Leyland 702 SQMS -81
Valvoja: automies560
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Ajattelin alotella tämmöstä projekti aihetta tänne internetin syövereihin muiden harrastajien iloksi.
Eli kaikki siis lähti käyntiin viime syksynä kun meikäläisellä alkoi Mopo- Ja Traktorikortti ikä lähestymään ja alettiin Faijan (nimimerkki 'Juuso' täällä foorumeilla) kanssa
etsimään Nettikoneen listoilta sopivaa "maantiekiitäjää", jolla kehtaisi kierrellä traktori tapahtumissa ja kylillä, lumitöiden yms. hoitamisen lisäksi. Muutamia valmetteja tuli kateltua kunnes lokakuun alussa bongasin nettikoneesta keltaisen leylandin joka oli siistin näköinen, kohtuu hintainen ja vieläpä oman kylän alueella! Ainoa ISO miinus oli kiinnileikannut kone...
Niinhän siinä sitten kävi että pikaisen soiton ja omistajan luona vierailun jälkeen kaupat oli sovittu ja kone päätettiin kotiuttaa vielä samana iltana, eli suht nopeaa toimintaa sillä leyland ei kerennyt roikkumaan nettikoneessa myytävänä kun noin tunnin ajan.
Kone remppa uskottiin suoraan Suomen Käyttökoneen ammattimiehille, joka osottautui hyväksi päätökseksi sillä alkuperäisestä koneesta ei saatu enää kalua vaan se päätettiin vaihtaa timmissä kunnossa olevaan alkuperäistä vastaavaan 4/98 koneeseen jonka ainoana erona ensiasennus koneeseen oli CAVn jakajapumpun vaihtuminen Simms Minimeciin.
Samalla vaihdettiin toisen takapyörän stefa ja kytkinlevy. Leusku sai myös uudet venäläiset Voltyren takarenkaat alleen.
Kone saatiin kotiutettua lopullisesti alkuvuodesta 2011, jonka jälkeen on vaihdettu olkatappien painelaakerit, herkistelty jarruja, siistitty sisustaa, laitettu sähköjä ja tehty PALJON muuta. Elikkäs Leukku prokkis on hyvässä vauhdissa, Vielä täytyy tosin verhoilla hytti uudestaan, hankkia uusi maski ja tehdä paljon muuta.
Sitten vielä pari kysymystä ja kuvatuksia:
Vaihteisto/peräöljyn määrän tarkistus, onko jtn tikkua, vai miten saa selville että öljyä on varmasti tarpeeksi?
Nostolaite jumittaa aina välillä yläasentoon eikä laske ennun kuin pari kertaa "ryntäyttää" eli nostaa kierroksia samalla kun laskee nostolaitetta. Mistä mahtaa johtua?
Ennen projektin alkua
http://kuvablogi.com/nayta/3010856/
http://kuvablogi.com/nayta/3010857/
http://kuvablogi.com/nayta/3010858/
http://kuvablogi.com/nayta/3010859/
Leukku Atomeissa
http://kuvablogi.com/nayta/3010875/
Tilanne tällä hetkellä
http://kuvablogi.com/nayta/3010901/
http://kuvablogi.com/nayta/3010902/
Eli kaikki siis lähti käyntiin viime syksynä kun meikäläisellä alkoi Mopo- Ja Traktorikortti ikä lähestymään ja alettiin Faijan (nimimerkki 'Juuso' täällä foorumeilla) kanssa
etsimään Nettikoneen listoilta sopivaa "maantiekiitäjää", jolla kehtaisi kierrellä traktori tapahtumissa ja kylillä, lumitöiden yms. hoitamisen lisäksi. Muutamia valmetteja tuli kateltua kunnes lokakuun alussa bongasin nettikoneesta keltaisen leylandin joka oli siistin näköinen, kohtuu hintainen ja vieläpä oman kylän alueella! Ainoa ISO miinus oli kiinnileikannut kone...
Niinhän siinä sitten kävi että pikaisen soiton ja omistajan luona vierailun jälkeen kaupat oli sovittu ja kone päätettiin kotiuttaa vielä samana iltana, eli suht nopeaa toimintaa sillä leyland ei kerennyt roikkumaan nettikoneessa myytävänä kun noin tunnin ajan.
Kone remppa uskottiin suoraan Suomen Käyttökoneen ammattimiehille, joka osottautui hyväksi päätökseksi sillä alkuperäisestä koneesta ei saatu enää kalua vaan se päätettiin vaihtaa timmissä kunnossa olevaan alkuperäistä vastaavaan 4/98 koneeseen jonka ainoana erona ensiasennus koneeseen oli CAVn jakajapumpun vaihtuminen Simms Minimeciin.
Samalla vaihdettiin toisen takapyörän stefa ja kytkinlevy. Leusku sai myös uudet venäläiset Voltyren takarenkaat alleen.
Kone saatiin kotiutettua lopullisesti alkuvuodesta 2011, jonka jälkeen on vaihdettu olkatappien painelaakerit, herkistelty jarruja, siistitty sisustaa, laitettu sähköjä ja tehty PALJON muuta. Elikkäs Leukku prokkis on hyvässä vauhdissa, Vielä täytyy tosin verhoilla hytti uudestaan, hankkia uusi maski ja tehdä paljon muuta.
Sitten vielä pari kysymystä ja kuvatuksia:
Vaihteisto/peräöljyn määrän tarkistus, onko jtn tikkua, vai miten saa selville että öljyä on varmasti tarpeeksi?
Nostolaite jumittaa aina välillä yläasentoon eikä laske ennun kuin pari kertaa "ryntäyttää" eli nostaa kierroksia samalla kun laskee nostolaitetta. Mistä mahtaa johtua?
Ennen projektin alkua
http://kuvablogi.com/nayta/3010856/
http://kuvablogi.com/nayta/3010857/
http://kuvablogi.com/nayta/3010858/
http://kuvablogi.com/nayta/3010859/
Leukku Atomeissa
http://kuvablogi.com/nayta/3010875/
Tilanne tällä hetkellä
http://kuvablogi.com/nayta/3010901/
http://kuvablogi.com/nayta/3010902/
Viimeksi muokannut Lahtinen, 23 Huhti 2011, 09:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Tervetuloa mukaan, hieno nähdä taas nuorempi harrastaja joka ei remonttia pelkää
Komean keltaisen Leukun olet hankkinut
Öljytikkua tuossa ei ole vaan siinä perärepun vasemmalla puolella voimanottovivun yläpuolella on 9/16 kannalla oleva
pultti joka toimii öljyn korkeuden tarkistusreikänä
Nostolaitteen laskun voi jumittaa lukitustappi joka on siinä nostolaitekannen päällä, pyöreä peltinen kuppi
josta nostamalla ja pyöräyttämällä saa lukituksen päälle tai pois
Komean keltaisen Leukun olet hankkinut
Öljytikkua tuossa ei ole vaan siinä perärepun vasemmalla puolella voimanottovivun yläpuolella on 9/16 kannalla oleva
pultti joka toimii öljyn korkeuden tarkistusreikänä
Nostolaitteen laskun voi jumittaa lukitustappi joka on siinä nostolaitekannen päällä, pyöreä peltinen kuppi
josta nostamalla ja pyöräyttämällä saa lukituksen päälle tai pois
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tervetuloa foorumille, ja erittäin suuret kiitokset näin lukijana tahdon antaa tästä kertomuksesta jo nyt.
On mukavaa luettavaa nämä!
Komean leylandin olet löytänyt, ja moottorivaihdoksessa on vain positiivisia puolia, juuri tuo ruiskutuspumppu on niistä yksi.
Oijoi, heti iskin silmäni myös alkuperäisiin etupainoihin, pidä noista huoli, äläkä vain anna pois
Öljyntarkastus on perärepusta vasemmalta puolen. Siellä on n. 11 millisellä tai 13 millisellä avattava pieni proppu josta öljyn tullessa on määrä riittävä. Se on tuossa painesuodattimen banjoliittimen alapuolella.
Tuo nostolaitteen oire voisi johtua esim. vetokoukun nostotangoista tai muusta ulkopuolisesta ongelmasta helpoiten ajatellen. Auttaako kuorma tähän ongelmaan? Onko nostolaitteen työhuollon lukitustappi vielä ehjä ja oikeassa asennossaan? Jos nämä on kunnossa niin sitten ongelmaa kannattaa katsoa myös nostolaitteen sisältä, mutta nuo kun tarkastaa ensin ja sitten jatketaan.
On mukavaa luettavaa nämä!
Komean leylandin olet löytänyt, ja moottorivaihdoksessa on vain positiivisia puolia, juuri tuo ruiskutuspumppu on niistä yksi.
Oijoi, heti iskin silmäni myös alkuperäisiin etupainoihin, pidä noista huoli, äläkä vain anna pois
Öljyntarkastus on perärepusta vasemmalta puolen. Siellä on n. 11 millisellä tai 13 millisellä avattava pieni proppu josta öljyn tullessa on määrä riittävä. Se on tuossa painesuodattimen banjoliittimen alapuolella.
Tuo nostolaitteen oire voisi johtua esim. vetokoukun nostotangoista tai muusta ulkopuolisesta ongelmasta helpoiten ajatellen. Auttaako kuorma tähän ongelmaan? Onko nostolaitteen työhuollon lukitustappi vielä ehjä ja oikeassa asennossaan? Jos nämä on kunnossa niin sitten ongelmaa kannattaa katsoa myös nostolaitteen sisältä, mutta nuo kun tarkastaa ensin ja sitten jatketaan.
- Liitteet
-
- Öljyntarkastus proppu. Kuva lainattu: BLMC ltd 1979 Leyland 272 Owner Manual
- öljytarkastus.jpg (11.21 KiB) Katsottu 14865 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
näpsäkän oloinen kone onkos nuo voltyret 16,9 kokoa?
öljytulppa tuon 9/16 eli vähän yli 14mm alkujaan
öljytulppa tuon 9/16 eli vähän yli 14mm alkujaan
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Kiitos kaikille kommenteista, nostolaite tuli korjattua, vika oli työhuollon lukitustapissa niinkuin 'ammattilaiset' arvelivatkin.
Vielä täytyy varmaan uusia nuo vetokoukun nostotangot kun ovat sen verta vääntyilleet että nostolaite ei meinaa laskea oikein kunnolla ihan ala-asentoon asti.
Vielä täytyy varmaan uusia nuo vetokoukun nostotangot kun ovat sen verta vääntyilleet että nostolaite ei meinaa laskea oikein kunnolla ihan ala-asentoon asti.
Takarenkaat ovat ensiasennus kokoa eli 16,9-34Warpu kirjoitti:näpsäkän oloinen kone onkos nuo voltyret 16,9 kokoa?
öljytulppa tuon 9/16 eli vähän yli 14mm alkujaan
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
No niin, projekti edennyt hieman tuli tsekattua tuo vaihteistoöljyn määrä, sitä oli tarpeeksi.
Myös kattoluukun lukitus mekanismi tuli purettua ja herkisteltyä nyt katto pysyy kiinni ajon aikana eikä rämise
ja kolise kokoajan, täytyy vielä nuo kaasujouset uusia.
Tuli myös hankittua jo seuraava ikuisuusprojekti valmiiksi jonka laittaminen alkaa tuon leukun valmistuttua,
Projekti on englantilainen ja vuosimallia -55, jatkoa seuraa.
Myös kattoluukun lukitus mekanismi tuli purettua ja herkisteltyä nyt katto pysyy kiinni ajon aikana eikä rämise
ja kolise kokoajan, täytyy vielä nuo kaasujouset uusia.
Tuli myös hankittua jo seuraava ikuisuusprojekti valmiiksi jonka laittaminen alkaa tuon leukun valmistuttua,
Projekti on englantilainen ja vuosimallia -55, jatkoa seuraa.
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Noniin, tänään taas viety projektia hieman eteenpäin, vetokoukun nostotangot tuli uusittua,
kattoluukun kuoleentuneet kaasujouset vaihdettu ja uusi äänenvaimentaja vaihdettu paikalleen.
Oli tossa muutaman viikon ajan 2,5 tuumanen suora rosteripönttökin kiinni, mutta eihän semmosta metakkaa kestä kukaan
Seuraavaks pitäis alotella ohjaamon verhoilua ja viimeistellä sähköjä.
Jottain tän suuntaista verhoiluu meinannu
http://i732.photobucket.com/albums/ww32 ... 2k9021.jpg
Hieman kuvatuksia tän hetkisestä tilasta
http://kuvablogi.com/nayta/3108387/
kattoluukun kuoleentuneet kaasujouset vaihdettu ja uusi äänenvaimentaja vaihdettu paikalleen.
Oli tossa muutaman viikon ajan 2,5 tuumanen suora rosteripönttökin kiinni, mutta eihän semmosta metakkaa kestä kukaan
Seuraavaks pitäis alotella ohjaamon verhoilua ja viimeistellä sähköjä.
Jottain tän suuntaista verhoiluu meinannu
http://i732.photobucket.com/albums/ww32 ... 2k9021.jpg
Hieman kuvatuksia tän hetkisestä tilasta
http://kuvablogi.com/nayta/3108387/
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kyllä on kone päässyt hyvälle omistajalle
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Taas päästy eteenpäin ja otettu hieman takapakkia...
Hytin verhoilu on valmis (kuvia tulossa) ja uusi maski on tilattu marjakankaalta.
Pakkia tuli otettu taas reilusti eilen kun öljypumpun hammasrattaan akseli katkesi kesken ajon (öljyn seassa ollut jotain?)
Vanhasta koneesta saa onneksi siirrettyä tuon paketin tähän uudempaan.
Enää ei täytyis kuin saada siirtopumpun vuodot korjattua tai vaihtaa koko pumppu ja vaihdattaa nostolaitteen nostosylinterin vuotavat stefat . projektia riittää, vielä kun aikaa olis...
Hytin verhoilu on valmis (kuvia tulossa) ja uusi maski on tilattu marjakankaalta.
Pakkia tuli otettu taas reilusti eilen kun öljypumpun hammasrattaan akseli katkesi kesken ajon (öljyn seassa ollut jotain?)
Vanhasta koneesta saa onneksi siirrettyä tuon paketin tähän uudempaan.
Enää ei täytyis kuin saada siirtopumpun vuodot korjattua tai vaihtaa koko pumppu ja vaihdattaa nostolaitteen nostosylinterin vuotavat stefat . projektia riittää, vielä kun aikaa olis...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Aikaahan sulla vielä on vaik kuinka paljon...
Jätät vaan ne tyttelit rauhaan ja keskityt rakvaattoriin....
Jätät vaan ne tyttelit rauhaan ja keskityt rakvaattoriin....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Otin jusapen neuvosta vaarin ja lohkaisin aikaa tällekkin harrastukselle, sillä tuloksella että Leylandi on taas käynti kunnossa.
Yllättävän helpolla pääsi tuostakin remontista ja sai vielä samalla rytäkällä öljytkin vaihdettua.
Vielä jäi hieman kaivelemaan tuon hajoamisen syy, öljyn seassa on täytyny olla jotain joka esti pyörimisen,
ei tuo akseli voi muuten yksinkertaisesti katketa hammaspyöränsä kohdalta, eihän?
Melkein kuukausi vielä aikaa siistiä tuota notta kehtais tuoda Rautaan & Petrooliin näytille
Yllättävän helpolla pääsi tuostakin remontista ja sai vielä samalla rytäkällä öljytkin vaihdettua.
Vielä jäi hieman kaivelemaan tuon hajoamisen syy, öljyn seassa on täytyny olla jotain joka esti pyörimisen,
ei tuo akseli voi muuten yksinkertaisesti katketa hammaspyöränsä kohdalta, eihän?
Melkein kuukausi vielä aikaa siistiä tuota notta kehtais tuoda Rautaan & Petrooliin näytille
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Jaahas, hienoaLahtinen kirjoitti: Melkein kuukausi vielä aikaa siistiä tuota notta kehtais tuoda Rautaan & Petrooliin näytille
Koitetaan saada keltainen Leukku tuohon kerhoteltan kupeeseen näytille
Minäkin yritän saada tuon kasin sinne
Mukana kuin peräpukama!
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Kuulostaa hyvältä, mielellään parkkeeraan tuon kerhoteltan eteen pällisteltäväksi...jamppi kirjoitti:Koitetaan saada keltainen Leukku tuohon kerhoteltan kupeeseen näytilleLahtinen kirjoitti: Melkein kuukausi vielä aikaa siistiä tuota notta kehtais tuoda Rautaan & Petrooliin näytille
Selvitin muuten vähän aikaa sitten traktorin omistajahistorian joka näytti tältä:
Eli olen todennäköisesti 6. omistaja08.10.2010- Nykyinen Omistaja
05.04.2008-08.10.2010 - Yksityinen (Nimi tiedossa)
04.01.2008-05.04.2008 - Yksityinen
04.12.2007-04.01.2008 - Yksityinen
04.10.1996-04.12.2007 - Draksvik Rid & Tennis Center AB Draksvik Gård
23.09.1986-04.10.1996 Langansböle Gård
- Lahtinen
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 11:37
- Konekalustoani: Ford Anglia 100E -55 & -58, 1989 MB W124 300 Coupe
- Paikkakunta: Loppi
Taas joutuu tyhmä kysymään neuvoa asiantuntevilta, eli nyt on vähän aikaa leukkua vaivannut seuraavanlainen oire:
Perä/vaihteisto rohisee erittäin ikävästi moottorijarrutuksessa, kun kytkimen painaa pohjaan tai lyö vaihteen vapaalle rohina loppuu.
Oireilee erityisesti isolla nopeusalueella ajettaessa, ääntää yhtälailla kylmänä ja kuumana.
Onko kenelläkään ollut samaa vaivaa tai osaako ketään vinkata että mikä on hajoamassa?
Perä/vaihteisto rohisee erittäin ikävästi moottorijarrutuksessa, kun kytkimen painaa pohjaan tai lyö vaihteen vapaalle rohina loppuu.
Oireilee erityisesti isolla nopeusalueella ajettaessa, ääntää yhtälailla kylmänä ja kuumana.
Onko kenelläkään ollut samaa vaivaa tai osaako ketään vinkata että mikä on hajoamassa?
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ei oo omalle kohalle sattunu synchro-laatikossa moista oiretta mutta
kattoisin ensimmäiseksi vaihteiston keskilaakerin mutterin kireyden ja laakerien ehjyyden
elikkä vaihteiston kansi auki niin pääsee tarkistaan.
hirveesti en ajelisi ennenkuin on tarkistettu
kattoisin ensimmäiseksi vaihteiston keskilaakerin mutterin kireyden ja laakerien ehjyyden
elikkä vaihteiston kansi auki niin pääsee tarkistaan.
hirveesti en ajelisi ennenkuin on tarkistettu
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um