Sivu 1/7

OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 20 Loka 2012, 19:15
Kirjoittaja Velu
Nyt on sitten hankittuna suorastaan raadoksi luokiteltava projektimoottori. Moottori on parikymmentävuotta sitten ollut ajossa ja tuntemattomasta syystä nostettu puun juureen odottelemaan varaosan tarvista. Tästä olisi tarkoitus selvitellä olisiko mitään enää tehtävissä. Ruiskutuspumppu, siirtopumppu, alipainepumppu ja startti puuttuu. Siirtopumpun reiästä on mennyt vettä öljytilaan koko seisonnan ajan, joten lähtökohdat eivät ole parhaat mahdolliset.

Tämä on sitä vanhinta mallia, 5.1-litrainen ja alipainesäätöisellä ruikutuspumppulla. Minulle tuli yllätyksenä, että tässä on jakopää ketjulla kuten kolmosessa. Saakohan jakopäähän uutta osaa? Olisikohan mahdollista ottaa nelosesta hammasratasjakopää ja sovittaa tähän? Nelosessahan on kai kuitenkin rattailla jakopää?

Huommenna olisi tarkoitus tehdä pieni pesu ja valmistella kone talvi-iltoina tapahtuvaa kunnostelua varten. Samalla voisin saada hieman selkoa onko moottori kunnostuskelpoinen.

Kuva. Toimiikohan tämä?
https://plus.google.com/u/0/photos/1006 ... 8104209058" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: OEB 5.1 kuutonen hommatu

Lähetetty: 20 Loka 2012, 19:39
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Hienoa, että on taas löydetty jotain todella pelastettavaa hyviin käsiin!

Samanlainen ketjujakopää se on läpi koko tuon aikakauden sylintereistä riippumatta. Osia lienee käytettyinä saatavilla hyvin.

Kun kaverin tietää, niin eiköhän tuosta kone tule.

Suurimman osan osistahan jakaa tuo moottori pikkukavereidensa kanssa, kuten startit, laturit vesipumput jne.
Alipainesäätöisen pumpun löytäminen voi olla sattuman kauppaa, mutta minimeckiä lienee asentaneet virallisissakin korjaamoissa myöhemmin jos alkuperäinen on täysin tuhoutunut.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommatu

Lähetetty: 20 Loka 2012, 20:55
Kirjoittaja nuffiko
tuolta opusta.. http://www.juvekim.fi/product.php?id=224703" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: OEB 5.1 kuutonen hommatu

Lähetetty: 21 Loka 2012, 07:00
Kirjoittaja Velu
Kiitoksia luottamuksesta. Parhaani yritän. :D

Minimecki kävi itselläkin mielessä. Moottori tulisi vähän uudemmanaiksieksi, mutta kuitenkin ajan henki säilyttäen. Minimecejä tuntuisi olevan fordin kuutosista saatavissa ihan mukavasti.

Arvaako sitä jakopäätä kasata vanhoilla osilla? Kunhan tuon moottorin kohtalo selviää, niin pitänee alkaa kasata puutelistaa osista. Jos vain lohko ja kampirauta on järjissään, niin eiköhän tuo kasaan saada.

Puutelistalla on ainakin suuttimet, ruiskutusputket, osa jakopään osista, keinuvipuja, vesipumppu. Jatketaan listaan kunhan edistyy.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommatu

Lähetetty: 21 Loka 2012, 18:27
Kirjoittaja Velu
Otin öljypohjan ja jakopään auki. Vähän kuumavesipesuria ja alkoi moottori näyttää kokonaan toisenlaiselta. Ei tuo niin toivottomalta ehkä näytäkkään. Monta vikaa voi tosin vielä olla piilossa. Suorastaan outoa purkaa tuollaista pikkumoottoria. Jokainen osa on niin pieni, että niitä voi nostella käsin ilman taljaa. :)

Jakoketju oli mielenkiinoisesti sylttääntynyt. Se, joka tuota on viimeksi kokeillut pyörittää, on varmsasti päätellyt moottorin olevan jumissa. Niin voi tietysti ollakin, mutta tuo ketju ei varmasti tilannetta paranna. Yksi työntötanko oli myös mutkalla. Ihmeen puhdas moottori sisältä. Öljypohjassa ei löytynyt ylimäääräistä.

Tässä kuvia.

https://plus.google.com/u/0/photos/1006 ... 4363914353" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: OEB 5.1 kuutonen hommatu

Lähetetty: 22 Loka 2012, 19:02
Kirjoittaja nuhvi63
Vielä tuosta konneen laittaa!!!

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 25 Loka 2012, 17:36
Kirjoittaja Velu
Jos nyt sattuu, että tämä minun moottori on kunnostuskelpoinen, niin sitten tulee kovan osan hankinta eteen. 8) Mitkä osat on samoja lyhemmissä moottoreissa. Eli siis jos otan mäntiä ja putkia, venttiileitä ym osaa kolmos- ja neloskoneen osia myyvistä liikkeistä, niin mitkä moottorimallit käytää samoja osia, että sattuisi sopivat osat.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 25 Loka 2012, 18:57
Kirjoittaja nuhvi63
Nuhvit 4dm ja 3dm vai kumminpäin ne nyt oli mutta kuitenkin universal four ja three sarjoissa oli ketjujakopää ja 95mm putket. Ja alipainesäätönen pumppu.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 25 Loka 2012, 22:52
Kirjoittaja Warpu
ei paljon häviä jos ottaa koneessa kiinni olevista putkista mitat
http://www.ikh.fi/viewLibDocument.asp?l ... 1&id=27441" onclick="window.open(this.href);return false;
2 sivulla mittataulukko... 8)

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 27 Loka 2012, 21:00
Kirjoittaja Velu
Löytyihän siitä nyt jo jotain arveluttavaa. Lohkon on halki sylinteriputkien yläpäästä putkien välistä. Ns. ohuemmista väleistä on 3:ssa on läpi asti halkeama pyttyjen välissä. Keskimmäinen paksumpi väli on ehjä. Liekö tuo kuinka tavallista tai kohtalokasta näissä moottoreissa? Voisinhan tuon tietysti hitsata, tai haitanneeko tuo edes? Eipä ole aikaisempaa kokemusta. Muuten näyttäisi ihan kunnostuskelpoiselta ja nesteetkin pysynevät vielä erossa öljyistä

Lisäsin moottorikuvien joukkoon kuvat halkeamista.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 28 Loka 2012, 17:53
Kirjoittaja nuhvi63
Enemmän poikkeus kuin sääntö että lohko halki mukien välistä,ite purkanu nuhvin ja leukun kannet,molemmissa oli sama tauti,ei haittaa mitään. putkien alapään tiivistys sen sijaan on elintärkeää moottorin tulevaisuudelle!

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 28 Loka 2012, 20:12
Kirjoittaja Velu
Siinä valossa tuohon lohkoon voisi kasatakin moottorin. Ainakin nuo halkeamat oli sen näköiset, että osa niistä oli ollut lohkossa pitemmän aikaa, kun oli alkanut ruostekin syödä halkeamaa isommaksi.

Mitenkäs tähän sopii nuo nuhvimallien osat. Mittasin laakerit ja niiden halkaisijat on sen vanhimman mallin mukaiset 62 ja 78mm. Runkolaakereita oli kahta leveyttä, kolme leveää ja neljä kapeaa. Jos ostaisi kaksi kolmosen sarjaa, niin siinä ilmeisesti tulee riittävä määrä molempia laakereita? Männät ja putket menisi myöskin uusiksi. Nekin varmaan kolmosen sarjoista.

Onkos muuten kannentiivisteissäkin kahden kokoista reikää? Yksi nettikauppa näkyi myyvän 5.7-litraisen yläpään tiivistesarjaa 50€:lla. Siinä ei ollut mitenkään tarkennettu vuosimalleja. Jos putken ulkohalkaisija kasvaa, niin se varmasti vaikuttaa myös kannentiivisteeseen.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 28 Loka 2012, 21:03
Kirjoittaja Joonas Potkonen
Jos et uskalla tuosta lohkosta konetta tehdä, niin minä uskallan! Hylomar on hyvää sitten alaosan tiivistämiseen yhdessä o-renkaiden kanssa. Kolmosen sarjaa ei aina ole saanut, vaan on ostettava nelosen sarja. Huom. Agrilinelle on tullut myös edullisia moot korj. Sarjoja. Kannen tiivisteessä tarkasta koneen lohkon poraus, tuossa putkien poraukset pitäisi olla 3+3 ryhmänä kun taas uudemmassa on 2+2+2 koneistustapojen muuttumisen vuoksi. Toiseen malliin oli tiiviste hakusemmassa kuin toisessa.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 29 Loka 2012, 11:55
Kirjoittaja Velu
Kiitokset tiedoista. Juuri tuota kokemusperäistä tietoa BMC:n jutuista hainkin. Pitänee alkaa tehdä kunnostussuunnitelmaa ja haalia osia.

Jos tuon lohkon osalta aloittaisin keittämällä sen sitruunahapossa. Öljykanavissa on ruostetta sisälläkin ja se voisi lähteä siinä keitoksessa.

Agrilineproductisilla olisi noita 3DL:n moottorinkorjauspaketteja hintaan 350 puntaa. Sillä tavalla tulisi kaksi kolmosen tiivistesrajaan ylimääräiseksi. Onkohan niille markkinoita? Lisäksi pitäisi hommata kuutoskoneen tiiivistesarjat ja 2 sarjaa kolmosen laakereita. Kampiakseli on kauloiltaan hyvä, mutta sen verran ruosteessa, että epäilen menevän alikokoon. Aika herkästi menee tonni osiin, eikä sillä vielä kannelle tehdä suurempia kunnostuksia. Linja on kuitenkin, että tehdään hyvä.

Re: OEB 5.1 kuutonen hommattu

Lähetetty: 29 Loka 2012, 13:07
Kirjoittaja jusape
Hiukan aiheen sivusta, oli tuossa erään henkilön kanssa juttua eräästä muusta asiasta, mutta kuutoseen liittyvää.
Paljonkos lienee painoero, nuhvin nelosella ja tuolla BMC-6 koneella??