Leyland 804 SQMS -81

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

01 Elo 2010, 19:57

pa_turpeinen kirjoitti:eihä niitä vain ole etukuormaajan rautojen takia muokattu, joskus caseissa ja taaveteissa ollu muokattuja paikkoja
Enemmänhän tuo kätöstys tilaa vie, kuin alkuperäinen ratkaisu. :D

Nyt kun tuota yritin pohtia, niin syitä haarukan syöpymiseen voisi olla esim. että painelaakeri olisi väärän mallinen/liian syvällä siinä maljassa jossa se on, tai että painelaakeri on joskus hirttänyt ja kuluttanut tuon renkaan sitten ohueksi, jolloin nuo korvat olisi ottaneet kiinni, tällöinhän myös koko vivuston asento muuttuisi juuri tuohon suuntaan...

Mutta eikös tuo rengas tule uuden asetelman mukana, ainakin jostain kuvasta katsoin että se kuuluisi siihen?

Ohjekirjan kuvan perusteella haarukka on perusasennossa suunnilleen pystyssä ja käyttävä vipu vähän taaksepäin. Pitää vielä tutkia työsylinterin käyttötanko, onko sitä mahdollisesti lyhennetty, ja uusia osia täytyy kyllä nyt hyvin tarkasti verrata entisiin. Lisäksi järkeilin, että niillä asetelman säätötangoilla voinee jonkin verran vaikuttaa myös asiaan :?:
Yhä vahvemmin tuntuu että edellinen kytkinremontti on ryssitty perusteellisesti ja siitä nämä kaikki ongelmat :shock:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

02 Elo 2010, 19:27

Ainakin osasyy löytyi tuolle viritykselle, työsylinterin tangossa on vain 25mm kierrettä kun siinä pitäisi olla 60mm. Pitää jossakin vaiheessa hankkia siihen oikean pituinen tanko... Purin tuossa vanhat painelaakerit irti, voimanottopuolella olikin nippa nappa vaihtokunnossa se, puolisen senttiä väljää. Lisäksi huomasin että vanhassa asetelmassa oli rikkoja laitettu jousien alle, liekö sillä saatu ottavuutta parannettua. :twisted:
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

02 Elo 2010, 22:00

Taitaapi olla oikia päätelmä tuolle vipuhässäkälle tuo säätöpultin katkiaminen.
Omassa 702 katkennut myös ,eikä mikään pikakorjatava homma sinälänsä, mitä
jarrujen öljynnosto pumppuun tulee ,niin on mallia yksinkertainen mäntäpumppu
joka saa voiman vaihteiston ala-akselilta johon lisätty nokka joka saa aikaan männälle
edestakaisen liikkeen :|
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

06 Elo 2010, 07:00

Eilen sain vasta uudet osat käsiini, niitä sai kissojen ja koirien kanssa metsästää kiitos matkahuollon. Oli paketti lähetetty väärään toimipisteeseen ja siellä onnistuttu vielä saapumisilmoitus laittamaan väärään numeroon, vaikka puh. numeroni olikin osoitelapussa oikein.
0 pistettä matkahuollolle.

Sitten seuraavaan kysymykseen, eli kuinka saan vaihdettua sen pienen, ohuen stefan joka ilmeisesti kuuluu kytkinakselin ja vo-akselin väliin vaihteistossa? En kait olisi edes tiennyt että siellä on sellainen mutta oli laitettu mukaan pakettiin. :)
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

06 Elo 2010, 11:20

Sen välityksen kansi pitää irrottaa, sitten se onkin jo näkyvillä, ei ole paha homma
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

08 Elo 2010, 09:04

jamppi kirjoitti:Sen välityksen kansi pitää irrottaa, sitten se onkin jo näkyvillä, ei ole paha homma
Eli öljyt puotattaa laatikosta, ja kansi pois? No, tuleepahan niidenkin laatu samalla tarkistettua ja vaihtaa tarvittaessa. Öljystä kun puhutaan, niin onko teillä kokemuksia miten leukun märkäjarrut suhtautuu näihin universaali öljyihin, mulla olisi tuossa vielä varmaan Farmoilia tynnyrissä sen verran että saisi vaihdettua, vai ostanko suosiolla oikeat peräöljyt. Tuntuivat nuo jarrut purevan kovin äkäisesti kiinni mitä kerkesin koneella ajaa, oon miettinyt onko syynä öljy vai ovatko paisuttimen jouset kuoleentuneet?

Toinen mitä kattelin, niin nyt kun kopin lattia on auki, olisi hyvä vetää valmiiksi jo letkutukset etukuormaajan lohkoa varten. Pitäisi ottaa paine sellaisesta kohti, johon saa yhdistetyn tuoton ja kuitenkin myös alkuperäisen lohkon täytyy jäädä käyttöön. Onko kaikki lohkot sopivia sarjaan kytkettäväksi, ja jos ei niin mistä sellaisen tunnistaa? Ja onko merkitystä kumpi on sarjassa ensin, traktorin lisälohko vai kuormaajan lohko?
Tuo Vilskeen alkuperäinen lohko on muuten hyvin paljon samanlaisen oloinen kuin Leukun omakin lohko on, ja sen merkki on Kontak, made in uk. Eli periaatteessa karat voisi purkaa, ja liittää kaikki yhteen nippuun mutta tila loppuu kopin lattian alla kesken! Eli letkuilla ne on yhdistettävä. Karoissa on "in" liittimiä kaksi eri vaihtoehtoa ja "out" yksi.
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 10 Elo 2010, 09:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

08 Elo 2010, 11:55

Korjaamokirjassa on siitä aika hyvä ohje, tosin siinä puhutaan katkaisusta
mutta minä onnistuin ilmankin stefan ja o-renkaan vaihdossa
Se stefa vain on varsin hento joten varovasti
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

12 Elo 2010, 10:50

http://www.purkupojat.com/leyland.html" onclick="window.open(this.href);return false;

onko kerkänmatti kysynyt,onko tuo 804 purkuun vai myyntiin menossa????Osia meinaan tietty..
One thistle, maybe two among the roses.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

13 Elo 2010, 02:01

nuffiko kirjoitti:http://www.purkupojat.com/leyland.html

onko kerkänmatti kysynyt,onko tuo 804 purkuun vai myyntiin menossa????Osia meinaan tietty..
En, oon kyllä huomannut ko. koneen. Näkyisi tuossa olevan ainakin ehyen näköiset hytin askelmat, mitään suurempia osapuutteitahan minulla ei tällä hetkellä tuossa olekaan.
Samanlainen kuormaaja näkyy siinä olevan kuin minullakin on omaan tarkoitus pultata.

Pikkuhiljaa on remonti edistynyt, traktori on nyt kunnolla pesty ym. Tänään huomasin silmälaakeria asentaessa, että oli vähän väljä sittenkin se reikä sille, noin 0,15-0,30 työntömitan tarkkuudella. Weiconin laakerilukitteessa luki että max välys saa olla 0,2mm, joten kokeilin liimata kiinni. Aika lujaan tuntui tarttuvan, mutta uskaltaako luottaa silmälaakeria pelkän liiman varaan???
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

17 Elo 2010, 21:19

Kasaamiseen on tullut erinäisiä viivytyksiä, mutta laitetaan välissä kuvia. :)
Liitteet
Uudet osat, T:mi Leypart.
Uudet osat, T:mi Leypart.
tn_804 kytkin 025.jpg (135.75 KiB) Katsottu 8518 kertaa
Takaisin asennettavat vanhat osat pestyinä.
Takaisin asennettavat vanhat osat pestyinä.
tn_804 kytkin 027.jpg (93.35 KiB) Katsottu 8518 kertaa
Puhas kytkinkotelo.
Puhas kytkinkotelo.
tn_804 kytkin 031.jpg (109.4 KiB) Katsottu 8518 kertaa
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

17 Elo 2010, 21:27

Kuvia moottorista pesun jälkeen:
Liitteet
Vasemmalta
Vasemmalta
tn_804 kytkin 022.jpg (94.89 KiB) Katsottu 8517 kertaa
Oikealta
Oikealta
tn_804 kytkin 023.jpg (95.57 KiB) Katsottu 8517 kertaa
Ylhäältä
Ylhäältä
tn_804 kytkin 021.jpg (99.2 KiB) Katsottu 8517 kertaa
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

17 Elo 2010, 21:50

Ja tässä hyvät näkymät perärepusta kun vetokoukku on irti:
Liitteet
tn_804 kytkin 028.jpg
tn_804 kytkin 028.jpg (110.27 KiB) Katsottu 8509 kertaa
Toisesta kulmasta
Toisesta kulmasta
tn_804 kytkin 029.jpg (106.05 KiB) Katsottu 8509 kertaa
Pestyt vetokoukku, kardaanin suoja ja kytkinkoppa
Pestyt vetokoukku, kardaanin suoja ja kytkinkoppa
tn_804 kytkin 033.jpg (225.8 KiB) Katsottu 8509 kertaa
245
Vitos -nuffisti
Viestit: 35
Liittynyt: 23 Maalis 2010, 16:38
Paikkakunta: Häme

18 Elo 2010, 08:57

Kun sait oston jälkeen luvan ostaa tavaraa myyjän piikkiin niin vieläkö on piikki auki? :shock:
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Elo 2010, 09:43

245 kirjoitti:Kun sait oston jälkeen luvan ostaa tavaraa myyjän piikkiin niin vieläkö on piikki auki? :shock:
Ei. Kun lähetin tuon paketin saatuani laskun koko summasta, niin kohta tuli melkoisen vihainen puhelu liikkeestä. :lol: Kuulema täytyy tyytyä siihen hyvitykseen josta aiemmin jo sovimme, tai muuten jää kokonaan omaksi vahingoksi. Kysyin asiaa kuluttajavirastosta, ja sielläkin kanta oli, että tällaisessa tapauksessa saa olla tyytyväinen jos myyjä yleensäkin suostuu hyvitykseen!
No, sain kuitenkin ne korvaamaan lähes puolet noiden tilattujen osien hinnasta, tosin on vielä näkemättä tuleeko rahat eräpäivään mennessä tilille. :roll:

Voin kuitenkin nyt tästä viisastuneena antaa muille neuvon, että kun liikkeestä ostaa niin aina kannattaisi neuvotella jonkinlainen takuu ja sopia miten menetellään jos ilmenee jotakin kaupanteon jälkeen. Nimet kun on lyöty papereihin niin sen jälkeen näkyy olevan huono huudella perään. Kaupan purku olisi käynyt, mutta kuulemma tasan samalla hinnalla jonka itse maksoin, uusitusta kytkimestä huolimatta. :evil:
Viimeisestä keskustelusta jäi niin huono maku, että se siitä asiakassuhteesta.

Mutta ei tuosta sen enempää, nyt kun tuon on itse laittanut kuntoon niin tietää mitä siellä on. Olisi kyllä nyt vain entistä kiinnostavampaa haastatella niitä entisiä omistajia, viimeinen taitaa vain olla ruotsinkielinen. :?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

18 Elo 2010, 16:08

Tuossa laatikon stefoja vaihtaessa mallailin vetoholkkia paikoilleen, ja huomasin että vaihteiston boorit on sittenkin kuluneet jonkin verran kuopalle, uudellakin holkilla siihen jää välystä. Huolettaa että rasittaako lukituspultteja ja -tappeja liikaa se aksiaalinen välys mitä tuohon nyt jää. Kasaan taidan sen nyt kuitenkin noilla eväillä laittaa että saa koneen ajoon, eihän tässä muuten pääse kokemuksia keräämään. Jos ei kestä niin sitten täytynee seuraavalla kerralla täyttää ja koneistaa akselien boorit uusiksi.
En oikein korjaamokirjan kuvastakaan saanut selville, kuinka paljon purattaa vaihteistoa että saisi kytkinakselin irti? Vai tuleeko se eteenpäin siitä reijästä laakerien kanssa? Nythän tuo toisaalta olisi valmiiksi levällään..
Vastaa Viestiin