Nuffield Universal Three -61 -MYYTY-

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Leuku 344
Nuhvitietäjä
Viestit: 405
Liittynyt: 09 Joulu 2010, 19:22
Konekalustoani: Leyland 344 -72
Paikkakunta: Jyväskylän MLK/Huittinen

29 Helmi 2012, 20:59

Nuffieldmaster kirjoitti:
Leuku 344 kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti: Tsekkaa ja vertaa materiaalipaksuudet, hitsisaumat ja materiaali esim. LH-liftin vastaaviin. Viimeisen tosin näkee vasta käytössä... Voi toki mennä pienessä käytössä vuosia, mutta minulla ei mahtaisi kestää pyhätöntä viikkoa. Jos siis eivät ole muuttuneet viimeaikoina.
Onhan IKH:n 30x30 "ohutta" kun joihinki raktoreihin on 40x40. LH-liftiltä en löytänyt "teknisiä tietoja" ja saattaa hinta olla moninkertainen verrattuna IKH:n 145€/pari?
No en sitä tarkoittanut, vaan seinämäpaksuutta. Toki sitäkin voi olla, mutta jos ja kun materiaali on sukunaa, niin eipä kovin pitkää ikää ole luvassa. Jos vertaa esim. Leukun rajoittimia, niin ne on jämäkät ja kestäneet jo 30 v.

Mutta jos hyvää ja halpaa halutaan niin, osta pois IKH:lta rajoittimet. Minä kuitenkin teen joko itse tai ehjään alkuperäiset.

Muuten, joskus näin tarvikerajoittimet, joiden sisäputki oli tehty neliöprofiilista, ei umpi vaan reijällisestä, mahtaa kestää :-)
Aika urakka tulee, jos alan korjaamaan alkuperäisten kierteitä, mutteri liikkuu vajaan "avainvälin" 18":n jakarilla ja 70kg:n elopainolla, CRC:tä ruiskittu "riittävästi"... :wink:

Kuulostaa lupaavilta rajoittimilta, jos sisäosakin on putkea! :lol: :shock:
Nuhvitietäjä, joka on: tietämätön, taitamaton ja tekee (usein) tarpeetonta...

Kuvia

Facebook
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

01 Maalis 2012, 14:31

Tämähän on mennyt aivan rajoitin keskusteluksi.. :) nooh ei se mitään..

Eilen käytettiin klapikonetta nostovarsissa ihan vain kokeilu mielessä mutta eihän se ihan jaksanut nostaa sitä ilmaan, klapikoneella painoa 540kg. Hydraulipumpun hintoja selvittelin alustavasti ja tyyriitä tuntuvat olevan, foorumilta löytyi hakua käyttämällä kuitenkin hyvän kuuloisia ohjeita pumpun huoltoon, joten eiköhän sitä kokeilla ensin.

Mitäs niillä namikoilla säädetään mitkä on siinä perärepun päällä, 2kpl jousikuormitteisia? Ilmeisesti nostovarsien liikkumis nopeutta säädetään ainakin toisella?

Penkkiä hitsailin vähän parempaan ryhtiin kun oli ruoste siihen päässyt vähän jostakin tarttumaan.. :lol:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Maalis 2012, 18:24

Mitäs niillä namikoilla säädetään mitkä on siinä perärepun päällä, 2kpl jousikuormitteisia? Ilmeisesti nostovarsien liikkumis nopeutta säädetään ainakin toisella?
Ylimmäinen on sivujärjestelmän nopeuden säätö, alimmainen pääjärjestelmän nopeuden säätö.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Maalis 2012, 18:47

Jatketaanpa vielä rajoittimista :wink: Ostin nuo IKH:n p....t viime keväänä, ainevahvuudet, sisimmäinen on 30 x 30 mm, umpisellaista, johon on tehty tarvittavat reiät, päälimmäinen kanttiputkea kaksi sisäkkäin, ulkomitta 50 mm:ä, elikkä seinämävahvuus 10 mm.
Uskoisin että kestää normikäytössä ja tuskinpa Nuffieldmasterikaan saa noita viikossa särettyä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

01 Maalis 2012, 22:40

:lol: :lol: :lol:
aja millä ajat mutta majorilla loput
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

01 Maalis 2012, 22:55

Niin ne namikat siinä nostolaitekannen päällä. Ne on nimenomaan laskunopeuden säätöä varten eli niillä voipi säädellä laskua joko "rysäyttämällä" alas tai aivan pikkuhiljaa laskien. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Maalis 2012, 08:04

kari t kirjoitti:Jatketaanpa vielä rajoittimista :wink: Ostin nuo IKH:n p....t viime keväänä, ainevahvuudet, sisimmäinen on 30 x 30 mm, umpisellaista, johon on tehty tarvittavat reiät, päälimmäinen kanttiputkea kaksi sisäkkäin, ulkomitta 50 mm:ä, elikkä seinämävahvuus 10 mm.
Uskoisin että kestää normikäytössä ja tuskinpa Nuffieldmasterikaan saa noita viikossa särettyä :wink:
Ovat näemmä selvästi niitä vahventaneet. Ainevahvuus oli likemmä 3:a milliä kuin kymmentä silloin kun minä vastaavia hypistelin liikkeessä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

02 Maalis 2012, 13:20

Miulla kestäneet ikh:n rajottimet voortissa hyvin,ovat yhtä järeät kuin orkkiksetkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

20 Maalis 2012, 20:37

Käytettiin peräreppu irti mutta ei sieltä oikein mitään syytä nostohaluttomuuteen löytynyt, kaikki näytti ehjältä, tiivisteet ja renkaat oli paikallaan. Hydraulipumppu käytettiin irti mutta ei siitäkään suurempia välyksiä löytynyt. Sorvari siitä vähän päätyä hioskeli ja meinasi että pumppu on joskus jo vaihdettu..tiedä sitten?

Hydrauli sylinteriä täytyy vähän hoonata ja mäntä on vielä sorvarilla joka sorvaa siihen uuden uran tiivisteelle alkuperäisen männänrenkaan kaveriksi. Karat vaihdettiin myös päikseen, en sitten tiedä vaikuttaako mihinkään.

Nyt on reppu taas paikallaan ja tiivisteliimat välissä kuivumassa. Seuraavaksi mäntä paikalleen ja uudet öljyt sisään ja katsotaan tapahtuiko mitään.

Maskiverkot, BMC:n merkki ja akkukotelon päätyrauta tuli myös ostettua.
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

23 Maalis 2012, 23:32

Nyt olis uudet öljyt koneessa ja tiiviste paikallaan männässä.
Klapikone nousee ylös pienellä kaasutuksella ja pysyykin sitten siellä jonkin aikaa, tämä riittää nyt siis minun tarpeisiin jos nosto ongelmat on nyt ratkaistu, ainakin toistaiseksi.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Maalis 2012, 19:40

Kahtoitko matala / korkeapaine venttiilien / jousien / haulien / tiivisteitten kunnon ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

24 Maalis 2012, 21:11

kari t kirjoitti:Kahtoitko matala / korkeapaine venttiilien / jousien / haulien / tiivisteitten kunnon ?
Kyllä nuo tuli katsottua läpi ja ehjältä kaikki vaikutti.
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

04 Touko 2012, 22:44

Käsikaasun kanssa pilkkiminen alkoi tuntumaan hankalalta joten värkkäsin kolmoseen jalkakaasun. Helpottaa huomattavasti touhuamista kun toinen käsi jää vapaaksi.

Ilmanpuhdistajan kotelon pohja, (tai se osa missä on öljyä) näkyi vuotavan vähän. Sitä olikin joku jo lasikuidulla ehjännyt mutta jälki ei ollut kehuttavaa. Rapasin kuidut pois, ajoin halkeamat auki rälläkällä, hitsasin umpeen ja vetaisin vielä pari kerrosta kemiallista metallia päälle. Jospa se nyt pitää öljyt sisällä.
MaRa
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 07:39
Konekalustoani: Koneeton

09 Touko 2012, 20:54

Mittarinvaijerin päästä löytyvän kulmavaihteen laitoin kuntoon mutta siinä samalla sain rikottua itse vaijerin, joten mittari ei pelaa edelleenkään.
Lokasuojat ajattelin parsia vähän parempaan kuntoon ja aloitin vasemman puoleisesta, muutamat kuvatkin tuli napattua:

http://rajaniemi.kuvat.fi/kuvat/Nuffiel ... 012496.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rajaniemi.kuvat.fi/kuvat/Nuffiel ... 012498.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rajaniemi.kuvat.fi/kuvat/Nuffiel ... 012499.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rajaniemi.kuvat.fi/kuvat/Nuffiel ... 012500.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rajaniemi.kuvat.fi/kuvat/Nuffiel ... 012502.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

10 Touko 2012, 05:57

Kyllä tuossakin projektissa riittää haasteita ihan mukavasti, mutta ammattilaiseltahan se näkyy sujuvan :lol:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Vastaa Viestiin