Projekti: Eka-Nuffield 10/60 -67

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

17 Touko 2010, 17:33

Nyt sitten sattui silmiin tuommoinen Eka-Nuffield ja eikä siitä yli päässyt, vaan poishan tuo piti hakea :shock:

Ensimmäinen traktoriostos joka ei käynyt eikä ääntänsä päästänyt ostopäätöstä tehdessä. Elikkä siis vahvahko projekti :roll:

Muutenhan tuo lienee niitä viimeisintä sarjaa mitä on tehty. Rakkine on 10/6o Nuffieldin päällä ja vuosimalli näkyy olevan valujen perusteella -67

Tiedossa olevaa vikaa: Moottorissa kahdessa sylinterissä vettä ja sylintereitten välisissä kannakkeissa ohuet halkeamat.
Lohkossa tyypillisessä kohdassa ruiskutuspumpun takana jäätymisvaurio joka näkyy korjatun migillä :cry:

Muuten näyttäisi kohtuullisen täydelliseltä ja kauppaan tuli kauha ja ketjut.

Senverran aloittelin, että kannen nostin pois ja pistin löpöä sylintereihin liuottamaan.
Varmaan kone täytyy nostaa ensi viikonloppuna pois niin näkee mitä muuta vikaa siellä löytyy.

Kuvia löytyy : http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2eikd+j ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

17 Touko 2010, 17:46

Oikein :D :D
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

17 Touko 2010, 17:54

Onnittelut!!! :D

oiskohan tuohon jo vaihdettu nelosnuhvin kone, oliko 95mm männillä 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

17 Touko 2010, 17:56

jamppi kirjoitti:Oikein :D :D
Kiitos Jampille hyvästä vinkistä 8)
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

17 Touko 2010, 17:58

Warpu kirjoitti:Onnittelut!!! :D

oiskohan tuohon jo vaihdettu nelosnuhvin kone, oliko 95mm männillä 8)
Tuotapa en tullut mitanneeksi, mutta kone vaikuttaa vanhemmalta kuin muu vehjes. Lohkossa valukoodi kertoo ymmärtääkseni 1961.
Samoin ruiskutuspumppu on alipainesäätimellä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Touko 2010, 19:17

Hieno rojekti!

Jos en ole aivan väärässä, niin EKA:a tehtiin myös Leyland pohjalle, mutta voi hyvinkin olla, että on viimeisiä tenspeedin päälle tehtyjä. Olikohan Vesa Rohila joka kirjoitteli joskus näistä tietoja...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

17 Touko 2010, 20:16

Hyvä hyvä :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Touko 2010, 21:05

Onnittelut EKA:n ostosta :D olikohan myyjänä Tujunen :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

18 Touko 2010, 05:27

kari t kirjoitti:Onnittelut EKA:n ostosta :D olikohan myyjänä Tujunen :?:
Sama mies :!:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Touko 2010, 10:15

Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

18 Touko 2010, 10:49

kari t kirjoitti:Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tosiaan tuossa kuvassa näytä kovin haluttavalta.
Kuitenkin mielestäni oli ihan kohtuullinen projekti kun kävin tuota katsomassa.
Moottorin kunto on suurin kysymysmerkki uskoakseni, mutta eiköhän tuohon jotain keksittäne.
Katsoit varmaan nuo minun kesäisemmät kuvat? Tuosta tulee vielä ajopeli, lupaa hän 8)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Touko 2010, 17:10

jokke kirjoitti:
kari t kirjoitti:Olin myös kiinnostunut kyseisestä EKA:sta, mutta vain tälläisen kuvan sain 20.2.2010 joten kiinnostus minun kohdaltani lopahti tuohon kuvaan.
http://kuvablogi.com/nayta/2599436/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eipä tosiaan tuossa kuvassa näytä kovin haluttavalta.
Kuitenkin mielestäni oli ihan kohtuullinen projekti kun kävin tuota katsomassa.
Moottorin kunto on suurin kysymysmerkki uskoakseni, mutta eiköhän tuohon jotain keksittäne.
Katsoit varmaan nuo minun kesäisemmät kuvat? Tuosta tulee vielä ajopeli, lupaa hän 8)
Joo, jospa olis ollut tuollaiset kuvat nähtävänä niin luulenpa että olisin päätynyt toisenlaiseen ratkaisuun :wink:
Moottorin kunnonhan myyjä kertoi minullekin, mutta onhan sinulla se BMC kuutonen, sen kun laitat keulalle, vai pitäiskö sanoa taakse, niin kyllä tuosta vielä kalu tulee :wink:
Tärkeintä kuitenkin ettei joutunut sulattoon :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1543
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

18 Touko 2010, 20:16

Mielenkiintoinen projektihan tuosta on tulossa :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
NH 110-90dtt
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu

19 Touko 2010, 06:58

Hienoa Jokke :D nyt on siis vapaa ajan ongelmat hoidettuna :D pääsee kissakin helpommalla, kun ei tarvi sitä kiusata :D
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
jokke
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 644
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 06:39
Konekalustoani: Nuffield M4 -51 Nuffield Universal -58 Nuffield 460/ Ukkomestari -63 Nuffield 460 KKK -64 Nuffield 10/60-64 Eka-Nuffield 10/60 -67 Nuffield 4/65 -69 Nuffield 3/45 -69 Major Roadless Manuel -59 David Brown 880 -70 Austin ka-auto WFK 100 -65
NLCF r.y jäsen Nro: 9

25 Touko 2010, 13:07

Päivitystä tilanteeseen.
Viikonloppuna lauantai-iltana rupesin purkamaan ohjaamoa pois jotta pääsee konetta irroittamaan.
Aika paljon peittää tuo ohjaamo ja kuormaajan varret noita kriittisiä paikkoja nuhvista. Aikansa ruosteisia pultteja mitä kummallisimmista paikoista etsittyäni sain vinssattua ohjaamon sen verran ylös jotta pääsi käsiksi kytkinkopan äällä olevan kansiosan pultteihin käsiksi. Sitten myös kansi liinalla ylös kattoon roikkumaan.
Kannen alta paljastui ehkäpä reilu 5 senttiä vettä. Oli näkyy pohjassa oleva vedenpoistoaukko tukkeutunut. Harmittavasti oli myös painehiili haljennut, joten sekin menee hankintalistalle.
Siitäpä sitten pääsi konetta jo konetta nostamaan ketjutaljalla ylös ja koneen sivuun vierelle. Teen tätä hommaa katoksessa jossa kaikki kolme nuhvia on vierekkäin kuten kuvista varmaan näkyykin, niin turhan paljon tuota tilaa ei ole käytettävissä.
Seuraava yllätys tuli kun rupesin laskemaan öljyjä koneesta pois ennen kokonaan maahanlaskua. Ropusta tuli luonnollisesti vettä ensin, mutta kun ei se meinannut loppua ollenkaan :( Vettä tuli varmaan enemmän kuin 5 litraa ennen kuin alkoi tulla tosi mustaa ja kökköstä öljyä. Ei vaikuttanut kovin lupaavalta :cry: Liekkö kaikki tullut vuotavien o-renkaiden kautta vai olisko sadevettä päässyt menemään. Nimittäin kansi oli ostaessani avattu aiemmin ja laskettu vain paikalleen.
Käänsin koneen vielä ylösalaisin taljalla ja eikun öljypohjaa jännityksellä avaamaan.
Kannen pois nostettuani ensimmäisenä huomio kiinnittyi öljypumpun imusiivilään joka oli aivan limainen ja tukkoisen näköinen.
Tässä vaiheessa sunnuntaina rupesi olemaan jo lähdön hetki kotiin arjeksi käsillä, mutta avasin vielä yhden runko- ja kiertokangenlaakeri kaulan todetakseni, että ei pahemmalta näyttänyt. Kiertokangen kaulan laakerit olivat Std, eikä juurikaan kulumista ollut näkyvissä. Runkolaakerissa ei ollut muita merkintöjä kuin numerokoodi. Mahtaako tuo olla jo alimittaan hiottu :?:
Tosiaan konehan on vielä jumissa, joten varmaan tarvitaan jonkinsorttista lievää voimakkaampaa väkivaltaa mäntien irroittamiseen. Onkos muita hyviä konsteja kuin koivupulikalla hakkaaminen?
Kuvia löytyy http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2eikd+j ... field.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin