Nonnii taas on nuhvi talossa!

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

20 Helmi 2011, 11:07

Nuhvis uudet öljyt ja suodatin..tunnin verran käynnis eikä ainakaan viel merkkejä vedestä,Mutta ongelmia näköjään riittää.. :( NOSTOLAITE takkuilee.. eli ilman painoa liikkuu niinkuin pikkupoika mut kun tällanen 120kg ukko seisoo nostovarsilla niin tihkasee.. välillä nostaa kun nostovarret on pikkasen ylempänä mut alhaalla olles ei tahdo jaksaa :?: mistähän tarttis alkaa vikaa etsimään??
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

20 Helmi 2011, 11:17

Hydrauliikkapumpun imusiivilä varmaankin tukossa/jäässä, siellä alhaalla perärepussa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

26 Helmi 2011, 12:31

Peräroppu avattu ja aivan sellasta vaaleahkoa mönjää valuu pikkuhiljaa pihalle.. :shock: taitaa olla vettä tuollakin seassa.. mahtaakohan tuon öljyn vaíhto auttaa nostolaite ongelmaan? sihti ei ollut tukossa..pikkasen metalli karvoja mangneetissa. eikös tuonne mene yli 50l ölppää?? aattelin farmoil 10/30 lurauttaa?? Ja kaiken kukkuraks näyttää tiputtavan ölppää äkin olluetupäästä..taitaa olla kampiakselin stefa? luulisin ainaki..ku tuota vettäki ollu konees.. Millanen rojekti tuo stefan vaihto olis? Komiasti kyl lähtee käyntiin kones :D että jotain hyvääkin..
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Helmi 2011, 13:38

Saattaa olla että ei auta öljyn vaihto, mutta kuumenna perä puhaltimella tai vastaavalla ja koita sitten tuliko tehoa
Ihme on jos täysin ehjä pumppu siellä perässä olisi mutta ota auki ja pura pumppu, aina sille jotain voi tehä
Stefan vaihto ei ole kumma homma, haulla löytyy varmasti muutama ohje

Ihan normaali kulumisia sulla koneessa tuntuu olevan, harmi vainb että teettää hieman puuhaa niiden kanssa
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Helmi 2011, 15:04

Näkyy olevan nämä kymppimallin pumput järkiään huonommassa hapessa ja vähän työläämpiäkin korjata mitä nuo vanhemmat yksöispumput, välilevyt ja puslathan saa tehtyä uudet, nämä yleensä kuluneet, tiivisteet poikki, saa uusittua, mutta jos on puslat kuluneet sen verran että on kuluttanut hammasrataspesän väljäksi, niin onko muuta vaihtoehtoa kuin uusi runko taikka isompikehäiset hammasrattaat ?
Tätähän kyselin viimekesänä mutta en saanut vastauksia, nyt olen suunitellut, josko tettäis isompikehäiset hammaspyörat ja koneistas runkoon isommat pesät.

Eräs nuhvisti oli tehnyt tekohengitystä, elikkä yhdisti molempien pumppujen putket keskenään pääjärjestelmän puolelle, jäi tietenkin syvyydensäätöjärjestelmä pois käytöstä, mutta sanoi että kyvin nostolaite pelittää.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

26 Helmi 2011, 19:07

Mistäs nuo öljyt lorotellaan hydrauliikkaan? Oisko tuossa vaihekepin takapuolel oleva roppu?? Hmm ja mikäs on tuo jutska siin penkin peräs tarvii jonku ihme avaimen???Tuo nopeudensäädin ilmeisesti se toinen kruuvi??(jousi välissä) :oops: hyd.pumppua pitää lähteä etsimään jos ei ala pelittää ölpän vaiholla.?
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

26 Helmi 2011, 19:15

Öljyt voi täyttää juuri siitä propusta joka on vaihdekepin takana. Tarkoitat vamaankin sitä laskunopeuden säätöruuvia, siinä on jousi.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Helmi 2011, 19:30

martoinen kirjoitti:Mistäs nuo öljyt lorotellaan hydrauliikkaan? Oisko tuossa vaihekepin takapuolel oleva roppu?? Hmm ja mikäs on tuo jutska siin penkin peräs tarvii jonku ihme avaimen???Tuo nopeudensäädin ilmeisesti se toinen kruuvi??(jousi välissä) :oops: hyd.pumppua pitää lähteä etsimään jos ei ala pelittää ölpän vaiholla.?
Tarkitatko mahdollisesti tuota nostovarsien yläasentoon lukitsevaa kuppia :?: http://kuvablogi.com/nayta/1910472/" onclick="window.open(this.href);return false; tämä kuva on leukun repunkannesta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

26 Helmi 2011, 19:35

automies560 kirjoitti:Öljyt voi täyttää juuri siitä propusta joka on vaihdekepin takana. Tarkoitat vamaankin sitä laskunopeuden säätöruuvia, siinä on jousi.
Juu sitä viereistä ruuvia ihmettelen mikä mahtaa olla?? Menikös tuonne 10/60 perään 56l öljyä? ihan niinkuin olisin jostai lukenu :roll: Ja missäs se h-pumppu sijaitsee? tuol perässä? Mitäs tuon perän kannen alla on? just sen mis se laskun säätö ruuvi :?:
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

26 Helmi 2011, 19:38

kari t kirjoitti:
martoinen kirjoitti:Mistäs nuo öljyt lorotellaan hydrauliikkaan? Oisko tuossa vaihekepin takapuolel oleva roppu?? Hmm ja mikäs on tuo jutska siin penkin peräs tarvii jonku ihme avaimen???Tuo nopeudensäädin ilmeisesti se toinen kruuvi??(jousi välissä) :oops: hyd.pumppua pitää lähteä etsimään jos ei ala pelittää ölpän vaiholla.?
Tarkitatko mahdollisesti tuota nostovarsien yläasentoon lukitsevaa kuppia :?: http://kuvablogi.com/nayta/1910472/" onclick="window.open(this.href);return false; tämä kuva on leukun repunkannesta.
Joo tuollases kannes olevaa ruuvia.. sellasen korokkeen päällä. eli tuo ei ole se laskunopeuden säädin. Otin ruuvin auki ja siel näky jousi ja mäntä päässä??? tiiä sit mikä lie??
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Helmi 2011, 10:08

Jatkeetaanpa kymppimallin repunkannen namiskoitten ja nostolaitteen laskunopeuden selvittelyä näin kuvan kera :wink:
http://kuvablogi.com/nayta/2950911/" onclick="window.open(this.href);return false;. Elikkä tuolla kupilla lukitaan nostolaitteet yläasentoon, jousella varustettu pyöreäpäinen namiska on pääjärjestelmän säätöruuvi, tällä säädetään nostvarsien nostonopeutta ? Nostovarsien/ työkoneen laskunopeutta säädetään syvyydensäätövivusta, joka näkyy toisesta kuvasta, kaarella oleva vipu.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Helmi 2011, 10:48

martoinen kirjoitti:
automies560 kirjoitti:Öljyt voi täyttää juuri siitä propusta joka on vaihdekepin takana. Tarkoitat vamaankin sitä laskunopeuden säätöruuvia, siinä on jousi.
Juu sitä viereistä ruuvia ihmettelen mikä mahtaa olla?? Menikös tuonne 10/60 perään 56l öljyä? ihan niinkuin olisin jostai lukenu :roll: Ja missäs se h-pumppu sijaitsee? tuol perässä? Mitäs tuon perän kannen alla on? just sen mis se laskun säätö ruuvi :?:
10/60:sen peräöljyn litramäärä 54,5 l,
Hydraulipumppu siaitsee takaa katsottuna, ulosottoakselin alapuolella.
Repun kannen alta löytyy vasemmalla nostosylinteri / mäntä, oikealla nostolaitteen hallintaventtiiliyksikkö.
Viimeksi muokannut kari t, 27 Helmi 2011, 19:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

27 Helmi 2011, 14:00

kari t kirjoitti:
martoinen kirjoitti:
automies560 kirjoitti:Öljyt voi täyttää juuri siitä propusta joka on vaihdekepin takana. Tarkoitat vamaankin sitä laskunopeuden säätöruuvia, siinä on jousi.
Juu sitä viereistä ruuvia ihmettelen mikä mahtaa olla?? Menikös tuonne 10/60 perään 56l öljyä? ihan niinkuin olisin jostai lukenu :roll: Ja missäs se h-pumppu sijaitsee? tuol perässä? Mitäs tuon perän kannen alla on? just sen mis se laskun säätö ruuvi :?:
10/60:sen peräöljyn litramäärä 54,5 l,
Hydraulipumppu siaitsee takaa katsottuna, ulosottoakselin alapuolella, vasemmalla.
Repun kannen alta löytyy vasemmalla nostosylinteri / mäntä, oikealla nostolaitteen hallintaventtiiliyksikkö.
Hmm eli tuo peräpää pitäis purkaa et pumppua pääsis tutkimaan? Onkos näistä menny jotai jousia poikki mitkä vaikuttais nostolaiteeseen? joku tiesi tällaista sanoa.. kuulemma tuola perässä missä nostolaitteet kiinni yläpäästä.. siinä kannen alla.. Löytyisköhän keltään räjäytyskuvia tuolta hydrauliikka puolelta ?? :roll:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

27 Helmi 2011, 20:11

Hmm eli tuo peräpää pitäis purkaa et pumppua pääsis tutkimaan? Onkos näistä menny jotai jousia poikki mitkä vaikuttais nostolaiteeseen? joku tiesi tällaista sanoa.. kuulemma tuola perässä missä nostolaitteet kiinni yläpäästä.. siinä kannen alla.. Löytyisköhän keltään räjäytyskuvia tuolta hydrauliikka puolelta ?? :roll:
Peräreppu pitää irroittaa että pääsee hydraulipumppuun käsiksi, tuohon nostolaitteen hallintaventtiiliiyksikköön pääsee käsiksi pelkästään kannen irroituksella, mutta sitten on suuri vaara että osat tippuu perään.
Jousiahan löytyy kolme kappaletta tuosta hallintaventtiiliyksiköstä, ylipaineventtilissä kaksi ja yksi tuosta hallintaventtiiliyksikön ja nostolaitteen mäntä/ sylinteri yksikön välistä.
Räjäytyskuviako :?: vastatkoon joku toinen :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

02 Maalis 2011, 18:49

Eipä tullu potkua nostolaitteeseen öljyn vaihdolla :( eli pitää alkaa purkamaan ja tutkimaan.. nyt otettais kiitollisena vastaan tietoa miten ja mistä tuota vikaa lähtis korjaamaan/paikallistamaan :roll: Jakari pysyy kädes mutta ei ole minkäänlaista kokemusta tuollaisesta korjuusta ..
Vastaa Viestiin