10/60 KKK projektia

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Tammi 2013, 21:06

Ehtoota!

Otsikon mukaisen nuhvin laakeri pitää rahinaa/kolkotusta pienen perän ykkösellä sekä eteenpäin että pakilla.

Kysymys kuuluu miten ja mistä saa laakerin vaihdettua?

Niin ja pakkosyötön vipu jää pohjaan, mitäs lääkettä tälle osaisitte antaa?

Kun tässä vauhtiin päästiin niin vasemman puolen jarrukaan ei pidä, onko paha homma kirrata?

Tälläinen vähän ajansaatossa kärsinyt nuffeltti löytyy, kesällä olisi tarkoitus aloittaa kunnostamaan. On senverran koettu että ansaitsee elvytyksen!

http://i1234.photobucket.com/albums/ff4 ... C00641.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut ramba, 04 Marras 2013, 19:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Tammi 2013, 21:23

Jännä ilmiö, koska pakki on laatikon perällä omalla sivuakselillaan ja "pieniperä-isoperä" kuten hi-lo vipua kutsutaan on vaihdelaatikon aivan etummaisena, ja vaikuttaa siis koko laatikkoon ja kaikkiin vaihteisiin samalla tavalla. Mistähän ääni siis todellisuudessa kuuluu? Onko mahdollisesti potkinut nelospykälää ajossa pois tai rohiseeko muualta?

Pakkiakseli jos on rikki, pitäisi äänen kuulua kokoajan, mutta eri taajuudella nopeuden muutoksin. Jos taas keskilaakeri on mennyt, niin nelonen taitaisi olla se vorvottavin vaihde tällöin. Tietysti jos tasauspyörästössä on jotain, mutta mitä?

Öljyt pois, vaihteiston kansi auki ja ehkä peräreppu auki, siittä jo eteenpäin selviää paremmin missä vika...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Tammi 2013, 21:26

Joskus on vaihteet hyppinyt pois päältä, tarkennuksena että "kolina" kuuluu pienillä kierroksilla pakittaessa, isommilla ääni häviää.

Tarkemmin kun miettii niin saattoi kuulua sekä isolla että pienellä perällä ja pakilla, viimeeksi keväällä olen ajanut..

Parempi puolisko muisti tarkemmin, pienellä ykkösellä eteen ja taakse ääni kuuluu.
Viimeksi muokannut ramba, 17 Tammi 2013, 21:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2013, 21:28

Olisko mahdollista jotta pinjonin mutteri löysässä, ja pakittaessa koittais imeä pinjonia tasauspyörästöä kohden?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Tammi 2013, 22:01

Tämähän meni arvausleikiksi huonon muistin takia.

Mutta näin se on että pienellä perällä sekä ykkösellä eteen ja taakse ääni(Kolkotus) kuuluu.

Mikäs laakeri sieltä sitten on kuollut ja onko paha homma vaihtaa?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2013, 22:07

Nuo em. toiminpiteet, öljyt pois, kansi auki, reppu pois....
Joku laakeri todennäköisesti vainaa, mut kannattaa katsoa mitä kaikkee vaihtaan joutuu ja sitten hommata osat.
Itse vaihteisto on yksinkertainen purkaa, ja sitä ei saa väärin edes koottua, vaikka ilman kuviakin tekis....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

17 Tammi 2013, 22:10

Kiitoksia.. Kyllä se varmaan vaihdettua saadaan.

Onko vinkkejä mitä tuolle pakkosyötön vivulle voi tehdä kun jää pohjaan?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2013, 22:19

Sammutin päälle ja sitten crctä nappiin ja liikuttelee eestaas tongeilla kiinni pitäen?
Eikös siin ole se painettava nappi pumpun sivussa...?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Tammi 2013, 22:20

ramba kirjoitti:Kiitoksia.. Kyllä se varmaan vaihdettua saadaan.

Onko vinkkejä mitä tuolle pakkosyötön vivulle voi tehdä kun jää pohjaan?
Nappi jää pohjaan?

Kun siinähän on vipuja vain sammutus ja kaasu, pakkosyöttö napilla, pitäisi mennä pohjaan kun hieman kaasua painaa samalla ja poistua ulos sammuttimen vivusta vetäisemällä tai moottoria käynnistäessä tietyn kierrosrajan ylittyessä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2013, 22:22

Ilm. suojakumitötterö puuttuu ja moskaa siinä tapin reiässä estäen liikkumista...?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Tammi 2013, 22:26

Jotensakkin kannattaa hakea se kumitutti dieselpajalta siihen kunhan saapi toimimaan.
Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Tammi 2013, 22:29

Ka, PERRR...., niinpäs onkin kun nyt paremmin kattos.... :evil:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

18 Tammi 2013, 06:19

nuhvi63 kirjoitti: Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Eikä RAMBA asiasta maininnut mitään :roll: :mrgreen:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Tammi 2013, 10:17

Ei ole paha homma jarrujen kirraaminen, käytännössä yhtä polkimien säätömutteria kiinnipäin, polkimen vapaaliikken tulis olla noin 38 mm, säätömutteri siinä paisuttimen käyttötangossa joka menee kotelon sisään.
Kannattaa avata, puhdistaa ja purkaa koko jarruyksikkö, levyt mahdollisesti öljyiset, mikäli stefat vuotaneet, on tullut sellainenkin tapaus eteen että jarrulevyjen niitit poikki. Viimesyksynä eräästä nelosesta paisuttimen haarukan kaksi pulttia poikki ja omistaja sanoi että jarrut hyvässä kunnossa.
Käyttömekanismi kannatta purkaa, tarkastaa kuulien / kuulaistukoitten kunto, palautusjousien kunto myös, tarviittaessa vaihto, korjausohjekirjassa maininta, "heitetään jouset pois".
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
ramba
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1332
Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
NLCF r.y jäsen Nro: 473
Paikkakunta: Kotka

18 Tammi 2013, 12:50

Nuffieldmaster kirjoitti: Nappi jää pohjaan?

Kun siinähän on vipuja vain sammutus ja kaasu, pakkosyöttö napilla, pitäisi mennä pohjaan kun hieman kaasua painaa samalla ja poistua ulos sammuttimen vivusta vetäisemällä tai moottoria käynnistäessä tietyn kierrosrajan ylittyessä.
Kerran sitä on käytetty ja jäi jumiin, ei lähtenyt kuin isoilla pihdeille pois päältä. Hyvin lähti käyntiin mutta kierrokset menivät tappiin ja alkoi lyömään tulta pakoputkesta. Kuski lähti sellaisella vauhdilla pihtejä hakemaan että hapoille meni, hyvä että kone säästyi..

Vaikka sammuttimesta vetäisi niin ei sammunut ei.
nuhvi63 kirjoitti:Jotensakkin kannattaa hakea se kumitutti dieselpajalta siihen kunhan saapi toimimaan.
Huomasitteko veljet että on kolme vaihdekeppiä ramban Nuhvetissa,kadettaa vähäsen...
Juu pitääpä metsästää osasia kun kelit vähän lämpenee, onkos nuo kolme keppiä sitten kuinka ihmeellisiä. En näistä nuhveista pahemmin tiedä, sen tiedän että jotakin 70km/h kulki joskus :mrgreen: Loikkaria kun meinaatte? :?:


On se jännä vehe tuo kun pariin vuoteen ei ole ajettu kuin 1-2kertaa vuodessa. Lähtee vuoden seisonnan jälkeen mäestä heti kun kytkimen päästää pois, ja kehrää kuin kissa. Laturi on sökö ja sähköt pitäisi vedellä uudestaan että saisi startilla käyntiin..

Niin ja kone ei muistaakseni 10/60:nin, vaan jostakin 58vm nuffista. Vanhasta koneesta halkesi aikoinaan lohko kun jäi talveksi vedet sisään, hemmetti kun olisi tajunnut pelastaa toisen nuffinraadon osat ennenkuin meni kaatopaikalle.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Vastaa Viestiin