Projekti : Nelivetonuhviin BMC- kuutonen

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Huhti 2014, 21:26

Jos loikku on pienellä tai isolla, muuten pääkepistä vapaalla, konehan periaatteessa liikkuu renkaasta pyörittämällä ja työntämällä.
Selvästi näkee ettei jusapella ole kokemusta kkk:jasta, ei siinä ole mitään "pientä" taikka "isoa" puolta, loikkarihan on, joko päällä, taikka pois päältä, mikäli "pääkeppi" kuten jusape mainitsee on vapaalla, olipa kkk:jan keppi kummassa asennossa tahaansa, ei koneen pitäis pyöriä, pyöritätpä rattaasta, taikka työnnät :wink:
Katotaanpa mitä esim. Nuffieldmaster tuumaa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Huhti 2014, 21:31

Jos KKK:ssa ei ole "isoa" tai "pientä" puolta, niin mitä vattua sillä sitten siellä muka edes tekee... :?: Turhanpäicäinen rallattaja siinä tapauksessa, jos välitys on sama molemmissa asennoissa....

Periaatteessa aivan sama kuin 10-lootassa "kertoja" pikkukeppi, mekaaninen ratasvälitys joko on toisessa asennossa tai sitten siinä toisessa.....

KKK:n välitys on 1:1,4888888888 .....
Ja siksihän KKK tahtoo "rallattaa" kun ratasparit ei ole täysin yhteeensopivat, piikkimääriltään ja akselien sijoituksen suhteen....
Eli 30/25 - 31/25 piikkimäärät.....
Parempi olisi ratasparit 30/25-30/25 tai 31/25-31/25 rattaat, olisi tasaisemmin pyörivä ja ratas/hammasvälit olisi paremmin kohdallaan....

Jos kerran KKK:ssa on valintakeppi, suora tai kertovalla puolella, niin se on on yksi vaihdevipu. "pääkepillä" tarkoitan vaihteiston omaa vaihteenvalitsinta.

Jos kylmis on isolla tai pienellä, ja vaihteistosta vapaa valittuna, ei ole mekaanista yhteyttä vedon puolesta renkaisiin lainkaan...

Kylmis on vaihteisto siinä kuin muutkin ratasvälitteiset låådat, ei se siittä muutu....

Itte ajatellut hydraulista pikavaihdetta tuohon kohtaan .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

13 Huhti 2014, 07:45

Miksi esim kkk:n välitys ei ole 1,5 tasan? No, se johtuu siitä, että sen tekijä on tiennyt, miten vaihteita suunnitellaan. Välityksen tulisi olla mielellään jokin "epämääräinen" luku, etteivät samat hampaat täysin samalla tavalla käytännössä kohtaa toisiaan pyörien eri kierroksilla. Se pienentää vaurioalttiutta.

Akselivälit valitaan normien mukaan ensisijaisesti, tai ainakin tasamilleiksi erikoistapauksissa. Sellaisiksi ne saadaan aina tekemällä sopivasti profiilin siirtoa pyöriin, hammasluvuista riippumata.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

14 Huhti 2014, 07:49

Öö siis mikä täällä mättää?

Loikkarivaihteessa on seuraavat kohdat:

Vipu alhaalla: Suora välitys, loikkari poissa päältä eli pieni alue päällä, käytetään vain nuhvin omaa vaihteistoa.
Vipu keskellä: Loikkari vapaalla, vain kytkinakseli pyörii moottorin nopeutta. Voimaa ei välity vaihteistoon eikä hydrauliikkapumpulle.
Vipu ylhäällä: Loikkarin välitys kulkee ala-akselin kautta, kerroin 1.488... iso alue päällä. Vaihteistoon menevä kierrosnopeus nousee välityksen verran.

Hydrauliikkapumppu ottaa voimansa ala-akselilta, joten mikäli päävaihde on vapaalla, ei ala-akseli pyöri "maavoimasta" eli työntäessä pyörien kautta se ei saa voimaa. Työntäessä traktoria, vaihde vapaalla pyörii vaihteistossa vain murikka-akseli.

Mikäli hydrauliikkapumppua halutaan pyörittää työntämällä traktoria pitää vaihteen olla silmässä ja ajokytkin auki tai loikkari vapaalla. Muutoin moottorikin kahnuaa vastaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

14 Huhti 2014, 08:05

Itte ajatellut hydraulista pikavaihdetta tuohon kohtaan .....[/quote]

Planeettavaihdettako jusape on suunnitellut loikkariksi. Yhteen aikaan niitä oli autoissakin. Se olisi kyllä aika nappi tuohon kohtaan, varsinkin jos lojo menee hydraulisesti päälle. Mekaanisestikin se on kyllä erinomainen. Paineilmalla toimivia oli ainakin englantilaisissa autoissa. Sellaisen voisi löytää lähes valmiina jostain romuttamosta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Huhti 2014, 12:19

Mättää, hiertää vieläkin tuo "pieni alue" :evil: nimitys nuhvin omasta vaihteistosta, kuitenkin kuten Nuffieldmasterkin mainitsee. Vipu alhaalla: Suora välitys, loikkari poissa päältä eli "pieni alue" päällä, käytetään vain nuhvin omaa vaihteistoa.

Mitä nimitystä käytätte sitte kymppivaihteisen, kylmäkosken kertojalla varustetun nuhvin vaihteiston hitaasta nopeusalueesta ? Onko se sitten pienen pieni alue ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kolmetonnine
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1512
Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20

14 Huhti 2014, 12:32

Voiskos se sitten olla ryömintä-alue.. :oops: :mrgreen:
Osmo_
Nuhvitietäjä
Viestit: 456
Liittynyt: 11 Touko 2011, 19:26
Konekalustoani: Nuffield 4/65 '67, Leyland 384 '71
NLCF r.y jäsen Nro: 161
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

14 Huhti 2014, 13:08

Braunissahan on hidas-hidas, nopee-hidas, hidas-nopee ja nopee-nopee :mrgreen: Eli LL, HL, LH ja HH. Että siltä pohjalta
IH 584 '81, IH 784 4X4 Turbo+Solid 2100 '79, Case 895 '93, DB 996+Esa 2000 '75, Nuffield 4/65 '67, MF 187 '76
Jonsered CS2145, Stihl 025, Stihl MS181, Mitsubishi L200 '99, Datsun 100A '73, Suzuki DT4 '91
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Huhti 2014, 13:53

lisenssi kirjoitti:
Planeettavaihdettako jusape on suunnitellut loikkariksi. Yhteen aikaan niitä oli autoissakin. Se olisi kyllä aika nappi tuohon kohtaan, varsinkin jos lojo menee hydraulisesti päälle. Mekaanisestikin se on kyllä erinomainen. Paineilmalla toimivia oli ainakin englantilaisissa autoissa. Sellaisen voisi löytää lähes valmiina jostain romuttamosta.
Sellainen kummitellut mielessä, hydraulinen kytkentä....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

14 Huhti 2014, 14:33

Näillä kummituksilla on tapana ilmestyä yllättäen ja ns kolahtaa paikalleen... :)

Varsinkin nuo vinohampaiset eivät vollota yhtään. Se on lähes äänetöntä menoa. Turbon tuhina vaan kuuluu suviyössä, hetken aikaa, koska matka taittuu aika joutuisasti.

Saakohan sen sopimaan kaksoiskytkinkoneeseen :mrgreen:

Ajattelin vaan kysyä, etten turhaan ota loikkaria mukaan päiväuniin, jos se on mahdotonta, teknisesti. Täytyy varmaan ottaa purkuprojekti, että saa mittailtua paikkoja...
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Huhti 2014, 15:54

Saakohan sen sopimaan kaksoiskytkinkoneeseen :mrgreen:

Ajattelin vaan kysyä, etten turhaan ota loikkaria mukaan päiväuniin, jos se on mahdotonta, teknisesti. Täytyy varmaan ottaa purkuprojekti, että saa mittailtua paikkoja...
Ei tarvii rueta purkamaan, melko mahdotonta tuohon tilaan mitään lisälaitteita suunitellakaan :wink:

http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... ia+001.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Velu

14 Huhti 2014, 22:00

jusape kirjoitti:
lisenssi kirjoitti:
Planeettavaihdettako jusape on suunnitellut loikkariksi. Yhteen aikaan niitä oli autoissakin. Se olisi kyllä aika nappi tuohon kohtaan, varsinkin jos lojo menee hydraulisesti päälle. Mekaanisestikin se on kyllä erinomainen. Paineilmalla toimivia oli ainakin englantilaisissa autoissa. Sellaisen voisi löytää lähes valmiina jostain romuttamosta.
Sellainen kummitellut mielessä, hydraulinen kytkentä....
Se on sitten laycockki ostettava. On itselläkin sellainen nurkassa ihan tuota tarkoitusta varten. 0, 788:1 siinä olisi nopea puoli.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Huhti 2014, 22:08

Pitää kattoo mitä noista TH200, 350, 700R4 ym muista automaattien osista sais kehiteltyä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Velu

15 Huhti 2014, 08:34

Kyllähän niistä tulee, jos ei ihan, niin melkein, sata kertaa lujempi kuin laycock on. Olisihan se komea napata päälle. Ja kun tuo nuhvin loota toimii monitralla muutenkin niin kytkimen pakatkin tykkää. Juuri ihmettelin 05-sarjan vallun pikavaihdetta lattialla. Ei ole kyllä kummoinen keksintö.
Velu

15 Huhti 2014, 08:41

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTv ... ata_player" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei mitään ongelmaa. Tästä harjoittelemaan kesää varten :D
Osmo_ kirjoitti:Braunissahan on hidas-hidas, nopee-hidas, hidas-nopee ja nopee-nopee :mrgreen: Eli LL, HL, LH ja HH. Että siltä pohjalta
Vastaa Viestiin