Projekti : Nelivetonuhviin BMC- kuutonen
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 575
- Liittynyt: 17 Kesä 2012, 10:26
- Konekalustoani: Nuffield DM4 -59 (konevikanen), Varaosanuffi -54, Purettu nelonen -60, Nuffield DM4 -61 (projekti), Leyland 270 -75, Leyland 272 -78, + muuta ryjää, rautaa ja romurautaa...
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Jätä koppi pois... Edelleen sitä mieltä...
"Black smoke don't mean it's broke"
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Koppi pois
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Koppi pois ja sateenvarjo tarvittaessa patentilla ohjastajan päälle.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Eihän sitä kuutosen ääntä edes kuule hyttiin - voimansiirto vain jollottaa. Ilman hyttiä vaan. Harrastekoneitajan nämä on.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kiirettä pitänyt koko alkuviikon, tänää iltasella sain viimein nuhvin katkaistua. Värkkäämistä katkaisuradan kanssa kun ei ole tarpeeksi korkeita pukkeja, eikä hallitunkkikaan nosta kuin 50:neen cm, mutta noilla mennään
Varmistus nostimella.
Kaikesta huolimatta, onnistui noinkin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Eikö sulla ollut tuossa akselissa sitä lukitustappia paikallaan?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Jaa, mitähän lukitustappia mahdat tarkoitaa, missähän tapin pitäis olla
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Minulla on ainakin akselin loikkarin puoleisessa päässä reikä ja tappi tulee myös rattaan rungon läpi.. Pois ei saa ilman että puristaa akselin ja rattaan irti laakereista. Tappi jää laakereiden sisään..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei ollut mitään lukitusta kytkinakselilla, lähti loikarin puoleisesta päästäkin vetämäällä irti.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Itse silloin ihmettelin miksei irtoa loikkarin päästä kunnes purkaessa tuli se tappi esiin. Eikö sinulla ole sitä reikääkään tuossa akselissa?
Miksiköhän se varmistus on tuohon minun loikkariin tehty...
Miksiköhän se varmistus on tuohon minun loikkariin tehty...
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Onhan siinä se alkuperäinen reikä olemassa akselin loikkarin puoleisessa päässä. Huomenna otan loikkari tarkempiin tutkimuksiin, asia tarkentuu sitten
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Löytyihän nuo rampan kaipaamat reiät tuostakin, mutta edellinen omistaja oli tehnyt omia sovellutuksia, laittanut pultin kantoja ym. rompetta booriholkin sisää estämään kytkinakselin taaksepäin siirtymistä.
Ala-akselin toinen laakeri hajallaan, toinen vielä kasassa, menee kuitenkin millimittaiseksi kyseiset laakerit.
Kamera sanoi yhteistyösopimuksen irti joten tässä vaiheessa ei kuvia
Ala-akselin toinen laakeri hajallaan, toinen vielä kasassa, menee kuitenkin millimittaiseksi kyseiset laakerit.
Kamera sanoi yhteistyösopimuksen irti joten tässä vaiheessa ei kuvia
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- ramba
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1332
- Liittynyt: 17 Tammi 2013, 20:32
- Konekalustoani: Nuffield 10/60 KKK, Belarus 501H ja muita päriseviä vehkeitä..
- NLCF r.y jäsen Nro: 473
- Paikkakunta: Kotka
Monesti näihin vanhoihin vehkeisiin huomaa tehdyn jonkun omia "patentteja".. Pienellä lisävaivalla voisi nekin korjata kunnolla.
Minulla oli ne kaksi päälaakeria todella väljät ja pyörittäessä rohisi.. Nyt uusilla laakereille oli todella hiljainen kun vapaalla käytti, ei kuulunut enää epämääräistä jollotusta vaihteistosta..
Kuuluuko tuon loikkarin toimia ilman että on mitään päävaihdetta silmässä, ihankuin pelkkä loikkari päällä konetta pyörittäessä ei olisi edes rengas pyörinyt..
Minulla oli ne kaksi päälaakeria todella väljät ja pyörittäessä rohisi.. Nyt uusilla laakereille oli todella hiljainen kun vapaalla käytti, ei kuulunut enää epämääräistä jollotusta vaihteistosta..
Kuuluuko tuon loikkarin toimia ilman että on mitään päävaihdetta silmässä, ihankuin pelkkä loikkari päällä konetta pyörittäessä ei olisi edes rengas pyörinyt..
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyllä jonkin vaihteen pitää olla silmässä jotta loikkari toimii, mikäli en ole väärässä niin ainostaan ulosoton pitäis toimia loikkarin kertoimella ilman mitään vaihdetta silmässä, en ole koskaan kokeillut kun ei ole ollut tarvetta, joonaksella lienee kokemusta, osaa sanoa varmaksi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Loikkarihan on vaan ylimääräinen kertojavaihteisto välissä.
Jos loikku on pienellä tai isolla, muuten pääkepistä vapaalla, konehan periaatteessa liikkuu renkaasta pyörittämällä ja työntämällä.
Kytkimen jälkeen ekana on KKK, normaalisti suora akselivälitys, sitten koneen oma vaihteisto perässä, josta se varsinainen välityksen valinta tehdään, ja jos se vapaalla, niin on vapaalla.
Ja vaihde vapaalla hyde kytkettynä pumppukin pyörii KKK päällä "ylikellotettuna" , ja varsinkin hiukan isommilla kierroksilla mennään jo pian pumpun max käyttökierrosten ylitse.... varsinkin pitkäaikaisesti käytettynä...
Loikkari ei vaikuta päävaihteiston toimintaan mitenkään muuten kuin että akselien pyörimisnopeus muuttuu....
Jos loikku on pienellä tai isolla, muuten pääkepistä vapaalla, konehan periaatteessa liikkuu renkaasta pyörittämällä ja työntämällä.
Kytkimen jälkeen ekana on KKK, normaalisti suora akselivälitys, sitten koneen oma vaihteisto perässä, josta se varsinainen välityksen valinta tehdään, ja jos se vapaalla, niin on vapaalla.
Ja vaihde vapaalla hyde kytkettynä pumppukin pyörii KKK päällä "ylikellotettuna" , ja varsinkin hiukan isommilla kierroksilla mennään jo pian pumpun max käyttökierrosten ylitse.... varsinkin pitkäaikaisesti käytettynä...
Loikkari ei vaikuta päävaihteiston toimintaan mitenkään muuten kuin että akselien pyörimisnopeus muuttuu....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68