Projekti: Eka-Nuffield 10/60 -67

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Velu

29 Touko 2010, 07:02

Ruosteisista putkista ei kunnollisia saa hoonillakaan, jos ovat ehtineet kunnolla ruostetta ottaa. Silloin on helpompi ja nopeampi ottaa männät putkineen irti lohkosta, halkaista ne ja kasata kone uusilla putkilla ja männänrenkailla. Lopputuloskin on ihan eri luokkaa.

Putken halkaisussa on omat riskinsä. Halkaisin Volvon putket, tekemällä rälläkällä viillon yhdelle sivulle ja lyömällä lyöntimeisselin rakoon. Viisaampi olisi varmaan sahannut railon molemmin puolin, sillä minun menetelmällä yksi putki lohkesi ja se lohjennut pala lensi melko voimalla.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

29 Touko 2010, 11:22

Velu on oikeassa. Kerran yhdestä nuhvin koneesta hoonattiin pitkän seisonnan tuloksena ruostuneet sylinteriputket, laitettiin männänrenkaat uudet ja kansi koneistettiin. Lopputuloksena saatiin kohtuullinen kylmäkäynnistyvyys, kaunis ja tasainen käynti, mutta öljyn kulutus aika reilu. Tietys asentajan pitää vähän itse osata arvioida, mitä hoonaa ja mitä romukoppaan...ruostetta ja syöpymää kun on niin monen tasoista.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

30 Touko 2010, 21:25

Päivitystä projektiin.
Kone on nyt palasteltu ja mitään isoa yllätystä ei eteen tullut. Putketkin lähti irti mäntineen kohtuu pienellä voimalla. Yksi mäntä on vielä jumissa putkessaan, mutta täytyy huomenissa jatkaa sen irroitusta. Laakerit oli kohtuuhyvät, joten kone ei ole ainakaan leiponut kiinni. Edelleenhän on epäselvää minkä vuoksi Eka on jäänyt aikanaan seisomaan. Putkien alapäässä O-renkaat oli ainakin ehjät, mutta melkoiset korput.
Lohkon pesun jälkeen alapuolelta näyttää lohko olevan ehjä, joten ei ainakaan sieltä ole vedet menneeet öljypohjaan.
Kampiakselia koitin mittailla digitaalityöntömitalla. Tarkkuushan näissä on epäluotettava, mutta kaikista runkolaakerikauloista sain aika tarkalleen samoja lukemia. Siis 77,77 mm. Onko tämä standardikoko myöskin kuten kk-liuskoissa olikin merkitty? Itsellä ei ole nyt mitään tietolähdettä käytettävissä. Osaako joku tähän vastata?
Kampiakselin ajattelin viedä koneistamolle ainakin kiilloitettavaksi. Uudet laakerit tietty myös.
Putket täytyy tutkia vielä tarkemmin onko noista vielä käyttöön vai pitääkö investoida uudet. Uudet lienevät kuitenkin 100 eur kappale vai kuinka?

Pari kuvaa lisää http://kuvaboxi.fi/julkinen/2eikd+jokke ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

01 Kesä 2010, 20:48

Purkua jatkettu. Männät on nyt kaikki irti putkista ja putket on aika ruosteiset. Mahtaako noista olla enää uudestaan asentaa. Vedet oli menneet pakoputkesta sisään seisonnassa. Siitäpä myös seurauksena, että pakoventtiilit olivat jumittuneet ohjureihinsa. Lähtivät kyllä irti, mutta venttilien seetit oli aika syöpyneet. Lisää rahanmenoa luvassa :cry: Venttiilit oli aika syvällä kannessa. Summittaisen mittauksen perusteella noin 1,5 mm, joten venttiiliremppaakin on tiedossa. Tosin olen pohtinut vaihtoehtona, että jos otattaisi kannesta millin pois. Saattaisi parantaa hiukan käyntiinlähtöä. Näinhän tässä käy kuten aina, että remontti laajenee edetessään. Tosin tässä tapauksessa suurin osa johtuu tuosta sisään menneestä vedestä. Kampiakseli on edelleen koneistamolla, eikä tietoa mikä on kunto, joten vielä ei pääse tilailemaan osia :?
Osien pesua on jatkettu lopun päivää. Ei muuten uskoisi kuinka paljon aikaa menee tuohonkin. Käytössä on vain tavallinen painepesuri :?
Kuva kannesta http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/01062010070.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

02 Kesä 2010, 20:57

Kalliita uutisia kerrottavana. Soittelin Lohjan Moottorikoneistamoon ja omistaja kertoi, että kampiakseli oli väärä eli vääntynyt. 7/100-osa milliä. Ei kuulemma pyöri noilla luvuilla. No kaulatkin oli sitten muutaman tuhannesosan alle alimman hyväksytyn mitan. Kampiakselin joutuu siis koneistamaan. Nämä molemmat ongelmat pystyisi korjaamaan, jos kaulat hiotaan ensimmäisen alimittaan, eli 0.10". No tämähän tietää ylimääräisiä kuluja projektiin, joten ruokarahoista täytyy varmaan säästää. Tietenkin jos ei olisi vienyt tuota mitattavaksi niin onnessaanhan tuota kasailisi :shock:
Hoonailin myös kokeeksi vanhoja sylinteriputkia josko noista saisi kalua. Ylimmäisen puristusrenkaan kohdalla nyt näkyy selvästi raati, joten lienee pakko hylätä nuo lopullisesti. Täytyy varmaan mennä mopolla töihin koko kesän :cry:
Päivä oli mökillä liki helteinen joten oli sopiva päivä kaivaa hiekkapuhallusvehkeet esille ja ruveta puhaltelemaan :wink:
Puhaltelin molemmat takarenkaat(tai tässä tapauksessa eturenkaat) ja konepeiton joka tässä mallissa olikin tehty paksuhkosta levystä. Auringossa tuntui läkähtyvän paineilmahupun alle varsinkin kun alussa koko ajan suutin oli tukossa.
Aurinkokin meni pilveen kun työ oli valmis ja 6 säkkiä hiekkaa oli kulunut.
Kuvia ei tullut otettua tänään, mutta huomenna rautakauppaan ruosteenestomaalia hakemaan :wink:
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

05 Heinä 2010, 21:39

Aikaa kulunut viimeisestä päivityksestä, mutta paljon on ehtinyt tapahtua. Päädyin sitten kuitenkin korjaamaan koneen kokonaan uusilla liikkuvilla osilla. Männät ja putket valitsin 100 mm, vaikka lohko onkin vanhempaa mallia. Tässä tuokin tulee sitten kokeiltua kuinka onnistuu. Kuvia uusista osista http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/12062010073.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Männän tapin helat vaan olivat melkoisen tiukat prässätä paikoilleen ja krymppääntyivät jonkin verran prässillä painaessa. Tapit eivät menneet ilman koneistusta paikoilleen. Tässä vaiheessa olisi tietysti pitänyt viedä nuo koneistamolle, mutta iski ajatus hommata itselleen sopivan kokoinen aseteltava kalvain tuohon hommaan. Ajatuksena tietysti, että vielä tulevaisuudessa noita nuhvin koneita tulee vielä laitettua. Siispä tilasin tuollaisen Englannista netin kautta. Tulihan tuo viikon odottelun jälkeen ja sain nuo helat tosi napakoiksi.

Kampiakselikin tuli viimeinkin valmiiksi ja kävin tuota kokeilemaan paikoilleen http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/12062010072.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; Runkolaakereita joutui tilaamaan Englannista, joten kesti oman aikansa tuokin ennenkuin osat alkoi olla kotona. Mittailin laakerivälykset Plastigage-langalla ja aika tarkkaa työtä oli Lohjan Moottorikoneistamo tehnyt. Neljässä kaulassa välys oli 0,04 mm ja takimmaisessa hieman vähemmän. Korjausohjekirjassa nuo arvot ovat annettu himpun suuremmiksi, mutta akseli kuitenkin pyöri kohtuullisen herkästi. Tarvii vaan muistaa ottaa varovasti ensimmäiset käyttötunnit moottorissa. Ensimmäisen kasauksen jälkeenhän kampiakseli meni täysin juntturaan ja ehdin jo säikähtää, että lohko oli vääntynyt. Onneksi vaan edellisellä remppamiehellä oli mennyt runkolaakerikannet väärinpäin, joten kun nuo käänsin niin akseli herkistyi. Noita merkintöjä ihmettelinkin jo purkaessa, kun oli kahdet erilaiset merkit.

Nyt on sitten uudet putketkin mäntineen asennettu ja jakopää aseteltu kohdilleen http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/26062010074.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Irto-osia maalailtu ja lohkoa myös maalattu keltaiseksi kuten Ekassa kuuluukin olla. Seuraavaksi pitänee yrittää saada ruiskutuspumppu paikoilleen ja ajoitus hakea myös. Siihen taas tarvitaankin vihjeitä kirjallisuudesta tai muilta viisaammilta :mrgreen:
make
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Touko 2010, 07:52
Paikkakunta: kokkola-lohtaja

06 Heinä 2010, 19:23

Ite otin pahasti jumissa olevat männät putkineen ulos (koivuklapi+iso leka) ja "prässäsin" ulosvetäjällä männät putkista ulos..
-Nuffield 10/60 vm.65
-Pappa-Tunturi vm.67
-Tunturi Sport vm.71
-Opel kadett C vm.75
-Cadillac Eldorado Biarritz vm.79
make
Kolmos -nuffisti
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Touko 2010, 07:52
Paikkakunta: kokkola-lohtaja

06 Heinä 2010, 19:40

make kirjoitti:Ite otin pahasti jumissa olevat männät putkineen ulos (koivuklapi+iso leka) ja "prässäsin" ulosvetäjällä männät putkista ulos..
Jooh.. turha neuvo tässä vaiheessa tarkemminku viitsi lukea niin sehä on jo kasassa.. :oops: ..
paljon tuli osat maksamaan? itellä myös 10/60 moot.remontin alla..
-Nuffield 10/60 vm.65
-Pappa-Tunturi vm.67
-Tunturi Sport vm.71
-Opel kadett C vm.75
-Cadillac Eldorado Biarritz vm.79
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

06 Heinä 2010, 20:09

make kirjoitti:
make kirjoitti:Ite otin pahasti jumissa olevat männät putkineen ulos (koivuklapi+iso leka) ja "prässäsin" ulosvetäjällä männät putkista ulos..
Jooh.. turha neuvo tässä vaiheessa tarkemminku viitsi lukea niin sehä on jo kasassa.. :oops: ..
paljon tuli osat maksamaan? itellä myös 10/60 moot.remontin alla..
Samankaltaista temppua minäkin käytin tuota purkaessa.
Moottorinkorjauspaketti maksoi IKH:lla muistaakseni 885 euroa ja siinä on männät, sylinteriputket, laakerit, tiivistesarja ja männänrenkaat. Männäntapin helat ja päittäislaakerit joutuu ostamaan erikseen. Noista tulee lisää noin 60 euroa.
Nuo hinnat on STD-laakereille ja alimitat maksaakin heti enemmän.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

13 Marras 2010, 22:15

Onhan sitä tapahtunut jotain tämänkin projektin tiimoilla vaikka ei ole tullut päivitettyä tilannetta sivustolla.

Moottori on kasassa ja kansi myös kunnostettu. Venttiilit koneistettu kanteen sopiviksi ja kannesta höylätty 0,5 mm pois.
Tällä tavoin ei toivon mukaan tarvinnut laittaa uusia seetejä. Aikahan tuon näyttää kuinka äijän käy :?

Vielä hyvien kelien aikaan pesin rungon ja hiekkapuhalsin sen kokonaisuudessaan. Hiekkaa muuten meni liki 1000 kg :shock:
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... +runko.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... 4lkeen.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraavaksi ruiskulla ruosteenestomaalia 6 litraa ja Eka alkoi näyttää hiukan vähemmän pelottavalta :P
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... attuna.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten maalailin hieman runkopalkkien välistä tilaa jotta moottorin voi nostaa paikoilleen.
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ritila.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt alkaa olla varusteluvaihe meneillään, mutta taitaa talvi tulla päälle. Ei ole mukava pakkasessa konetta koota.
http://jokke.pic.fi/kuvat/Eka-Nuffield/ ... ottori.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Marras 2010, 22:46

Jahas sitä on tuunattu ruiskutuspumppu englannin tyyliin :lol:
Hyvältä näyttää rojekti 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Marras 2010, 17:36

Perkaleen nätti kone tulee :D

Mitäs warpu tarkoittaa englantilaistyylin tuunauksella? Maalaamatta jättämistäkö?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

01 Tammi 2011, 18:25

Nyt sitten oli tänään sopivan lauha päivä kokeilla ensikäynnistystä remontin jälkeen.
Laittelin lämpimät nesteet koneeseen ja hyvinhän tuo lähti heti tulille. Ei tosin kauaa pysynyt käynnissä. Jostain vetää ilmaa polttoainejärjestelmään. Vaati uuden ilmauksen ennenkuin suostui käynnistymään uudelleen.
Syöttöpumpun ajoituskin tuli tehtyä ihan kokeilemalla kun ei tuon kuormaajan runkopalkin takia pysty näkemään vauhtipyörän merkkiä. Röpötteli aika paljon isommilla kierroksilla. Lieneekö myöhäisellä :?:

Kaikkein ikävin homma kuitenkin kävi selväksi. Nimittäin pumpun takaa korjattu lohkon halkeama vuotaa aika reilusti nestettä. Uskoin jo, että kun tuo oli korjattu niin olisi myös korjattu kunnolla :evil:

Lienee purettava vielä ruiskutuspumppu pois ja koitettava saman tien löytää tuo ilmavuoto. Eipä taida tosin tulla siihen sopivia kelejä ihan heti :?:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

02 Tammi 2011, 09:57

Kyllä se siitä vielä suttaantuu

Millä se halkeäma on korjattu siinä lohkossa, ruvetaan keksimään porukalla parhaat paikkauskeinot

Ennen näki usein peltilätkän joka oli niitattu tai ruuvattu kitin kanssa halkeaman päälle
Mukana kuin peräpukama!
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

02 Tammi 2011, 14:33

pillillä vuan punahehkuun ja kemppiliimoo ja jiähytys enempi kuin hittaasti. loppuu vuojot varmasti :idea:
aja millä ajat mutta majorilla loput
Vastaa Viestiin