OEB 5.1 kuutonen hommattu

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Velu

20 Loka 2012, 19:15

Nyt on sitten hankittuna suorastaan raadoksi luokiteltava projektimoottori. Moottori on parikymmentävuotta sitten ollut ajossa ja tuntemattomasta syystä nostettu puun juureen odottelemaan varaosan tarvista. Tästä olisi tarkoitus selvitellä olisiko mitään enää tehtävissä. Ruiskutuspumppu, siirtopumppu, alipainepumppu ja startti puuttuu. Siirtopumpun reiästä on mennyt vettä öljytilaan koko seisonnan ajan, joten lähtökohdat eivät ole parhaat mahdolliset.

Tämä on sitä vanhinta mallia, 5.1-litrainen ja alipainesäätöisellä ruikutuspumppulla. Minulle tuli yllätyksenä, että tässä on jakopää ketjulla kuten kolmosessa. Saakohan jakopäähän uutta osaa? Olisikohan mahdollista ottaa nelosesta hammasratasjakopää ja sovittaa tähän? Nelosessahan on kai kuitenkin rattailla jakopää?

Huommenna olisi tarkoitus tehdä pieni pesu ja valmistella kone talvi-iltoina tapahtuvaa kunnostelua varten. Samalla voisin saada hieman selkoa onko moottori kunnostuskelpoinen.

Kuva. Toimiikohan tämä?
https://plus.google.com/u/0/photos/1006 ... 8104209058" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Velu, 24 Loka 2012, 18:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Loka 2012, 19:39

Hienoa, että on taas löydetty jotain todella pelastettavaa hyviin käsiin!

Samanlainen ketjujakopää se on läpi koko tuon aikakauden sylintereistä riippumatta. Osia lienee käytettyinä saatavilla hyvin.

Kun kaverin tietää, niin eiköhän tuosta kone tule.

Suurimman osan osistahan jakaa tuo moottori pikkukavereidensa kanssa, kuten startit, laturit vesipumput jne.
Alipainesäätöisen pumpun löytäminen voi olla sattuman kauppaa, mutta minimeckiä lienee asentaneet virallisissakin korjaamoissa myöhemmin jos alkuperäinen on täysin tuhoutunut.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

20 Loka 2012, 20:55

tuolta opusta.. http://www.juvekim.fi/product.php?id=224703" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
Velu

21 Loka 2012, 07:00

Kiitoksia luottamuksesta. Parhaani yritän. :D

Minimecki kävi itselläkin mielessä. Moottori tulisi vähän uudemmanaiksieksi, mutta kuitenkin ajan henki säilyttäen. Minimecejä tuntuisi olevan fordin kuutosista saatavissa ihan mukavasti.

Arvaako sitä jakopäätä kasata vanhoilla osilla? Kunhan tuon moottorin kohtalo selviää, niin pitänee alkaa kasata puutelistaa osista. Jos vain lohko ja kampirauta on järjissään, niin eiköhän tuo kasaan saada.

Puutelistalla on ainakin suuttimet, ruiskutusputket, osa jakopään osista, keinuvipuja, vesipumppu. Jatketaan listaan kunhan edistyy.
Velu

21 Loka 2012, 18:27

Otin öljypohjan ja jakopään auki. Vähän kuumavesipesuria ja alkoi moottori näyttää kokonaan toisenlaiselta. Ei tuo niin toivottomalta ehkä näytäkkään. Monta vikaa voi tosin vielä olla piilossa. Suorastaan outoa purkaa tuollaista pikkumoottoria. Jokainen osa on niin pieni, että niitä voi nostella käsin ilman taljaa. :)

Jakoketju oli mielenkiinoisesti sylttääntynyt. Se, joka tuota on viimeksi kokeillut pyörittää, on varmsasti päätellyt moottorin olevan jumissa. Niin voi tietysti ollakin, mutta tuo ketju ei varmasti tilannetta paranna. Yksi työntötanko oli myös mutkalla. Ihmeen puhdas moottori sisältä. Öljypohjassa ei löytynyt ylimäääräistä.

Tässä kuvia.

https://plus.google.com/u/0/photos/1006 ... 4363914353" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

22 Loka 2012, 19:02

Vielä tuosta konneen laittaa!!!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Velu

25 Loka 2012, 17:36

Jos nyt sattuu, että tämä minun moottori on kunnostuskelpoinen, niin sitten tulee kovan osan hankinta eteen. 8) Mitkä osat on samoja lyhemmissä moottoreissa. Eli siis jos otan mäntiä ja putkia, venttiileitä ym osaa kolmos- ja neloskoneen osia myyvistä liikkeistä, niin mitkä moottorimallit käytää samoja osia, että sattuisi sopivat osat.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Loka 2012, 18:57

Nuhvit 4dm ja 3dm vai kumminpäin ne nyt oli mutta kuitenkin universal four ja three sarjoissa oli ketjujakopää ja 95mm putket. Ja alipainesäätönen pumppu.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Loka 2012, 22:52

ei paljon häviä jos ottaa koneessa kiinni olevista putkista mitat
http://www.ikh.fi/viewLibDocument.asp?l ... 1&id=27441" onclick="window.open(this.href);return false;
2 sivulla mittataulukko... 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

27 Loka 2012, 21:00

Löytyihän siitä nyt jo jotain arveluttavaa. Lohkon on halki sylinteriputkien yläpäästä putkien välistä. Ns. ohuemmista väleistä on 3:ssa on läpi asti halkeama pyttyjen välissä. Keskimmäinen paksumpi väli on ehjä. Liekö tuo kuinka tavallista tai kohtalokasta näissä moottoreissa? Voisinhan tuon tietysti hitsata, tai haitanneeko tuo edes? Eipä ole aikaisempaa kokemusta. Muuten näyttäisi ihan kunnostuskelpoiselta ja nesteetkin pysynevät vielä erossa öljyistä

Lisäsin moottorikuvien joukkoon kuvat halkeamista.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Loka 2012, 17:53

Enemmän poikkeus kuin sääntö että lohko halki mukien välistä,ite purkanu nuhvin ja leukun kannet,molemmissa oli sama tauti,ei haittaa mitään. putkien alapään tiivistys sen sijaan on elintärkeää moottorin tulevaisuudelle!
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Velu

28 Loka 2012, 20:12

Siinä valossa tuohon lohkoon voisi kasatakin moottorin. Ainakin nuo halkeamat oli sen näköiset, että osa niistä oli ollut lohkossa pitemmän aikaa, kun oli alkanut ruostekin syödä halkeamaa isommaksi.

Mitenkäs tähän sopii nuo nuhvimallien osat. Mittasin laakerit ja niiden halkaisijat on sen vanhimman mallin mukaiset 62 ja 78mm. Runkolaakereita oli kahta leveyttä, kolme leveää ja neljä kapeaa. Jos ostaisi kaksi kolmosen sarjaa, niin siinä ilmeisesti tulee riittävä määrä molempia laakereita? Männät ja putket menisi myöskin uusiksi. Nekin varmaan kolmosen sarjoista.

Onkos muuten kannentiivisteissäkin kahden kokoista reikää? Yksi nettikauppa näkyi myyvän 5.7-litraisen yläpään tiivistesarjaa 50€:lla. Siinä ei ollut mitenkään tarkennettu vuosimalleja. Jos putken ulkohalkaisija kasvaa, niin se varmasti vaikuttaa myös kannentiivisteeseen.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Loka 2012, 21:03

Jos et uskalla tuosta lohkosta konetta tehdä, niin minä uskallan! Hylomar on hyvää sitten alaosan tiivistämiseen yhdessä o-renkaiden kanssa. Kolmosen sarjaa ei aina ole saanut, vaan on ostettava nelosen sarja. Huom. Agrilinelle on tullut myös edullisia moot korj. Sarjoja. Kannen tiivisteessä tarkasta koneen lohkon poraus, tuossa putkien poraukset pitäisi olla 3+3 ryhmänä kun taas uudemmassa on 2+2+2 koneistustapojen muuttumisen vuoksi. Toiseen malliin oli tiiviste hakusemmassa kuin toisessa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

29 Loka 2012, 11:55

Kiitokset tiedoista. Juuri tuota kokemusperäistä tietoa BMC:n jutuista hainkin. Pitänee alkaa tehdä kunnostussuunnitelmaa ja haalia osia.

Jos tuon lohkon osalta aloittaisin keittämällä sen sitruunahapossa. Öljykanavissa on ruostetta sisälläkin ja se voisi lähteä siinä keitoksessa.

Agrilineproductisilla olisi noita 3DL:n moottorinkorjauspaketteja hintaan 350 puntaa. Sillä tavalla tulisi kaksi kolmosen tiivistesrajaan ylimääräiseksi. Onkohan niille markkinoita? Lisäksi pitäisi hommata kuutoskoneen tiiivistesarjat ja 2 sarjaa kolmosen laakereita. Kampiakseli on kauloiltaan hyvä, mutta sen verran ruosteessa, että epäilen menevän alikokoon. Aika herkästi menee tonni osiin, eikä sillä vielä kannelle tehdä suurempia kunnostuksia. Linja on kuitenkin, että tehdään hyvä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Loka 2012, 13:07

Hiukan aiheen sivusta, oli tuossa erään henkilön kanssa juttua eräästä muusta asiasta, mutta kuutoseen liittyvää.
Paljonkos lienee painoero, nuhvin nelosella ja tuolla BMC-6 koneella??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin