Sivu 1/20

Projekti : Nelivetonuhviin BMC- kuutonen

Lähetetty: 28 Elo 2009, 20:04
Kirjoittaja kari t
Tälläinen tuli haettua tänään http://kuvablogi.com/nayta/2216550/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alkuperäinen suunnitelma oli että laittaisin tuohon nelivetoon, bedfoordin tilalle, niin olishan se sitten aidompi nuffi, kun olis BMC: kone. Aika näyttää mihin tämä sitten sioitetaan, toisena vaihtoehtona olis tuo 10/60:nen ?
Yksi kohta mietityttää ? elikkä tämä http://kuvablogi.com/nayta/2216552/" onclick="window.open(this.href);return false; mikä tämän pumpun tarkoitus on ? Saakohan tuohon syöttöpumpun alipaineen säätäjää mistään ? Minkähän merkkinen mahtaa pumppu olla ? http://kuvablogi.com/nayta/2216553/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kone pyörii :lol: Runko ja kiertokangen laakereista käytettiin molemmista yksi auki ja yllätys yllätys orkkikset laakerit oli molemmissa :wink: Näyttäs että kone on ollut jossakin muussa käytössä kuin kuorma-autossa taikka traktorissa ,koska mittaristo näyttäs olevan koneessa kiinni http://kuvablogi.com/nayta/2216559/" onclick="window.open(this.href);return false;
Öljypohja kaipaa myös kunnostusta http://kuvablogi.com/nayta/2216560/" onclick="window.open(this.href);return false; lumitöitä tehdessä oli pukannut pohjan puhki :twisted:

Lähetetty: 28 Elo 2009, 23:00
Kirjoittaja Warpu
:)
kait tuohon vois ilmakompuran rakentaa eli sylinterin paikalla on sulkulevy

jos tuo ruiskutuspumppu muuten toimii niin ei oo mahoton homma
sorvata vaikka umpiraudasta uusi päätykoppa 8)

Lähetetty: 29 Elo 2009, 23:04
Kirjoittaja PetriH
Hei kari, minulta löytyy korjausohjekirja tuohon moottoriin.Tuo näyttäisi olevan 5.1l versio, eli 95mm putkilla.


lisäksi löytyisi pumppukin tuohon. Kunto arvoitus, suht täydellinen.

Lähetetty: 30 Elo 2009, 09:37
Kirjoittaja jokke
PetriH kirjoitti:Hei kari, minulta löytyy korjausohjekirja tuohon moottoriin.Tuo näyttäisi olevan 5.1l versio, eli 95mm putkilla.


lisäksi löytyisi pumppukin tuohon. Kunto arvoitus, suht täydellinen.
Sattuuko Petrillä olemaan tietoja tuosta isommasta koneesta, siis 5,7 litraisesta.
Tuli näet hommattua Ahveneltä moinen mylly?

Lähetetty: 30 Elo 2009, 09:38
Kirjoittaja kari t
Molemmat kiinnostaa :wink: Laita hintatiedot yv:nä, jos raaskit luopua myös tuosta korjausohjekirjasta.
Pumpusta voisit laittaa kuvia, joko tähän osioon :?: taikka sitten sähköpostina.

Lähetetty: 30 Elo 2009, 21:09
Kirjoittaja UniversalDM4
Se Karin kyselemä pumppu on alipaine pumppu, joka kehittänyt alipainetta jarrutehostinta varten kuorma-autossa, jossa moottori on alkujaan ollut. Mittaristo on siihen jonkun toimesta liitetty, lienee kuorma-autosta tehty peräkärryt ja moottoria käytetty sen jälkeen paikallismoottorina. Syöttöpumppu on vastaava Simms, kuin vanhoissa Nuffi-traktoreissa, säätäjän kuorikin taitaa olla sama.
Sitä en kyllä ymmärrä, että mistä Petri näkee, että kyseessä on 95mm männillä ja putkilla oleva yksilö???

Lähetetty: 02 Syys 2009, 15:06
Kirjoittaja PetriH
UniversalDM4 kirjoitti:Se Karin kyselemä pumppu on alipaine pumppu, joka kehittänyt alipainetta jarrutehostinta varten kuorma-autossa, jossa moottori on alkujaan ollut. Mittaristo on siihen jonkun toimesta liitetty, lienee kuorma-autosta tehty peräkärryt ja moottoria käytetty sen jälkeen paikallismoottorina.
Kyllä kapine on ns Exhauster eli alipainepumppu. Tästäkin löytyy korjausoppaasta tietoa.
UniversalDM4 kirjoitti: Syöttöpumppu on vastaava Simms, kuin vanhoissa Nuffi-traktoreissa, säätäjän kuorikin taitaa olla sama.
Tässä karin koneessa on kylläkin C.A.V:in pumppu, koneita toki saanut myös Simms:in pumpulla.
UniversalDM4 kirjoitti: Sitä en kyllä ymmärrä, että mistä Petri näkee, että kyseessä on 95mm männillä ja putkilla oleva yksilö???
5.1 ja 5.7 litraset moottorit eroavat jo ulkoasultaan toisistaan, lohkokin on jo eri. Ja vakionahan 5.1L moottorissa on 95mm putket ja männät, ja 5.7l 100mm putket ja männät. Tässätapauksessa tuskin on huononnettu koneen kestävyttä vaihtamalla ohuempiseinäiset putket.

5.1L (95mm)
http://kuvablogi.com/nayta/2216550/
5.7L (100mm)
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img423342.jpg

Omaan 5.7l koneeseen on edellisen omistajan aikana vaihdettu 100mm putkien tilalle 95mm, joten minunkin koneeni on periaatteessa 5.1L tällähetkellä.
jokke kirjoitti: Sattuuko Petrillä olemaan tietoja tuosta isommasta koneesta, siis 5,7 litraisesta.
Tuli näet hommattua Ahveneltä moinen mylly?
Ei ole muuta kuin käyttäjän käsikirja 5.7L koneeseen, hakusessa on 5.7L korjausohjekirja muttei ole tullut vielä vastaan.

Minulta tosiaan löytyy arpakuntoinen C.A.V:n pumppu,imusarja ja suutinputket kotoa, ja otin muutaman kuvan pumpusta sekä myös korjausoppaasta jossa on mm moottorin tekniset arvot ja jotain myös pumpusta. tiedot TÄSTÄ

Lähetetty: 02 Syys 2009, 16:44
Kirjoittaja UniversalDM4
CAV ja Simms ovat vuodesta 1968 olleet samaa firmaa... Esimerkiksi varaosat myydään nykyään useimmiten nimikkeellä CAV/Simms. Karin pumppu on alkujaan tosiaan totellut CAV-nimeä, katsoin hätäisesti vaan kuvaa, en riittävän tarkasti. Näihin BMC:n kuutosiin on asennettu koosta ja iästä riippumatta sekä rivi, että jakapumppuja, samoin kuin myös jakopää voi olla uudemmissakin koneissa vielä ketjulla. Näin käy varaosakirjasta ilmi.

BMC kuutonen

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 14:08
Kirjoittaja Nike
Mulla on tuo 5.1l kone. Startti sanoi sopimuksen irti. Mistä löytäis sopivan uuden startin. CAV:een kunnostettu aika suolasen hintainen.

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 20:29
Kirjoittaja kari t
Oliko "ahvenella" BMC kuutosessa alkuperäinen CAV:n pötköstartti vai oliko joku muu ? käyköhän tuohon jokin muukin startti, esim ulkopuolisella solenoidilla oleva ?
Täällä paikallinen autosähköliikkeen omistaja meinas ,että on vaikeaa löytää sopivaa starttia tuohon kuutoseen.

Lähetetty: 08 Tammi 2010, 21:07
Kirjoittaja ahven
nyt pittää muistella kuin must.... että missä olin viimeks ja en muista kumpi tartti siinä oli mutta jokke voes muistoo ja eekös siihen nuhvin tartti kää ihan nuin vuan. sammoo sukkuu se kuitenkkii on

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 00:43
Kirjoittaja Warpu
luulisin ja todennäköisesti juurikin nuhvin startin
käyvän ja niistä vanhempien eli esim. 460. jos on ollu "pötkö", niin
välilaippa(?) vaan irti. uudemmissa nuhveissa ja leukuissa sama
pultiijako mutta vaatii sorvaamista ja palan pois jotta sopii vanhempiin 8)

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 09:50
Kirjoittaja Nike
Vanha startti on "pötkö" ja tyypiltään CA 45 D 12-51. Välipalakin oli paikallaan. Paikallisessa IKH myymälässä tarjottelivat pikku massikan starttia? Onko kellään muistissa mikä tyyppi käy vanhempaan nuhviin?

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 12:52
Kirjoittaja jokke
ahven kirjoitti:nyt pittää muistella kuin must.... että missä olin viimeks ja en muista kumpi tartti siinä oli mutta jokke voes muistoo ja eekös siihen nuhvin tartti kää ihan nuin vuan. sammoo sukkuu se kuitenkkii on

Justiin kävin kahlaamassa hangessa konekatokseen ja katoin, että pötköstartti näkyy olevan.
Laittelin tuota Braunia lämmitykseen josko sais käyntiin ja pääsis talven ensimmäisiin lumitöihin :oops:

Lähetetty: 09 Tammi 2010, 13:50
Kirjoittaja kari t
Nike kirjoitti:Vanha startti on "pötkö" ja tyypiltään CA 45 D 12-51. Välipalakin oli paikallaan. Paikallisessa IKH myymälässä tarjottelivat pikku massikan starttia? Onko kellään muistissa mikä tyyppi käy vanhempaan nuhviin?
Minä laitoin 5-6 vuotta takaperin tuohon kolmosnuhviin vm. 61:nen, foortin startin, piti vähän soveltaa , rälläköidä kitaa suuremmaksi, että kävi starttikehälle, vähän isommat reiät kiinitykseen ja hyvin on pelannut, pyörittää muuten paljon nopeammin kuin alkuperäinen nuhvin startti.