Projekti: Leyland 472 SQMS '80

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Marras 2009, 17:26

Onkos sulla tietoa tuon historiasta
Ihmettelin vähän kun on niin puunatun olonen
Noin puhasta vanhaa rakkoria ei olekkaan, tai sitten on pidetty paremmin kuin emäntää
Onkos tuossa jo oikeat nestejarrut, mulla on vaan hydraulisesti kevennetyt mekaaniset jarrut
Mukana kuin peräpukama!
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

25 Marras 2009, 17:27

ei enää masterinkaan metsiin ole mehtäkoneella asiaa ku leukku tuli taloon 8) metsäajoa varten kannattaa laitta joku suoja / tehä puskuri keulaan ettei risut töki maskiin.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Marras 2009, 18:51

Tää puunattu :?: :D Ei ole puunattu, orkkiskuosissaan on ja melko nuhjusa, mutta se on outoa että se on saakelin puhdas ja vuotamaton.

Kone on ollut edellisellä omistajalla n. 10 vuotta pihatraktorina kotipaikallaan. Ostettu jostakin maatalouskaupasta liperistä vaihdokkipihalta markka-aikaan. Puunauksen jos on, niin niiltä ajoilta. Maali, sisusta ynnämuut ovat orkkikset.

Jarrut on lajinsa viimeisimpiä, eli hydraulikäyttöiset kuivat levyjarrut.

Traktori on ollut tosiaan sen kymmenen vuotta semmosena kakkosmökkitraktorina, 99 lähtöä 100:sta kertoi omistaja tehneensä pikkufergulla. Muutoin sitä edeltävästä historiasta minulla ei ole luotettavaa tietoa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Marras 2009, 22:59

sitten pääset todennäköisesti ostamaan tuntimittarille uuden
kulmavaihteen jolla muutetaan vaijerin pyörimissuunta...
ja hinnan kuullessasi hymyilet 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Marras 2009, 23:07

Warpu kirjoitti:sitten pääset todennäköisesti ostamaan tuntimittarille uuden
kulmavaihteen jolla muutetaan vaijerin pyörimissuunta...
ja hinnan kuullessasi hymyilet 8)
Siis onko tosiaan niin edullinen vai kallis?

Konekorjaamolla on 25€ vai oliko se tässä se kulmavaihde mittarin päässä ja ihan s****an kallis :? :?:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Marras 2009, 23:21

näissä lähtee vaijeri pumpulta ja alkuperäinen kulmavaihe on mittarilla
uus tulee pumpun ja vaijerin väliin ja muutama vuos sitten oli rahteineen
liki parisataa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Marras 2009, 12:54

Sulla kun on se originaali kunnossa, niin voisit luultavasti auttaa minua selvittämään perän hydrauliikkaletkujen järjestyksen. Noissa leylandeissa on se ulkop. hydrauliikan venttiili erillään nostolaiterepusta. Lisävarusteena on ollut myös kaksitoiminen venttiili yksitoimisen lisäksi, jolloin on kaksi pikkuvipua siinä nostolaitteen vivun ja istuimen välissä.

Mulla on pulmana omassa traktorissa, että siitä puuttuu nyt kokonaan lisähydrauliikka,koska se lohko on ed. omistajan mukaan haljennut ja poistettu. Nyt koneessa on vain letkujen päitä joista osa on liitetty toisiinsa, osa ei mee mihinkään ja niin edelleen. :?

Sitten toinen juttu jota rupesin pohtimaan, että mistä alkaen noihin 472 moottoreihin on laitettu TT moottorin sisäkalut? Tekniset tiedot puolelta kun tarkastelee, niin siellä on -79 alkaen NT koneen vääntömomentti suurentunut verrattuna aikaisempaan. (248 :arrow: 270 Nm) Johtuuko se juuri siitä että niissä malleissa on erilaiset osat vai mistä? Voiko asiaa selvittää valukoodeista, että saisi konetta avaamatta selville onko siellä turbokoneen palikat :?:
Viimeksi muokannut Kerkänmatti, 26 Marras 2009, 13:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2009, 13:12

Kerkänmatti kirjoitti:Sulla kun on se originaali kunnossa, niin voisit luultavasti auttaa minua selvittämään perän hydrauliikkaletkujen järjestyksen. Noissa leylandeissa on se ulkop. hydrauliikan venttiili erillään nostolaiterepusta. Lisävarusteena on ollut myös kaksitoiminen venttiili yksitoimisen lisäksi, jolloin on kaksi pikkuvipua siinä nostolaitteen vivun ja istuimen välissä.

Mulla on pulmana omassa traktorissa, että siitä puuttuu nyt kokonaan lisähydrauliikka,koska se lohko on ed. omistajan mukaan haljennut ja poistettu. Nyt koneessa on vain letkujen päitä joista osa on liitetty toisiinsa, osa ei mee mihinkään ja niin edelleen. :?
Voin auttaa juu, mielelläni :)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Marras 2009, 13:20

Nuffieldmaster kirjoitti:Voin auttaa juu, mielelläni :)
Pitää tässä joku päivä ottaa kuva perärepusta ja numeroida siihen kaikki letkulähdöt. Saat sitten verrata omaasi.. :)
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2009, 14:34

Jostain luin (mutua vielä) että 702/704:set olisivat jo TT sisuskaluilla, mutta en ole varma. Pitänee tutkia asiaa. Voisi olla hyvinkin mahdollista, että loppupään 472:setkin olisivat jo NT koneen sijasta TT sisuskaluilla.

Muuten, nuo brosyyrikuvien 02 sarjalaiset ovat kuulema meikattuja 472, 462 jne malleja ja tekniikka ei niissä ole vielä samaa kuin tuotantokoneissa!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Marras 2009, 16:44

Mullakin se on vain kuulotietoa että 272, 472 viimeiset mallit olisi turbon kaluilla. Mutta se toisaalta tuntuisi loogiselta, että kun X82 mallit julkaistiin, niin siitä lähtien olisi kyseisiin moottoreihin valmistettu vain turbon kestäviä osia. Aihe on mielenkiintoinen ja toivottavasti siitä löytyisi fakta tietoa.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

26 Marras 2009, 19:46

Kyllä kerkämatti taitaa olla oikeilla jäljillä turbo osien suhteen,eli
siinä vaiheessa kun 282 lanseeratiin ,pover plus moottoreilla ,niin
muutkin mallit saivat samat valmiudet turboon ,muun muassa
männän tappi on vahvempi ,sekä kannessa muutoksia ja jotain
muutakin vahvenuksia. Omassa 702 ainakin oli turbon männät ,kun
koneen siittä takavuosina remppasin. :D
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2009, 21:17

Moottorin vaihdokset menevät varaosakirjallisuudessa moottorinumeroiden perusteella.

Jos jotain tuossa äsken koetin selvittää niin oletan että kansi on muuttunut turbomalliseksi NT koneissa 81596 ja DT koneissa 13692 alkaen ja jos oivalsin niin mäntä/kiertokanki hommat ovat muuttuneet turbollisiksi koneen numerosta DT 13541 alkaen...

Kansipaffi on näkyy sama turbollisissa ja turbottomissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Marras 2009, 22:52

Vaikkei kone ole kotosallakaan, niin aloin jo valmistamaan koneeseen äänenvaimenninta.

Äänenvaimenninosa 2,5" rosteria, sen sisään 2" reikäputki, päätyihin laipat ja muut osat 2" rosteriputkea.

Saas nähdä vaimentaako miten, mutta luulisi ettei ahista. Joutaa tuo autonputki pois heti...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Marras 2009, 22:59

Hehe, joko polttelee? :wink:
Sitten jos ja ku turbotat sen, ni pistä pelkkä suora putki kuten turboissa on jo tehdasasenteisena ollut. :D
Vastaa Viestiin