Projekti: Leyland 472 SQMS '80
Valvoja: automies560
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Onkos sulla tietoa tuon historiasta
Ihmettelin vähän kun on niin puunatun olonen
Noin puhasta vanhaa rakkoria ei olekkaan, tai sitten on pidetty paremmin kuin emäntää
Onkos tuossa jo oikeat nestejarrut, mulla on vaan hydraulisesti kevennetyt mekaaniset jarrut
Ihmettelin vähän kun on niin puunatun olonen
Noin puhasta vanhaa rakkoria ei olekkaan, tai sitten on pidetty paremmin kuin emäntää
Onkos tuossa jo oikeat nestejarrut, mulla on vaan hydraulisesti kevennetyt mekaaniset jarrut
Mukana kuin peräpukama!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tää puunattu Ei ole puunattu, orkkiskuosissaan on ja melko nuhjusa, mutta se on outoa että se on saakelin puhdas ja vuotamaton.
Kone on ollut edellisellä omistajalla n. 10 vuotta pihatraktorina kotipaikallaan. Ostettu jostakin maatalouskaupasta liperistä vaihdokkipihalta markka-aikaan. Puunauksen jos on, niin niiltä ajoilta. Maali, sisusta ynnämuut ovat orkkikset.
Jarrut on lajinsa viimeisimpiä, eli hydraulikäyttöiset kuivat levyjarrut.
Traktori on ollut tosiaan sen kymmenen vuotta semmosena kakkosmökkitraktorina, 99 lähtöä 100:sta kertoi omistaja tehneensä pikkufergulla. Muutoin sitä edeltävästä historiasta minulla ei ole luotettavaa tietoa.
Kone on ollut edellisellä omistajalla n. 10 vuotta pihatraktorina kotipaikallaan. Ostettu jostakin maatalouskaupasta liperistä vaihdokkipihalta markka-aikaan. Puunauksen jos on, niin niiltä ajoilta. Maali, sisusta ynnämuut ovat orkkikset.
Jarrut on lajinsa viimeisimpiä, eli hydraulikäyttöiset kuivat levyjarrut.
Traktori on ollut tosiaan sen kymmenen vuotta semmosena kakkosmökkitraktorina, 99 lähtöä 100:sta kertoi omistaja tehneensä pikkufergulla. Muutoin sitä edeltävästä historiasta minulla ei ole luotettavaa tietoa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
sitten pääset todennäköisesti ostamaan tuntimittarille uuden
kulmavaihteen jolla muutetaan vaijerin pyörimissuunta...
ja hinnan kuullessasi hymyilet
kulmavaihteen jolla muutetaan vaijerin pyörimissuunta...
ja hinnan kuullessasi hymyilet
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Siis onko tosiaan niin edullinen vai kallis?Warpu kirjoitti:sitten pääset todennäköisesti ostamaan tuntimittarille uuden
kulmavaihteen jolla muutetaan vaijerin pyörimissuunta...
ja hinnan kuullessasi hymyilet
Konekorjaamolla on 25€ vai oliko se tässä se kulmavaihde mittarin päässä ja ihan s****an kallis
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
näissä lähtee vaijeri pumpulta ja alkuperäinen kulmavaihe on mittarilla
uus tulee pumpun ja vaijerin väliin ja muutama vuos sitten oli rahteineen
liki parisataa
uus tulee pumpun ja vaijerin väliin ja muutama vuos sitten oli rahteineen
liki parisataa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Sulla kun on se originaali kunnossa, niin voisit luultavasti auttaa minua selvittämään perän hydrauliikkaletkujen järjestyksen. Noissa leylandeissa on se ulkop. hydrauliikan venttiili erillään nostolaiterepusta. Lisävarusteena on ollut myös kaksitoiminen venttiili yksitoimisen lisäksi, jolloin on kaksi pikkuvipua siinä nostolaitteen vivun ja istuimen välissä.
Mulla on pulmana omassa traktorissa, että siitä puuttuu nyt kokonaan lisähydrauliikka,koska se lohko on ed. omistajan mukaan haljennut ja poistettu. Nyt koneessa on vain letkujen päitä joista osa on liitetty toisiinsa, osa ei mee mihinkään ja niin edelleen.
Sitten toinen juttu jota rupesin pohtimaan, että mistä alkaen noihin 472 moottoreihin on laitettu TT moottorin sisäkalut? Tekniset tiedot puolelta kun tarkastelee, niin siellä on -79 alkaen NT koneen vääntömomentti suurentunut verrattuna aikaisempaan. (248 270 Nm) Johtuuko se juuri siitä että niissä malleissa on erilaiset osat vai mistä? Voiko asiaa selvittää valukoodeista, että saisi konetta avaamatta selville onko siellä turbokoneen palikat
Mulla on pulmana omassa traktorissa, että siitä puuttuu nyt kokonaan lisähydrauliikka,koska se lohko on ed. omistajan mukaan haljennut ja poistettu. Nyt koneessa on vain letkujen päitä joista osa on liitetty toisiinsa, osa ei mee mihinkään ja niin edelleen.
Sitten toinen juttu jota rupesin pohtimaan, että mistä alkaen noihin 472 moottoreihin on laitettu TT moottorin sisäkalut? Tekniset tiedot puolelta kun tarkastelee, niin siellä on -79 alkaen NT koneen vääntömomentti suurentunut verrattuna aikaisempaan. (248 270 Nm) Johtuuko se juuri siitä että niissä malleissa on erilaiset osat vai mistä? Voiko asiaa selvittää valukoodeista, että saisi konetta avaamatta selville onko siellä turbokoneen palikat
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 26 Marras 2009, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Voin auttaa juu, mielelläniKerkänmatti kirjoitti:Sulla kun on se originaali kunnossa, niin voisit luultavasti auttaa minua selvittämään perän hydrauliikkaletkujen järjestyksen. Noissa leylandeissa on se ulkop. hydrauliikan venttiili erillään nostolaiterepusta. Lisävarusteena on ollut myös kaksitoiminen venttiili yksitoimisen lisäksi, jolloin on kaksi pikkuvipua siinä nostolaitteen vivun ja istuimen välissä.
Mulla on pulmana omassa traktorissa, että siitä puuttuu nyt kokonaan lisähydrauliikka,koska se lohko on ed. omistajan mukaan haljennut ja poistettu. Nyt koneessa on vain letkujen päitä joista osa on liitetty toisiinsa, osa ei mee mihinkään ja niin edelleen.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Pitää tässä joku päivä ottaa kuva perärepusta ja numeroida siihen kaikki letkulähdöt. Saat sitten verrata omaasi..Nuffieldmaster kirjoitti:Voin auttaa juu, mielelläni
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Jostain luin (mutua vielä) että 702/704:set olisivat jo TT sisuskaluilla, mutta en ole varma. Pitänee tutkia asiaa. Voisi olla hyvinkin mahdollista, että loppupään 472:setkin olisivat jo NT koneen sijasta TT sisuskaluilla.
Muuten, nuo brosyyrikuvien 02 sarjalaiset ovat kuulema meikattuja 472, 462 jne malleja ja tekniikka ei niissä ole vielä samaa kuin tuotantokoneissa!
Muuten, nuo brosyyrikuvien 02 sarjalaiset ovat kuulema meikattuja 472, 462 jne malleja ja tekniikka ei niissä ole vielä samaa kuin tuotantokoneissa!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Mullakin se on vain kuulotietoa että 272, 472 viimeiset mallit olisi turbon kaluilla. Mutta se toisaalta tuntuisi loogiselta, että kun X82 mallit julkaistiin, niin siitä lähtien olisi kyseisiin moottoreihin valmistettu vain turbon kestäviä osia. Aihe on mielenkiintoinen ja toivottavasti siitä löytyisi fakta tietoa.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Kyllä kerkämatti taitaa olla oikeilla jäljillä turbo osien suhteen,eli
siinä vaiheessa kun 282 lanseeratiin ,pover plus moottoreilla ,niin
muutkin mallit saivat samat valmiudet turboon ,muun muassa
männän tappi on vahvempi ,sekä kannessa muutoksia ja jotain
muutakin vahvenuksia. Omassa 702 ainakin oli turbon männät ,kun
koneen siittä takavuosina remppasin.
siinä vaiheessa kun 282 lanseeratiin ,pover plus moottoreilla ,niin
muutkin mallit saivat samat valmiudet turboon ,muun muassa
männän tappi on vahvempi ,sekä kannessa muutoksia ja jotain
muutakin vahvenuksia. Omassa 702 ainakin oli turbon männät ,kun
koneen siittä takavuosina remppasin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Moottorin vaihdokset menevät varaosakirjallisuudessa moottorinumeroiden perusteella.
Jos jotain tuossa äsken koetin selvittää niin oletan että kansi on muuttunut turbomalliseksi NT koneissa 81596 ja DT koneissa 13692 alkaen ja jos oivalsin niin mäntä/kiertokanki hommat ovat muuttuneet turbollisiksi koneen numerosta DT 13541 alkaen...
Kansipaffi on näkyy sama turbollisissa ja turbottomissa.
Jos jotain tuossa äsken koetin selvittää niin oletan että kansi on muuttunut turbomalliseksi NT koneissa 81596 ja DT koneissa 13692 alkaen ja jos oivalsin niin mäntä/kiertokanki hommat ovat muuttuneet turbollisiksi koneen numerosta DT 13541 alkaen...
Kansipaffi on näkyy sama turbollisissa ja turbottomissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Vaikkei kone ole kotosallakaan, niin aloin jo valmistamaan koneeseen äänenvaimenninta.
Äänenvaimenninosa 2,5" rosteria, sen sisään 2" reikäputki, päätyihin laipat ja muut osat 2" rosteriputkea.
Saas nähdä vaimentaako miten, mutta luulisi ettei ahista. Joutaa tuo autonputki pois heti...
Äänenvaimenninosa 2,5" rosteria, sen sisään 2" reikäputki, päätyihin laipat ja muut osat 2" rosteriputkea.
Saas nähdä vaimentaako miten, mutta luulisi ettei ahista. Joutaa tuo autonputki pois heti...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- Kerkänmatti
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 697
- Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
- Konekalustoani: 255/2100/804
- NLCF r.y jäsen Nro: 112
- Paikkakunta: Puolanka
Hehe, joko polttelee?
Sitten jos ja ku turbotat sen, ni pistä pelkkä suora putki kuten turboissa on jo tehdasasenteisena ollut.
Sitten jos ja ku turbotat sen, ni pistä pelkkä suora putki kuten turboissa on jo tehdasasenteisena ollut.