Projekti:Vammas Kersantti/Leyland 272 1977

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

late88
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Touko 2012, 04:37
Konekalustoani: Leukkuja 272,282,482

29 Touko 2012, 23:28

Oli pakko alkaa koittaa pitää blogia kans ku muillakin on. :wink:

Eli koneen historiaa vähä; seissy meidän takapihalla nyt 12vuotta :oops: jäi seisomaan vuotavien suutinholkkien takia. ja siinä tutkimusten aikana ilmeni myös se että lohko oli halki ja ku otti männät ylös ei ollu ku öljy rengas 2 ja 3 sylinterissä ehjänä... oli varmaanki ex omistajalla ollu eetteripullo povarissa.. :shock:

hankittu siis -98 Peräseinäjoelta. oikein hyvässä maalissa ja Vammakseksi todella siisti puomisto, ei siis hitsailtu ollenkaan.

ajatus lähti siitä kun ei oo tässä lähiseudun trattori tapahtumissa näkyny yhtään entisöityjä vammaksia níi ois se hieno sellanenki saada näytille joskus sitten.. :lol:

12 vuotta se odotteli moottoria ni kai sen odotus tarvii sit palkita.osat löytyy kaikki melkein niinku omasta takaa.. sylinteri putken o renkaat ja päittäslaakeri sarja on tilattu.. kansi ja kampura viety koneistamoon, syättöpumppu ja suuttimet läks mynämäelle.

tässä juolahti mieleen et uskaltaiskohan 35mm tappisilla männillä laittaa turpoo ja sillee kevyesti ahristaa??..joku 0,6-1,5paaria.. ;) motooriöljyn lauhdutin tietty tarvii naplikoida ainaki sitte..

väyrys mersun taka kontissa kulkeutu mukavasti osat auto talliin ja saa alkaa katteleen et josko niistä sais käyvän koneen.. kaveri tuli jeesaan lohkon poisnostossa ja katteli mun osakasaa hyvin sarkastisesti :shock: .. ni totesin sille et kyl ny joka miehen pitäs saada leulantin kone käynti kuntoseks ku on sentää kaikki osat.. :mrgreen:

sitten tosin huomasin että värinän vaimentimeen tarttee vielä löytää se alumiini palikka ja sit kaikki ne öljyputket oli jossain teillä tietämättömillä.... liekö 12vuoden suulivarastointi osasyynä..

koitan saada kuvia aikaseks mut nyt on jo sentää jakopään kotelo ja vauhtipyörän kotelo paikoillaan..;)
mut enää sen tyhjemmäks sitä moottoria ei saa ku oli sylinteriputkekki otettu pois..
toivottavasti ei oo kauheesti kirjotuusvirheitä..x) päivittelen tilannetta aina kun edetään..;)
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

30 Touko 2012, 05:56

Pitää hattua nostaa taas korkealle, että joku uskaltaa aloittaa taas uutta projektia :wink: :wink:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

30 Touko 2012, 06:12

Kyllä! Ja vielä kun kertoo noin keventävää tekstiä käyttäen niin huomaa että tekijä on asialla.
Seuraan mielenkiinnolla.
Avatar
Lahtinen
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
Paikkakunta: Loppi

30 Touko 2012, 19:30

Asiallista tekstiä, seurattavien listalla menee tämäkin projekti. Vielä kun saisi kuvia pällisteltäväksi :)
EX Leyland 702 Synchro -81 SQMS - Kuvat - Youtube
late88
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Touko 2012, 04:37
Konekalustoani: Leukkuja 272,282,482

30 Touko 2012, 23:01

Tästä on hyvä alakaa..;) lohko pesty kuumavesipesurilla, ei muuten ymmärrä sen tehokkuutta ennenko sen kokee ihan itte. on muuten mahtava laite ja turposuuttimella..;) öljyn putsarin kotelo oli hiukan sakkanen mutta ei pahasti.. sitte vielä kun muistais laittaa uuden panoksen sinne ennen koekäynnistystä..x) samoin siirto pumpun kotelo sen messinkisen siivilän alla oli siis niinku oikeesti ihan täpö täynnä sakkaa.. :shock: tarttee tankki putsata hyvin ennen koekäyttöö ja ehkä vois asentaa ekstra sakka kupin vielä varmuuten vuoksi..;P

kolme pinnapulttia oli kyllä niin tiukassa että niitävarten on pakko kaivaa jostain pinnapultti avain.. ni saa oikee hyvin vanhat tiivistejäämät pois...

kirjassa kerrottiin jotain noista putkien korkeuden passauksista, mutta mitenkäs ne ny mitattii..x) nyt putket on varmaa 010 lohkon pinnasta.. mut se huulake on paljo korkeemmalla..x) nuukana miehenä aattelin laittaa käytetyt putket kun ei oo ku varmaa 500h ajetut ku entinen kone leikannu kii..;P virheettömät kummiski ja hoonin jäljet näkyy, eikä mitää pykälää..;)

innolla oottaa josko sais huomenna kampuran ja kannen koneistajalta..;P toiveikkaana on kiva elää..;) ois jotain tekemistä sateisena viikonloppuna..

yheltä kaverilta on jääny yli litra vammaksen keltasta nii sillä saa kivasti koneenki si väriin ku sen aika koittaa..;)

tarvike männät tartti laittaa ku ei uskalta isäukolta viedä vintin perukoilta oikee aitoja..x) siis ainaki pahvilaatikossa on iso L logo ja 86K merkintä männän laessa..x) ni eiks ne sillon oo niinku Orginaaleja suaraa enklannista..;)

mut kyllä nää tarvike männätki on antaumuksella tehty ku kolmessa on 97.96, 97.99,97.92 ja neljännessä halkaisijan symboli sekä 98series teksti laessa..x) kaikki muuten samasta erästä ja samalla kertaa ostettu...:D yks kuva männästäki pitäs olla.
Viimeksi muokannut late88, 30 Touko 2012, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
late88
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Touko 2012, 04:37
Konekalustoani: Leukkuja 272,282,482

30 Touko 2012, 23:02

tosin näköjää yhtää kuvaa ei tullu tänne..x) tarttee varmaa laittaa niit vaikka sinne kuuluisaan IRKKII ni jos sitä kautta sais ne näkösälle..;)

http://irc-galleria.net/user/%5ELarke%5 ... =128186130" onclick="window.open(this.href);return false;
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Touko 2012, 08:30

kirjassa kerrottiin jotain noista putkien korkeuden passauksista, mutta mitenkäs ne ny mitattii..x) nyt putket on varmaa 010 lohkon pinnasta.. mut se huulake on paljo korkeemmalla..x) nuukana miehenä aattelin laittaa käytetyt putket kun ei oo ku varmaa 500h ajetut ku entinen kone leikannu kii..;P virheettömät kummiski ja hoonin jäljet näkyy, eikä mitää pykälää..;)
http://kuvablogi.com/nayta/3461002/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

31 Touko 2012, 11:40

Tuossa juttua putkien mittailusta:
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic. ... 965#p44965" onclick="window.open(this.href);return false;
98 sarjan moottoriin sopiva putken korkeus lohkon tasosta on 0,08 - 0,15 mm.
tuo keltainen on muuten sitte sellanen väri että litralla pääsee juuri alottamaan 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
late88
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Touko 2012, 04:37
Konekalustoani: Leukkuja 272,282,482

01 Kesä 2012, 22:48

nytte on putket paikooillaan ja ainaki rakotulkin mukaan viel samassa tasossaki..x) alkiviikosta saa osat koneistuksesta ni vois ruveta olee ens vkl kone aikalailla kohmollansa..;) 8)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Kesä 2012, 12:12

late88 kirjoitti:nytte on putket paikooillaan ja ainaki rakotulkin mukaan viel samassa tasossaki..x) alkiviikosta saa osat koneistuksesta ni vois ruveta olee ens vkl kone aikalailla kohmollansa..;) 8)
Ei rakotulkin mittatarkkuus riitä :!: 0,02 mm saa olla korkeusero, sitä ei selvitä kuin heittokellolla :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
late88
Mini -nuhvisti
Viestit: 7
Liittynyt: 21 Touko 2012, 04:37
Konekalustoani: Leukkuja 272,282,482

02 Kesä 2012, 17:00

eiks se oo aika lähellä jos 0,05 ei mee miltää kohtaa peltiviivaimen ali..;) ku mulla ei oo heittokelloo..;) enkä kyl taitas osata käyttääkkää.. :mrgreen:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Kesä 2012, 19:07

late88 kirjoitti:eiks se oo aika lähellä jos 0,05 ei mee miltää kohtaa peltiviivaimen ali..;) ku mulla ei oo heittokelloo..;) enkä kyl taitas osata käyttääkkää.. :mrgreen:
98 sarjan moottoriin sopiva putken korkeus lohkon tasosta on 0,08 - 0,15 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Kesä 2012, 21:06

Ollaan tarkkoina kun puhutaan eri käsitteistä eli putkien korkeus lohkon pinnasta/ putkien keskinäinen korkeusero :!:
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Kesä 2012, 21:12

jamppi kirjoitti:Ollaan tarkkoina kun puhutaan eri käsitteistä eli putkien korkeus lohkon pinnasta/ putkien keskinäinen korkeusero :!:
Jep tätä tuli tarkentaa minun.

Eli jos yksi putki on esim. 0,08 mm lohkon pinnasta, saa seuraavat olla max. 0,10 korkeudella. Jos taas esim. 1 putki on 0,11 mm lohkon pinnasta, saa muut putket olla 0,10-0,12 mm väliltä!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Kesä 2012, 21:31

late88 kirjoitti:eiks se oo aika lähellä jos 0,05 ei mee miltää kohtaa peltiviivaimen ali..;) ku mulla ei oo heittokelloo..;) enkä kyl taitas osata käyttääkkää.. :mrgreen:
Mutta, jos ja kun 0,05:nen ei mene viimaimen ali, niin on syytä käyttää korokerenkaita :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin