Projekti : Nelivetonuhviin BMC- kuutonen

Menossa olevat ja valmistuneet Nuffield ja Leyland traktoriprojektiblogit

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Syys 2017, 18:05

Miten suutinholkit vaikuttaisi huohottimen vesitippoihin ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Syys 2017, 18:24

jusape kirjoitti:Miten suutinholkit vaikuttaisi huohottimen vesitippoihin ?
Siinäpä jusapelle ongelma ratkaistavaksi, minulle täysin selvä asiayhteys :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Loka 2017, 16:20

Huohotinputkesta tippuvien vesipisaroitten syyn selvitelyä: Kuten arvelinkin, suutinholkit vuoti vedet sylinteriin ja sitä kautta ventiilikoneistoon, varmaan osa meni pakoputken kautta taivaan tuuliinkin. Vääränlaisella liimalla liimasin, käytin poltoaineen kestävää tiivistelliimaa, vaan eipä pitänyt tässä tapauksessa.
Tänään sitten soitin ammatimiehelle, jukkis muistaakseni nimimerkki foorumilla, sain häneltä hyvät ohjeet suutinholkkien asenuksesta ja myös liiman mitä hän on ruukannut käytää.
Kakkospytyn holkki oli ainut joka ei vuotanut, alimaisessa kuvassa, toinen oikealta. Ylimäisessä holkkien ulosvetäjä.
Liitteet
IMG_1382.JPG
IMG_1384.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Marras 2017, 17:32

Suutinholkit hain Maurilta viime perjantaina. Tänää laittelin holkit kanteen. Akkuporakoneella, pyöreällä messinkiharjalla puhdistin holkkien pesänpohjat puhtaaksi, sitten hiontatuurnalla johon tehtiin 6 mm pultille kiertee, tuurnan päähän mirkelituukista hiomalaikka, tällä hioin jäysteet pesän pohjalta. (Tästähän oli hakattu jollain meisselillä suutinholkien pohjat pois ja laitettu 2 mm prikat suutinholkien pohjalle, kanteen suutinholkkien pohjalle oli tullut jäysteitä ). Elektroniika - komponenttien puhdistusaineella ja paineilmalla reijät puhtaaksi.

Seuraava operaatio olikin sitte holkkien asennus. Loctite SI5699 holkin pohjaan ja yläosaan ulkopuolelle. Tuurnalla, voi käytää myös ylimääräistä suutinrunkoakin holkkin lyöntiin paikoilleen. Lopuksi yläpään laajennus, sitävarten tehdyllä tuurnalla.

Keinuvipujen kulutuspintojen tarkastus, muutamaa joutui hieman viilailemaan, joota saa ventiilit kunolla säädettyä.

Huomenna sitten kansi paikoileen, katotaan rupeaako käymään niinkuin BMC kuutosen kuuluukin. Aiemmin epäilinkin tuota käyntiääntä, mielestäni ei käynyt oikein. Syyki löytyi epäilyyni, yksi keinuvipua ( ykköpytyn pakoventtiilin ) oli vääntynyt, varmaan veden ja diiselin yhteisräjähdys aiheutti kyseisen ongelman. :twisted:
Liitteet
IMG_1436.JPG
IMG_1437.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

08 Marras 2017, 20:35

Ei heitä hyvä tulemasta :D
-DL3 vm-59
-Deutz DX80 vm-83
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Marras 2017, 21:48

Hyvillä neuvoilla hyvä tulee :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Marras 2017, 23:14

Ei kait veden ja polttoaineen yhteis"räjähdys" keinuvipua taivuta, koska puristus-palotahdilla venttiili on muutenkin jo kiinni ?
Itellä 1 tapaus tullu vastaan, jossa keinuvipu oli murtunut keinuakselin venttiilin puolelta, ihan siittä kun se varsiosa alkaa , alapinnastaan ja täten taipunut.
En sitä murtumaa heti huomannut, vaikka selvästi havaittava taipuma keinuvivussa olikin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Marras 2017, 16:41

Tiedä sitten syytä miksi ei minun mielestäni käynyt niinkuin olen muiden BMC kuutosten käyvän, tosin nuo kaksi kuutosta joita olen Oulaisissa kuunelut, ovat olleet vanhoilla sisuskaluilla varustettuja, toisessa pakoputki äänenvaimintimella, toisessa suora rosteriputki, kuten minulla.

Joonashan sanoi että on tyypilistä tuolle ruiskupumpulle. Olisko sitten syy diiseli ja veden seoksessa, uusissa sisuskaluissa, suorassa rosteri pakoputkessa, mene ja tiedä. Kait sitä aikaa myöten totuu noihinkin sointuihin :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Marras 2017, 21:18

Suora rosteriputki ei ainakaan omaan korvaan ole mukavan kuuloinen, kuutosessakaan, siks sellaisia en käytä, edes turbottamissani traktoreissa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Marras 2017, 22:09

Veneesäni on foortin 2703 E kuutonen, pakoputken äänenvaimennin on vahvuudeltaa 20 cm luokaa, pituuta lähes 150 cm, sisäpuolella rosteri reikälevy ja reikälevyn välissä kovavilla, vaikka on foorti, niin tosi miellytävät on soinnit :D

http://nuhvi.fi/index.php/fi/muut-kulkineet#20" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Marras 2017, 17:44

No niin, rupeshan se käymää mielestäni kuten BMC kuutosen kuuluukin käydä :wink:
Kone käytetty kahteen kertaan normilämpöihin, ensin pelkällä vedellä, sitten lyköliseoksella, vuotoja ei tällä kertaa havaittavissa.
Saatanan tiukaan tarttui ventiilikopan kansi noilla liimoilla, SOUDAL:in FIX ALL:illa ja KENTin SILIGASKET 2:llakin, en suosittele kenelekään tuohon tarkoitukseen, mutta tulipahan tuokin kokeiltua :evil:
Tänään tein tiivisteen kahdesta neloskoneen tiivisteestä.
Tulevalla viikolla, toivottavasti saan nelivedon kytkentävivun kotia ja paikoileen, odotettavissa koeajoa, testatan samalla myös raahelaisen kertojan käytäytymistä muunetulla hammasmodulilla.
Liitteet
IMG_1440.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Marras 2017, 21:18

Joo ei noit liimat tollaseen kohtaan ole hyviä. Ite käytän kopan tiivisteessa LOCKTITE 5923 tiivistelakkaa.
Vanhan moottorin aikaan samoilla "liimoilla" sai sen 10krt kopan avata ja koota, ja silti piti, ilman uuden liiman isompaa sivelyä korkkitiivisteeseen edes ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Touko 2018, 18:05

Noniin, tämäkin projekti nytkähti talven jäljiltä tulille.
Ensimmäinen starttausyritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1745.MOV" onclick="window.open(this.href);return false; Syksyllä jäi paineenpoistoventiilit auki.
Toinen yritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1746.MOV" onclick="window.open(this.href);return false;
Aika nöyrästi lähti kuutonen tulille talven jäljeltä :wink:

Nelivedon kytkentävivunkin sain alkuviikosta. SUURET KIITOKSET lähettäjälle, ei ollut paketissa kaikkia mistä oli puhe, no hoidelaan homma sitten joskus :wink:

Tuli muutama kiekka ajeltua varikon rakenuksien ympäri.
Raahelainen kertojakin tuntuu pelittävän aivan oikein.
Huomenna peräöljyt paljuun, pitää vaihtaa nostolaiteen hallintaventiiliyksikkö, varoventtiili ei suostu aukeamaan, ekä vivut palaudu automaatisesti keskiasentoon. Tämä vikahan tuossa on ollut niin kauan kuin nelikko on minulla ollut. Yks pää kesät talvet niin en muistanut syksyllä vaihtaa.
Liitteet
IMG_1743.JPG
IMG_1742.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Touko 2018, 20:03

Tässä ihan taannoisina päivinä itsekseni miettisinkin, mitäköhän tälle rojektille mahtaa kuulua tänäpäivänä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuhvikalle
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 594
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
Paikkakunta: Kuusamo

24 Touko 2018, 20:39

Sehän hörähti kuin PALMUN alta käyntiin.
Jokohan tuo Oulaisiin kävelee ensikesänä :wink:
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
Vastaa Viestiin