Leyland 804 SQMS -81

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

26 Marras 2011, 17:22

-jukkis- kirjoitti:
Warpu kirjoitti:0,20-0,38mm lähinnä että ei oo tippunu päittäisliuskat stefanvaihdon yhteydessä.
niin ja jos ei vielä ole vaihdettu niin varotoimena kannattaa vetää voimanoton kytkin
auki stefan vaihdon ajaksi= jousikuorma painaa kampiakselia eteenpäin 8)
Jahas, mitäpä se vaikuttaa stefan vaihtoon tuo akselin pönkkääminen eteenpäin?
ei oo itelle sattunu mutta oon kuullu tapauksista jotta on ollu päittäislaakerivaurio
stefanvaihdon jälkeen tämä ei selity millään muulla kuin sillä että hihnapyörää takaisin
koluttaessa on hammaspyörät päässy kampiakselilla liikkumaan jolloin liuskat tippuu, siis kun
päittäisvälysliuskat ovat etummaisessa runkolaakeripukissa öljypumpun käyttöpyörän ja
kampiakselin välissä. kytkimen painaminen työntää päittäisvälyksen kampiakselin puolta vasten
jolloin hammaspyörien liikkuminen on epätodennäköistä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Marras 2011, 20:30

Niin mäkin olen kuullut, omaa kokemusta ei (onneksi) ole,
silloin vaatinee hiukan "jatkotoiminpiteitä" jos niin käy....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

05 Tammi 2012, 13:28

Remontin aloittamiseen ei ole nyt ollut oikein mahdollisuutta, kun näin talvisin käyn töissä ja kotona on ollut tärkeämpää tekemistä, uuden traktorimiehen kanssa. :)

Ajattelin tässä kumminkin kysyä mitä mieltä raati olisi semmoisesta parannuksesta, että vaihtaisin koneeseen joskus perärepun kuutosesta? Onko ne kiinnityksiltään vaihtokelpoiset, ainakin äkkiseltään mietin että ulosottohan on ainakin päällepäin samanlainen, samoin kuin nostolaitteen hydrauliliitännät. Repunhan saisin tuosta kaivurista. Tärkein syy muutokseen olisi kuutosen repun parempi työntövarren kiinnitys.
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

10 Tammi 2012, 21:17

Kerkänmatti kirjoitti:Ajattelin tässä kumminkin kysyä mitä mieltä raati olisi semmoisesta parannuksesta, että vaihtaisin koneeseen joskus perärepun kuutosesta? Onko ne kiinnityksiltään vaihtokelpoiset, ainakin äkkiseltään mietin että ulosottohan on ainakin päällepäin samanlainen, samoin kuin nostolaitteen hydrauliliitännät. Repunhan saisin tuosta kaivurista. Tärkein syy muutokseen olisi kuutosen repun parempi työntövarren kiinnitys.
Ideana hyvä, mutta toteuttamisen suhteen pelkään että tekemätön paikka :( , varma en tästäkään ole. Omasta mielestäni tuo kuutosen reppu olisi pitänyt olla pienemmissäkin leukuissa jo silloin kun kuutoset tuli (tai viimeistään synchrolaatikon tullessa).
Onko kellään muuten tietoa, saisiko esim. kuutosleukun 12" kytkinpakettia sovitettua nelosleukkuun, esim. 804:seen? Taitaisi mennä kyllä vauhtipyöräkin vaihtoon...
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

11 Tammi 2012, 03:02

niin tätä tuossa tuli välillä jo pähkäiltyäkin vaan meinas jo unohtua. pitäishän se olla mahdollista
laittaa kutosen reppu neljäpyttyseen, vaatii voa sisääntuloakselin vaihdon nelosen
kaksnopeuksisesta repusta (pituusero). tästä kun selvitty niin käytössä tarjolla
nostolaitegeometriaongelmia työntövarrenkorvakko kun on n. 15cm ylempänä ja vähän
taaempana kuin nelosissa. lisäksi en kyllä ole vakuuttunu että kutosen rakenne olisi
sanottavasti järeämpi kuin 804 vakiona oleva vahvistettu reppu, itse reppu on jopa heikompi
bellevillepakan kohdalta. neljäpyttysissä eniten ongelmia on ollu työntövarrenkorvakon
poikkitapinkiinnityksessä, joka taas 2 nopeuksisessa on vahvempi 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

12 Tammi 2012, 10:02

Ajatus alkoi muhia kesällä, kun bellevillepakan mutteri repeytyi irti, niittomurskaimen kuljetusasentoon käännössä. Kutosen pakkahan toimii toisin päin, eli työntövarrenkorva painaa pakkaa sisäänpäin eikä lukitusmutteriin kohdistu voimia.
Mielestäni myös geometria olisi parempi jos työntövarsi tulisi vaakasuorempaan asentoon, nythän työkonetta nostaessa, yläasennossa työntövarsi tulee hyvin pystyyn, työkone kallistuu eteenpäin ja nivelakselin pituus muuttuu sen takia paljon.
Tuon takia kokeilin (ohjekirjan neuvosta piittaamatta :oops: ) laittaa varren ylimpään reikään, ja tuo vahinko tapahtui sitten välittömästi kun mutteri ja sen pakan tapin kierre oli valmiiksi jo kärsineet.

Onko kuutosen vetovarret sitten pitemmät, jos korvake kerran sijatsee taaempana? Tätä en voinut tietää, koska kaivurista puuttuu se korvake. Ehkä asiaa täytyy vielä pähkäillä. :? Kukaan ei oo mahtanut tuommoista muutosta tehdä. Tuo minun 2100 on nostolaitteen hallintavipujen osalta niin perusteellisen riisuttu, että raskisin siitä sen puolesta repun ottaa, ainoa muu käyttö mitä oon sille kaavaillut kaivurialustan lisäksi olisi peräkärryn veto jonkinlaisella kiinteällä vetolaitteella. :)
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Tammi 2012, 02:23

pientä metrimitankäyttöä suoritettu, kutosen työntövarren korvakko on n.16,5cm
korkeemmalla ja n.6cm taaempana kuin 472. kutosen vetovarret on pidemmät, mutta
ovat myös edempänä banjossa kiinni eli todellisen pituuseron mittaaminen vähän hankalaa.
4 pyttysessä minusto jo vakiomitoituksella työntövarressa ei ole liikaa lyhennysvaraa
saati jos vielä ottais 6cm pois, esim omaa hydraulista vartta piti uutena vähän lyhentää 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Tammi 2013, 21:07

Poika pääsi kesällä jo heinähommiin mukaan, ja ilmeisesti oli mukavat oltavat. 8) Syksyllä sit muokattiin maata, kylvettiin, ja onpa lumitöitäkin jo tehty kahdestaan. :) Mukavaa että on noin tilava tuo ohjaamo, että turvakaukalon sai sopimaan, myöhemmin pitää kehitellä pieni lisäistuin johonkin kohtaan...
Koneesta muuten, vastikään tuli 200 tuntia omassa käytössäni täyteen, eikä mitään suurempia huolia ole ilmennyt.
Liitteet
Valokuva0023_Edit001.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Tammi 2013, 13:02

:lol:

Hieno kuva on joo....

:lol:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Tammi 2013, 18:13

Naapurin poika ottanu kans aikoinaa päiväunia 272:sen penkin takana,hyvin kuulemma nukkui...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

14 Huhti 2013, 23:05

Kummat olisi paremmat eturenkaat etukuormainkäytössä, ristikudos vai vyö? Noissa nykyisissä on jotakin ongelmaa, joka toinen ripa on kulunut melkein loppuun ja joka toinen taas on korkeampi. Omituisesti vapisuttaa etuakselia tietyillä nopeuksilla, näyttää että lokarit melkein tippuu. :? Takarenkailla on sama ilmiö, noin kävelyvauhtia ajaessa koko kone hytkyy. Kaikki ovat merkiltään Stomil-Olzstyn. Takapyöriksi olisi tarkoitus pistää Kleberit kun sellaiset lähes käyttämättömät on tuolla joutilaana, mut mitähän etupäähän?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

24 Huhti 2013, 05:28

Sen verran tuli rengasasiasta itselleni uutta tietoa että maantieajo ois myrkkyä nelikon etusille.
Juolahti tässä sellainen kysymys mieleen, että onko Raju-paripyörävanteet ns. lukkovanteet? Ois tosiaan rengastöitä luvassa kun talvella alkoi toinen takanen vuotaa, kevääseen sinniteltiin aloittamalla lumityöt renkaan täytöllä, mutta nyt kun toinenkin rengas oli mennyt tyhjäksi niin ajattelin samalla vaivalla jo vaihtaa päällikumit parempiin, noilta paripyörävanteilta. 8)
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

24 Huhti 2013, 10:05

No Rajuja taitaa olla sekä pulttilukolla tjsp, ja sitten tavallisena vanteena. Näkee sieltä sisäpuolelta onko sitä kiristyspulttia. Tosi käteviä ne renkaanvaihdon kannalta ne pulttilukitteiset rajut.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Huhti 2013, 10:15

Kyllä RAJU vanteiden kehä taitaa olla suora, eli ns.lukkovanne. En muista sellaista rajua nähneeni jossa olis pokkausta ollut renkaan asennusta varten....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

19 Kesä 2013, 16:03

Tällaista tänään. Johan tuota onkin puoli vuotta suunniteltu. :D Päällirenkaita en sittenkään vaihda, nuo saa kelvata vielä. Paikkarasian ostoon, ja uudet öljyt moottoriin ennen seuraavia töitä. Kaverin 255:n kohtalo muistutti siitä että öljyt kannattaa vaihtaa ajallaan.
Liitteet
2013-06-19 15.34.21-1.jpg
2013-06-19 15.34.41-1.jpg
Vastaa Viestiin