Nonnii taas on nuhvi talossa!

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

12 Helmi 2011, 22:39

Vahingossa jäi käteen tuollanen 10/60 ja nyt sitten intoa täynnä saada tuosta savut pihalle mut takkuillen alkas..startti ensimmäisenä lääkäriin ja sitten uus yritys... :D Onkos näihin kuinka osia saatavilla??
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

12 Helmi 2011, 22:57

Kysele vain mitä tarvitset, ohjataan sinne mistä kysyä hinnat. Yleensä ottaen näihin on osia saanut kiitettävän hyvin, mutta jotkin osat, varsinkin piste-sellaiset voi joskus odotuttaa hieman pidempään. Vesipumput, yms. "päivän polttavat" kulutusosat tulee ja löytyy suomesta hyllystä, useammalta eri toimittajaltakin niitä saa. Yleisosiossa on myös tietolähteet esillä (harmi vain näitä ei tunnu kukaan lukevan :cry: ): http://www.nuhvi.net/index.php?option=c ... &Itemid=85
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

18 Helmi 2011, 20:55

Nuffista otettu savut ja komiasti käydä rötköttää,mutta öljytikkuun tutustuttua totesin et aika harmaata on et taitaa vettä olla seassa.. Ja nyt pitääkin tiedustella mahtaako 10/60:ssä olla kuinka kansi/pahvi vikaa??? Vai voiko johtua viel muusta viasta? :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Helmi 2011, 22:05

Onko kone seissyt kauankin? Eli ts. onko neste öljynsekaan voinut mennä ihan sateen tai seisonnan takia?

Jos sieltä on nesteet alakertaan karanneet niin:

kansivika - harvinaisempi
Kansipaffivika - ei kovin yleinen jos ei keitetty
Putken halkeaminen - silloin tällöin esiintyvä
Putken syöpyminen - esiintymistä on
Putken alapääntiivisteet - jokaisen märkäputkikoneen ongelma historiansa jossain vaiheessa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

18 Helmi 2011, 22:23

Pitää huomenissa hakea öljyt koneeseen ja katsoa sekaako vielä..Minkäs sorttista öljyä ootta nuffeis käytelly?Ja jos viel sotkee niin pitänee kansi ottaa auki ja kattoo mitä on syöny..
Nuffieldmaster kirjoitti:Onko kone seissyt kauankin? Eli ts. onko neste öljynsekaan voinut mennä ihan sateen tai seisonnan takia?

Jos sieltä on nesteet alakertaan karanneet niin:

kansivika - harvinaisempi
Kansipaffivika - ei kovin yleinen jos ei keitetty
Putken halkeaminen - silloin tällöin esiintyvä
Putken syöpyminen - esiintymistä on
Putken alapääntiivisteet - jokaisen märkäputkikoneen ongelma historiansa jossain vaiheessa
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Helmi 2011, 22:37

Itellä ollut Valtran Engine 10W-30 tai mobil delvac 10W-30, joskus Teboil Power Plus 10W-30.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

18 Helmi 2011, 22:50

Eli tuo 10/30 ok.. ja ilmeisesti perään/hydrauliikkaan samaa??
Nuffieldmaster kirjoitti:Itellä ollut Valtran Engine 10W-30 tai mobil delvac 10W-30, joskus Teboil Power Plus 10W-30.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Helmi 2011, 22:58

Ei, ei perään/hydr. moottoriöljyä!

80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.

Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).

Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
martoinen
Vitos -nuffisti
Viestit: 52
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 22:53
Paikkakunta: mustasaari

19 Helmi 2011, 07:15

[
Ahaa kävi tuo naapuri tuos viisastelemassa että kävis sama öljy peräänkin :shock: Tuli sit laitettua tuonne valmet 502:sen perään ja hydrauliikkaankin tuota farmoil 10/30 :evil: saa nyt sit ilmeisesti tiputtaa pois....
quote="Nuffieldmaster"]Ei, ei perään/hydr. moottoriöljyä!

80W-90 API-gl4 kuuluu tehtaan ohjeiden mukaan perään.

Toiset käyttävät talvi-aikaan ns. yleisöljyjä, huom. ei siis moottoriöljyä vaikka on 10W-30, vaan omaa öljyänsä, jonka luokitukset riittävät moottoriin, hydrauliikkaan ja vaihteistoon. Tosin on kesällä melko luirua.
460:ssä on itsellä 80W-90 ja 3DL:ssä valtran HT-60 (nyk. XT-60) lukkoperäöljy (on aivan yliluokiteltua nuffiin, mutta kun halwalla sai).

Näillä pakkasilla ei peräöljyjen vaihto kannata, vesi on jäässä (jos ei lämmintä tallia).[/quote]
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Helmi 2011, 07:50

Minäkin suositteln ihan peräöljyjä, pirun jäykkää talvella mutta aika harvoinhan noilla
tehdään töitä paukkupakkasilla
Mukana kuin peräpukama!
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

19 Helmi 2011, 10:25

Eikö Farmoli 10W30 ole yleisöljyä??

Silloin se kyllä käy sinne perään ja hydrauliikkaan.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

19 Helmi 2011, 12:14

Naapurisi oli kyllä ihan oikeassa. Harrastuskäytössä oleviin noin 50 vuotta vanhoihin traktoreihin on turha laittaa ammattikäyttöön tarkoitettuja öljyjä, tietenki jos on rahaa ja haluat laittaa kaikki viimeisen päälle. Ota kone auki jos moottoriöljyn seassa on vettä, todennäköisesti putkien tiivisteet valskaa, seisonut pitkään?, samalla näet / voit tarkistaa muut mahdolliset venttiilikoneiston, kannen ja kampiakselin / öljypumpun remonttia edellyttävät pikku viat. Helppo remontti ja onnistuu kotikonstein jos ja kun jakaoavain pysyy kädessä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Helmi 2011, 15:49

Raataja kirjoitti:Naapurisi oli kyllä ihan oikeassa. Harrastuskäytössä oleviin noin 50 vuotta vanhoihin traktoreihin on turha laittaa ammattikäyttöön tarkoitettuja öljyjä, tietenki jos on rahaa ja haluat laittaa kaikki viimeisen päälle. Ota kone auki jos moottoriöljyn seassa on vettä, todennäköisesti putkien tiivisteet valskaa, seisonut pitkään?, samalla näet / voit tarkistaa muut mahdolliset venttiilikoneiston, kannen ja kampiakselin / öljypumpun remonttia edellyttävät pikku viat. Helppo remontti ja onnistuu kotikonstein jos ja kun jakaoavain pysyy kädessä.

Tuohan se paras tapa olisi mutta helposti on tonnin lovi kukkarossa ja muu kone kuitenkin on mitä on
JOS, paino sanalle jos, kone olis minun niin moottoriöljyt vaihtoon sekä tietysti suodatin, sen jälkeen
käyttelyä ja puuhastelua jolloin näkee kuinka nopeasti nesteet menee öljyn sekaan
Jos sekoittuminen on pientä niin koittasin vielä lisäksi paikkausaineella
Nämä temppuilut on vain minun omia ajatuksia näitten vehkeitten käyttöä ajatellen ja ammattilaiset tyrmääkin nämä heti
Mutta joka hommalle yleensä on vaihtoehto ja harkintansa mukaan niitä käytetään
Mukana kuin peräpukama!
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

19 Helmi 2011, 16:58

Mulla aikoinaan ulkona seisoneesta Fiat 640 DT3:sta sai laskea lorotella n.1/2 litraa vettä öljypohjasta talven ulkonaseisomisen jälkeen vaikka pakoputkenpäässä oli tukko (tenttupullonpohja teipattuna). Öljynvaihdon jälkeen ei minkään näköistä harmaantumisen merkkiä tikussa. Eiköhän kannattaisi aloittaa ölperien vaihdolla ja seurata miltä jatkossa näyttää niin kuin jamppi tuossa jo ehdottikin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Helmi 2011, 17:46

martoinen kirjoitti:Eli tuo 10/30 ok.. ja ilmeisesti perään/hydrauliikkaan samaa??
Nuffieldmaster kirjoitti:Itellä ollut Valtran Engine 10W-30 tai mobil delvac 10W-30, joskus Teboil Power Plus 10W-30.
Minulla on käytössä Teboilin Monitra Plus 10-30, käytän tätä nuhveissani valmistajan suositusten mukaan moottoriin, perään /hydraulikkaan.

Valmistajan suositus: Traktoreitten ja maatalouskoneiden yleisöljy joka soveltuu moottori-, vaihteisto-, vetopyörästö- ja hydrauliikkaöljyksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin