Siinäpä jusapelle ongelma ratkaistavaksi, minulle täysin selvä asiayhteysjusape kirjoitti:Miten suutinholkit vaikuttaisi huohottimen vesitippoihin ?
Projekti : Nelivetonuhviin BMC- kuutonen
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Huohotinputkesta tippuvien vesipisaroitten syyn selvitelyä: Kuten arvelinkin, suutinholkit vuoti vedet sylinteriin ja sitä kautta ventiilikoneistoon, varmaan osa meni pakoputken kautta taivaan tuuliinkin. Vääränlaisella liimalla liimasin, käytin poltoaineen kestävää tiivistelliimaa, vaan eipä pitänyt tässä tapauksessa.
Tänään sitten soitin ammatimiehelle, jukkis muistaakseni nimimerkki foorumilla, sain häneltä hyvät ohjeet suutinholkkien asenuksesta ja myös liiman mitä hän on ruukannut käytää.
Kakkospytyn holkki oli ainut joka ei vuotanut, alimaisessa kuvassa, toinen oikealta. Ylimäisessä holkkien ulosvetäjä.
Tänään sitten soitin ammatimiehelle, jukkis muistaakseni nimimerkki foorumilla, sain häneltä hyvät ohjeet suutinholkkien asenuksesta ja myös liiman mitä hän on ruukannut käytää.
Kakkospytyn holkki oli ainut joka ei vuotanut, alimaisessa kuvassa, toinen oikealta. Ylimäisessä holkkien ulosvetäjä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Suutinholkit hain Maurilta viime perjantaina. Tänää laittelin holkit kanteen. Akkuporakoneella, pyöreällä messinkiharjalla puhdistin holkkien pesänpohjat puhtaaksi, sitten hiontatuurnalla johon tehtiin 6 mm pultille kiertee, tuurnan päähän mirkelituukista hiomalaikka, tällä hioin jäysteet pesän pohjalta. (Tästähän oli hakattu jollain meisselillä suutinholkien pohjat pois ja laitettu 2 mm prikat suutinholkien pohjalle, kanteen suutinholkkien pohjalle oli tullut jäysteitä ). Elektroniika - komponenttien puhdistusaineella ja paineilmalla reijät puhtaaksi.
Seuraava operaatio olikin sitte holkkien asennus. Loctite SI5699 holkin pohjaan ja yläosaan ulkopuolelle. Tuurnalla, voi käytää myös ylimääräistä suutinrunkoakin holkkin lyöntiin paikoilleen. Lopuksi yläpään laajennus, sitävarten tehdyllä tuurnalla.
Keinuvipujen kulutuspintojen tarkastus, muutamaa joutui hieman viilailemaan, joota saa ventiilit kunolla säädettyä.
Huomenna sitten kansi paikoileen, katotaan rupeaako käymään niinkuin BMC kuutosen kuuluukin. Aiemmin epäilinkin tuota käyntiääntä, mielestäni ei käynyt oikein. Syyki löytyi epäilyyni, yksi keinuvipua ( ykköpytyn pakoventtiilin ) oli vääntynyt, varmaan veden ja diiselin yhteisräjähdys aiheutti kyseisen ongelman.
Seuraava operaatio olikin sitte holkkien asennus. Loctite SI5699 holkin pohjaan ja yläosaan ulkopuolelle. Tuurnalla, voi käytää myös ylimääräistä suutinrunkoakin holkkin lyöntiin paikoilleen. Lopuksi yläpään laajennus, sitävarten tehdyllä tuurnalla.
Keinuvipujen kulutuspintojen tarkastus, muutamaa joutui hieman viilailemaan, joota saa ventiilit kunolla säädettyä.
Huomenna sitten kansi paikoileen, katotaan rupeaako käymään niinkuin BMC kuutosen kuuluukin. Aiemmin epäilinkin tuota käyntiääntä, mielestäni ei käynyt oikein. Syyki löytyi epäilyyni, yksi keinuvipua ( ykköpytyn pakoventtiilin ) oli vääntynyt, varmaan veden ja diiselin yhteisräjähdys aiheutti kyseisen ongelman.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Hyvillä neuvoilla hyvä tulee
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei kait veden ja polttoaineen yhteis"räjähdys" keinuvipua taivuta, koska puristus-palotahdilla venttiili on muutenkin jo kiinni ?
Itellä 1 tapaus tullu vastaan, jossa keinuvipu oli murtunut keinuakselin venttiilin puolelta, ihan siittä kun se varsiosa alkaa , alapinnastaan ja täten taipunut.
En sitä murtumaa heti huomannut, vaikka selvästi havaittava taipuma keinuvivussa olikin.
Itellä 1 tapaus tullu vastaan, jossa keinuvipu oli murtunut keinuakselin venttiilin puolelta, ihan siittä kun se varsiosa alkaa , alapinnastaan ja täten taipunut.
En sitä murtumaa heti huomannut, vaikka selvästi havaittava taipuma keinuvivussa olikin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tiedä sitten syytä miksi ei minun mielestäni käynyt niinkuin olen muiden BMC kuutosten käyvän, tosin nuo kaksi kuutosta joita olen Oulaisissa kuunelut, ovat olleet vanhoilla sisuskaluilla varustettuja, toisessa pakoputki äänenvaimintimella, toisessa suora rosteriputki, kuten minulla.
Joonashan sanoi että on tyypilistä tuolle ruiskupumpulle. Olisko sitten syy diiseli ja veden seoksessa, uusissa sisuskaluissa, suorassa rosteri pakoputkessa, mene ja tiedä. Kait sitä aikaa myöten totuu noihinkin sointuihin
Joonashan sanoi että on tyypilistä tuolle ruiskupumpulle. Olisko sitten syy diiseli ja veden seoksessa, uusissa sisuskaluissa, suorassa rosteri pakoputkessa, mene ja tiedä. Kait sitä aikaa myöten totuu noihinkin sointuihin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Suora rosteriputki ei ainakaan omaan korvaan ole mukavan kuuloinen, kuutosessakaan, siks sellaisia en käytä, edes turbottamissani traktoreissa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Veneesäni on foortin 2703 E kuutonen, pakoputken äänenvaimennin on vahvuudeltaa 20 cm luokaa, pituuta lähes 150 cm, sisäpuolella rosteri reikälevy ja reikälevyn välissä kovavilla, vaikka on foorti, niin tosi miellytävät on soinnit
http://nuhvi.fi/index.php/fi/muut-kulkineet#20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nuhvi.fi/index.php/fi/muut-kulkineet#20" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
No niin, rupeshan se käymää mielestäni kuten BMC kuutosen kuuluukin käydä
Kone käytetty kahteen kertaan normilämpöihin, ensin pelkällä vedellä, sitten lyköliseoksella, vuotoja ei tällä kertaa havaittavissa.
Saatanan tiukaan tarttui ventiilikopan kansi noilla liimoilla, SOUDAL:in FIX ALL:illa ja KENTin SILIGASKET 2:llakin, en suosittele kenelekään tuohon tarkoitukseen, mutta tulipahan tuokin kokeiltua
Tänään tein tiivisteen kahdesta neloskoneen tiivisteestä.
Tulevalla viikolla, toivottavasti saan nelivedon kytkentävivun kotia ja paikoileen, odotettavissa koeajoa, testatan samalla myös raahelaisen kertojan käytäytymistä muunetulla hammasmodulilla.
Kone käytetty kahteen kertaan normilämpöihin, ensin pelkällä vedellä, sitten lyköliseoksella, vuotoja ei tällä kertaa havaittavissa.
Saatanan tiukaan tarttui ventiilikopan kansi noilla liimoilla, SOUDAL:in FIX ALL:illa ja KENTin SILIGASKET 2:llakin, en suosittele kenelekään tuohon tarkoitukseen, mutta tulipahan tuokin kokeiltua
Tänään tein tiivisteen kahdesta neloskoneen tiivisteestä.
Tulevalla viikolla, toivottavasti saan nelivedon kytkentävivun kotia ja paikoileen, odotettavissa koeajoa, testatan samalla myös raahelaisen kertojan käytäytymistä muunetulla hammasmodulilla.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo ei noit liimat tollaseen kohtaan ole hyviä. Ite käytän kopan tiivisteessa LOCKTITE 5923 tiivistelakkaa.
Vanhan moottorin aikaan samoilla "liimoilla" sai sen 10krt kopan avata ja koota, ja silti piti, ilman uuden liiman isompaa sivelyä korkkitiivisteeseen edes ....
Vanhan moottorin aikaan samoilla "liimoilla" sai sen 10krt kopan avata ja koota, ja silti piti, ilman uuden liiman isompaa sivelyä korkkitiivisteeseen edes ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Noniin, tämäkin projekti nytkähti talven jäljiltä tulille.
Ensimmäinen starttausyritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1745.MOV" onclick="window.open(this.href);return false; Syksyllä jäi paineenpoistoventiilit auki.
Toinen yritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1746.MOV" onclick="window.open(this.href);return false;
Aika nöyrästi lähti kuutonen tulille talven jäljeltä
Nelivedon kytkentävivunkin sain alkuviikosta. SUURET KIITOKSET lähettäjälle, ei ollut paketissa kaikkia mistä oli puhe, no hoidelaan homma sitten joskus
Tuli muutama kiekka ajeltua varikon rakenuksien ympäri.
Raahelainen kertojakin tuntuu pelittävän aivan oikein.
Huomenna peräöljyt paljuun, pitää vaihtaa nostolaiteen hallintaventiiliyksikkö, varoventtiili ei suostu aukeamaan, ekä vivut palaudu automaatisesti keskiasentoon. Tämä vikahan tuossa on ollut niin kauan kuin nelikko on minulla ollut. Yks pää kesät talvet niin en muistanut syksyllä vaihtaa.
Ensimmäinen starttausyritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1745.MOV" onclick="window.open(this.href);return false; Syksyllä jäi paineenpoistoventiilit auki.
Toinen yritys: https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_1746.MOV" onclick="window.open(this.href);return false;
Aika nöyrästi lähti kuutonen tulille talven jäljeltä
Nelivedon kytkentävivunkin sain alkuviikosta. SUURET KIITOKSET lähettäjälle, ei ollut paketissa kaikkia mistä oli puhe, no hoidelaan homma sitten joskus
Tuli muutama kiekka ajeltua varikon rakenuksien ympäri.
Raahelainen kertojakin tuntuu pelittävän aivan oikein.
Huomenna peräöljyt paljuun, pitää vaihtaa nostolaiteen hallintaventiiliyksikkö, varoventtiili ei suostu aukeamaan, ekä vivut palaudu automaatisesti keskiasentoon. Tämä vikahan tuossa on ollut niin kauan kuin nelikko on minulla ollut. Yks pää kesät talvet niin en muistanut syksyllä vaihtaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8931
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tässä ihan taannoisina päivinä itsekseni miettisinkin, mitäköhän tälle rojektille mahtaa kuulua tänäpäivänä.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Sehän hörähti kuin PALMUN alta käyntiin.
Jokohan tuo Oulaisiin kävelee ensikesänä
Jokohan tuo Oulaisiin kävelee ensikesänä
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pyrkimyksenä olis että Oulaisissa 6 - 8. 7. 2018 "Osallistumisesta Woimaan" näytelyssä oltaisiin paikalla myös kyseisellä nelikollaNuhvikalle kirjoitti:Sehän hörähti kuin PALMUN alta käyntiin.
Jokohan tuo Oulaisiin kävelee ensikesänä
Hiekka, taikka lasikuula puhaltaja pitäis löytää täältä Raahen seudulta, jotta sais nelikko uutta maalia pintaansa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !