10/60 KKK projektia

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

18 Tammi 2013, 13:40

Oletko katsonut pääsivua, sieltä löytyy tietoa eri malleista ja kkk:sta, sivun vas. laita :)
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Tammi 2013, 13:50

Kävin juuri testaamassa omasta 10/42:sesta tuon pakkosyötön palautuksen, ei toiminut kuten Nuffieldmaster mainitsi, mutta jos sammuttimen vaijeri on hiukankin pitkälle asennettu, kuten minulla oli, niin ei varmaan pomppaa, säädin hiukan lyhyemmäksi, niin johan pomppas. Kokeilin uudestaan, en vetänyt ihan perille, niin eipä pompannutakaan :wink: Ei varmaan ole pahitteeksi laitta crc:tä taikka vastaavaa.
Pitää vielä mainita etten ole konetta käynnistänyt maalauksen jälkeen, mutta jospa sitten huomenna :wink: :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

18 Tammi 2013, 14:15

Jooseppi 1 kirjoitti:Oletko katsonut pääsivua, sieltä löytyy tietoa eri malleista ja kkk:sta, sivun vas. laita :)
On katsottu.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

18 Tammi 2013, 14:26

ramba kirjoitti:
Jooseppi 1 kirjoitti:Oletko katsonut pääsivua, sieltä löytyy tietoa eri malleista ja kkk:sta, sivun vas. laita :)
On katsottu.
:wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

18 Tammi 2013, 17:14

Arkistojen kätköstä löytyi tälläinen video :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=r6-BDBSquCM" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse en ollut tuolloin kuskina vaan isäni.

Kuten huomaa niin kaipaa "kevyttä" kunnostusta.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Tammi 2013, 19:21

Ainakin minulla toimii Valmetissa, Leylandissa ja Nuffieldissa pakkosyöttö tarkastiottaen näin:

Käynnistys:

Sammutin vipu pois päältä, eli täysin eteen.
Hieman käsikaasua tai jalkakaasua käsin vetää syöttöpumpun luota löytyvästä tangosta
Nappaa napin pohjaan, kuuluu klonks. Pakkosyöttö on päällä.

Pakkosyötön saa pois päältä joko vetämällä sammuttimesta tai käynnistyessä kun moottori on saavuttanut tietyn kierrosluvun. Leylandissa se taisi olla luokkaa 1500, valmetissa n. 1700 kierrosta ja nuhvissa en ole pakkosyöttöä iälläni tarvinnut, niin en ole muuta kuin joskus kesällä kokeillut, mutten kierroksia tarkkaillut.

Syöttöpumppuun kannattaa vaihtaa öljyt pikimmiten ennen suurempia ajeluita myös. Pohjan ropussa oleva prikka pitää olla riittävän paksu uusittaessa, muuten roppua kiristäessä se menee liian syvään ja säätäjä nappaa käynnistäessä siihen kiinni tuhoisin seurauksin :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

18 Tammi 2013, 21:00

Joo kaikki mahdolliset öljyt pitää vaihtaa.. Niitä tuskin vaihdettu piiiitkään aikaan.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Tammi 2013, 12:37

Tämä vika ei vielä pitänyt ääntä:
Liitteet
voimaa.jpg
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

19 Tammi 2013, 14:50

Jepjep.

Tapahtuuko näissä nuffeissa ilmaus sormipumpulla vai onko joku muu systeemi?

Mittareista ei toimi kuin lämpömittari, saako noita mitenkään elvytettyä vai olisikohan vain johdot poikki..?
Menee muuten aika reilusti öljyä tuonne vaihteistoon ja hydrauliikkaan, 54,5 litraa :shock:
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

19 Tammi 2013, 15:13

Koneen keskellä vasemmalla puolen on siirtopumppu, jossa on pumppausvipu. Syöttöpumpussa on sivussa kaksi 13 millin avaimella aukeavaa pulttia joista se saadaan ilmattua.

Lämpömittarin toiminta on hyvä, mihin lie mekaaninen öljynpainemittari lopettanut toimintansa. Putki tulee lohkon vasemmalta puolen lisäpolttoainesuodattimen takaa löytyvästä "öljykiskosta" sinne kojelaudan taakse mittariin kiinni.

Sähköä mittareissa ei ole kuin latausvalo ja taustavalo, kun ei ole kymppiä tallissa niin en ole varma onko mittarissa paikkavaraus pitkien merkkivalolle, vai onko siinä jopa sellainen ollut.

Mittareita korjaa mittarikorjaamo Palanto, uusiakin saa nykyisin!

Öljytilavuus on suuri, mutta kun loikkari, perä, vaihteisto, vähennyspyörästöt ja hydrauliikka käyttää samaa öljyä. Loikkarin kanssa sinne menee aikatarkasti se 60 litraa.

Tosiaan kannattaa vaihtaa öljyt

Ilmanputsariin (merkkiraitaan asti, moottoriöljy käy)
Syöttöpumppuun n. 2-4 desiä moottoriöljyä
Ohjausvaihteeseen menee toista litraa muistelen, samaa öljyä kuin perään
Perään vaihteistolle/hydrauliikalle. Ison ropun alla on sitten se magneetti ja sihti, jotka myös hyvä puhdistaa
Ja tottahan toki moottoriin omansa.

Jäähdytysnesteet kannattaa myös vaihtaa!

Melekein kannattaisi öljynpaineet tarkastaa jollain toisella mittarilla ennen isompia ajeluita, että niitä on. Jos muistan oikein mittarin kierre on 1/8 unf.

Rasvauskohteita on:

Etupyörän laakerit ja olkatappi
Etuakselin keskinivel
Etuakselin kolmiotuen takapää
Jarruakseli pohjassa, useampi nippa
Nostolaitteen nostovarsien akseli
Loikkarin kepin nivel

Jos koneen huolto on ollut hukassa pidemmän aikaa niin ota nostolaitekansi auki, vaihda koiranluuhun tuleva iso sokka nyt, äläkä vasta sitten kun se koiranluu paistaa läpi n. 1200 € purkamolla maksavasta peräkontista :(
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

19 Tammi 2013, 15:34

Erittäin paljon kiitoksia taas vinkeistä ja ohjeista!

Jos "kevyen" huoltelun jälkeen lähtisi ilman käynnistyssumuakin käyntiin. Tosin kerran vuodessa ajon takia voi olla vain käytön puutetta :roll:

Viimeeksi öljyn vaihtoa ja muuta huoltoa on tehty aika tarkalleen kasauspäivänä eli 12 vuotta sitten.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2013, 16:34

Sähköä mittareissa ei ole kuin latausvalo ja taustavalo, kun ei ole kymppiä tallissa niin en ole varma onko mittarissa paikkavaraus pitkien merkkivalolle, vai onko siinä jopa sellainen ollut.
Kymppimalli löytyy tallista, sähköhommat kaikki laitettu uusiksi, koetaulussa ei ole pitkille merkkivaloa.

Mikäli on tarvis uusia koetaulusta lähtevä johdot, niin suosittelen että ostat valmiin johtosarjan, hinta muistaakseni 110 euron kieppeillä, ainoastaan parkkivaloille joutuu ottamaan haaroitusapikolla lähdön valokatkaisiasta. Ajovaloille joutuu jatkamaan johdot akkulotelon etupuolelta, pyöreät apikot valmiina. Johdot värikoodattuja, helppo asentaa kun on kytkentäkaavio nähtävillä.

Kummalla laturilla nuhvisi on ? Jos tasavirta, niin sitä suuremmalla syyllä suosittelen valmista johtosarjaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

19 Tammi 2013, 19:41

Tuossa ekan viestin kuvassa, kun sitä suurentaa, mielestäni olisi vaihturi, Lucas18arc, tai vastaava... 8)
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2013, 21:12

Laitanpa näytille kymppimallin sähköjen asennuskuvia, uustuotanto johtosarjalla, kolmannessa kuvassa parkkivalojohdot asennettu, vilkuille johdot valmiina.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Kymppi+nel ... ia+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

19 Tammi 2013, 22:17

Vakiona on tasavirta mutta vaihdettu vaihtovirta laturi. Joka on kylläkin rikki mutta uusi löytyy jo hyllystä.

Pitäisi uusi laturi asentaa ja vedellä sähköjä uudelleen kun johtoja on enemmän katki kuin laki sallii.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Vastaa Viestiin