Projekti: Leyland 472 SQMS '80

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Marras 2009, 20:33

Mittee ootta mieltä uskaltako tuon kopin ottoo ja pestä ihan vesletkun kanssa? Ei vain mittaristolle työntäisi vettä, muut sisustat ja karmit yms saisi puhtaaksi? Nyt vielä on plussan puolella keli

Laittaisi vaikka sisätilanlämmittimen (joka muutenkin pitää asentaa siihen) pörisemään kotvaseksi?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
massikka_mies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
Paikkakunta: Ylämaa

27 Marras 2009, 20:39

uskaltaa uskaltaa, 390 ja 4255 verkuista pesty ihan vesletkulla ja kunhan antaa kuivahtaa kunnolla niin ei mitään hätää :wink:
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
Velu

27 Marras 2009, 22:02

Ursuksen hytin pesin kylmän viileästi painepesurilla ja liuottimella sisältä. Puhaltelin samalla kojelaudan sisukset, lämmityslaitteen kanavat ja kennon puhtaaksi. Oli kyllä uskomaton määrä turvetta. Lopuksi käytin vielä istuinta verhoiltavana koulutuskeskuksessa. Parani muuten kummasti.

Mittaristot ja sähkölaitteet ei muuten pelkää vettä, kunhan niitä ei jätä märäksi eikä käytä märkänä. Paineilma on hyvä kuivauskeino. Olen varmaan puolenkymmentä auton mittaristoa avannut ja pessyt taulut ja matkamittarin Armol Allilla ja kuumalla vedellä. Mittaristot ovat kaikki toimineet pesun jälkeenkin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Marras 2009, 22:55

Pitääpä sitten tehä semmonen kunhan kone on pihassa. Se höyrypesuri ois varmasti kova sana. Huomenaamuna lähdetään hakemaan leukkua uuteen kotiinsa 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

27 Marras 2009, 23:14

Sulakerasia on ensimäisiä kohteita joita kantsii katsoa ,on
näisä se akileen kanta pää ,meinaan ennen paloa. :!:
Velu

28 Marras 2009, 09:16

Se jäi vielä sanomatta, että toyotan penkit pesin pinelinellä ja painepesurilla ja tuli kuin uudet. Traktorin penkki ja verhoilut kestänevät saman käsittelyn, kunhan ei hirveän kuumalla kurauttele.

Masteri laittanee varmaankin pääkytkimen siihen ennen paloa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Marras 2009, 17:59

Nyt on sitten leulanteri pihassa, vielä se lavetilta tuli alas :-D Huomenna sitten tutkimaan tarkemmin... Ai niin, ei sovi enää traktori talliin :( yli 20 cm ottaa kiinni.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

28 Marras 2009, 18:07

Nuffieldmaster kirjoitti:Nyt on sitten leulanteri pihassa, vielä se lavetilta tuli alas :-D Huomenna sitten tutkimaan tarkemmin... Ai niin, ei sovi enää traktori talliin :( yli 20 cm ottaa kiinni.
Niin ne murheet alkaa kasaantumaan. Seuraavaksi ostat pitkäakselisen Nuffieldin, niin sitten ottaa leveyssuunnassa kiinni :twisted:
Velu

28 Marras 2009, 19:01

Hallintekoon ensi kesänä. Siihen se harrastus täälläkin johti. Tosin hallia tehdessä huomasin puutteita kalustossa ja piti vielä hommata koneita lisää. Nyt joutuu sitten ensi kesänä rakentamaan vielä lisää, että sopii kaikki katon alle. :lol:
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

28 Marras 2009, 22:33

Velu kirjoitti:Hallintekoon ensi kesänä. Siihen se harrastus täälläkin johti. Tosin hallia tehdessä huomasin puutteita kalustossa ja piti vielä hommata koneita lisää. Nyt joutuu sitten ensi kesänä rakentamaan vielä lisää, että sopii kaikki katon alle. :lol:
Minä tein uuden pihatien... Tulevalle vaimolle puhelin, että semmonen Lokomon tiekarhu olisi kätevä lanauksessa ja jatkossa aurauksessa, sekä polanteen poistossa :wink: Ilmeisesti uusikin tie oli liian lyhyt, tai sitten Leylandilla ja Nuffieldilla on tehty liian tasaista jälkeä, kun ei hän oikein nähnyt perusteita riittävinä... Oikeasti hän on kyllä ihan täysin näissä koneharrastuksissa mukana, usein on jeesaamassa ja kannustamassa :D
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

29 Marras 2009, 18:58

nuhvi63 kirjoitti:onnea vaan täältäkin projektiin,tekis jopa mieli olla kateellinen 8) 8) 8)
Sanos muuta 8) :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Marras 2009, 21:11

Tänään sitten otettu pitempiä ja tarkempia tutkimuksia koneen suhteen.

Ajelin noin 30 km tieajoa. Kone lämpiää hyvin, hyttikin on tosi lämmin, mukava ja HILJAINEN :shock: Kännykkään pystyy puhumaan tai kaverille. Taakse sopii kaveri kyytiin melko hyvin.

Mitä on huomannut niin mittaristo ei pelaa täysin mm. polttonestemittari muuttaa näyttämäänsä ja täydellä tankilla näyttää vajaata. Lämpötilamittarikin näyttää jotain kun kädellä antaa muksauksen kojelautaan :lol: Öljynpaine ja lataus mittarit pelaavat kyllä.

Sulakerasia on osin sulahtanut, joten joutaa vaihtoon. Päävirtakytkin tulee huomenna.

Vilkut pelaa jos hätävilkkukytkin on oikeassa asennossa eli jotain kytköshäiriöitä sielläkin on. Puhaltimen ykkösasennosta on vastus palanut, eli puhallin pyörii täysillä - puoliteholla - täysillä.

Kytkin nypyttää hieman isolla pykälällä liikkeelle lähtiessä, mutta irroittaa hyvin ja pitää.

Kone on surkea lähtemään käyntiin, hieman pitää ei leylandimaista ääntä röhisemällä. Vetoja ei ole, pudottaa kierrokset tyhjänä isolla pykälällä parhaalle vääntöalueelle (1200-1600 rpm) vastaisessa melko nopeasti, tosin sitten ei taas hyydy . Aukaistava se siis on. Huohota tosin ei...
Öljynpaineet kuumana tyhjäkäynnillä on 4 mittarinneulan paksuutta vihreällä, eli melko alhaalla.

Neliveto toimii, kytkeytyy täsmällisesti eikä äännä ylimääräistä. Pyörätkin on suht. kohdallaan, jottei olkatapit ole ainakaan mahdottoman väljät.

Nesteitä ei vuoda muualta kun jostain vaihteiston tienoilta pitää selvittää mistä, kenties pudotuslaatikon stefasta. Vaihteistokin pelaa, sorsia kyllä löytyy ykkösestä jos on paikoillaan ja polkee kytkimen pohjaan ja koettaa panna vaihteen silmään, mutta en pidä pahana. Liikkeessä ei taasen kurise...

Nostolaite on nopea, ihan tolkuttoman. Asennonsäätö on täsmällinen ja koukkukin toimii, on muuten mukava rempula.

Ja se pakki, jessös se kulkee isolla pakilla kovasti :shock:

Tänään vaihdoin moottoriöljyt, suodattimet löpölle ja öljylle sekä lisäsin ohjauspumpulle öljyä. Jostain syystä ei meinannut ilmaantua millään, vaivoin turisi pihalla kunnes tokeni. Kävi n. 30 min ja koetin lähteä tielle. Meinasi tukehtua vielä siinä mutta virkosi. Kierroksilla kuitenkin edelleen alkaa röpöttämään, jostain alkoi horimaan ilmaa... pitää se selvittää myöhemmin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Marras 2009, 21:34

Muuten, konepellissä lukee ns. "pehmeällä" fontilla LEYLAND, näyttää kuin jo kauanaikaa sitten olisi ollut irtokirjaintarra siinä, tuli esiin kun öljyisellä rätillä sitä putsasin. Todella haalea, eli aurinko ei ole kerennyt polttaa maalia ennen irtiottoa, tahi sitten se kuultaa alta läpi. En ole ennen tuommoista näissä nähnyt, mikähän lie? Kylkilistoissa on normaalit tarrat.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Marras 2009, 22:07

"Kierroksilla kuitenkin edelleen alkaa röpöttämään, jostain alkoi horimaan ilmaa... pitää se selvittää myöhemmin."

Ettei vaan johtuis venttiileistä tuo kierroksilla röpöttäminen, minäkin hain tuosta 10/42:sesta röpöttämisen syytä polttoaine puolelta , mutta en saanut kuriin, koneen aukasun jälkeen sitten selvis, kolmossylinterin venttiilin istukat olivat kuluneet ja venttiilit sakkasivat.
Onnittelut täältäkin nelivedon hankinnasta :lol:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

29 Marras 2009, 22:16

Juu, polttoaineesta se johtuu kun ei tehnyt ennen suodattimen vaihtoa samaa. Joutui ilmaamaan jotain 6-7 kertaa, kunnes suutinputken aukaisemalla yhdestä pytystä sain sen vaivoin käymään itse.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin