi vesipumppu. alv 0%..
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Touko 2013, 19:16

Ehkä ensin mahd halvalla kasaan ja kattoa kuin toimii, tarvittaessa sitten isompi kasa palikkaa...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
N70106
Vitos -nuffisti
Viestit: 59
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 18:45
Konekalustoani: Nuffi 460+kkk, Valmet 702
NLCF r.y jäsen Nro: 453
Paikkakunta: Valkeakoski

04 Touko 2013, 20:14

Toi jusapen juttu vois olla hyvä! Kattois sitten miten muuten värkki toimii.

Itselläni ei 10 vuotta sitten ollut hajuakaan moisista nuffeista. -03 ostin omani 460 ja helkutin kiitollinen olen ollut. Muutamat öljyn vaihdot ja tänä keväänä taka-akselin stefa + jarrut ja kaikki öljyt. Takarenkaat sekä suodattimet. Alle tonnin selvisin, tiedän ettei moottoriremo kaukana ole,mutta se tehdään kun aika koittaa...
Kuutioittain puita olen mettästä vinssillä ottanut ja samat vielä halkaissut siis nuffelentilla! Meinasin unohtaa
9 talven lumityöt :lol: :lol: :mrgreen: Loistavia pelejä!
Vastaa Viestiin