Nonnii taas on nuhvi talossa!
Valvoja: automies560
Vahingossa jäi käteen tuollanen 10/60 ja nyt sitten intoa täynnä saada tuosta savut pihalle mut takkuillen alkas..startti ensimmäisenä lääkäriin ja sitten uus yritys... Onkos näihin kuinka osia saatavilla??
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kysele vain mitä tarvitset, ohjataan sinne mistä kysyä hinnat. Yleensä ottaen näihin on osia saanut kiitettävän hyvin, mutta jotkin osat, varsinkin piste-sellaiset voi joskus odotuttaa hieman pidempään. Vesipumput, yms. "päivän polttavat" kulutusosat tulee ja löytyy suomesta hyllystä, useammalta eri toimittajaltakin niitä saa. Yleisosiossa on myös tietolähteet esillä (harmi vain näitä ei tunnu kukaan lukevan ): http://www.nuhvi.net/index.php?option=c ... &Itemid=85
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuffista otettu savut ja komiasti käydä rötköttää,mutta öljytikkuun tutustuttua totesin et aika harmaata on et taitaa vettä olla seassa.. Ja nyt pitääkin tiedustella mahtaako 10/60:ssä olla kuinka kansi/pahvi vikaa??? Vai voiko johtua viel muusta viasta?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Onko kone seissyt kauankin? Eli ts. onko neste öljynsekaan voinut mennä ihan sateen tai seisonnan takia?
Jos sieltä on nesteet alakertaan karanneet niin:
kansivika - harvinaisempi
Kansipaffivika - ei kovin yleinen jos ei keitetty
Putken halkeaminen - silloin tällöin esiintyvä
Putken syöpyminen - esiintymistä on
Putken alapääntiivisteet - jokaisen märkäputkikoneen ongelma historiansa jossain vaiheessa
Jos sieltä on nesteet alakertaan karanneet niin:
kansivika - harvinaisempi
Kansipaffivika - ei kovin yleinen jos ei keitetty
Putken halkeaminen - silloin tällöin esiintyvä
Putken syöpyminen - esiintymistä on
Putken alapääntiivisteet - jokaisen märkäputkikoneen ongelma historiansa jossain vaiheessa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Pitää huomenissa hakea öljyt koneeseen ja katsoa sekaako vielä..Minkäs sorttista öljyä ootta nuffeis käytelly?Ja jos viel sotkee niin pitänee kansi ottaa auki ja kattoo mitä on syöny..
Nuffieldmaster kirjoitti:Onko kone seissyt kauankin? Eli ts. onko neste öljynsekaan voinut mennä ihan sateen tai seisonnan takia?
Jos sieltä on nesteet alakertaan karanneet niin:
kansivika - harvinaisempi
Kansipaffivika - ei kovin yleinen jos ei keitetty
Putken halkeaminen - silloin tällöin esiintyvä
Putken syöpyminen - esiintymistä on
Putken alapääntiivisteet - jokaisen märkäputkikoneen ongelma historiansa jossain vaiheessa
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Itellä ollut Valtran Engine 10W-30 tai mobil delvac 10W-30, joskus Teboil Power Plus 10W-30.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Ei, ei perään/hydr. moottoriöljyä!
80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.
Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).
Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).
80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.
Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).
Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
[
Ahaa kävi tuo naapuri tuos viisastelemassa että kävis sama öljy peräänkin Tuli sit laitettua tuonne valmet 502:sen perään ja hydrauliikkaankin tuota farmoil 10/30 saa nyt sit ilmeisesti tiputtaa pois....
quote="Nuffieldmaster"]Ei, ei perään/hydr. moottoriöljyä!
80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.
Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).
Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).[/quote]
Ahaa kävi tuo naapuri tuos viisastelemassa että kävis sama öljy peräänkin Tuli sit laitettua tuonne valmet 502:sen perään ja hydrauliikkaankin tuota farmoil 10/30 saa nyt sit ilmeisesti tiputtaa pois....
quote="Nuffieldmaster"]Ei, ei perään/hydr. moottoriöljyä!
80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.
Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).
Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).[/quote]
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Minäkin suositteln ihan peräöljyjä, pirun jäykkää talvella mutta aika harvoinhan noilla
tehdään töitä paukkupakkasilla
tehdään töitä paukkupakkasilla
Mukana kuin peräpukama!
Eikö Farmoli 10W30 ole yleisöljyä??
Silloin se kyllä käy sinne perään ja hydrauliikkaan.
Silloin se kyllä käy sinne perään ja hydrauliikkaan.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Naapurisi oli kyllä ihan oikeassa. Harrastuskäytössä oleviin noin 50 vuotta vanhoihin traktoreihin on turha laittaa ammattikäyttöön tarkoitettuja öljyjä, tietenki jos on rahaa ja haluat laittaa kaikki viimeisen päälle. Ota kone auki jos moottoriöljyn seassa on vettä, todennäköisesti putkien tiivisteet valskaa, seisonut pitkään?, samalla näet / voit tarkistaa muut mahdolliset venttiilikoneiston, kannen ja kampiakselin / öljypumpun remonttia edellyttävät pikku viat. Helppo remontti ja onnistuu kotikonstein jos ja kun jakaoavain pysyy kädessä.
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Raataja kirjoitti:Naapurisi oli kyllä ihan oikeassa. Harrastuskäytössä oleviin noin 50 vuotta vanhoihin traktoreihin on turha laittaa ammattikäyttöön tarkoitettuja öljyjä, tietenki jos on rahaa ja haluat laittaa kaikki viimeisen päälle. Ota kone auki jos moottoriöljyn seassa on vettä, todennäköisesti putkien tiivisteet valskaa, seisonut pitkään?, samalla näet / voit tarkistaa muut mahdolliset venttiilikoneiston, kannen ja kampiakselin / öljypumpun remonttia edellyttävät pikku viat. Helppo remontti ja onnistuu kotikonstein jos ja kun jakaoavain pysyy kädessä.
Tuohan se paras tapa olisi mutta helposti on tonnin lovi kukkarossa ja muu kone kuitenkin on mitä on
JOS, paino sanalle jos, kone olis minun niin moottoriöljyt vaihtoon sekä tietysti suodatin, sen jälkeen
käyttelyä ja puuhastelua jolloin näkee kuinka nopeasti nesteet menee öljyn sekaan
Jos sekoittuminen on pientä niin koittasin vielä lisäksi paikkausaineella
Nämä temppuilut on vain minun omia ajatuksia näitten vehkeitten käyttöä ajatellen ja ammattilaiset tyrmääkin nämä heti
Mutta joka hommalle yleensä on vaihtoehto ja harkintansa mukaan niitä käytetään
Mukana kuin peräpukama!
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Mulla aikoinaan ulkona seisoneesta Fiat 640 DT3:sta sai laskea lorotella n.1/2 litraa vettä öljypohjasta talven ulkonaseisomisen jälkeen vaikka pakoputkenpäässä oli tukko (tenttupullonpohja teipattuna). Öljynvaihdon jälkeen ei minkään näköistä harmaantumisen merkkiä tikussa. Eiköhän kannattaisi aloittaa ölperien vaihdolla ja seurata miltä jatkossa näyttää niin kuin jamppi tuossa jo ehdottikin.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla on käytössä Teboilin Monitra Plus 10-30, käytän tätä nuhveissani valmistajan suositusten mukaan moottoriin, perään /hydraulikkaan.martoinen kirjoitti:Eli tuo 10/30 ok.. ja ilmeisesti perään/hydrauliikkaan samaa??Nuffieldmaster kirjoitti:Itellä ollut Valtran Engine 10W-30 tai mobil delvac 10W-30, joskus Teboil Power Plus 10W-30.
Valmistajan suositus: Traktoreitten ja maatalouskoneiden yleisöljy joka soveltuu moottori-, vaihteisto-, vetopyörästö- ja hydrauliikkaöljyksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !