Projekti: Leyland 472 SQMS '80

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Joulu 2009, 17:08

En ole kerennyt leukun parissa aikaa viettää. On niin paljon sählinkiä ennen kevätkesää, että saa jäädä kotvaseksi aikaa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Joulu 2009, 20:44

Tänään piti leukkua rakentaa kun kuulema ensiviikoksi on tarvis nelikolle...

Panin kääntyvän istuimen paikoilleen, asensin radion ja johtovalmiudet ksenoneille kun olivat levällään irroitettuna.

Pamautin leukun -4 asteen pakkasesta käyntiin hehkun ja pakkosyötön avulla. Otti kierroksia tooosiii laiskasti ja sitten hyytyi. Uudestaan hehkutus ja käyntiin. Nyt jäi käymään...

Ajelin siinä sitten niin pienessä vastasessakin on 5 sentin liekki putken päässä, vaan kun ei kulje niin ei kulje. Hyytyy. Muutenkin paikoillaan on semmonen laiskansutjakka. Eli voi olla monessa jo vikaa, eli suihkut, männänrenkaat, venttiilit, pumppu.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

07 Joulu 2009, 00:37

voi tietty putkimallikin vaikuttaa porkkanan näkymisherkkyyteen
vaan kannattanee tarkistaa ajoitus 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

07 Joulu 2009, 19:42

Joo. Aloita siitä ajoituksesta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Joulu 2009, 15:25

Venttiilinvälykset säädetty, ykkösessä ei ollut välystä oikeastaan yhtään. Nyt välykset on tiukka 0.35 mm.

Suuttimet vein uuron sähkö ja dieselhuoltoon, lupasivat huomiseksi katsoa loppuun. Sen verta tänään ilmoittivat, että entiset kärjet passaa hyvin joten puhdistus ja säätö riittävät.

Ajotuksen katson huomenna, voi olla että tulee ihan eri kone luonteeltaan...

Verhon Jussille tuossa justi soittelin ja kerroin tuosta mäkitestistä jossa leukku puotatti 2000 kg lanan kanssa peltoalueen 2:lle, kolmosnuffetti hiilaa saman lanan mäelle vitosella :shock: :lol: Eli muutama kaakki sieltä on poiessa...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Joulu 2009, 17:04

Jos tämä sinun leukkusi on vähänkään samanlainen kuin esim. nef holland koneeltaan, elikkä kierroskone, oliskhan ollut vm. jotain 95, jollaisella ennen kolmosnuhvi kuskasin venettäni vuoden 2000 molemmin puolin useamman vuoden aikana, eihän näitä voi edes verrata sitkeydessä, esim. loivassa vastamäessä, minkä kolmosnuhvi menee viitosella ylös, niin nef hollandissa sai pykältää useita kertoja vaihdetta alaspäin, kyllä ne tasaisella kulkee kunhan ensin saa hilattua kierrokset ja vauhdin maksimiin.
Elkääkä näitten uusien koneitten omistajat repikö tämän johdosta housujanne.
Toivottavasti vika löytyy tuolta syttypuolelta, minulla 4/65:sessa saman tyyppisiä ongelmia, käyntiin lähtee kun startilla tarpeeksi kauan antaa vauhtia ja tyhjäkäynniltä kun vetäisee käsikaasuvivusta niin kiihtyy tosi laiskasti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

10 Joulu 2009, 19:42

kari t kirjoitti:Jos tämä sinun leukkusi on vähänkään samanlainen kuin esim. nef holland koneeltaan, elikkä kierroskone, oliskhan ollut vm. jotain 95, jollaisella ennen kolmosnuhvi kuskasin venettäni vuoden 2000 molemmin puolin useamman vuoden aikana, eihän näitä voi edes verrata sitkeydessä, esim. loivassa vastamäessä, minkä kolmosnuhvi menee viitosella ylös, niin nef hollandissa sai pykältää useita kertoja vaihdetta alaspäin, kyllä ne tasaisella kulkee kunhan ensin saa hilattua kierrokset ja vauhdin maksimiin.
Elkääkä näitten uusien koneitten omistajat repikö tämän johdosta housujanne.
Toivottavasti vika löytyy tuolta syttypuolelta, minulla 4/65:sessa saman tyyppisiä ongelmia, käyntiin lähtee kun startilla tarpeeksi kauan antaa vauhtia ja tyhjäkäynniltä kun vetäisee käsikaasuvivusta niin kiihtyy tosi laiskasti.
Neliveto hukkaa paljon voimaa, samoin omapaino. Leukun kone on puurtaja ei niinkään kierroskone kuten esim. New Hollandin Iveco pohjaiset koneet. Varsinkin vanhat Fiatit Iveco:lla rääkyvät hirveästi. Kierroksiakin ne ottaa 3000... Heikkopäistä hirvittää kuunnella kun naapuri kurvaa 80-90:llä, sen tulon kuulee jo kaukaa... Kamalan pahaääninen mylly. Ei tämä koneen vedon puute yllätyksenä tullut, koeajossa sen huomasi heti. Halpa hinta antaa paljon anteeksi. Otan koneen varmasti auki jossain välissä, ennen turbotusta. Nyt kuitenkin haeskelen helpoimmat kohteet läpi yksitellen. Muuten jos jollain on tiedossa 4/98 TT koneen pakosarjaa niin olen kiinnostunut, vinkkejäkin sellaisen sijainnista otetaan vastaan :)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

10 Joulu 2009, 20:22

Ja nyt en revi niitä housujani, mutta laitan jo vähän jarrua tai edes hidastinta päälle. :)

New Hollandia ja fiiattia ei oikeastaan voi eikä tarvi verrata kierroksien suhteen. Ehkä jotain 110-90 fiiattina ja hollantina. :D Nuo hollannit joilla olen ajanut jaksaa vetää todella hienosti. Kierrokset ei tipu kun tiellä jurnuuttaa ylämäkeen ja pellolla vetää hienosti alle 1500 kierroksella.

Taitaa olla samaa sarjaa tämä vertailu kuin esimerkiksi se iänikuinen saabien polttoaineen kulutus. Naapurin isäntäkin sanoi ääneen kun oli tuon 9-3 ss kyydis että puuttuuko tuosta kulutuksesta ykkönen edestä? :lol:

No jatketaan masterin leukun tutkimista.
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Joulu 2009, 14:51

Yksi selvä vika on havaittu. Suuttimien holkit ovat tässä sekaisin kahta mallia, pohjallisia ja pohjattomia. Ykkösessä pohjaton muissa pohjallinen. Silti rikat oli kaikissa lukuunottamatta kolmospyttyä. Tämä voi sotkea hitusen polttoaineenruiskutusta kakkos ja nelospytyn osalta.

Suuttimet olivat kunnossa, 40 € teki puhdistus ja säätö, sen hoiti Uuron Sähkö ja Dieselhuolto.

Saas nähdä miten koneen käytös nyt muuttuu, käynnistyvyyden luulisi paranevan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

11 Joulu 2009, 16:39

Sama näkyy olevan masterilakin järjestys puuttuvien hevosten
metsästyksessä, kuin omassa 702 aikoinaan ,mielenkiinolla seurataan
mitä seuraavaksi? :wink:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Joulu 2009, 19:12

Jippii, nyt jo kulkee! Aivan eri kone kuin ennen. Kylmäkäynnistys on testaamati, mutta hyvältä vaikuttaa. Vielä pitää tuo nisun vihje tsekata, jos sieltä saisi vielä viimeiset pollet talteen :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

11 Joulu 2009, 21:22

Aikoinaan omassa ei suuttimien tarkastuksesta ollut apua ,jolloin
jatkoin ihmetelyä ,siinä sitten tuli paneudutua aikaisemin mainittuun
polttoainevuotoon ruiskutuspumpulla. Rihlatun erikoisavaimen puutteen
takia ruuvasin suutinputket irti ja sen jälkeen pienet kuusiokoloruuvit
joilla pumpun elementtilohko kiinni pumpussa ,siis en ottanut edes
pumppua irti moottorista ,tämän sitte kiikutin tutulle asentajalle joka
laitto saman painemittarin millä suuttimetkin testataan kiinni ykkösen
lähdölle jotta näki miten se vuoti siittä rihlaruuvin juuresta ,niin silloin
tuli ilmi se sisäinenkin vuoto ,josta johtu se oman leukkun huono käynti.
Tuo masterin leukkun hevosten vähyys ei nyt oikeen tuohon vikaan
kuitenkaan näytäis sopivan ,tietenkin sen voi kokeila vuorotelen käyn-
nissä löysäämällä vuorotelen jokaisen pytyn suutinputkia ,josko käynti
jollakin poikeaa kovasti muista ,niinkö bensa koneessakin tulpan-
johdoilla kokeilaan. :)
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

12 Joulu 2009, 21:29

Nuffieldmaster kirjoitti:Muuten jos jollain on tiedossa 4/98 TT koneen pakosarjaa niin olen kiinnostunut, vinkkejäkin sellaisen sijainnista otetaan vastaan :)
Mulla on outo pakosarja omassa traktorissa. Normaalistihan pakoputken laippa on sivupellin ulkopuolella, eikös niin?
Mulla se on siinä kolmen kanavan risteyksen päällä heti, eli sivulle päin se ei jatku ollenkaan. Joku ed.omistajista on rälläköinyt konepellistä palan ja pakoputki tulee suoraan sen läpi. :shock:
Lisäksi hytissä on mielenkiintoinen keltainen huomiotarra verraten siihen että kyseessä on turboton traktori. Laitan näistä molemmista kuvia tässä joku päivä.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

13 Joulu 2009, 10:50

Taitaa olla turbon pakosarja ,muistaakseni lähtö oli 804 juuri keskeltä
ylös ja turbon jälkeen alas ja sivulle mutkalla sivupellistä ulos niinkö
muissakin ,laturi on muuten 804 moot. toisella puolen ,mitenkä on
tuossa sun?
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

13 Joulu 2009, 12:21

Siinä on kyllä laippa vain kahdella pultilla, siksi oon epäillyt että saako siihen turboa kiinni kunnolla. Eikö melkein järjestään turbot tule nelikulmaisella laipalla kiinni? Onhan siinä joskus voinut ollakin turbo, mutta pakosarja on voitu senkin takia vaihtaa koska huonosti asennettu etukuormaaja on vienyt tilan normaalilta pakoputkelta..
Laturi on moottorin vasemmalla puolen, eli siinä missä yleensäkin.
Vastaa Viestiin