Toverini Nuutu ehkä toppuuttelee, mutta kerrotaan nyt alusta alkaen porukalle mitä koetetaan tehdä, mikäli asiat lonksahtavat paikoilleen.
Eli vielä tässä vuoden vaihteessa tulee nuutun talliin tällainen nuffiyksilö, ollut ennenkin puhetta sen pelastamisesta, nyt se saadaan aikaan:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2581001.jpg
Moottori on vielä kysymysmerkki, peräreppua ei ollut (tallissani oleva kympin reppu löytää nyt kodin) ja vaihteisto-osia saadaan tuosta minun 460 perästä...
Koska traktori on monenmielestä jo melkein purku-kuntoinen niin tehdään tästä sitten maskotti nuhviteltalle tänne pohjois-karjalaan.
Alkuperäisyyttä koetetaan vaalia niin pitkälle kuin mahdollista, eikä runkoon, pellitykseen tai muuhun kosketa niin, etteikö tulevaisuudessa olisi mahdollista saada sitä alkuperäisasuunsa! Moottori koetetaan elvyttää, mutta jos se nähdään mahdottomaksi, on sijaiskoneen hankinta edessä. Kaikki koetetaan kyllä tehdä alkuperäismoottorille!
Sitten se itse erikoisuus:
Jo pari vuotta takaperin on nuutun kanssa puhuttu pikkunuhvinelikosta, jota ei suomessa taida olla ainuttakaan kappaletta.
Me koetetaan se nyt tehdä seuraavalla reseptillä:
Alkuperäisen kaltaista näkyä koetetaan pitää yllä maltillisella rengasvalinnalla: 7,50-16" vetokuvio kubotasta (kaverilla on tuollaiset jouten)
Etuakseliksi jonkin neliveto paketti- tai lava-auton etuakseli napalukoin. Kiinnitys samalla tapaa kuin manuel -Fordsoneissa.
Etuvedon voiman tuo murikka-akselin päähän varastosta löytyvä 400 kuutiosentin moottori, joka tuo työntövoimaa metsäperävaunulle 1800 kp ja vauhtia 400/80-22.5 renkailla 4-5 km/h
Pumppu tulee ylimääräiseen hihnapyörän pyörityskoneistoon kiinni, ja tässä ei sopivasti ole hihnapyörää joten sekin "Joutaa" modifioitavaksi.
Hydrauliveto on tarkoitus sovittaa, että se passaa vaihteille 1 ja 2. Miten nopeuden annostelu hoidetaan, se on vielä tuumaamatta. Saattaa olla, että laitetaan vain isovirtauksiset shokit ja jokin vapaakierto jos painepuolelle tulee "alipaine".
Napalukollista perää kaipaamme eteen siksi, että tieajossa saamme kytkettyä hydraulijärjestelmän kokonaan pois käytöstä, eli öljy ei vatkaannu ollenkaan.
Mekaanista nelivetoa ei pysty ilman vaihteiston rattaiden muutosta, vaihdelaatikon kuoren muutosta ja muuta erikoistyöstökoneita vaativia toimenpiteitä ilman tehtyä niin se jätetään kokeiltaviksi ihan suosiolla muille, se ei meiltä onnistu.
Näissä tunnelmissa koetaan edetä, mutta projektiaikataulu on väljä.
Kunhan kone saadaan nyt talliin niin jatketaan siitä eteenpäin.
Projekti: Vetopeto 3DL
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.